Suututtaa IL:n pääkirjoitus. Linkki. Olen eri mieltä. Nuorten rajoituksia ei pidä purkaa!
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/507d1e75-68ad-4fed-a266-fe4d46c…
Mikä kiire on purkaa mitään rajoituksia, kun epidemia on vasta aivan alussa.
Nyt Iltalehti ehdottaa, että nuorten ja lasten rajoitukset purettaisiin.
Kouluissa sitten tartunnat kiertäisivät ja leviäisivät koteihin. Siinä sitä sitten vasta traumoja tulisikin, kun tartuttaisivat vanhempansa, jotka hyvinkin jo voivat kuolla tai vammautua.
Ei nuoret mitään kovin traumoja kotikoulusta saa. Mun perheessä ainakin tekevät kotokoulua ja sitten ovat netissä kavereiden kanssa. Ihan ollaan kaikki tyytyväisiä.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut pitäis avata ensi tiistaina niin kuin alkuperäinen aikataulu oli. Moni nuori heittää itsensä junan alle jos kavereista eristämistä jatketaan
Jos näin on, niin toi heittäytyminen on vain ajan kysymys. Eli ovat varmasti tulevia mt-tapauksia.
Eli vähät väliä näistä nuorista? Mutta 90-vuotiaita mummoja pitää suojella hinnalla millä hyvänsä, heidän kuolemansako ei ole vain ajan kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläjärvi on oikeassa. Koulujen sulun jatkamisen hinta on liian korkea. Kaikki lapset ja nuoret eivät pärjää. Moni on kotona aivan yksin. Mielenterveyden ongelmat ja syrjäytyminen lisääntyvät.
Toki epidemia on ikävä asia. Moni tulee sairastamaan ja jopa kuolemaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tällä hetkellä kuolleiden mediaani-ikä on 84. Joskus ja johonkin ihmisen pitää kuolla ja tuo 84 on itse asiassa jo enemmän kuin suomalaisten eliniän odote!
Tätä yhteiskuntaa rakennetaan lapsia ja nuoria varten. He ovat etusijalla ainakin minun mielessäni.
T. Huolestunut ope
Alle 3 kuukautta! Todella lyhyt aika lapsen ja nuoren elämässä. Jos sitä ei edes yritetä kestää, seuraukset voivat olla paljon pahemmat.
Kolme kuukautta ja kesäloma on lyhyt aika aikuisen elämässä. Lapselle se on pitkä aika.
Minä olen yhteydessä yläkouluikäisiin. Useimmat niistäkin, joilla on kaikki kotona hyvin, kertovat, että on suru puserossa, yksinäistä ja outoa. Ne, joilla on muutenkin haasteita, eivät pysty nyt oikeasti opiskelemaan ollenkaan ja kokevat voimakasta ahdistusta.
Esimerkiksi mielenterveyden ongelmista kärsivät ovat putoamassa. Samoin ADHD:t joilla ei ole kodin todella vankkaa tukea. Osa heistä voi oikeasti syöksyä näiden kuukausien aikana kierteeseen, jota ei ole helppoa katkaista.
Moni kirjoittelee tänne vain omasta näkökulmastaan. Minä pärjään ja minun lapseni pärjäävät. No, kaikki eivät pärjää.
T. Huolestunut ope
No kuinkas nuo sitten pärjäävät pitkän kesäloman yli. Varmaan loma on todella surullista ja outoa. Eli varmaan kesälomat tulee mt-ongelmien vuoksi peruuttaa. Lapset ovat historian saatossa kokeneet paljon pahempia asioita kun sen, että lähiopetus on vähäksi aikaa keskeytetty, mutta onko nykysukupolvi erityisen heikkoa ja haurasta ainesta?
Ei ole kysymys pelkästä lähiopetuksesta, myös sosiaalinen elämä on lakkautettu, hallitus kielsi nuoria ja lapsia tapaamasta toisiaan, edes palloa ei saisi mennä pelaamaan. Ja kaikki harrastukset ovat poissa. Todella mielenterveydelle vaarallista aikaa.
Kyllä varmaan yhtä kamalaa kuin sota-aika. Eikä noi mitään harrastuksia enää harrasta, vaan näpräävät kännykkäänsä. Pelejä voivat pelailla aivan normaaliin tapaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut pitäis avata ensi tiistaina niin kuin alkuperäinen aikataulu oli. Moni nuori heittää itsensä junan alle jos kavereista eristämistä jatketaan
Jos näin on, niin toi heittäytyminen on vain ajan kysymys. Eli ovat varmasti tulevia mt-tapauksia.
Eli vähät väliä näistä nuorista? Mutta 90-vuotiaita mummoja pitää suojella hinnalla millä hyvänsä, heidän kuolemansako ei ole vain ajan kysymys?
Jos muutama kuukaisi pitää sinnitellä ilman koulua, niin se on pieni hinta siitä, että tuhansia ihmishenkiä pelastuu. Mitkähän traumat tulee kun lapsi tartuttaa vanhempansa, joka sitten kuolee?
Kouluilla on kaikissa epidemioissa ollut merkittävä rooli tartuntojen levittäjinä. Nyt etenkin kun suuri osa kouluista on kasvatettu tuhannen oppilaan yhtenäiskouluiksi.
Jätkäshenkilö 47 vuotta kirjoitti:
Tuo Iltalehden Erja Yläjärvi kirjoittaa asiaa.
Tämä koko koronamöykkä ja siihen liittyvä laumapsykoosi ovat huuhaata ja nämä kaikki rajoitukset, matkustus- ja ravintolasulut ja mitä niitä onkaan, pitäisi heti heittää huut'helvettiin.
Ottaahan tuo jatkuva kalsarikänni vaimon kanssa päähän, ymmärtäähän tuon kun ei tuollainen järjenjättiläinen pääse vapaasti dokaamaan - ihan epistä. Koronakuolleista viis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä jakelisit pikakuolemia vanhuksille. perussairaille, entäs muille. Ketkä muut saisi samalla listiä sinun mielenterveyden säilyttämiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläjärvi on oikeassa. Koulujen sulun jatkamisen hinta on liian korkea. Kaikki lapset ja nuoret eivät pärjää. Moni on kotona aivan yksin. Mielenterveyden ongelmat ja syrjäytyminen lisääntyvät.
Toki epidemia on ikävä asia. Moni tulee sairastamaan ja jopa kuolemaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tällä hetkellä kuolleiden mediaani-ikä on 84. Joskus ja johonkin ihmisen pitää kuolla ja tuo 84 on itse asiassa jo enemmän kuin suomalaisten eliniän odote!
Tätä yhteiskuntaa rakennetaan lapsia ja nuoria varten. He ovat etusijalla ainakin minun mielessäni.
T. Huolestunut ope
Alle 3 kuukautta! Todella lyhyt aika lapsen ja nuoren elämässä. Jos sitä ei edes yritetä kestää, seuraukset voivat olla paljon pahemmat.
Iso kysymys on kyllä se, missä jamassa oikein suomalaisperheet on kun jo kuukauden koulusulun jälkeen lasten mielenterveys ja ravinnon saanti on vakavasti uhattuna?? Eikö tästä asiasta pitäisi hieman enemmänkin yhteiskunnassa keskustella.
Paljon pahempia mt-ongelmia ja isommat riskit seuraa siitä, jos lapsi menettää ennenaikaisesti vaikka rakkaat kuusikymppiset isovanhempansa koronalle tai oman nelikymppisen vanhempansa. Kyllä tähän tautiin kuolee maailmalla jatkuvasti myös työikäistä väestöä ja jopa lapsia ja nuoria. Lisäksi löytyy varmasti joukoittain koulukiusattuna lapsia ja nuoria, joiden vointi kohentuu kun saa opiskella kotona eikä joudu kouluun kärsimään päivittäin kiusaajien silmätikuksi.
Koulukiusatut lapset ja nuoret voivat nyt paremmin, kun saa etäopiskella rauhassa ja turvassa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs on hauraita lapsia jos tulee elinikäiset traumat siitä, että koulujen lähiopetus on muutamaksi kuukaudeksi keskeytetty.
Niin, osa lapsista ja nuorista on todella hauraita. Jos heillä on jo valmiiksi todella vaikeaa, tämä voi olla viimeinen pisara. Koulussa on kuitenkin yleensä turvallinen arki, kaverit, tutut opettajat. Kun ne jäävät yhtälöstä pois, tulos voi olla karu.
T. Huolestunut ope
Jos vanhempansa kuolevat koronaan, niin sekö on sitten parempi? Tässä yritetään nyt päästä mahdollisimman pienillä vahingoilla. Kouluun pääseminen ei ole sen arvoista, että ihmisiä alkaa kuolla.
Myös introvertit nauttivat rauhallisesta kotoilusta. Vähän nyt laajempaa näkökulmaa asiaan. Kaikille ei suinkaan synny mt-ongelmia tästä etäkoulusta. Kaikki eivät ole ekstroverttejä menijöitä, joiden pää alkaa hajoilla kotosalla. Tietysti on lapsia/nuoria, joiden kotona ei asiat ole hyvin, mutta sitä varten on sosiaalipuolen osaamista ja huolestuneet opet voivat ilmaista huolensa sosiaaliviranomaisille, jos on epäilys että oppilas ei voi kotona hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Paljon pahempia mt-ongelmia ja isommat riskit seuraa siitä, jos lapsi menettää ennenaikaisesti vaikka rakkaat kuusikymppiset isovanhempansa koronalle tai oman nelikymppisen vanhempansa. Kyllä tähän tautiin kuolee maailmalla jatkuvasti myös työikäistä väestöä ja jopa lapsia ja nuoria. Lisäksi löytyy varmasti joukoittain koulukiusattuna lapsia ja nuoria, joiden vointi kohentuu kun saa opiskella kotona eikä joudu kouluun kärsimään päivittäin kiusaajien silmätikuksi.
Tästä ihan samaa mieltä. Ei arvosteta edes vanhempien henkeä, kun eiväthän he osaa lapsistaan huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Huolestunut ope
Kolme kuukautta ja kesäloma on lyhyt aika aikuisen elämässä. Lapselle se on pitkä aika.
Minä olen yhteydessä yläkouluikäisiin. Useimmat niistäkin, joilla on kaikki kotona hyvin, kertovat, että on suru puserossa, yksinäistä ja outoa. Ne, joilla on muutenkin haasteita, eivät pysty nyt oikeasti opiskelemaan ollenkaan ja kokevat voimakasta ahdistusta.
Esimerkiksi mielenterveyden ongelmista kärsivät ovat putoamassa. Samoin ADHD:t joilla ei ole kodin todella vankkaa tukea. Osa heistä voi oikeasti syöksyä näiden kuukausien aikana kierteeseen, jota ei ole helppoa katkaista.
Moni kirjoittelee tänne vain omasta näkökulmastaan. Minä pärjään ja minun lapseni pärjäävät. No, kaikki eivät pärjää.
T. Huolestunut ope
No kuinkas nuo sitten pärjäävät pitkän kesäloman yli. Varmaan loma on todella surullista ja outoa. Eli varmaan kesälomat tulee mt-ongelmien vuoksi peruuttaa. Lapset ovat historian saatossa kokeneet paljon pahempia asioita kun sen, että lähiopetus on vähäksi aikaa keskeytetty, mutta onko nykysukupolvi erityisen heikkoa ja haurasta ainesta?
Ei ole kysymys pelkästä lähiopetuksesta, myös sosiaalinen elämä on lakkautettu, hallitus kielsi nuoria ja lapsia tapaamasta toisiaan, edes palloa ei saisi mennä pelaamaan. Ja kaikki harrastukset ovat poissa. Todella mielenterveydelle vaarallista aikaa.
Sosiaalisessa mediassa tapaavat kavereitaan kuten ennenkin.
Mt ongelmat ovat sitä paitsi pienempi paha kuin kuolemat.
Vierailija kirjoitti:
Myös introvertit nauttivat rauhallisesta kotoilusta. Vähän nyt laajempaa näkökulmaa asiaan. Kaikille ei suinkaan synny mt-ongelmia tästä etäkoulusta. Kaikki eivät ole ekstroverttejä menijöitä, joiden pää alkaa hajoilla kotosalla. Tietysti on lapsia/nuoria, joiden kotona ei asiat ole hyvin, mutta sitä varten on sosiaalipuolen osaamista ja huolestuneet opet voivat ilmaista huolensa sosiaaliviranomaisille, jos on epäilys että oppilas ei voi kotona hyvin.
Eli hauraista ja mielenterveys ongelmaisista nuorista ei pidä välittää koska kaikki ei ole sellaisia? Mikä logiikka toi on? Sittenhän heikoista vanhuksista jotka ovat riskiryhmää ei tarvitse välittää koska ei me kaikki olla sellaisia, me monet ollaan ihan terveitä nuoria aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs on hauraita lapsia jos tulee elinikäiset traumat siitä, että koulujen lähiopetus on muutamaksi kuukaudeksi keskeytetty.
Niin, osa lapsista ja nuorista on todella hauraita. Jos heillä on jo valmiiksi todella vaikeaa, tämä voi olla viimeinen pisara. Koulussa on kuitenkin yleensä turvallinen arki, kaverit, tutut opettajat. Kun ne jäävät yhtälöstä pois, tulos voi olla karu.
T. Huolestunut ope
Entä ne lapset, jotka koulujen auettua tartuttavat vanhempansa, jotka sairastuvat pahasti, jopa kuolevat.
Mites ne heikot lapset mahtavat tällaisen kestää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Huolestunut ope
T. Huolestunut ope
Sosiaalisessa mediassa tapaavat kavereitaan kuten ennenkin.
Mt ongelmat ovat sitä paitsi pienempi paha kuin kuolemat.
Mielenterveys ongelmiin kuolee paljon enemmän ihmisiä kuin koronaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Huolestunut ope
Sama huoli meillä lasten- ja nuorisopsykiatrialla 😢 Myös lastensuojelusta kuuluu syvää huolta.
Lastensuojelu on Suomessa täysin liioiteltua toimontaa ja vaikuttaa joltain Stasi-valvonnalta periaatteidensa ja työskentelytapojensa puolesta. En usko hetkeäkään että lapsilla olisi hätää. Hätää on vain lastensuojelun turhimustädeillä, jotka haluaa suojata selustansa ja lisää rahaa entisestäänkin ylirahoitetulle lastensuojelutoiminnolle.
t. mies (ei tekemisissä lastensuojelun kanssa muuten kuin että tiedän millaisia hulluja siellä työskentelee)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli hauraista ja mielenterveys ongelmaisista nuorista ei pidä välittää koska kaikki ei ole sellaisia? Mikä logiikka toi on? Sittenhän heikoista vanhuksista jotka ovat riskiryhmää ei tarvitse välittää koska ei me kaikki olla sellaisia, me monet ollaan ihan terveitä nuoria aikuisia.
Myös tuollisten lasten vanhempi saattaa sitten kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Huolestunut ope
Entä ne lapset, jotka koulujen auettua tartuttavat vanhempansa, jotka sairastuvat pahasti, jopa kuolevat.
Mites ne heikot lapset mahtavat tällaisen kestää?
Aika harvan koululaisen vanhempi on noin 80-vuotias.