Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka näyttävät passikuvassa ihan kamalalta? Kuvaillaan passikuvan ulkonäköä

Vierailija
09.04.2020 |

Itse järkytyin todella kun kävin pari viikkoa sitten hakemassa kuvat. Minä, hoikka ihminen, olin kuin kolminkertaiseksi levennetty suohirviö. Tosin lohduttauduin sillä että sama kuvaaja joka otti äidistäni kuvat, levensi nekin niin, että äitiäni ei tunnistettu niistä :D

Kommentit (1428)

Vierailija
1061/1428 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carillo-mies

Vierailija
1062/1428 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni passi vanhaksi ja ahdistaa kun joutuu käymään passikuvassa. Jo viime kerralla kuva oli ihan hirveä, naama näytti pyöreältä kuin pallo jossa pienet tihrusilmät ja pieni suu, nyt vuosia vanhempana tilanne ei ole ainakaan parantunut. Näytän peilissä ja muissa kuvissa ihan ok:lta, en ole hyvännäköinen vaan ihan tavis, mutta passikuvat ovat aivan kamalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1428 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruma naama siinä tuijottaa. Mutta kyllä se minua esittää. Että ei voi ku hyväksyä tosiasiat.

Vierailija
1064/1428 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäisin, jos passikuvani näköinen nainen tulisi vastaan yksinäisellä tiellä.

Ihan kuin olisin majaillut siltojen alla jo pidempään ja siksi 10 vuotta ikäistäni vanhemman näköinen.

Tietääkö kukaan, mistä tämä passikuvajuttu johtuu?

Vierailija
1065/1428 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan yllättävän nätti passikuvassa mutta kasvot näyttävät huomattavasti leveämmiltä kuin oikeasti ovat.

Vierailija
1066/1428 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa aiheellinen ketju koska viime viikolla meinasin ruikkia alle kun näin uuden passikuvani. Olen 42 v nainen ja itse kuvassa näytin yllättävän hyvälle(ottaen huomioon että passikuva). Sain itse valita kuvan ja näin miltä se näytti. Mutta kun sain uuden henkilökortin ja näin kuvan, parahdin kauhusta. Kuka tuo vanha muija on?? En ainakaan minä. Koska kuvassa nököttää noin 70-vuotias väsynyt nainen. Minulla ei myöskään nähtävästi ole huulia vaan viivasuu vaikka oikeasti on "pusuhuulet". Ystävät sanoivat että tulee olemaan ongelmia henkkarin kanssa koska kuvassa en todellakaan ole minä. Mitä hittoa sille kuvalle tapahtui työstämisen aikana??

Vierailija
1067/1428 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sekin vaikuttaa minkälaisella linssillä kuvaaja kuvaa. Eli lähinnä onko sillä kuvaajalla mitään talenttia hommaan. Usein ne kuvaajat on jotain muropaketti-osaajia, jotka niitä passikuvia vekslaa. Toki kannattaa myös katsoa ettei laita hirveen vahvoja pakkeleita kuvaan, kulmakarvat helposti eriparia ja silmät hukkuu päähän. Leukaa ei kannata nostaa ylöspäin, toisaalta ei myöskään vetää kohti rintaa, koska kaksari. Kasvoille vieno hymy, huulet ja silmät rentoina.

Vierailija
1068/1428 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa aiheellinen ketju koska viime viikolla meinasin ruikkia alle kun näin uuden passikuvani. Olen 42 v nainen ja itse kuvassa näytin yllättävän hyvälle(ottaen huomioon että passikuva). Sain itse valita kuvan ja näin miltä se näytti. Mutta kun sain uuden henkilökortin ja näin kuvan, parahdin kauhusta. Kuka tuo vanha muija on?? En ainakaan minä. Koska kuvassa nököttää noin 70-vuotias väsynyt nainen. Minulla ei myöskään nähtävästi ole huulia vaan viivasuu vaikka oikeasti on "pusuhuulet". Ystävät sanoivat että tulee olemaan ongelmia henkkarin kanssa koska kuvassa en todellakaan ole minä. Mitä hittoa sille kuvalle tapahtui työstämisen aikana??

Onkohan kuvaa mahdollisesti venähtänyt jollain tavalla leveyttä? Mennyt ehkä tiedostomuodot viturralleen tai muuta jännää. Se selittäisi levähtäneet piirteet ja viivasuun.

Vierailija
1069/1428 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkäisin, jos passikuvani näköinen nainen tulisi vastaan yksinäisellä tiellä.

Ihan kuin olisin majaillut siltojen alla jo pidempään ja siksi 10 vuotta ikäistäni vanhemman näköinen.

Tietääkö kukaan, mistä tämä passikuvajuttu johtuu?

Nykyään siinä käytetään vielä entistä leventävämpää ja tarkentavampaa linssiä kuin ennen, tiesi kertoa sekä passikuvaajana- että poliisina nykyään toimiva enoni. Huijauksia kun on vielä entistä enemmän nykyään. On myös samaa mieltä siitä, että kuvattavat henkilöt eivät näytä itseltään. Heillä on säännöissä tarkistaa tietyt piirteet joiden tulee täsmätä ja loppu on yleensä sitä taikinamössöä kaikilla kauniilla ja hoikillakin ihmisillä :D

Vierailija
1070/1428 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näytän aina pelästyneeltä tarhapöllöltä, eli silmät suurina säikähtäneenä.

En koskaan näytä passikuvissa sellaiselta kuin peilikuvani.

Vierailija
1071/1428 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma näyttää Mervi Tapolan pidätyskuvalta, vaikka mies olenkin.

Vierailija
1072/1428 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltä te oikeasti näytätte ilman muikistelua ja yläviistokuvausta. Aivonne eivät anna esim peilikuvasta oikeaa kuvaa, mutta toisen edestä ottama tasavaloinen kuva on se, miltä ihminen näyttää.

Tämä on totta. Käsittämätöntä, että tämä sai runsaasti alapeukkuja. Siis sehän on totuus, että passikuvaltaan ihminen oikeasti näyttää, kun ei ota kuvaa mistään yläviistosta muikistellen ja poseeraten. Ja tosiaan te ette näytä oikeasti selfiekuvaltanne siksikään, kun se on peilikuva. Ottakaa puhelin kääntäen itsestänne kuva tasavalossa suoraan edestä poseeraamatta. Siinä olette te sellaisena, kuin muut teidät näkevät.

Vierailija
1073/1428 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltä te oikeasti näytätte ilman muikistelua ja yläviistokuvausta. Aivonne eivät anna esim peilikuvasta oikeaa kuvaa, mutta toisen edestä ottama tasavaloinen kuva on se, miltä ihminen näyttää.

Tämä on totta. Käsittämätöntä, että tämä sai runsaasti alapeukkuja. Siis sehän on totuus, että passikuvaltaan ihminen oikeasti näyttää, kun ei ota kuvaa mistään yläviistosta muikistellen ja poseeraten. Ja tosiaan te ette näytä oikeasti selfiekuvaltanne siksikään, kun se on peilikuva. Ottakaa puhelin kääntäen itsestänne kuva tasavalossa suoraan edestä poseeraamatta. Siinä olette te sellaisena, kuin muut teidät näkevät.

Onko sulla selitystä sille miksi videokuvassa kuitenkin näyttää paremmalta kuin tällaisessa suoraan edestä otetussa tasavalokuvassa?

Vierailija
1074/1428 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kasvot levenevät kun joutuu nostamaan leukaa liikaa ylöspäin eikä kuvaaja ymmärrä ottaa kuvaa oikealta korkeudelta vaan yläviistosta. 

Parhaimman passikuvan olen itse itsestäni otattanut sellaisessa vanhanaikaisessa passikuva-automaatissa jossa pystyi istuimen säätämään niin ylös kuin oli tarvis. Nykykuvaajat eivät pysty jostain syystä samaan ollenkaan.

Tästä tuli mieleen,  etttä harvoin tuntuvat valokuvasliikeissä antavan neuvoja ja panostavan  tuohon passikuvan esteettisempään puoleen. Palvelustahan siinä maksetaan, joten paljonkin merkitystä sillä että miten "onnistuneelta" kuvassa näyttää, eikä vain sillä että kuva täyttää passikuvan virallliset kriteerit. Ainakin itsellä tullut mieleen kuvan näkemisen jälkeen, että oliskohan sitä voinut paremminkin tehdä.

Sekin arveluttanut, että jääköhän noille valokuvausliikkeille jotain digitaalista kopiota jonnekkin koneilleen ottamistaan passikuvista. Nehän monesti lähetetään suoraan poliisilaitokselle, ja siihen tarvitaan henkilötunnus. Ei tunnu kovin turvalliselta, että jollain valokuvausliikkeellä on tiedossa ja hallussa kuvasi henkilötunnuksineen. Tarpeeksi nykyään väärinkäytöksiä jopa korkeilla virkamiestahoilla, joten ei hirveästi luottoa yksityisiinkään palveluntarjoajiin.

Kuvan lähettämiseen poliisille ei tarvita henkilötunnusta, eikä sitä varmastikaan kukaan kuvaaja siten myöskään kysy. Minä en ainakaan myöskään säilytä passikuvia tilaa viemässä muutamaa päivää kauempaa. Mua ei vois vähempää kiinnostaa jonkun tuntemattomien passikuvat.

Sitten vielä se, että niille kuville on todella tarkat vaatimukset, jotka kuvan pitää täyttää, jotta sen viranomainen hyväksyy. Se on esim. otettava aivan kohtisuoraan edestä tasaisella valolla, ja tämä kuvakulma ja valaistus ei koskaan ole se kaikkein imartelevin.  Niitä passikuvia ei kannattaisi ottaa niin kovin vakavasti, se on vain passikuva. Jos haluaa itsestään edustavia kuvia, niin ne otetaan sitten ihan eri tavalla, eivätkä ne myöskään kelpaa passiin.

T. Ammattikuvaaja

Vierailija
1075/1428 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla selitystä sille miksi videokuvassa kuitenkin näyttää paremmalta kuin tällaisessa suoraan edestä otetussa tasavalokuvassa?

Videokuvassa liikut ja elehdit ja muutat ilmeitäsi. Kuva siis elää, joten et siis edes voi pysähtyä tuijottamaan itseäsi niin kuin still-kuvassa.

Vierailija
1076/1428 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kuvaa mahdollisesti venähtänyt jollain tavalla leveyttä? Mennyt ehkä tiedostomuodot viturralleen tai muuta jännää. Se selittäisi levähtäneet piirteet ja viivasuun.

Minun kohdallani kuvaaja otti kuvan niin kirkkaalla salamalla, että kaikki varjot katosivat naamasta. Näkyviin jäi vain pyöreä pää toljottavilla silmillä sekä otsa, joka näyttää kiiltelevän rasvasta, vaikka kyse oli vain muutamasta hikikarpalosta ja kirkkaasta valosta. T.eri

Vierailija
1077/1428 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivelin juuri vanhoja henkilökortteja laatikon pohjalta.

Puliämmä, noita, katkera harppu. Ja ne ovat muutaman vuoden takaa.

En näytä vieläkään niiltä! Onneksi.

Vierailija
1078/1428 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytän sarjamurhaaja Aileen Wuornokselta....

Ehkä Olette sukua. Onko sinulla juuria Ouluun tai Kainuuseen?

Vierailija
1079/1428 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videokuvassa liikut ja elehdit ja muutat ilmeitäsi. Kuva siis elää, joten et siis edes voi pysähtyä tuijottamaan itseäsi niin kuin still-kuvassa.

Silloinhan se passikuvakaan ei ole se miten toiset sinut näkevät, koska hekään eivät näe sinusta sitä pysähtynyttä kuvaa. Joten passikuva ei ole mikään ''totuus'', vaan vain yksi versio sinusta. Enkä nyt yritä puolustella niitä muokattuja yläviistosta otettuja muikistelukuvia, mutta ehkä ei kannata suhtautua kovin ankarasti siihen passikuvaan.

Vierailija
1080/1428 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Itselläni on kyllä näkyvät huulet muidenkin ottamissa kuvissa enkä näytä 30 vuotta vanhemmalta. 

Joillekkin taas vaikeaa tajuta että passikuva todellakin vääristää joidenkin kuvattavien kasvoja. Ei kai muutkaan nyt huvikseen sanoisi että "näytät kamalalta passikuvassa" "et ole yhtään samannäköinen"

Miksi edes kuvittelet että kaikki ottaisivat jotain "selfie" kuvia, aikuisilla on kyllä muidenkin ottamia kuvia, eletystä elämästä you know?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme