Muita jotka näyttävät passikuvassa ihan kamalalta? Kuvaillaan passikuvan ulkonäköä
Itse järkytyin todella kun kävin pari viikkoa sitten hakemassa kuvat. Minä, hoikka ihminen, olin kuin kolminkertaiseksi levennetty suohirviö. Tosin lohduttauduin sillä että sama kuvaaja joka otti äidistäni kuvat, levensi nekin niin, että äitiäni ei tunnistettu niistä :D
Kommentit (1428)
Kyllähän tuo laajakulmakuva jotenkin latistettu on ,mutta ehkä totuus on jossain puolivälissä. Automaattisestihan me nostamme leukaamme ylös kun menemme peilin eteen esim. kylppärissä. Ja vedämme vatsaa sisään näyteikkunan kuvajaisessa.
Jotenkin niistä kuvista kuitenkin tunnistetaan meidät ihan hyvin.
Riippuu kasvon piirteistäkin, joku pieninenäinen voi näyttää paremmalta passikuvassa.
Parhaan naamakuvan saisi, jos otetaan kuva noin 5 metrin päästä ja suurennetaan siitä.
Kuvaaja käski laskea leukaa alas. Mietin, että mahtaa tulla kaksoisleuka. Kun sain kuvat, kaikki viisi leukaa lepäsi rinnuksilla😤 ja näytin kuvassa itäblokin babushkalle, huivi vain puuttui😱
Ehkä seuraavalla kerralla käyn toisella kuvaajalla.
Jännittää vähän, miten passintarkastaja reagoi, kun näkee kuvan. Räjähtääkö nauruun vai katsooko osaaottavasti jotenkin siihen tyyliin, että kohta se tuokin saa viimeisen ehtoollisen.
Vierailija kirjoitti:
Jännittää vähän, miten passintarkastaja reagoi, kun näkee kuvan. Räjähtääkö nauruun vai katsooko osaaottavasti jotenkin siihen tyyliin, että kohta se tuokin saa viimeisen ehtoollisen.
Luuletko, että jotain muuta kuin sua itseäsi kiinnostaa sun pärstä? Kovat on luulot itsestäsi.
Kun käyn passikuvassa tai vastaavassa, niin pyydän aina että kuvaaja näyttää kameran näytöltä millainen kuva tuli. Sitten vaikka 10x uusiksi että olen joten kuten tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksei passikuvaaja voi ottaa vaikka useampaa kuvaa sillä digilaitteellaan ja asiakas voisi sitten valita niistä sen kaikkein vähimmän kuukauden juoppoputkeen sortuneen roiston näköisen. Siis ennenkuin se kuva tulostetaan. Ei luulisi olevan vaikeaa.
Noin mun kuvaaja aina tekee. Etkö saa suutasi auki kysyäksesi, saatko itse vaikuttaa asiaan?
Ja hei, kuvaa ei välttämättä tulosteta vaan lähetetään sähköisesti poliisille. Onko siellä teillä internet jo?
No ei ole internettia viela. Kirjoitin vauvapalstan modelle paperille kauniin kirjeen kaunokirjoituksella ja laitoin postiin, mode sitten ystavallisesti naputteli viestini puolestani ketjuun.
Suomen poliisille on myos taalta rapakon takaa aika turhaa lahetella passikuvia kun se passi on haettava konsulaatista tai lahetystosta eika Suomen poliisilta. Konsulaatti on ainakin toistaiseksi halunnut kuvista ihan paperikopiot joissa on kuvaajan allekirjoitus ja vakuutus etta kuvattu on juuri se henkilo joka sanoo olevansa.
Maailma on ihmeellinen, eiko vaan....
Valokuvaamoon, takki naulakkoon. Kuvaaja pyytää istumaan penkille kuvattavaksi ja räpsäisee kuvan välittömästi kun persukseni penkkiin iskin. En ehtinyt valmistautua lainkaan.
Lopputuloksena mainio elinkautisvangin kuva
Minä 18v passikuvassa: kuvaaja sanoo että hintaan kuuluu sitten _vain yksi kuva_. Istahdan penkkiin ja kuvaa räpsäisee kuvan, vilkaisee kameran kuvaruutua ja huudahtaa itselleen "miten tästä tulikin näin ruma?!". Minulle kuvaaja sanoo, että otetaanpa sittenkin vielä uusiksi kuva. Hän räpsii kuvia jotain 5-10 välillä, selaa ne läpi ja sanoo: "Ei tästä parempaakaan tuu".
Noloa teini-ikäiselle itselleni, varsinkin kun se kuva sitten oli suht ok ja minun näköinen. Joo, posket näyttää olevan lommolla, ja vaaleat hiukset kiinni näytän kuin olisin kaljuuntunut Spede-tyyliin, mutta en kyllä silti ymmärrä miksi kuvaaja suurinpiirtein pidätteli oksennusta. Siitäpä sainkin lisäpontta itsetunto-ongelmilleni. Edelleenkin, kun joku kehuu ulkonäköäni, pidän sitä vitsinä.
Tämä sama toistui lähes identtisenä työpaikan tunnistekortin kuvauksessa, ihan noin tökerösti ei kommentoinut kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
No näyttääkö sitä sitten "oikealta" itseltään jos katsoo sitä passikuvaa peilistä?
Siis, että näkee itsensä muiden silmin?
Up
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että jotain muuta kuin sua itseäsi kiinnostaa sun pärstä? Kovat on luulot itsestäsi.
Olikos täällä vielä se ketju jossa kysyttiin jotenkin että "Onko vauvapalsta vaikuttanut ajatuksiisi" tms.
Ja jotkut olivat surreet miten inhottavasti joku kommentoi...
Tuossa mainio esimerkki. Uskaltaisitko tulla sanomaan tuon minulle ihan omalla nimelläsi?
Anteeksi ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä te oikeasti näytätte ilman muikistelua ja yläviistokuvausta. Aivonne eivät anna esim peilikuvasta oikeaa kuvaa, mutta toisen edestä ottama tasavaloinen kuva on se, miltä ihminen näyttää.
Tämä on totta. Käsittämätöntä, että tämä sai runsaasti alapeukkuja. Siis sehän on totuus, että passikuvaltaan ihminen oikeasti näyttää, kun ei ota kuvaa mistään yläviistosta muikistellen ja poseeraten. Ja tosiaan te ette näytä oikeasti selfiekuvaltanne siksikään, kun se on peilikuva. Ottakaa puhelin kääntäen itsestänne kuva tasavalossa suoraan edestä poseeraamatta. Siinä olette te sellaisena, kuin muut teidät näkevät.
Onko sulla selitystä sille miksi videokuvassa kuitenkin näyttää paremmalta kuin tällaisessa suoraan edestä otetussa tasavalokuvassa?
Liikkeessä elehdit ja ilmeilet. Eikä sinua kuvata suoraan edestä. Ja jos kuvataan vaikka omalla puhelimella niin taas on kyseessä se peilikuva. Kuvaa itseäsi ensi kerran puhelin kääntäen, niin näet miltä oikeasti näytät.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaaja käski laskea leukaa alas. Mietin, että mahtaa tulla kaksoisleuka. Kun sain kuvat, kaikki viisi leukaa lepäsi rinnuksilla😤 ja näytin kuvassa itäblokin babushkalle, huivi vain puuttui😱
Ehkä seuraavalla kerralla käyn toisella kuvaajalla.
Siltä sinä näytät, kun sinua ei kuvata luonnottomasti yläviistosta filtterien kera.
Passikuva tuntuu oudolta koska se näyttää sen kuvan itsestä millaisena muut näkevät sinut. Eli peilikuva siitä mitä itse näkee peilistä.
En pidä. Ei tuohon totu ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäisin, jos passikuvani näköinen nainen tulisi vastaan yksinäisellä tiellä.
Ihan kuin olisin majaillut siltojen alla jo pidempään ja siksi 10 vuotta ikäistäni vanhemman näköinen.
Tietääkö kukaan, mistä tämä passikuvajuttu johtuu?Nykyään siinä käytetään vielä entistä leventävämpää ja tarkentavampaa linssiä kuin ennen, tiesi kertoa sekä passikuvaajana- että poliisina nykyään toimiva enoni. Huijauksia kun on vielä entistä enemmän nykyään. On myös samaa mieltä siitä, että kuvattavat henkilöt eivät näytä itseltään. Heillä on säännöissä tarkistaa tietyt piirteet joiden tulee täsmätä ja loppu on yleensä sitä taikinamössöä kaikilla kauniilla ja hoikillakin ihmisillä :D
Siis voiko olla? Minä kun ihmettelin viime kesänä otettua kuvaa juuri siksi, että naama näyttää ihan helkkarin leveältä, ihan kuin joku olisi ottanut reunoista kiinni ja venyttänyt. Aiemmissa passikuvassa ei ole tätä efektiä vaan mittasuhteet näyttää ihan normaaleilta. Ja naamakin on peilistä ja muista kuvista katsottuna pysynyt leveysmielessä ihan ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä seuraavalla kerralla käyn toisella kuvaajalla.Siltä sinä näytät, kun sinua ei kuvata luonnottomasti yläviistosta filtterien kera.
Filtterit poislukien niin kyllähän lyhyempiä ihmisiä monet katsovat irl yläviistosta :D Mun 180 cm pitkä siskoni näkee mut aina yläviistosta ellei satu olemaan matalammalla kuin minä.
Olen käynyt valokuvaajan kuvattavana muussa kuin passikuvassa ja silloin se kuva on ollut ihan ok, ilman piirteiden muokkausta tai yläviistosta kuvaamista, toki kuvaaja tasoittaa ihonväriä. Ainoastaan passikuvassa näytän Aileen Wuornokselta. Että mikä on totta ja mikä ei, vai ovatko kummatkin kuvat yhtälailla totta tai valhetta.
Olin paisunut masennuslääkkeillä ja herkuilla,leukojakin oli kolme eikä kahta ja kuvaaja vaan hoki "painaa leukaa alas!"
Lopputulos oli Jabba Huti vai mikä se möhkäle on Tähtien Sodassa.
Sanotaan, että ihmiset näkevät itsensä peilistä lähes aina lihavampina, kuin todellisuudessa ovat.
No, jos passikuva todella on kaikkein realistisin lähde oman ulkonäön tarkasteluun, niin siinä tapauksessa olin ainakin itse jo epävarmana 20-vuotiaana täysin päinvastainen. Nimittäin jostain syystä minulle ei mennyt peilin ja muutamien itse otettujen ja tuttavien ottamien valokuvien perusteella kaaliin, että 160 cm pitkänä ja 60 kg painavana minulla olisi muuta, kuin vähäsen pehmeyttä poskissa ja vatsassa.
Passikuvasta, eli ilmeisesti totuuden torvesta, sitten vastaan tuijottikin pöhöttynyt, poissaoleva ja ehdottomasti obeesi ikääntyvä matami. Paksut roikkuvat posket sai aikaan syvät nenänvierusjuonteet, kaksoisleuka roikkui poskiakin alempana ja otsa kiilsi rasvaisena, kuin autolta kuvaamoon löntystäminen olisi tehnyt tiukkaa. Siis oikeasti, pelkän naaman perusteella minulle olisi voinut kuvitella vähintään satakiloisen vartalon.
Onneksi se passi meni vanhaksi viime vuonna ja uudessa kuvassa näytänkin ihan hyvältä, vaikka ikää ja painoa on tullut
Viimeksi kun kävin passikuvassa, kuvaaja otti kuvan, näytti ja totesi Sä varmaan haluat ottaa uuden
Sanoin ettei se sillä uudestaan ottamalla parane, sillä kuvalla sitten mentiin.
Näytin siinä etäisesti itseltäni jonkun pullahravan filtterin kautta, silmät näytti karsastavilta ja tukkakin oli pystyssä. M
Aivan järkyttävä kuva. Näytän satavuotiaalta vaikka henkikirjat ilmoittavat muuta. Eikä tämä ole ainoastaan minun mielipiteeni. Kuva on otettu ikäänkuin yläviistosta. Kasvoihin ja varsinkin silmien alle on syntynyt kamalat varjot. Kun käy ammattilaisen liikkeessä kuvattavana, olettaisi, että kuvassakin näkyy ammattilaisen ote. Niissä vanhoissa kuva-automaateissakin tuli parempi kuva.