HUS proffa Lasse Lehtonen: kaikille maskipakko! Voisiko Lasse samalla kertoa mistä nämä maskit saadaan kun ei riitä sairaaloihin eikä hoivakoteihinkaan???
Jotenkin vmäistä laukoa näin epärealistisia kommentteja HUSin nimissä, kun ei ole mitään ratkaisua maskien saatavuuteen esittää!
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/37de0143-8097-4084-b499-f321e267…
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Kangasmaski riittää kuulemma tuohon tarkoitukseen kunhan niitä vaihtelee ja pesee riittävän usein. Eli jokainen ompelemaan setti maskeja joita käytön jälkeen pestään ennen uutta käyttöä.
Valitettavasti ei onnistu ompeleminen tällaiselta yksin elävältä vanhaltapojalta.
Maskeja voi tehdä itse tai tilata vaikkapa näistä paikoista (tässä vain muutama esimerkki pikagooglauksella);
https://www.aimbymia.com/fi/?gclid=EAIaIQobChMIyoeNtrjg6AIVDpQYCh1kewB1…
https://www.kynsitukku.com/fi/hengityssuojain-kasvomaski-3-kerrosta-val…
http://www.hajusteyliherkkyys.com/MATERIAALI/pdf_yms/Hajuste_ja_kemikaa…
Olisin tuon äijän kanssa samaa mieltä jos niitä maskeja tosiaan olisi. Nyt on turha rutista. En osannut arvata esim tammikuussa että tilanne on tämä. Olisin silloin ostanut apteekista tai k-raudasta maskeja. Ei voi määrätä kotiin jos on välttämätöntä menoa. Itsekin olen joutunut käymään pari kertaa terveydenhuollon asioissa toisella puolella kaupunkia julkisilla. Kauppaankin pitää päästä. Ne kauppojen maksut kotiinkuljetuksista ovat liian kalliita. Jos laittaa jonkun huivin niin ne pitäisi pestä 90 asteessa. Minulla ei ole yhtään vaatekappaletta joka kestää sitä lämpötilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kangasmaski riittää kuulemma tuohon tarkoitukseen kunhan niitä vaihtelee ja pesee riittävän usein. Eli jokainen ompelemaan setti maskeja joita käytön jälkeen pestään ennen uutta käyttöä.
Valitettavasti ei onnistu ompeleminen tällaiselta yksin elävältä vanhaltapojalta.
Puuvillaiset pikkuhousut.
Pää sisään isoimmasta reiästä ja silmät ja päälaki esiin jalan reiästä. Kangasta tietty aseteltuna nenän ja suun eteen. Kokeile. Onnistuu. Itse olen kokeillut jo.
Yliopiston apteekki: YA SUUSUOJUS 25 KPL
Kannattaa kytätä aina uutta erää. Menevät nopsaan.
Myös Puuilon tilannetta kannattaa seurailla:
Primo+ hengityssuojain kertakäyttöinen 50kpl
Vierailija kirjoitti:
Kankaisia itse tehtyjä. Kyllä ne vähän auttavat, ettei itse tartuta muita.
Yleensä lakanoiden reunat eivät ole kuluneita ja niistä saa hyviä maskeja ommeltua. Martoilla ovat hyvät ohjeet ja kaavat.
En olisi ikinä uskonut, mutta nyt kyllä löydän hyvääkin tietyn uskontoryhmän huivinkäytöstä. Huivilla voi suojata omat hiuksensa toisten pärskeiltä jos ei halua vetää tukkaa tiukasti pipon alle. Katalaanit suosittelevat kokovartalopesua ulkomaailmassa asioinnin jälkeen. Hiuksiaan tulee kosketeltua huomaamattaan ja ne ovat illalla tyynyliinalla.
Järkevin tietenkin tekee suojakseen vanhasta lakanasta hengityssuojaimen ja huivin tai hatun, jonka alle voi laittaa hiukset piiloon. Huivinlaskostusohjeita löytyy YouTubesta.
Vierailija kirjoitti:
Viisi maskia per nenä jos liikkuu päivän ihmisten ilmoilla. Maskit eteisessä maskien keittoon tarkoitettuun kannelliseen kattilaan. Maskeja kiehutetaan viisi minuuttia ja huuhdellaan pesuaineet pois vaihtamalla vettä kolme kertaa. Perfektionisti vielä silittää maskin kuivumisen jälkeen. Se sekä tappaa pöpöjä että tekee maskista siistimmän näköisen.
Rahaa säästyy kun ei tarvi huulipunaa eikä huulitäytteitä 😷😜.
Cybershopista löytyy myös joitain kasvomaskeja niin lapsille kuin aikuisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuo maski ja kun olen liikkunut se päässä, joku urpoäijä huuti punaisesta pakettiautosta: "Koronaaaa!"
Varmaan loppuu tällaisilta naureskelut viimeistään koronan loppuvaiheessa, keuhkot mäsänä - kun ei saa enää ilmaa ja vaan haukkoo tuskissaan rohisten ja kaikki hengityskoneet varattu.
Hulluja riittää näköjään joka paikkaan. Minulla on astma ja kärsin todella paljon lääkityksistä huolimatta siitepölystä ja katupölystä. Jos joku tulee aukomaan minulle päätään maskin käytöstä niin vaadin häneltä kyllä sitten parempia neuvoja terveyteni hoitamiseen. Minulle astmasta huolehtiva erikoislääkäri suositteli maskia jo ajat sitten niin pakkasen kuin myös pölyjen varalle. Ja luulisi sen kiinnostavan, etten aivastele allergian vuoksi toisten päälle nyt koronan jyllätessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa Tam-Silkin nettikaupasta. Jos ei löydä maskia niin sitte vaikka tuubihuivi nenän ja suun suojaksi.
Ostakaa niqabeja niitä varmasti löytyy.
Näiden tulisi olla pakollisia Uudellamaalla ja Länsipohjassa