Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurini on sairaanhoitaja ja hän

Vierailija
10.04.2020 |

näyttää käyvän naapurin kanssa kävelyllä. Naapuri on töissä kaupassa ja altistuu sitä kautta joka päivä älyttömän monille ihmiskontakteille. Minä en ymmärrä miksi sairaanhoitajan pitää lenkkeillä tämän henkilön kanssa? Mitä jos sairaanhoitaja saa tartunnan ja tartuttaa töissä potilaitaan?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksin asuva terveydenhoitaja. Liikun julkisilla, käyn kaupassa, lenkkeilen yksin.

Elintapani ovat terveelliset, en ole ainakaan 20 vuoteen sairastanut edes flunssaa.

Palkkani noin 1700€/kk käteen, ei ole varaa ostaa autoa eikä matkustella taksilla töihin.

Kaupassa käyn 2-4x/viikossa, koska bussissa ja junassa isojen ruokaostosten määrä raahaten on kamalaa.

Pitäisikö minun sanoa itseni irti etten mahdollisesti tartuta potilaita ?

Vierailija
22/43 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää hoitaja lähtee nyt kuntosalille ja sen jälkeen kauppaan. En käytä maskia tai hanskoja. Siitäs saatte!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää hoitaja lähtee nyt kuntosalille ja sen jälkeen kauppaan. En käytä maskia tai hanskoja. Siitäs saatte!!!

Vierailija
24/43 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien terveydenhuollon ihmisten pitäisi jäädä kotiin. Kyllä potilaat osaavat mainiosti hoitaa itsensä.

Mulla on sappikivet ja ajattelin että voisin itse leikata itseni kunhan vaan pääsisin sairaalaan. Googlestahan saa hyvät ohjeet.

T: sairaalafarmaseutti

Tuikkaa vaan mahaan joku puudute, ei tuossa mitään yleisanestesiaa tarvita.

Vierailija
25/43 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sairaanhoitaja menisi töihin jos hän saa tartunnan?

Jos hän on oireeton? En ymmärrä miksi riskeerata noin!

Kuulostaa todella kovalta taudilta. Oireeton henkilö tartuttaa infektion jonka infektion saanut sairastaa oireettomana. Sairaanhoitajana ole kuvitellut että kyse on vähän vakavimmista oireista, mutta hyvä että täßä ei mitään huolta tuon suhteen olekaan.

Mitä oikein yrität sanoa? Hieman epäselvää viestintää. 

Ulkona on aika kiva keli ja ulkoilu teksi hyvää myös sinulle. Se on toki totta että hoitaja on voinut tartunnan saada tai altistua virukselle töissä joten häntä ei välttämättä kannata mukaan kysyä. Menkööt hoitaja ystävänsä kanssa jolle hän varmasti avoimemmin kertoo siitä hoitaako hän mahdollisesti infektioita tai onko altistumista covid-19:lle tullut.

Tarkoitin kylläkin sitä, että hoitaja voi saada tartunnan kaupassa töissä olevalta ja vie sen sitten töihinsä. 

Enemmän virusta siellä sairaalassa luultavasti on liikkeellä kuin kaupassa. Kaupassa asiakkaat ja harvemmin työkavereidenkaan tarvii olla niin läheisellä etäisyydellä toistensa kanssa kuin sairaalassa.

Aika hurja skenaario, jos sairaaloissa olisi enemmän koronaa kuin sen ulkopuolella. Sairaala on kuitenkin kontrolloitu ympäristö ja koronan leviäminen ei ole niin todennäköistä kuin kontrolloimattomassa ulkomaailmassa eli juurikin kaupoissa yms. Ja fakta on se, että tartuntoja on moninkertainen määrä kuin mitä todennettuja tartuntoja on. 

Millä tavalla suojattua? Henkilökuntaa yhdellä osastolla voi olla hyvinkin 20-30. He käyttää vapaa ajalla yhteensä useampaa kuin yhtä kauppaa ja niiden lisäksi muita palveluita. Heillä on perhettä, Sairaalassa vaihtuu potilaat. Potilailla jotka tulevat hoitoon on omat lähikontaktinsa ja osa on hyvin voinut myös asioida siellä kaupassa ja jollakin se potilas on todennäköisesti myös tullut sinne sairaalaan. Lähikontakteja tuossa ketjussa on satoja ja huomattavast suurempi määrä sitten niitä kontakteja joissa etäisyyttä on jonkin verran. Kaupan kassa lähikontaktinsa harvemmin on muiden kuin omien läheistensä kanssa.

Vierailija
26/43 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon sh ja käyn lenkillä ja ihan salillakin naapurin kanssa. Sh nyt on vaan työ muiden joukossa ja töissähän käydään palkan takia. Sairaana en töihin mene mutta jos oireettomana tartuttaisin niin semmosta nyt vaan sattuu, voi voi. Meillä hoitajillakin on elämää työn ulkopuolella enkä todellakaan eristä itseäni potilaiden takia.

Vierailija
27/43 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se ihmisten kyttäily. Olisi varmaan helpompaa ettei kertoisi koskaa naapureille ammattiaan. 

Vierailija
28/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on aikaa kytätä, kun ollaan etätöissä kotona. 

Vierailija
29/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronan ongelmana on oireettomuus, olet kuitenkin jo siinä vaiheessa tartunnan levittäjä. Eihän näitä rajoituksia huvikseen ole tehty.

Tuohan sairaanhoitaja kaupankassa yhdistelmä on ihan painajainen.

Vierailija
30/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronan ongelmana on oireettomuus, olet kuitenkin jo siinä vaiheessa tartunnan levittäjä. Eihän näitä rajoituksia huvikseen ole tehty.

Yhtä painajaismaista on se, kun lääkärit ja hoitajat käyvät kaupassa altistumassa kymmenille/sadoille ihmisille. Siihen nähden tuo sh/kaupan työntekijä on pikku juttu. 

Vierailija
31/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oireettomuus on ongelma ihan missä tahansa kontekstissa. Turha tässä on nimetä tuota yhdistelmää painajaismaiseksi. 

Vierailija
32/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää... Tuolla logiikalla kukaan ei voisi ulkoilla. Tuskin he lenkkeilevät kipeinä? Jos toinen on oireeton tartuttaja niin sitten se on vain hirveän huonoa tuuria, jos toinen saa tartunnan. Ja tartunnan voi saada myös kaupassa käydessään. Ei kai voi olettaa, että hoitohenkilökunta käy vain töissä ja lopun ajan on kotona neljän seinän sisällä? Monella on kuitenkin asioita hoidettavana; vanhat vanhemmat, omat lapset, kaupassa/apteekissa on pakko käydä jne. 

No minä käyn vain töissä, lenkillä yksin ja lopun ajan kotona yksin. Enkä ole hoitoalalla. Näin on menty jo yli kuukauden. Eli aivan turhaan olen eristänyt itseni vanhemmistani ja kavereistani???

Vierailija
33/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oireettomuus on ongelma ihan missä tahansa kontekstissa. Turha tässä on nimetä tuota yhdistelmää painajaismaiseksi. 

Yhdistelmä on ongelms, jos molemmat pyörivät ympäristössä, jossa on paljon kontakteja ja toisella isolla todennäköisyydellä sairaita sellaisia, mutta oireettomia.

Vierailija
34/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaltaisiasikin tulee välillä vastaan. Ehkä hoitoalan TES:ssa pitäisi erotella motivoituneet ja älykkäät erilliseen palkkaryhmään.

Vierailija
35/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mikä järki missään rajoituksissa on?

Vierailija
36/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella kovalta taudilta. Oireeton henkilö tartuttaa infektion jonka infektion saanut sairastaa oireettomana. Sairaanhoitajana ole kuvitellut että kyse on vähän vakavimmista oireista, mutta hyvä että täßä ei mitään huolta tuon suhteen olekaan.

Mitä oikein yrität sanoa? Hieman epäselvää viestintää. 

Ulkona on aika kiva keli ja ulkoilu teksi hyvää myös sinulle. Se on toki totta että hoitaja on voinut tartunnan saada tai altistua virukselle töissä joten häntä ei välttämättä kannata mukaan kysyä. Menkööt hoitaja ystävänsä kanssa jolle hän varmasti avoimemmin kertoo siitä hoitaako hän mahdollisesti infektioita tai onko altistumista covid-19:lle tullut.

Tarkoitin kylläkin sitä, että hoitaja voi saada tartunnan kaupassa töissä olevalta ja vie sen sitten töihinsä. 

Enemmän virusta siellä sairaalassa luultavasti on liikkeellä kuin kaupassa. Kaupassa asiakkaat ja harvemmin työkavereidenkaan tarvii olla niin läheisellä etäisyydellä toistensa kanssa kuin sairaalassa.

Aika hurja skenaario, jos sairaaloissa olisi enemmän koronaa kuin sen ulkopuolella. Sairaala on kuitenkin kontrolloitu ympäristö ja koronan leviäminen ei ole niin todennäköistä kuin kontrolloimattomassa ulkomaailmassa eli juurikin kaupoissa yms. Ja fakta on se, että tartuntoja on moninkertainen määrä kuin mitä todennettuja tartuntoja on. 

Millä tavalla suojattua? Henkilökuntaa yhdellä osastolla voi olla hyvinkin 20-30. He käyttää vapaa ajalla yhteensä useampaa kuin yhtä kauppaa ja niiden lisäksi muita palveluita. Heillä on perhettä, Sairaalassa vaihtuu potilaat. Potilailla jotka tulevat hoitoon on omat lähikontaktinsa ja osa on hyvin voinut myös asioida siellä kaupassa ja jollakin se potilas on todennäköisesti myös tullut sinne sairaalaan. Lähikontakteja tuossa ketjussa on satoja ja huomattavast suurempi määrä sitten niitä kontakteja joissa etäisyyttä on jonkin verran. Kaupan kassa lähikontaktinsa harvemmin on muiden kuin omien läheistensä kanssa.

Meillä prismassa työskentelee yli 200 ihmistä. Päivittäin töissä yli sata. Plus tavarantoimittajat, vartijat, siivoojat. Samat pukuhuoneet, vessat, kahvihuone. Samoja välineitä käytetään ristiinrastiin. Maksavia asiakkaita päivittäin yli 10 000 ja heidän mukanaan kuljettamat lapset, puolisot sun muut siipimiehet. Ei maskeja eikä kertakäyttökäsineitä. Samoilla hanskoilla "desinfioidaan" kärryjä ja koreja, käydään kassalla ja lapataan tavaraa hyllyyn. Näissä paikoissa ei mikään tartu, eihän?

Vierailija
37/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin oon sh ja käyn lenkillä ja ihan salillakin naapurin kanssa. Sh nyt on vaan työ muiden joukossa ja töissähän käydään palkan takia. Sairaana en töihin mene mutta jos oireettomana tartuttaisin niin semmosta nyt vaan sattuu, voi voi. Meillä hoitajillakin on elämää työn ulkopuolella enkä todellakaan eristä itseäni potilaiden takia.

Nyt on poikkeustila, hyvä ihminen. Poikkeuksellisin tilanne sitten toisen maailmansodan. Ei kukaan vaadi sinua antamaan työllesi enempää kuin yleensä normaalitilanteessa. Nyt kuitenkin ihan kaikki joutuvat tinkimään omista mielihaluistaan, jotta yhteiskunta ei joutuisi kaaokseen, josta selviäminen kestää liian kauan.

Miksi sinulla on oikeus olla kantamatta korttasi kekoon?

Vierailija
38/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksin asuva terveydenhoitaja. Liikun julkisilla, käyn kaupassa, lenkkeilen yksin.

Elintapani ovat terveelliset, en ole ainakaan 20 vuoteen sairastanut edes flunssaa.

Palkkani noin 1700€/kk käteen, ei ole varaa ostaa autoa eikä matkustella taksilla töihin.

Kaupassa käyn 2-4x/viikossa, koska bussissa ja junassa isojen ruokaostosten määrä raahaten on kamalaa.

Pitäisikö minun sanoa itseni irti etten mahdollisesti tartuta potilaita ?

Oletko ihan aidosti sitä mieltä, että se, ettet ole sairastanut flunssaa vuosikymmeniin, estää koronaviruksen pääsyn kehoosi? Itse näkisin sen niin, että sinä et todennäköisesti joudu sairaalahoitoon. Mutta mikäpä minä olen sanomaan ilman terveydenhuoltoalan koulutusta. 

Vierailija
39/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso niitä Italian ja Espanjan ruumisarkkukasoja, niin ymmärrät mikä on ongelna on tuo oireettomuus ja silti tartuttaja.

Vierailija
40/43 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää... Tuolla logiikalla kukaan ei voisi ulkoilla. Tuskin he lenkkeilevät kipeinä? Jos toinen on oireeton tartuttaja niin sitten se on vain hirveän huonoa tuuria, jos toinen saa tartunnan. Ja tartunnan voi saada myös kaupassa käydessään. Ei kai voi olettaa, että hoitohenkilökunta käy vain töissä ja lopun ajan on kotona neljän seinän sisällä? Monella on kuitenkin asioita hoidettavana; vanhat vanhemmat, omat lapset, kaupassa/apteekissa on pakko käydä jne. 

No minä käyn vain töissä, lenkillä yksin ja lopun ajan kotona yksin. Enkä ole hoitoalalla. Näin on menty jo yli kuukauden. Eli aivan turhaan olen eristänyt itseni vanhemmistani ja kavereistani???

Ulkona tulee varmaan vastaan muitakin? Tai entä jos edellä menevä aivastaa ja et huomaa sitä, menet perässä ja aspiroit koronaviruksen itsellesi. Se että lenkkeilee yksin ei tarkoita sitä etteikö voisi altistua/sairastua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän