Kuuluuko ghostaus nyt työhaastatteluihinkin :(
Onko tämä nyt joku uusi normaali? Sanotaan, että ilmoitellaan silloin ja silloin, mutta mitään puhelua tai viestiä ei tule. Parin vuoden sisällä ollut tällaista. Aiemmin kyllä ilmoitettiin, vaikka olisi mikä hanttihomma ja haastis mennyt miten penkin alle, vähintäänkin "et tullut nyt valituksi".
Kommentit (52)
Kuuluu se valitettavasti. Huonosti hoidettua rekrytointia. Itselläni yli kaksi viikkoa sitten videohaastattelu ja haastattelija lupasi ilmoittaa kaikille haastatelluille puhelimitse. No eipä ole kuulunut mitään. Nyt osalla menee varmasti koronan takia rekrysuunnitelmat nurin, mutta on silti ihan peruskäytöstapoja että ilmoitetaan edes jotain, kun on niin luvattu.
No eipä siinä paljoa menetä. Itse en arvosta muutenkaan ihmisiä, jotka eivät pidä lupaamaansa, joten yritys joka hoitaa rekrynsäkin noin ei ole varmasti minua varten.
Surkeaa työnantajamielikuvaa kyllä tuollainen.
Luuletko niillä olevan aikaa soittaa jokaiselle hakijalle? Mikäli saisit sen geneerisen "sinua ei valittu tähän työhön parempi onni ensi kerralla" mailin niin vinkuisit varmaan siitäkin.
Aina on kuulunut.
Edelleen reagoidaan liian hitaasti. Parhaiten toimivat rekryfirmat jakavat selkeästi hakijat A-, B- ja C-kategorioihin, joista C:lle ilmoitetaan heti kiitos mielenkiinnosta, mutta. B:hen kuuluu väki, jotka olivat hyviä ja potentiaalisia ja heihin palataan, jos A:sta ei saada tarpeeksi jatkoon.
Lopuilta sitten tulee 2 kk päästä viesti. Ihan liian myöhään, tajuaahan sen jo parissa viikossa. Turhaan vaan muistuttaa, että ai niin tämmöseenkin oon hakenut.
Kaikkein ikävin ilmiö nykyaikana on ne torjuntaSOITOT. Pari kertaa on tullut hyvä, jossa on kerrottu miksi joku toinen oli parempi/sopivampi, mutta sen olisi voinut kertoa s-postillakin. Surkeimmassa sellaisessa vain henkäistiin "Siitä asiantuntijan työpaikasta... Valitsimme siihen toisen. Hyvää viikonloppua, hei hei."
Kyllä, sama kokemus täällä. Aika huonon kuvan kyllä antaa tuollainen.
Wanha juttu, mutta vähenemään päin, kun osa firmoista ottaa jo somen vakavasti. Etenkin tänä päivänä tulee tosi pölvästi mielikuva firmasta joka noin tekee.
Itse olen todella harvasta työpaikasta saanut mitään palautetta, useimmista ei edes tule sähköpostia"et tullut valituksi"
Kirjoittele tai suunnittele siinä sitten jotain hakemuksia kun tuntuu kuin metsään huutais, sieltä saattais ehkä edes kaiku vastata.
Ennen kuin menin uudelleen opiskelemaan kun ei töitä saanut, niin tuo oli normi työnhaussa. Todella poikkeuksellista kuulla mitään haastattelun jälkeen, varmaan yhdestä paikasta kahdestakymmenestä tuli mitään tietoa koskaan.
Ei tässä maassa tarvitse työnhakijoita arvostaa sen vertaa, epätoivoisia riittää.
Mulle kävi noin vuosi sitten niin että kävin haastattelussa ja luvattiin olla yhteydessä, mutta mitään ei kuulunut. 1,5 kuukautta myöhemmin yrityksestä soitettiin että minut on valittu, venymisen syyksi kertoivat että halusivat puntaroida tarkkaan kaikki hakijat että varmasti saavat parhaan. Se olin kuulemma minä. Kyseessä pieni perheyritys ja homma ei mitään rakettitiedettä, palkkakin huono.
Olivat sitten aivan järkyttyneitä kun kerroin että en ole kiinnostunut, sain toisen työtarjouksen, ja olin jo ehtinyt aloittaakin. Tämä työ oli koulutustani vastaavaa ja palkkakin paljon parempi.
Osa yrityksistä arvottaa itsensä aivan liian korkealle, luullaan että tarjotaan jossain perushommassa jotain once in a lifetime tilaisuutta ja hakijoita pidetään itsestäänselvyyksinä.
Mulla oli kans videohaastattelu kolme viikkoa sitten, lupasivat soittaa ja ilmoittaa kaikille haastatelluille. No ei ole mitään kuulunut. On kyllä kiinnostuskin lopahtanut täysin kun noin tympeästi hoidetaan. Ja sitä paitsi viime viikolla sain tietää että aloitan kahden viikon päästä uudessa työssä! Joten pitäkööt tunkkinsa ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi noin vuosi sitten niin että kävin haastattelussa ja luvattiin olla yhteydessä, mutta mitään ei kuulunut. 1,5 kuukautta myöhemmin yrityksestä soitettiin että minut on valittu, venymisen syyksi kertoivat että halusivat puntaroida tarkkaan kaikki hakijat että varmasti saavat parhaan. Se olin kuulemma minä. Kyseessä pieni perheyritys ja homma ei mitään rakettitiedettä, palkkakin huono.
Olivat sitten aivan järkyttyneitä kun kerroin että en ole kiinnostunut, sain toisen työtarjouksen, ja olin jo ehtinyt aloittaakin. Tämä työ oli koulutustani vastaavaa ja palkkakin paljon parempi.
Osa yrityksistä arvottaa itsensä aivan liian korkealle, luullaan että tarjotaan jossain perushommassa jotain once in a lifetime tilaisuutta ja hakijoita pidetään itsestäänselvyyksinä.
Totakin on muuten käynyt! Ei vain ihan noin pitkällä mittakaavalla, mutta esim. luvattu ilmoittaa tällä viikolla, ja soitettu vasta seuraavalla, että valittiin sinut.
Hassu juttu, että jokainen tuollainen työpaikka on osoittautunut huonoksi, johon on ollut ylipätevä. Ihan niin kuin sullekin olisi käynyt!
Liian pitkään kestävä prosessi on hälytysmerkki! Hyvät firmat pistävät väliaikatiedotusta, että kestää vähän, palataan asiaan suunnilleen silloin ja silloin.
Kävin työhaastattelussa viime vuoden puolella ja lupasivat soittaa. Mitään ei kuulunut ja unohdin koko jutun, koska onneksi sain toisen paikan. Sitten yhtäkkiä yli kaksi kuukautta myöhemmin sain geneerisen "valitettavasti ei kohdistunut sinuun" mailin. WTF? Mikä yrityksiä vaivaa että homma hoidetaan näin? Hakijoiden pitää kuitenkin olla jotain kaikkeen pystyviä yli-ihmisiä...🙄
Olen jo talossa olevana määräaikaisena (useampi vuosi töissä) hakenut vakituista paikkaa. Edes tällaisessa tilanteessa ei voitu ilmoittaa mitään. Mielestäni pitkäaikaiselle ja tutulle työntekijälle olisi voinut soittaa ja selostaa tilanteen. Ei mitään automaattiviestiä, joka voi olla ihan ok ulkopuoliselle hakijalle. Hävetti ihan hirveästi ja päätin, etten hae paikkaa enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totakin on muuten käynyt! Ei vain ihan noin pitkällä mittakaavalla, mutta esim. luvattu ilmoittaa tällä viikolla, ja soitettu vasta seuraavalla, että valittiin sinut.
Hassu juttu, että jokainen tuollainen työpaikka on osoittautunut huonoksi, johon on ollut ylipätevä. Ihan niin kuin sullekin olisi käynyt!
Liian pitkään kestävä prosessi on hälytysmerkki! Hyvät firmat pistävät väliaikatiedotusta, että kestää vähän, palataan asiaan suunnilleen silloin ja silloin.
Juuri näin, välttäkää näitä vitkuttelevia työnantajia. Näissä iskee vain kirveen kiveen.
Kaikkein huonoin ei-kiitos-kokemus:
Haastattelun lopuksi kerrottiin, että kaksi valitaan jatkoon. Siihen perään haastattelija sanoi työkaverilleen jotain "tämä taisi nyt mennä uusiksi" josta ymmärsin jo olevani niistä toinen. Vielä samana päivänä tuli s-postia, jossa minua pyydettiin ottamaan yhteyttä psykologitestifirmaan.
Vietin siellä päivän, joka kustansi firmalle melkein tonnin. Jäi hyvä vaikutelma ja sain tulokset kotiin, olivat hyvät.
Sitten ei mitään. Okei, ymmärsin.
2 kk tämän jälkeen sain saman massaviestin kuin kaikki muutkin, että oli 68 hakijaa ja valitsimme heistä AMK-insinööri Anna Virtasen (nimi muutettu).
Hain yhtä mielenkiintoista paikkaa ja sain viestin että koronan takia joutuvat lykkäämään rekryä. Olin tyytyväinen että laittoivat tiedon. Tämä on sitä suoraselkäisyyttä millä asiat hoidetaan. En ollut edes haastattelussa joten tuntuu aivan käsittämättömältä, että ihmisiä haastatellaan ja sen jälkeen kadotaan kuin pieru Saharaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein huonoin ei-kiitos-kokemus:
Haastattelun lopuksi kerrottiin, että kaksi valitaan jatkoon. Siihen perään haastattelija sanoi työkaverilleen jotain "tämä taisi nyt mennä uusiksi" josta ymmärsin jo olevani niistä toinen. Vielä samana päivänä tuli s-postia, jossa minua pyydettiin ottamaan yhteyttä psykologitestifirmaan.
Vietin siellä päivän, joka kustansi firmalle melkein tonnin. Jäi hyvä vaikutelma ja sain tulokset kotiin, olivat hyvät.
Sitten ei mitään. Okei, ymmärsin.
2 kk tämän jälkeen sain saman massaviestin kuin kaikki muutkin, että oli 68 hakijaa ja valitsimme heistä AMK-insinööri Anna Virtasen (nimi muutettu).
V***u mitä paskaa tollanen.
Kyllä tuntuu kuuluvan. Mies on hakenut muutaman vuoden sisällä kolmea eri paikkaa, eikä yhdestäkään ole kuulunut enää mitään.
Ennen kun haki töihin, niin kyllä se oli harvoin kun ei mitään kuulunut takaisinpäin.
Niin ja tiedoksenne firmat, jotka työntekiijää haette, meistä kumpikaan ei hae enää teidän firman mihinkään töihin, joten ainakin kaksi pätevää hakijaa on poissa hahkijoistanne, ja tuskin olemme ainoita. Emme uskaltaisi edes tulla tuollaisin puljuihin, koska muitakaan asioita ei varmasti firmoissanne hoideta kunnolla, jos jo rekry on näin armotonta sontaa.
Ei ole uutta, ihan tavallista suomalaista tyyliä.