Mihin yhteiskuntaluokkaan samaistut?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmää jos pelkkä raha määrittää luokan.
Eihän se määritäkään? Kysymyksenasettelussa oli huomioitu muutkin pääomat.
Aloituksen vaihtoehdoissa sosiaalinen ja muu pääoma väheni sitä mukaa kun rahakin. Ei ollut vaihtoehtona esimerkiksi, että ei olisi paljon rahaa, mutta olisi hyvä sosiaalinen ja henkinen pääoma.
En hahmota asioita ja ihmisiä ensisijaisesti sosioekonomisten luokkien kautta.
Noista vaihtoehdoista samastun kuitenkin eniten köyhälistöön, vaikka elämässäni ja taustassani on aineksia muistakin luokista.
Toisaalta jo ennen kuin taloudellisesti itse päädyin köyhälistöön, samastuin siihen eniten eli olen aina tarkastellut asioita heikkojen, sairaiden ja muiden vähäväkisten kannalta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Sivistyneistöön.
Kauppatieteiden tohtori. : P
Samaistun köyhään luuseri sakkiin. Tämä luokka kelpaa mulle hyvin kuten ystävillenikin.
Yläluokkaan. Arvaan, että tulee alapeukkuja, mutta mitä välii.
Monta sukupolvea perintöjä. Parhaimmat yksityislastentarhat ja koulu. Jo niissä luotu lapsena hyvät verkostot. Opiskelut myös ulkomailla sisäoppilaitoksissa ja yliopistoissa.
Lapsuudesta asti harrastuksia, joiden kautta vahvistunut ystävyyssuhteita, jotka eivät ole kaikille mahdollisia esim. purjehdusseurat, jonne ei pääse rahalla vaan kahden seurassa yli 20 vuotta jäsenenä olleen suosituksesta.
Asuinympäristö Helsingin vanhassa Eirassa. Ym, jne, etc en jaksa enempää brassailla. Totuus on, että yhteiskuntaluokkia on edelleen tänä päivänä. Enkä ole mikään harvinaisuuskaan. Tunnen satoja samanlaisia pääkaupunkiseudulta.
Oon rikas mutta kouluttamaton ja sivistymätön :D
Vierailija kirjoitti:
Tasoluokittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmää jos pelkkä raha määrittää luokan.
Aloituksessa mainittiin myös koulutus. Tottahan kaupan kassalla pätkätöitä tekevä ja vuokralla asuva käsienheiluttelun tohtori on henkisen pääomansa ansiosta ainakin ylempää keskiluokkaa.
Miltä alalta tulee käsienheiluttelun tohtoreita? Viittomakielen opiskelijoista?
Hyvä oivallus! 👍
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Yläluokkaan. Arvaan, että tulee alapeukkuja, mutta mitä välii.
Monta sukupolvea perintöjä. Parhaimmat yksityislastentarhat ja koulu. Jo niissä luotu lapsena hyvät verkostot. Opiskelut myös ulkomailla sisäoppilaitoksissa ja yliopistoissa.
Lapsuudesta asti harrastuksia, joiden kautta vahvistunut ystävyyssuhteita, jotka eivät ole kaikille mahdollisia esim. purjehdusseurat, jonne ei pääse rahalla vaan kahden seurassa yli 20 vuotta jäsenenä olleen suosituksesta.
Asuinympäristö Helsingin vanhassa Eirassa. Ym, jne, etc en jaksa enempää brassailla. Totuus on, että yhteiskuntaluokkia on edelleen tänä päivänä. Enkä ole mikään harvinaisuuskaan. Tunnen satoja samanlaisia pääkaupunkiseudulta.
Toisaalta, koska suomessa on koulutus ilmaista, voi myös köyhistä lähtökohdista ponnistaa yläluokkaan.
Esimerkiksi Hus:la on monta huippukirurgia, jotka ovat lähtöisin köyhistä perheistä. Kunnianhimolla, kyvyllä ja älyllä voi nousta yläluokkaan. Tosin älyllä tahtoo olla taipumus periytyä.
Köyhien perheiden lapsilla ei ole usein esikuvaa, jos vanhemmat ovat pienituloisia paskaläjiä, tulee lapsistakin helposti sellaisia.
t: ins amk, 60k vuodessa.
Laitoin muu.
Taustani on niin sekalainen, etten oikein osaa samaistua mihinkään.
En oikein mihinkään. Vastasin silti muu, vaikka se ei ihan totta olekaan.
Palkkani on 2000 e.
Olen akateemisesti koulutettu, äiti ompelija, isä rekkakuski.
Perin omaisuutta 300 000 e arvosta.
Mihin minä kuulun?
Vierailija kirjoitti:
Ylempää keskiluokkaa, kolmekymppisiä ollaan ja talouden tulot noin 150 ke. Vanhemmat korkeakoulutettuja myös.
Mahtavaa, isovanhempaní olivat jo korkeakoulutettuja, itsellä akateeminen tutkinto mutta jotenkin samaistun työväen luokan sivistyneeseen osaan tai sitten ihan yläluokkaan, Keskiluokkaisuus jotenkin kuvottaa mua, johtunee kai siitä että kävin kauppakorkean.
Olen kai syntynyt ylempään keskiluokkaan tai yläluokkaan, mutta kuulun nykyään alimpaan kastiin eli köyhälistöön.
Mun vanhemmilla oli aina hienompi talo kuin kavereilla, vaikka oikeasti heräsin siihen vasta lukiossa. Mun puhetavastani ja käyttämistäni sanoista huomauteltiin välillä. Mä luin paljon jo lapsena, kun kotona oli ihan kunnollinen kirjasto. Meillä oli myös uusperhe, ja mä olin se musta lammas. Joskus mun asiani oli aika huonostikin, kun mulle ei haluttu ostaa talvitakkia tai sen sellaista, kun olin niin "paha" (en heti kuullut, mitä sanottiin, puin eriparisukat ihan vaan uhmatakseni kuulemma tai jotain vastaavaa).
Muistan, kun yläasteella kutsuin kaverini meille ja hän ahdistui, kun koki olevansa niin huono meihin verrattuna. En tajunnut sitä ollenkaan. Hän sai paniikkikohtauksen meillä sen takia. En edes, kun kävin heidän ahtaassa kerrostalokämpässä, jossa asui tosi monta ihmistä. Välitin hänestä, koska hän oli, kuka oli. Eihän kukaan mahda mitään sille, kenen lapseksi syntyy. Mun vanhempi oli hänen toisen vanhempansa pomo toisaalta. Ehkä ei sitten ollut hyvä pomo. Olen joskus kuullut näitä juttuja vanhemmistani, enkä oikein tiedä, mitä ajatella.
Sittemmin olen sairauteni vuoksi pudonnut yhteiskunnan pohjalle, eikä mikään auta, kun ei ole mitään oikeaa näyttöä. Meillä ei ole harrastettu nepotismia ainakaan mun kohdallani (nuoremmat sisarukset on olleet eri asia), ja sairastuin mt-ongelmiin. Ihan alimpaan luokkaan kuulun ja siellä todennäköisesti pysyn.
Yliopistoaikoina tutustuin pariin ihmiseen, joiden tilanne oli sama ja vanhemmat tuki. Lähes aina he olivat opiskelijapiirien hierarkian huipulla. Yleensä olivat aika vastenmielisiä tyyppejä, mutta rahaa oli ja hyvät bileet järjestyi, joten mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylempää keskiluokkaa, kolmekymppisiä ollaan ja talouden tulot noin 150 ke. Vanhemmat korkeakoulutettuja myös.
Mahtavaa, isovanhempaní olivat jo korkeakoulutettuja, itsellä akateeminen tutkinto mutta jotenkin samaistun työväen luokan sivistyneeseen osaan tai sitten ihan yläluokkaan, Keskiluokkaisuus jotenkin kuvottaa mua, johtunee kai siitä että kävin kauppakorkean.
Kas, salonkisosialisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas, salonkisosialisti.
Tuo on salonkisosialismi on sinänsä melko universaali ilmiö ja keskeinen syy siihen, miksi väite "rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy" on myytti. Vaikka olisi kuinka rikas suku niin alamäki alkaa heti, kun taloudellinen tilanne on niin hyvä, että itsensä elättämistä tai ylöspäin ponnistelua voi halveksua. Yleensä näitä oman elämänsä läänintaiteilijoita tulee viimeistään kolmannessa sukupolvessa ja neljännessä polvessa ollaankin jo siinä pisteessä, mistä ensimmäisessä sukupolvessa aloitettiin.
Miltä alalta tulee käsienheiluttelun tohtoreita? Viittomakielen opiskelijoista?