Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen on tuntemasi ylisuojeleva äiti?

Vierailija
10.04.2020 |

Miten se ilmenee? Oletko huomauttanut tästä asiasta?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo viisikymppinen ja mieleeni tulee oikeastaan vain yksi äiti, eikä hänkään ole täydellinen esimerkki. Hän oli joissain asioissa ylisuojeleva ja joissain huolimaton suorastaan. Saimme samaan aikaan lapset ja aina hämmästyin hänen käytöksestään. Hän ei antanut lapsensa harjoitella luonnollisesti kävelyä yms., vaan alkoi aina kiljumaan että voi ei nyt se kaatuu, kun lapsi yritti kävellä. Lopulta lapsi alkoi tätä säikkymään ja äiti selitti kaikille kuinka lapsi on niin tavattoman arka. Oppikin todella myöhään sitten kävelyn. Olimme ihan parikymppisenä, jos olisin ollut vanhempi niin olisin varmaan sanonut suoraan ettei lasta saa pelotella tuolla tavalla. Sama äiti sitten jätti lapsen jo todella aikaisin yksin kotiin kauppareissun ajaksi tai laittoi pihalle yksin leikkimään. Saattoi antaa olla vaikka tunnin pihalla yksin ja sitten alkoi kiljumaan jotain aivan absurdia asiaa, kun tämä tyyliin sisällä käveli portaissa vähän vauhdikkaammin leikki-iässä. Murrosiässä jätti lapset aivan omilleen, mutta nyt aikuisiässä vaatii heitä soittelemaan monta kertaa päivässä äidilleen, ettei tarvitse olla huolissaan. Olen aina ihmetellyt tätä kaveriani, siis hän ei koskaan ole kohdellut lapsia ikätason mukaan ja itse en edes koululaisena halunnut omia lapsiani sinne päästää, koska oli niin kertakaikkisen maalaisjärjetön ihminen. Lapsensa ovat kärsineet todella paljon tästä mielestäni, on itsetunto-ongelmia yms.

Vierailija
22/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asui aiemmin naapurissa tällainen perhe. Lapset olivat ala-asteiässä, pienellä ikäerolla. Vanhemmat olivat saaneet lapset hyvin iäkkäinä.

Äiti ei mm. päästänyt lapsia leikkimään muiden naapuruston lasten kanssa, koska "porukassa voi sattua jotain". Ihan normaaleja pihaleikkejä siis muut lapset leikkivät. Harvoin kun lapset olivat yhtä aikaa muiden kanssa pihalla, äiti oli sivusta vahtimassa ja puuttumassa jokaiseen pikku asiaan. Jos tapahtui joku ns. normaali pikku muksahdus, äiti oli heti hysteerisenä kaakattamassa.

Kun lapsensa kävivät harrastuksissa, oli äiti aina siellä mukana vahtimassa vaikka muut vanhemmat vaan veivät lapsensa sinne. Sielläkin puuttui koko ajan ja yhteen harrastukseen valmentaja kielsi kokonaan äitiä tulemasta. Se harrastus loppui siihen.

Onneksi muuttivat pois, oli nimittäin todella raskasta kaikille. Tutulta kuulin perheen nykykuulumisia. Lapsilla on hyvin hankalaa selviytyä koulussa ja harrastuksissa, kun pelkäävät kaikkea mm. "vieraita" aikuisia. Kaverisuhteetkin ovat olemattomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sustunut juomaan edes yhtä siideriä lasten läsnäollessa. Muutenkin kaikki alkoholi oli kielletty lasten lähellä. Ei ottanut mukaan,jos juhlissa oli alkotarjoilu

Tunnustan olevani tällainen äiti. Jo pieni määrä alkoholia aiheuttaa muutosta aikuisen käytöksessä, ja se aiheuttaa lapselle turvattomuutta ja hämmennystä. Vaikka itse luulee ettei lapsi huomaisi niin kyllä huomaa. Olen mieluusti nollalinjalla, en tarvitse alkoholia enkä ihmisiä joille se merkitsee enemmän kuin lasten hyvinvointi.

Sama täällä. Sen verran omia kokemuksia lapsuudesta, että en tee samaa omilleni. Ei meillä mitenkään paha tilanne ollut, mutta se muutos oli niin ahdistavaa. Sulkeutuneesta äidistä tuli rakkauttaan lässyttävä pehmo ja isästä vielä normaalia temperamenttisempi. Isäni lopetti onneksi kokonaan, kun olimme pieniä, joten en hirveästi muista hänen käytöstään. Kuullut vain jälkeenpäin. Jo pari kaljaa aiheutti äidissäni avautumisen tarpeen ja pienelle lapselle se oli liikaa. Ei onneksi juonut usein. Minulla on aina ollut ristiriitainen suhde alkoholiin, mutta apsen saatuani päätös oli helppo. Kaikki eivät tätä ymmärrä.

Vierailija
24/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkää koronaa eikä päästä lapsia meille kylään tai pihalle. Kiva varmaan syksyllä kun koulussa ei ole kavereita, kun muut olleet koko kesän yhdessä

Vierailija
25/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen ollut ylisuojeleva mutta se johtui siitä, että pidin muita ihmisiä aika typerinä ja ennakointi kyvyttöminä.

Vierailija
26/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sustunut juomaan edes yhtä siideriä lasten läsnäollessa. Muutenkin kaikki alkoholi oli kielletty lasten lähellä. Ei ottanut mukaan,jos juhlissa oli alkotarjoilu

Mitäs ylihuolehtivaa tässä on?

Minusta ihan ok, ettei lasten tarvitse katsoa aikuisten ryyppäämistä. Harvoin, siellä juhlissakaan kaikki osaa "ottaa sivistyneesti", aina löytyy se joukko, jolla menee känninpuolelle. Minusta ainakin ihan ymmärrettävää, että kaikki eivät halua viedä lapsiaan tällaisiin tilaisuuksiin tai eivät halua itse juoda lastensa seurassa.

Pakko kommentoida että itsestä oli hauskaa kun vanhemmat ottivat jotain ja jos oli jotkut juhlat tai illanistujaiset.

Ei siellä kukaan tapellut tai ollut aggressiivinen. Toki varmaan näinkin usein on mutta ei alko tarkoita aina automaattisesti vaaraa.

Itse otan äärimmäisen harvoin mutta on otettu myös lasten aikana ja viety lapsia juhliin joissa ollut alkotarjoilu, esim häät. Toivon että omilla lapsilla on terve suhde alkoholiin.

Vierailija
27/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäiset:

Lapset eivät saaneet juosta ulkona.

Eivät saaneet leikkipuistossa kiipeillä.

Eivät kotona saaneet nousta seisomaan tuolille.

Eivät saaneet käyttää mikroa.

Nyt kotonan tilanteessa istuvat kotona eivätkä edes ulkona käy.

Vierailija
28/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitti enemmän kuin aikuiselle pojalleen 7 kertaa päivässä joka päivä. Kävi kyllä rasittamaan siinä useamman kuukauden seurustelun aikana.

Vierailija
29/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani kaverini äiti oli tällainen. Soitti joka päivä koulupäivän jälkeen töistään miten meni koulussa, tuliko kokeita, mitä tuli läksyksi, kaapissa on keksiä. Joka päivä sama puhelu. Ja itse siis tuli tunnin tai kahden päästä kotiin, joten ihmettelin silloin lapsena, miksei voi kotona ollessa jutella näitä asioita vaan pitää töistä soitella. Omat vanhempani eivät koskaan kyselleet tai soitelleet mitä tuli läksyksi ja sainko jo matikan kokeen.

Vierailija
30/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, täysi-ikäisenä vielä tosi tiukat kotiintuloajat (tyyliin klo 21-23), jos kaverit oli yön baarissa niin ei kyllä onnistunut olla mukana. Parikymppisenä yliopisto-opiskelijana ei saanut mennä poikaystävälle yöksi. Poikaystävää ei hyväksytty, koska ei ole korkeasti koulutettu. Vanhempien piti aina tietää missä on kun ei ole kotona.

No, ollaan tässä suht järki-ihmisiksi kasvettu, mutta kyllä jotenkin on olo että tollanen ns luottamuksen puute, se ettei asioista voitu vaan neuvotella tms. ja ajatus siitä, etten parikymppisenä korkeakouluopiskelijana osaa yhtään huolehtia itsestäni.. kyllä se on jollain tasolla itsetuntoon ja omanarvontuntoon vaikuttanut.

Vaikea sanoa millaista tämä mahdollinen ylisuojelu on lapsena ollut, kun en muista siitä mitään. Teininä kärsin masennuksesta, varmaan joku kytkös tähän asiaan silläkin.

Vierailija
31/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini äiti oli tälläinen. Ulkona eivät saaneet veljensä kanssa leikkiä muiden  lasten kanssa ettei mitään sattuisi ja sisälläkin piti olla tosi rauhalliset leikit, kerran leikittiin heillä sokkosta ja tämä äiti tuli kaupasta alkaen kiljua että olisimme voineet halkaista kallomme pöydänreunaan!  Ruuat pilkkoi valmiiksi lautasille eikä antanut syödä esim. purkkaa etteivät nielisi sitä ja saisi suolitukosta.

Myös vieraat aikuiset olivat kauhistus, tämä äiti pelkäsi kidnappaajia ja pervoja mikä oli  melko yllättävää 80-luvun suomalaisessa pikkukaupungissa. Sanomattakin lienee oli selvää etteivät kaveri ja veljensä saaneet pyöräillä kouluun , siinähän olisi voinut kaatua tai joku kidnapata!

Kaveristani tuli sitten hirmu herkkä ihminen joka itki joka pikkuasiasta ja sai paniikkikohtauksia joiden takia lopetti lukion, veljensä taas alkoholisoitui kunnolla. Ei voi olla miettimättä kasvatuksen osuutta tuohon...

Vierailija
32/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ylihuolehtivaa tässä on?

Minusta ihan ok, ettei lasten tarvitse katsoa aikuisten ryyppäämistä. Harvoin, siellä juhlissakaan kaikki osaa "ottaa sivistyneesti", aina löytyy se joukko, jolla menee känninpuolelle. Minusta ainakin ihan ymmärrettävää, että kaikki eivät halua viedä lapsiaan tällaisiin tilaisuuksiin tai eivät halua itse juoda lastensa seurassa.

Pakko kommentoida että itsestä oli hauskaa kun vanhemmat ottivat jotain ja jos oli jotkut juhlat tai illanistujaiset.

Ei siellä kukaan tapellut tai ollut aggressiivinen. Toki varmaan näinkin usein on mutta ei alko tarkoita aina automaattisesti vaaraa.

Itse otan äärimmäisen harvoin mutta on otettu myös lasten aikana ja viety lapsia juhliin joissa ollut alkotarjoilu, esim häät. Toivon että omilla lapsilla on terve suhde alkoholiin.

Ei se automaattisesti sitä tarkoitakaan. Lapsen kokemus on tietenkin henkilökohtainen. Jos kokee asian negatiivisena, niin minusta on täysin ymmärrettävää, ettei halua ottaa riskiä siitä, että omat lapset kokevat asian samalla tavalla. Olen itsekin ollut häissä lapsena ja mieleen on jäänyt niin hyviä kuin pahojakin muistoja. Meillä sitä aggressiivisuutta oli, yleensä kyllä vieraiden puolelta. Lähinnä toivoisin sitä, että vanhempien kokemukset otetaan huomioon, ennen kuin mennään arvostelemaan ylisuojelevaisuudesta. Kyllähän sen alkoholin aiheuttaman persoonanmuutoksen näin aikuisena ymmärtää, mutta lapsena se oli todella pelottavaa ja turvatonta.

-sama kuin 23: sen kirjoittaja.

Vierailija
33/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin istun 5v lapsen harrastuksen ajan siellä salin tms ulkopuolella esim odotustilassa tai pukkarissa jos tulisikin tilanne että minua jostain syystä tarvitaan. Muut vanhemmat vievät ja hakevat lapsensa. Ylisuojelevaa tai ei mutta ei se minua haittaa.

Ja kiipeilyn tms suhteen en kiellä enkä pelottele mutta muistutan että pidä kiinni jne.

Harrastuksiin loikkii innoissaan eikä yritä takertua minuun ja saada mukaansa, yhtä innoissaan loikkii harrastuksesta takaisin kun olen paikalla.

Vierailija
34/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin istun 5v lapsen harrastuksen ajan siellä salin tms ulkopuolella esim odotustilassa tai pukkarissa jos tulisikin tilanne että minua jostain syystä tarvitaan. Muut vanhemmat vievät ja hakevat lapsensa. Ylisuojelevaa tai ei mutta ei se minua haittaa.

Ja kiipeilyn tms suhteen en kiellä enkä pelottele mutta muistutan että pidä kiinni jne.

Harrastuksiin loikkii innoissaan eikä yritä takertua minuun ja saada mukaansa, yhtä innoissaan loikkii harrastuksesta takaisin kun olen paikalla.

Ei ole todellista!

Vierailija
35/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista!

Istuin minäkin, kun ei ollut mieltä ajaa vartiksi kotiin. Samalla sit olin se joka auttoi eteisen puolella kun 4-vuotias pissalle tullut ei saanutkaan verkkarin nauhoja auki tai yltänyt käsipyyhepapereihin. Ja se joka jäi loppuryhmän kanssa kun yksi massiivisen nenäverenvuodon vei ohjaajan huomion ja se joka piti itkevää 5-vuotiasta sylissä kun ohjaaja haki kylmäpakkausta toisesta päästä taloa ja soitti vanhemmille. Ja muuten myös se, joka tajusi tokalla kerralla varmistaa, että onko ohjaajalla edes vanhempien puhelinnumeroita mukana - ei ollut.

Vierailija
36/59 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä on vain fiksua pienten ryhmissä varsinkin jos on (synnynnäisestä temperamentiltaan!) voimakkaasti reagoiva ja hitaasti palautuva lapsi. Noissa pienten ryhmissä kun aina sattuu ja tapahtuu, niin hyvä jos harrastusohjaaja saa keskittyä suurimman osan ajasta siihen ohjaamiseen sillonkin jos jonkun varpaaseen sattui tai pää kopsahtaa.

Vierailija
37/59 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan puuttunut tuollaiseen käytökseen?

Vierailija
38/59 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on arvosteltu juuri tuosta alkoholinkäytöstä tai siis käyttämättömyydestä. Olen nipo, kun ajattelen niin jyrkästi. Olen joutunut monesti selittelemään, että miksi en ota lastani mukaan yhteisille mökkireissuille, vaan jään kotiin. Reissut ovat muiden puolelta ryyppyreissu ja minä siellä sitten lapsen kanssa kahdestaan katselen, kun muut vetävät perseet. Vaikka pahempaa riehumista ei ole ollut, en silti itse sitä jaksa enkä vie lastani sinne. Mieheni saa osallistua ihan rauhassa noihin. Ennen lastakin olin usein juomatta, koska en tykkää alkoholin mausta. Suvussani on tarpeeksi nähty alkoholisteja, joten varmasti oma asenne tulee siitä. Mieheni juo kotona lapsen nukahdettua ja se on ihan ok. En itse halua ja siitä minut on tuomittu.

Vierailija
39/59 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tuttavan kanssa samaan aikaan esikoiseni. Siinä ajan kuluessa huomasi, miten erilailla voi käyttäytyä. Hän ei uskaltanut antaa lapsen tehdä samoja asioita, joita meillä tehtiin. Esimerkiksi liukumäkeen ei annettu mennä taaperoaikana, kun meillä mentiin jo. Oli tarkka miåuissakin asioissa. Hieman ihmettelin, mutta en koskaan sanonut mitään. Ajattelin vain, että jokainen etenee omassa tahdissaan. Hän onkin rentoutunut ajan myötä ja toisen lapsen kanssa on ihan eri meininki. Toisaalta myös ymmärsin sitä jännitystä ja huolta oman lapsen puolesta, mutta yritin itse olla näyttämättä tätä lapselle. Tulee kyllä vieläkin muistuteltua varovaisuudesta esim. saksien saksien kanssa.

Vierailija
40/59 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua tarvittaisiin? :,D