Suututtaa IL:n pääkirjoitus. Linkki. Olen eri mieltä. Nuorten rajoituksia ei pidä purkaa!
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/507d1e75-68ad-4fed-a266-fe4d46c…
Mikä kiire on purkaa mitään rajoituksia, kun epidemia on vasta aivan alussa.
Nyt Iltalehti ehdottaa, että nuorten ja lasten rajoitukset purettaisiin.
Kouluissa sitten tartunnat kiertäisivät ja leviäisivät koteihin. Siinä sitä sitten vasta traumoja tulisikin, kun tartuttaisivat vanhempansa, jotka hyvinkin jo voivat kuolla tai vammautua.
Ei nuoret mitään kovin traumoja kotikoulusta saa. Mun perheessä ainakin tekevät kotokoulua ja sitten ovat netissä kavereiden kanssa. Ihan ollaan kaikki tyytyväisiä.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut ovat viruslinkoja, vaikkei lapset itse sairastuisikaan.
Ja millähän perusteella ne ovat viruslinkoja. Eivät olleet aikaisemmin. Viruslinkoja ovat olleet todistettavasti jotkut after-Ski ravintolat ja vanhusten hoitokodit.
Erja Yläjärvi kirjoittaa ihan täyttä asiaa.
Eiväthän ne hoitokotien vanhukset ole viruslinkoja, ulkopuoliset "lingothan" heidät tartuttavat. Vanhuksista osa sairastuu ja osa sairastuneista menehtyy. Olisipa vain kaikille antaa kunnolisia suojaimia, niin ei kenenkään pitäisi kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut pitäis avata ensi tiistaina niin kuin alkuperäinen aikataulu oli. Moni nuori heittää itsensä junan alle jos kavereista eristämistä jatketaan
Jos näin on, niin toi heittäytyminen on vain ajan kysymys. Eli ovat varmasti tulevia mt-tapauksia.
Eli vähät väliä näistä nuorista? Mutta 90-vuotiaita mummoja pitää suojella hinnalla millä hyvänsä, heidän kuolemansako ei ole vain ajan kysymys?
Ja sinä jakelisit pikakuolemia vanhuksille. perussairaille, entäs muille. Ketkä muut saisi samalla listiä sinun mielenterveyden säilyttämiseksi?
En puhunut itsestäni vaan lapsista ja nuorista, itse olen jo nelikymppinen. Mutta olen huolissani lapsista ja nuorista, heissä on tulevaisuus, ei yli 70-vuotiaissa. Vanhusten karanteeni saisi jatkua vielä pitkään, mutta päästäkää lapset ja nuoret nauttimaan elämästään ja kehittämään sosiaalisia suhteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs on hauraita lapsia jos tulee elinikäiset traumat siitä, että koulujen lähiopetus on muutamaksi kuukaudeksi keskeytetty.
Niin, osa lapsista ja nuorista on todella hauraita. Jos heillä on jo valmiiksi todella vaikeaa, tämä voi olla viimeinen pisara. Koulussa on kuitenkin yleensä turvallinen arki, kaverit, tutut opettajat. Kun ne jäävät yhtälöstä pois, tulos voi olla karu.
T. Huolestunut ope
Entä ne lapset, jotka koulujen auettua tartuttavat vanhempansa, jotka sairastuvat pahasti, jopa kuolevat.
Mites ne heikot lapset mahtavat tällaisen kestää?
Aika harvan koululaisen vanhempi on noin 80-vuotias.
Viisikymppisiä kuolee myös. Ja joutuu pitkille tehohoitojaksoille. Sehän on lapsesta kamalaa. Entä, jos tehohoitopaikat eivät riitä. Lapsilla saattaa olla myös riskiryhmään kuuluvia vanhempia.
Entä isovanhemmat. Jos kansass alkaa virus lisääntyä, se leviää kaikkialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut pitäis avata ensi tiistaina niin kuin alkuperäinen aikataulu oli. Moni nuori heittää itsensä junan alle jos kavereista eristämistä jatketaan
Jos näin on, niin toi heittäytyminen on vain ajan kysymys. Eli ovat varmasti tulevia mt-tapauksia.
Eli vähät väliä näistä nuorista? Mutta 90-vuotiaita mummoja pitää suojella hinnalla millä hyvänsä, heidän kuolemansako ei ole vain ajan kysymys?
Ja sinä jakelisit pikakuolemia vanhuksille. perussairaille, entäs muille. Ketkä muut saisi samalla listiä sinun mielenterveyden säilyttämiseksi?
En puhunut itsestäni vaan lapsista ja nuorista, itse olen jo nelikymppinen. Mutta olen huolissani lapsista ja nuorista, heissä on tulevaisuus, ei yli 70-vuotiaissa. Vanhusten karanteeni saisi jatkua vielä pitkään, mutta päästäkää lapset ja nuoret nauttimaan elämästään ja kehittämään sosiaalisia suhteitaan.
Lapset levittävät vanhempiinsa, jotka voivat kuolla. Minäkin olen 52-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko ihan väkisin ja sala tekemässä tahallista taudin levitystä kansan keskuuteen, vaikka hallitus väittää, ettei laumaimmuniteettia tavoitella.
Laumaimmuniteetti ei toimi. Se todettiin jo Itävallassa.
Mitä on todettu itävallassa ja millon?
Älkää kirjoittako tällaisia heittoja ilman lähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs on hauraita lapsia jos tulee elinikäiset traumat siitä, että koulujen lähiopetus on muutamaksi kuukaudeksi keskeytetty.
Kyllä ihmettelisit, jos tietäisit, miten hauraita osa lapsista ja nuorista on! Osalle toki voi olla väliaikainen helpotus olla pois koulusta mutta jatkuessaan puoli vuotta kynnys kouluunpaluuseen voi vaikeutua ja aiheuttaa vaikka mitä ongelmia. Ja osalle ne vähäisetkin kaverisuhteet voi katketa tämän vuoksi.
Se lasten- ja nuorisopsykan kommentoija
Ihan turhaan tätä alapeukutatte. Osoittaa aikamoista välinpitämättömyyttä hauraita lapsia ja nuoria kohtaan jos alapeukkuja pitää jaella tämän asian esiinnostosta. Edes lastensuojelu ei tässä tilanteessa pysty tukemaan koska monissa kunnissa on kielletty esim. kaikki kasvokkain tapahtuva ei välttämätön lastensuojelun toiminta. Eikä kaikkia voi tai pidäkään sijoittaa, mutta käytännössä muuta apua tilanteeseen ei tällä hetkellä olisi.
Pärjäävät pärjää kaikesta huolimatta, ennestään kärsivät syrjäytyy tai sairastuu entistä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsikin saattaa kokea kovan taudin.
Ei ne sosiaaliset suhteet niin tärkeitä ole, että niitä täytyy mennä kokemaan oman ja vanhempien hengen uhalla.
Sosiaalisia suhteita voi ylläpitää netissä. Siellä voivat tavata ja puuhata ja pelata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, osa lapsista ja nuorista on todella hauraita. Jos heillä on jo valmiiksi todella vaikeaa, tämä voi olla viimeinen pisara. Koulussa on kuitenkin yleensä turvallinen arki, kaverit, tutut opettajat. Kun ne jäävät yhtälöstä pois, tulos voi olla karu.
T. Huolestunut ope
Entä ne lapset, jotka koulujen auettua tartuttavat vanhempansa, jotka sairastuvat pahasti, jopa kuolevat.
Mites ne heikot lapset mahtavat tällaisen kestää?
Aika harvan koululaisen vanhempi on noin 80-vuotias.
Kuvitteletko, että vain yli 80-vuotiaat ovat vaarassa?
Olen 63-vuotias. Hoidan nyt kolmea tyttäreni lasta. Kaksi on kouluikäistä. Jos koulu alkaa, niin minun täytyy lopettaa, koska olen riskiryhmässä. Täytyy sitten keksiä jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmettelisit, jos tietäisit, miten hauraita osa lapsista ja nuorista on! Osalle toki voi olla väliaikainen helpotus olla pois koulusta mutta jatkuessaan puoli vuotta kynnys kouluunpaluuseen voi vaikeutua ja aiheuttaa vaikka mitä ongelmia. Ja osalle ne vähäisetkin kaverisuhteet voi katketa tämän vuoksi.
Se lasten- ja nuorisopsykan kommentoija
Ihan turhaan tätä alapeukutatte. Osoittaa aikamoista välinpitämättömyyttä hauraita lapsia ja nuoria kohtaan jos alapeukkuja pitää jaella tämän asian esiinnostosta. Edes lastensuojelu ei tässä tilanteessa pysty tukemaan koska monissa kunnissa on kielletty esim. kaikki kasvokkain tapahtuva ei välttämätön lastensuojelun toiminta. Eikä kaikkia voi tai pidäkään sijoittaa, mutta käytännössä muuta apua tilanteeseen ei tällä hetkellä olisi.
Pärjäävät pärjää kaikesta huolimatta, ennestään kärsivät syrjäytyy tai sairastuu entistä pahemmin.
1. Mielenterveys menee siitäkin, kun tartuttaa vanhempansa.
2. Osa kiusatuista voi paremmin, kun ei tarvitse mennä koululle ja se on kaikille sama.
3. Mielenterveys on vähemmän tärkeä asia kuin kuolemanvaara. Mielenterveysongelmia ehtii hoitaa sitten kun rokote on saatu. Ei se puoli vuotta sitä mielenterveyttä pilaa, jos sen ajan on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläjärvi on oikeassa. Koulujen sulun jatkamisen hinta on liian korkea. Kaikki lapset ja nuoret eivät pärjää. Moni on kotona aivan yksin. Mielenterveyden ongelmat ja syrjäytyminen lisääntyvät.
Toki epidemia on ikävä asia. Moni tulee sairastamaan ja jopa kuolemaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tällä hetkellä kuolleiden mediaani-ikä on 84. Joskus ja johonkin ihmisen pitää kuolla ja tuo 84 on itse asiassa jo enemmän kuin suomalaisten eliniän odote!
Tätä yhteiskuntaa rakennetaan lapsia ja nuoria varten. He ovat etusijalla ainakin minun mielessäni.
T. Huolestunut ope
Alle 3 kuukautta! Todella lyhyt aika lapsen ja nuoren elämässä. Jos sitä ei edes yritetä kestää, seuraukset voivat olla paljon pahemmat.
Kolme kuukautta ja kesäloma on lyhyt aika aikuisen elämässä. Lapselle se on pitkä aika.
Minä olen yhteydessä yläkouluikäisiin. Useimmat niistäkin, joilla on kaikki kotona hyvin, kertovat, että on suru puserossa, yksinäistä ja outoa. Ne, joilla on muutenkin haasteita, eivät pysty nyt oikeasti opiskelemaan ollenkaan ja kokevat voimakasta ahdistusta.
Esimerkiksi mielenterveyden ongelmista kärsivät ovat putoamassa. Samoin ADHD:t joilla ei ole kodin todella vankkaa tukea. Osa heistä voi oikeasti syöksyä näiden kuukausien aikana kierteeseen, jota ei ole helppoa katkaista.
Moni kirjoittelee tänne vain omasta näkökulmastaan. Minä pärjään ja minun lapseni pärjäävät. No, kaikki eivät pärjää.
T. Huolestunut ope
Jos nuori tai lapsi on noin haavoittuva nykyisin, nii mitä jos tulee sota, lama, ilmastokatastrofi, tai vaikka lapselle/perheelle jokin henkilökohtainen kriisi? Taitaa pullamössö sukupolven opet sun muut kasvattajat olla väkeä jotka omaa arvoaan pönkittääkseen pitää lapsia imbesilleinä.
Olen itse nuorisotyön parissa ja vaikka moni sanoo että tylsää kun ei voi kulkea porukassa tai ettei voi olla koulussa nähden kavereita, moni myös sanoo, että tämä on kokemus. Luovutta on nähty selviämisesssä.
Eriasia on syräytyneiden perheiden lapset ja nuoret, mutta heitäkin voidaan ohjata ja auttaa jaksamaan, jos vain halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko ihan väkisin ja sala tekemässä tahallista taudin levitystä kansan keskuuteen, vaikka hallitus väittää, ettei laumaimmuniteettia tavoitella.
Eilen oli uutisissa. Oli tutkittu Itävallassa, monellako oli vasta-aineita. Niitä oli alle prosentilla. Siitä pääteltiin, että laumaimmuniteettistrategia pitää hylätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli uutisissa. Oli tutkittu Itävallassa, monellako oli vasta-aineita. Niitä oli alle prosentilla. Siitä pääteltiin, että laumaimmuniteettistrategia pitää hylätä.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/6cc93b75-6089-4bf5-9b7e-eeda87c0…
Pelkkä ihmisten pääsiäishamstraus aiheuttaa lähes varmasti tautipiikin loppukuulle. Koulujen avaus ja olemme muutamassa viikossa lähes samassa tilanteessa kuin maailman pahimmat tautipesäkkeet. Joillekin vain ei tunnu menevän edes lekalla perille, että käsien pesu ei riitä rajoittamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo nainen voi pokkana väittää, että muutama kuukausi kotona traumatisoi nuoria pahemmin kuin lähiomaisten kuolema?
Nuoret on aika itsekeskeisiä, siksi. Kaveripiiristä jos joku kuolee tai joku nuori samasta koulusta, niin se voi olla traumatisoivaa. Joku isovanhemman tai muun sukulaisen ei. Omat vanhemmat jos menee niin se on tiestysti kova paikka, muu ei niinkään.
En tiedä miten muualla, mutta meilläpäin nuoret tapaavat toisiaan ihan normaalisti koulupäivien jälkeen, vaikka ne koulupäivät karanteenissa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Huolestunut ope
Jos vanhempansa kuolevat koronaan, niin sekö on sitten parempi? Tässä yritetään nyt päästä mahdollisimman pienillä vahingoilla. Kouluun pääseminen ei ole sen arvoista, että ihmisiä alkaa kuolla.
Kuolleiden mediaani-ikä on 84v. Aika harvalla lähelläkään tuon ikäisellä on alaikäisiä (kouluikäisiä) lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläjärvi on oikeassa. Koulujen sulun jatkamisen hinta on liian korkea. Kaikki lapset ja nuoret eivät pärjää. Moni on kotona aivan yksin. Mielenterveyden ongelmat ja syrjäytyminen lisääntyvät.
Toki epidemia on ikävä asia. Moni tulee sairastamaan ja jopa kuolemaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tällä hetkellä kuolleiden mediaani-ikä on 84. Joskus ja johonkin ihmisen pitää kuolla ja tuo 84 on itse asiassa jo enemmän kuin suomalaisten eliniän odote!
Tätä yhteiskuntaa rakennetaan lapsia ja nuoria varten. He ovat etusijalla ainakin minun mielessäni.
T. Huolestunut ope
Alle 3 kuukautta! Todella lyhyt aika lapsen ja nuoren elämässä. Jos sitä ei edes yritetä kestää, seuraukset voivat olla paljon pahemmat.
Kolme kuukautta ja kesäloma on lyhyt aika aikuisen elämässä. Lapselle se on pitkä aika.
Minä olen yhteydessä yläkouluikäisiin. Useimmat niistäkin, joilla on kaikki kotona hyvin, kertovat, että on suru puserossa, yksinäistä ja outoa. Ne, joilla on muutenkin haasteita, eivät pysty nyt oikeasti opiskelemaan ollenkaan ja kokevat voimakasta ahdistusta.
Esimerkiksi mielenterveyden ongelmista kärsivät ovat putoamassa. Samoin ADHD:t joilla ei ole kodin todella vankkaa tukea. Osa heistä voi oikeasti syöksyä näiden kuukausien aikana kierteeseen, jota ei ole helppoa katkaista.
Moni kirjoittelee tänne vain omasta näkökulmastaan. Minä pärjään ja minun lapseni pärjäävät. No, kaikki eivät pärjää.
T. Huolestunut ope
No kuinkas nuo sitten pärjäävät pitkän kesäloman yli. Varmaan loma on todella surullista ja outoa. Eli varmaan kesälomat tulee mt-ongelmien vuoksi peruuttaa. Lapset ovat historian saatossa kokeneet paljon pahempia asioita kun sen, että lähiopetus on vähäksi aikaa keskeytetty, mutta onko nykysukupolvi erityisen heikkoa ja haurasta ainesta?
Ei ole kysymys pelkästä lähiopetuksesta, myös sosiaalinen elämä on lakkautettu, hallitus kielsi nuoria ja lapsia tapaamasta toisiaan, edes palloa ei saisi mennä pelaamaan. Ja kaikki harrastukset ovat poissa. Todella mielenterveydelle vaarallista aikaa.
Kyllä varmaan yhtä kamalaa kuin sota-aika. Eikä noi mitään harrastuksia enää harrasta, vaan näpräävät kännykkäänsä. Pelejä voivat pelailla aivan normaaliin tapaansa.
Eivät näprää enää, olen laittanut merkille. Se tässä karanteenissa onkin niin outoa. Nuoret kokoontuu iltaisin istumaan puistoihin ja kentille. Pelaamaan pallopelejä ja juttelemaan ja yhdelläkään en ole vähään aikaan nähnyt luuria kädessä. Ne oikeasti puhuu toisilleen, menee lähelle. Jopa minun koulua inhoava teinini pyytää, päästäkää meidät jo kouluun.
Se Itävallan juttu oli klikkiotsikko! Ettei laumaimmuniteetti mukamas toimi. Kyllä se toimii, jos tauti on ollut riittävän monella. Itävallassa se ei vaan vielä ole ollut niin monella, että laumaimmuniteetti voisi vielä toimia. Ruotsi, Italia ja Espanja tulevat pääsemään laumaimmuniteettiin nopeiten. Todennäköisesti jenkit seuraa perässä. Me muut maat tullaan saamaan sitten useampi aalto tätä tautia.
Seuraavaa aaltoa ollaan povattu jo loppukesään/alkusyksyyn. Kannattaa muistaa, että silloin virus on voinut myös muuttua olemukseltaan. Espanjan taudissakin seuraavat aallot olivat paljon tuhoisampia kuin ensimmäinen aalto. Siksi voisi olla järkevintä antaa taudin nyt mennä läpi kansan hallitusti, joka oli Suomen ensisijainen strategia. Vasta nyt alettiin puhumaan siitä, että tauti koitetaankin pysäyttää. Jos tähän mennään, niin emme tule olemaan turvassa seuraavilta aalloilta kuitenkaan.
Jos siihen hulluuteen mennään, että koulut avataan, siinä on vain yksi syy: tautia halutaan levittää lisää kansaan.
Pitäisi ennemmin odottaa rokotetta sammutetuin lyhdyin ja kunnollisin rajoituksin