Olenko negatiivinen, realisti vai idiootti
Muut ihmiset eivät monestikaan viihdy seurassani. Tiedän asioista paljon ja tuon tietoni esille, monesti ihmisillä on puutteellisia tai suorastaan väärää tietoa mitä yhdessä möyhäävät. En voi vain nyökytellä ja teeskennellä uskovani, vaan kerron miten asia oikeasti on ja näytän lähteen mistä tietoni on peräisin. Monia se ärsyttää ja puheenaihe vaihtuu nopeasti. Ihmettelen miten kukaan haluaa omaksua väärää tietoa kun kaikki tieto on kuitenkin helposti kaikkien saatavilla. Ehkä en vaan osaa sosiaalisia normeja, olla samaa mieltä muiden kanssa ja olla korjaamatta epäkohtia.
Kommentit (63)
Sanoit: "Ihmettelen miten kukaan haluaa omaksua väärää tietoa kun kaikki tieto on kuitenkin helposti kaikkien saatavilla."
Tietoa on saatavilla tolkuttomasti, ja sitä ei ole sinänsä leimattu oikeaksi tai vääräksi. On monenlaisia ideologioita ja näkemyksiä, joilla on puolustajansa ja vastustajansa. Koulukuntia on useita, ja argumenteille löytyy yleensä vasta-argumentti. On harvoja ei-triviaaleja aiheita, joissa absoluuttinen oikeassa oleminen aukottomalla loogisella perustelulla on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap tehnyt asberger testin netissä? Se on oikein perusteellinen. Googlaa.
Voin samaistua sinun kokemuksiin, myös tuohon että small talk ei kiinnosta. Ja kuitenkin saan ko testistä vain muutaman hassun pisteen.
Oikeasti muiden diagnosointi ei ole helppoa, ei edes niiden diagnoosien joita niin helposti netissäkin muille heitellään. Piirteiden täytyy todellakin olla patologisia.
Tein testin, pistemäärät noin 50-150, sain 129pistettä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Asperger. Enkä sano kiusallani.
Miten tämä vaikuttaisi mihinkään. Fakta on edelleen faktaa. Sanoo sen nätisti suoraan tai aspergermäisesti suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä vaikuttaisi mihinkään. Fakta on edelleen faktaa. Sanoo sen nätisti suoraan tai aspergermäisesti suoraan.
Tuo on mielipide. Et voi tietää, onko se faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet ehkä vain tavallinen besserwisser. Tiedonhalu sinänsä on arvostettava asia, ellei motiivina ole halu oikoa muiden virheellisiä käsityksiä siksi, että pääsisi kuittailemaan ja saisi kivoja viboja mahdollisesti kokemastaan ylemmyyden tunteesta.
En saa oikeassa olemisesta mitään "viboja", tuntuu vaan väärältä ja vaikealta olla hiljaa jos tiedän asian oikean laidan. Muiden kiusaantuneisuus ei ole tavoitteeni, haluaisin saada kaikki ihmiset tietämään mielenkiintoisia asioita. Ap
Tein kerran myyjän töitä eikä siitä meinannut tulla mitään. Koin, etten voi myydä jos ihmisellä ei ole todellista tarvetta. Ja sanoinkin sen asiakkaille, ettei mielestäni kannattaisi jos näin ettei se todellakaan kannata. Kunnon myyjä olisi myynyt ilman tarvettakin vaikka väkisin. Lopetin sen työn aika nopeasti. Ap
Kyllä minusta on hyvä, että korjaa ihmisten harhaluuloja asioista. MUTTA se olisi hyvä tehdä tavalla, jota ei oteta loukkauksena. Moni kokee nöyryyttävänä, jos heitä korjataan.
Itse ainakin haluaisin kuulla, jos olen ollut väärässä jostain. Mutta en halua, että minua sanotaan tai vihjataan tyhmäksi (vaikka olisinkin).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta on hyvä, että korjaa ihmisten harhaluuloja asioista. MUTTA se olisi hyvä tehdä tavalla, jota ei oteta loukkauksena. Moni kokee nöyryyttävänä, jos heitä korjataan.
Itse ainakin haluaisin kuulla, jos olen ollut väärässä jostain. Mutta en halua, että minua sanotaan tai vihjataan tyhmäksi (vaikka olisinkin).
Se juuri on minulle vaikeaa, koen, ettei siinä ole mitään kiusallista kun asiat ovat vain asioita, mutta näen silti että ihmiset loukkaantuvat. Miten asiat voisi sanoa tarpeeksi hienovaraisesti, sitä en tiedä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan AP aloituksessa kertoi, että tarvittaessa voi esittää lähteet sanomisilleen.
Ettekö lue aloitusta, mutta silti kommentoitte ja vänkäätte.
"En voi vain nyökytellä ja teeskennellä uskovani, vaan kerron miten asia oikeasti on ja näytän lähteen mistä tietoni on peräisin."
Ap
Vierailija kirjoitti:
"En voi vain nyökytellä ja teeskennellä uskovani, vaan kerron miten asia oikeasti on ja näytän lähteen mistä tietoni on peräisin."
Ap
Tämä oli siis AP kirjoitus aloituksessa, minä en ole AP.
Ehkä olet jopa kaikkea noista.
Jonkin verran pitää olla silmää ottaako osaa keskusteluun ja jos ottaa niin millä tavalla.
Jos kyse on kavereista tms. Niin voi olla myös viisasta miettiä sitä että ovatko oikeaa seuraa itselle.
En ainakaan itse jaksa mitään öyhöttäjiä, jotka haluavat ainoastaan julistaa omaa sanomaansa ja pitää tiukasti kiinni siitä mihin uskovat, vaikka olisivat kuinka väärässä tahansa. Parhaimmillaan haukkuvat toisen osapuolen ihan lyttyyn oli adia sitten mikä tahansa.
Minä tykkään keskustella. Samaa mieltä ei tarvitse olla, tai samalle kannalle asettua, mutta jonkinlainen kunnioitus toista kohtaan olisi oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan AP aloituksessa kertoi, että tarvittaessa voi esittää lähteet sanomisilleen.
Ettekö lue aloitusta, mutta silti kommentoitte ja vänkäätte.
Lähdehän oli esitetty aiemmin. Se oli vierailijan teksti, ja kuului näin: "Asperger. Enkä sano kiusallani."
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet jopa kaikkea noista.
Jonkin verran pitää olla silmää ottaako osaa keskusteluun ja jos ottaa niin millä tavalla.
Jos kyse on kavereista tms. Niin voi olla myös viisasta miettiä sitä että ovatko oikeaa seuraa itselle.
En ainakaan itse jaksa mitään öyhöttäjiä, jotka haluavat ainoastaan julistaa omaa sanomaansa ja pitää tiukasti kiinni siitä mihin uskovat, vaikka olisivat kuinka väärässä tahansa. Parhaimmillaan haukkuvat toisen osapuolen ihan lyttyyn oli adia sitten mikä tahansa.
Minä tykkään keskustella. Samaa mieltä ei tarvitse olla, tai samalle kannalle asettua, mutta jonkinlainen kunnioitus toista kohtaan olisi oltava.
Samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siinä oikeassa, etten tykkää jutella niitä näitä. Haluaisin puhua vain asiaa, ja toisten kevyet jutut ovat ikävystyttäviä. Ketä kiinnostaa toisten koirat ja lapset, en jaksa edes teeskennellä kiinnostunutta! Olen aina ihmeissäni kun ihmiset lörpöttelevät olettaen että joitakin kiinnostaisi. Ap
Millaisista jutuista sä haluaisit puhua asiaa?
Mistä tahansa opettavasta keskustelusta. Esimerkkeinä vaikka miten joku tuote valmistetaan, politiikka ja keskustelu eri puolueiden agendeista, historia, käsityöt ja eri tekniikat. Ennen kaikkea minua kiinnostaa miksi asiat ovat kuten ovat ja miten niihin on päädytty. Voisin loputtomasti ottaa selvää asiasta mikä minua milläkin hetkellä kiinnostaa. Kun taas asiat jotka eivät kiinnosta, eivät sitten todellakaan saa aikaani. Paneudun töissäkin moneksi tunniksi yhteen asiaan, vaikka olisi pitänyt mennä jo eteenpäin, tästä olen monesti saanut palautetta. Ap
Ehkä olet vaan tyhmien ihmisten kanssa tekemisissä, kun he puhuvat asioista puuta heinää. En mäkään jaksais kuunnella, kun ihmiset puhuu asioista väärin. Vai minkälaisia asioita joudut korjaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siinä oikeassa, etten tykkää jutella niitä näitä. Haluaisin puhua vain asiaa, ja toisten kevyet jutut ovat ikävystyttäviä. Ketä kiinnostaa toisten koirat ja lapset, en jaksa edes teeskennellä kiinnostunutta! Olen aina ihmeissäni kun ihmiset lörpöttelevät olettaen että joitakin kiinnostaisi. Ap
Mistä tahansa opettavasta keskustelusta. Esimerkkeinä vaikka miten joku tuote valmistetaan, politiikka ja keskustelu eri puolueiden agendeista, historia, käsityöt ja eri tekniikat. Ennen kaikkea minua kiinnostaa miksi asiat ovat kuten ovat ja miten niihin on päädytty. Voisin loputtomasti ottaa selvää asiasta mikä minua milläkin hetkellä kiinnostaa. Kun taas asiat jotka eivät kiinnosta, eivät sitten todellakaan saa aikaani. Paneudun töissäkin moneksi tunniksi yhteen asiaan, vaikka olisi pitänyt mennä jo eteenpäin, tästä olen monesti saanut palautetta. Ap
Jos keskustelet historiasta, pidätkö faktatietona kaikkea sitä, mitä olet siitä lukenut?
Jos keskustelukumppanisi esittää vastakkaisen tiedon, joka tietämättäsi on esitetty faktana jossakin toisessa teoksessa, korjaatko kumppanisi sanomisia?
Olet fiksumpi kuin monet. Ihmisillä on liian suuri ego ja huono itsetunto, ottavat tietämyksesi itseensä jos sanot asian kuten ne ovat fakta pohjalta ja luulevat että yrität päteä tai esittää fiksumpaa.
Sanoisin että älyllisesti tyhmemmän jauhavat paskaa mutta intellektuellit osaavat keskustella ja argumentoida asiansa ilman että kukaan loukkaantuu.
Minulle sopisi hyvin sinun seurasi AP :) rakastan fakta keskustelua eri näkökulmista, oppia uutta tietoa ja jakaa sitä muiden kanssa, olen myös huvin rehellinen ja syvällinen.
Vierailija kirjoitti:
Olet fiksumpi kuin monet. Ihmisillä on liian suuri ego ja huono itsetunto, ottavat tietämyksesi itseensä jos sanot asian kuten ne ovat fakta pohjalta ja luulevat että yrität päteä tai esittää fiksumpaa.
Sanoisin että älyllisesti tyhmemmän jauhavat paskaa mutta intellektuellit osaavat keskustella ja argumentoida asiansa ilman että kukaan loukkaantuu.
Minulle sopisi hyvin sinun seurasi AP :) rakastan fakta keskustelua eri näkökulmista, oppia uutta tietoa ja jakaa sitä muiden kanssa, olen myös huvin rehellinen ja syvällinen.
Keskustelu, joka halutaan perustaa pelkkiin faktatietoihin, on tylsää. Mitä mielekkyyttä on rajata keskustelu sellaiseen, joka on jo todeksi todistettu, jossa ei ole vaihtoehtoa? Sehän on vain luettelemista, jota voi harrastaa yksinkin. Mielenkiintoisimmat keskustelut lähtevät ristiriitaisista olettamuksista. Kannattaa myös huomata, että lähteen olemassaolo ei ole tae totuudesta.