Poika sai yskänkohtauksen Citymarketissa ja lähellä olleet ihmiset lähtivät karkuun, osa jopa otti juoksuaskeleita
Tuijottivat meitä vielä vihamielisesti ja joku mummo tokaisi että ei tarvi tulla sairaana kauppaan. Kyllä on maailma mennyt sekaisin kun pikkupojan yskä aiheuttaa tällaista. Teki mieli huutaa ihmisille että ei tässä ole mitään pelättävää. Poika ei ole sairas vaan suu oli jotenkin kuiva ja tuli tämä yskänkohtaus.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Itse saanut hulluja yskä kohtauksia, kestävät jopa sen 3 minuuttia. Testejä tehty ei astmaa,allergiaa ei mitään.
Rupeaa vaan ihan hirveästi "kutittamaan,pistelemään" keuhkoputkessa tai jotain.
Jopa miettinyt että siinä tilassa missä olen on ollut sen ilma ongelma?
Siis näitä kohtauksia tullut sitten kun olen ollut 9-vuotias. Nyt 30-vuotias.
Siis siellä missä tämä yskäkohtaus tullut, niin on ilmaongelma.
Eiköhän yhteiskunta ole nyt muuttunut pysyvästi. Minulla henkilökohtaisesti on lähes aina pientä nuhaa. Nykyään töihin ei enää saa mennä edes pienessä nuhassa. Eli työkyvyttömyyseläkkeelle se on siirryttävä. Minun omatuntoni ei enää edes salli olla töissä pienessä nuhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, kun tuota ap:n yh-kommenttia on miinustettu, että jos on yh niin pitäisikö lapsi siis jättää yksin kotiin kauppareissun ajaksi? Siis ihan pieni lapsikin, lisäksi kaikkialla ei ole kauppakassipalvelua tai kauppaa lähellä ja vaikka olisikin, niihin voi olla pitkä toimitusaika ja välillä voi tulla yllättäen tarve mennä heti kauppaan.
Yskijä ja yskijän perhe voi olla kotona ja tilata ruoat.
joo niin voi, mekin tilattiin. Tulee neljän viikon päästä.
Yh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, kun tuota ap:n yh-kommenttia on miinustettu, että jos on yh niin pitäisikö lapsi siis jättää yksin kotiin kauppareissun ajaksi? Siis ihan pieni lapsikin, lisäksi kaikkialla ei ole kauppakassipalvelua tai kauppaa lähellä ja vaikka olisikin, niihin voi olla pitkä toimitusaika ja välillä voi tulla yllättäen tarve mennä heti kauppaan.
joo niin voi, mekin tilattiin. Tulee neljän viikon päästä.
Ennenkaikkea riskiryhmäläiset voi tilata ruoat kotiin jos ei ole ketään joka kävisi kaupassa puolesta. Koskaan ei voi tietää kuka virusta kantaa. Se ei todellakaan ole välttämättä se joka yskii, vaan voi olla joku kenestä ei mitenkään näy päällepäin. Jokainen on siis potentiaalinen tartuttaja. Ne jotka tuntevat itsensä sairaiksi eivät varmaan sinne kauppaan mene, ja ne muut eivät yksinkertaisesti itse tiedä jos kantavat tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. Olen samaa mieltä ettei kenenkään tule mennä kauppaan, jos on yhtäkkiä alkanut kuivayskä tai lievä nuha...
Mutta näin allergisena sinkkuna, jonka asuinpaikkakunnalla ei ole läheisiä, täytyy kysyä, että jos kotiinkuljetus on ruuhkautunut, niin miten saan ruokaa?
Mulla vuotaa koko talven ajan nenä aina kun menen ulos ja sieltä sisälle. Joillakin ihmisillä on taipumus tähän, vaikkei olisi allerginen. Itse olen allerginen kylmälle. Mulla on ns. kestonuha ja kortikosteroidisuihkeet olleet vuosia käytössä. Niiden tehtävä on vähentää ympärivuotisia nuhaoireita.
Välillä saan kaupoissa yllättävän yskäkohtauksen, vaikkei olisi yskää. Tämä johtuu siitä, että kaupoissa saattaa olla yllättäen pölyä tai hajusteita, joita ei voi aavistaa ennalta. Lisäksi kuivaa kurkkua voi alkaa pistämään juurikin tuollai äkillisesti esim.propun irtoamisen takia.
Niin että vaikka ymmärrän reaktion niin toivoisin, että ihmiset myös muistaisi että kaikki oireet (esim. äkillinen aivastaminen) ei ole ennakoitavissa ja nekin jotka on, allergiset usein jo tietää.
Mutta sinä siellä joka luet tätä etkä ole allerginen millekään ja sulla on vastikään alkaneita aivasteluita tai vaikka se mininuha, niin älä siinä mene kuitenkaan kauppaan.
Mistä sit allerginen tunnistaa allergiaoireet? No esim. kutinasta (silmät kutisee, nenä kutisee, iho voi kutista) tai silmien vetistys (ei oo kuulemma tyypillinen oire). Usein allerginen osaa aika hyvin erottaa milloin kyse allergiaoireista, niihin kun auttaa esim. allergialääke.
Riskiryhmäläiset, suosittelen niitä aikaisia aukioloaikoja, joita monilla kaupoilla teille on. PS. Me allergiset ja astmaoireiset ollaan ihan yhtä huolissaan. Mut pitää mun syödäkin.
Minä olen kyllä eri mieltä siitä, että allerginen erottaisi allergiaoireet helposti alkavasta flunssasta. Hirveän usein kuulee siitepölyallergikon kevätflunssasta, että "ensin luulin sitä vain allergiaksi, mutta sitten tulikin kurkkukipu/kuume/tms". Ja jos se lääke kerran sinulla auttaa, niin miksi et ota lääkettä hyvissä ajoin ennen kauppaanmenoa? Kauppaan kerran kahdessa viikossa ja lääke naamaan vaikka kauppapäivän aamuna. Näin et säikytä kanssashoppailijoita ja voit itsekin olla varma, että sen päivän niiskuttelu todella on juuri allergiaa.
Valtaosa yskimisestä ei ole koronaa ja toisaalta moni koronapotilas ei yski tai pode mitään oireita.
Mutta yhtä kaikki, kukaan ei tiedä toisen yskimisestä, että mitä se on - josko moni omastakaan. Ja samalla kukaan ei osaa arvioida vieraan ihmisen luotettavuutta.
Ja voihan olla, että oireettoman koronan kantajalla allergia yskittää. Hän siis ei yski koronaa vaan allergiaa, mutta levittää allergian takia yskiessään koronaa.
Itse näen asian niin, että ihan sama mikä yskittää ja että onko yskijä lapsi vai aikuinen, niin on ihan perus sivistystä ilman koronaakin yskiä ilman, että eritettä päästelee vapaasti. Eli yskikää sinne kainaloon aina ja opettajaa se sille jälkikasvullekin. Kyllä ne osaa, jos opettaa ja neuvoo.
Huolehditaan muista, myös niistä riskiryhmäläisistä, vaikka omaa perhettä ei korona huolestuttaisikaan. Pitää muistaa, että syöpäperheessä se vieraan lapsen päin yskäisy saattaa pelottaa ja ahdistaa pitkään, vaikkei yskivällä lapsella koronaa olisikaan. Koska sitä ei voi tietää.
Kuvitteleeko ihmiset olevansa turvassa tartunnalta jos kukaan ei yski!? Siltä se kaupoissa vaikuttaa kun kukaan ei näytä välittävän yhtään turvaväleistä vaan tulevat surutta ihan kiinni. Sitten kun kokeeksi vähän yskäisee niin ottavat takapakkia. Mutta vasta sitten. Viime viikolla Tikkurilan Lidlissä kassa joutui huomauttamaan lähes jokaiselle jonottajalle turvavälin pitämisestä. Vaikka lattiaan on merkitty selkeästi sopiva väli, kukaan ei näyttänyt sitä oma-aloitteisesti huomioivan. Ihmiset on oikeesti yllyttäneet tyhmyydellään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. Olen samaa mieltä ettei kenenkään tule mennä kauppaan, jos on yhtäkkiä alkanut kuivayskä tai lievä nuha...
Mutta näin allergisena sinkkuna, jonka asuinpaikkakunnalla ei ole läheisiä, täytyy kysyä, että jos kotiinkuljetus on ruuhkautunut, niin miten saan ruokaa?
Mulla vuotaa koko talven ajan nenä aina kun menen ulos ja sieltä sisälle. Joillakin ihmisillä on taipumus tähän, vaikkei olisi allerginen. Itse olen allerginen kylmälle. Mulla on ns. kestonuha ja kortikosteroidisuihkeet olleet vuosia käytössä. Niiden tehtävä on vähentää ympärivuotisia nuhaoireita.
Välillä saan kaupoissa yllättävän yskäkohtauksen, vaikkei olisi yskää. Tämä johtuu siitä, että kaupoissa saattaa olla yllättäen pölyä tai hajusteita, joita ei voi aavistaa ennalta. Lisäksi kuivaa kurkkua voi alkaa pistämään juurikin tuollai äkillisesti esim.propun irtoamisen takia.
Niin että vaikka ymmärrän reaktion niin toivoisin, että ihmiset myös muistaisi että kaikki oireet (esim. äkillinen aivastaminen) ei ole ennakoitavissa ja nekin jotka on, allergiset usein jo tietää.
Mutta sinä siellä joka luet tätä etkä ole allerginen millekään ja sulla on vastikään alkaneita aivasteluita tai vaikka se mininuha, niin älä siinä mene kuitenkaan kauppaan.
Mistä sit allerginen tunnistaa allergiaoireet? No esim. kutinasta (silmät kutisee, nenä kutisee, iho voi kutista) tai silmien vetistys (ei oo kuulemma tyypillinen oire). Usein allerginen osaa aika hyvin erottaa milloin kyse allergiaoireista, niihin kun auttaa esim. allergialääke.
Riskiryhmäläiset, suosittelen niitä aikaisia aukioloaikoja, joita monilla kaupoilla teille on. PS. Me allergiset ja astmaoireiset ollaan ihan yhtä huolissaan. Mut pitää mun syödäkin.
Minä olen kyllä eri mieltä siitä, että allerginen erottaisi allergiaoireet helposti alkavasta flunssasta. Hirveän usein kuulee siitepölyallergikon kevätflunssasta, että "ensin luulin sitä vain allergiaksi, mutta sitten tulikin kurkkukipu/kuume/tms". Ja jos se lääke kerran sinulla auttaa, niin miksi et ota lääkettä hyvissä ajoin ennen kauppaanmenoa? Kauppaan kerran kahdessa viikossa ja lääke naamaan vaikka kauppapäivän aamuna. Näin et säikytä kanssashoppailijoita ja voit itsekin olla varma, että sen päivän niiskuttelu todella on juuri allergiaa.
Juu ja voihan oireettomasti koronaakin poteva saada allergiasta oireita ja sitten koronasta tietämättömänä allergiaa yskiessään levittää tautia.
Yskiessä ihmisen virukset ja bakteerit sekä nielun eritteet leviävät tehokkaasti ympäristöön oli yskimisen perimmäinen syy mikä tahansa. Ja se on epämiellyttävää ilman koronaakin. Myös lapselta.
No ihmiset on ihan sekasin nykyään, älä välitä.
AIvan s aa tanan lapsellista jauhamista. Kuka vain voi yskiä ja aivastaa yllättäen, ja aina ei edes ehdi tehdä sitä hihaan, jos tulee liian vauhdilla.
Pysykää te kotona, jotka noin pelkäätte normaaleja ruumiintoimintoja. Kaupassa on lupa käydä jos ei ole asetettu karanteeniin, ja jopa lapset saavat käydä kaupassa ja punnita hedelmiä ja jopa olla räkäisiä.
H yi he l vetti teitä luulosairaita vauhkoja id. iootteja. Ansaitsisitte kyllä koronan, ettei mene hyvät pelkotilat hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Ja jopa se kuvitteellinen yksinhuoltaja voi sitten vaikka tilata sen keräilypalvelun, jos ei muka paikkakunnalta mitään tapaa löydy hoitaa sitä kauppakassia kotiin ja räkäpetteri on aivan pakko ottaa matkaan mukaan. Vaikea kyllä uskoa ettei yhden ainutta naapuria, työkaveria, ketään löytyisi, jos siis ei osaa kauppakassipalveluakaan käyttää. Tietty sosiaalihuolto voisi olla oikea osoite noin tiukassa tilanteessa. Kyllä kai sieltä joku täti löytyis hoitamaan sen niin kovin vaikeaksi kääntyneen ruokapuolen?
Niin. Mekin asutaan maalla ja käytetään sitä keräilypalvelua. Ei se ole turvallista kenellekään meistä mennä kauppaan. Ei se palvelu maksa kuin 3.90€. Mieluummin syödään sitten halvempia ruokia, jolla tuo loppu summan ero tasoittuu.
Seuraavan hysteerikon päälle käyn erikseen yskimässä ja aivastamassa. (Ja en ole ap, mutta nyt alkaa riittää.)