Miksi junan pitää odottaa vastaantulevaa junaa pysähdyksissä?
Eikö raiteita nimenomaan ole siksi että niitä voi käyttää useammat junan samanaikaisesti
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nimenomaan siitä, että raiteita ei ole kilometritolkulla kahta rinnakkain.
Toisinaan tuo pitkänmatkan pohjoisen juna on odottanut siinä sivuraiteella reilut viisikin minuuttia ennenkuin se toinen juna rynnistää siitä ohitse. Jostakin ne ohjeet saavat kumpi junista sinne sivuraiteelle ohjataan odottamaan.
Mä oon matkalla pohjoisesta etelään ja kahdesti nyt odotettu se viitisen minuuttia. Kiitos kun kerroit, en tiennyt miten raiteet toimivat.
LÄSKI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nimenomaan siitä, että raiteita ei ole kilometritolkulla kahta rinnakkain.
Toisinaan tuo pitkänmatkan pohjoisen juna on odottanut siinä sivuraiteella reilut viisikin minuuttia ennenkuin se toinen juna rynnistää siitä ohitse. Jostakin ne ohjeet saavat kumpi junista sinne sivuraiteelle ohjataan odottamaan.
Mä oon matkalla pohjoisesta etelään ja kahdesti nyt odotettu se viitisen minuuttia. Kiitos kun kerroit, en tiennyt miten raiteet toimivat.
Raiteiden toimintaa on aika vaikea selittää tyhjentävästi maallikolle, enempikin high techiä.
Joo, raiteet on todellista hightekkiä. Oikeasti ap, onko sinulla lupa liikkua ilman saattajaa? Vai onko tämä nykyisen avohoito politiikan tulos?
Vierailija kirjoitti:
Joo, raiteet on todellista hightekkiä. Oikeasti ap, onko sinulla lupa liikkua ilman saattajaa? Vai onko tämä nykyisen avohoito politiikan tulos?
No en ole kauhean montaa kertaa junalla kulkenut niin että sen pitäisi odottaa toista junaa. Ei kaikkea voi tietää.
Mutta onko sinulla oikeasti lupa liikkua valvomatta?
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nimenomaan siitä, että raiteita ei ole kilometritolkulla kahta rinnakkain.
Toisinaan tuo pitkänmatkan pohjoisen juna on odottanut siinä sivuraiteella reilut viisikin minuuttia ennenkuin se toinen juna rynnistää siitä ohitse. Jostakin ne ohjeet saavat kumpi junista sinne sivuraiteelle ohjataan odottamaan.
Minua alkoi naurattaa tuo "se toinen juna rynnistää siitä ohitse". Se nimenomaan rynnistää siitä. Hurjan onnistunut sanavalinta! :D
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko sinulla oikeasti lupa liikkua valvomatta?
On.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nimenomaan siitä, että raiteita ei ole kilometritolkulla kahta rinnakkain.
Toisinaan tuo pitkänmatkan pohjoisen juna on odottanut siinä sivuraiteella reilut viisikin minuuttia ennenkuin se toinen juna rynnistää siitä ohitse. Jostakin ne ohjeet saavat kumpi junista sinne sivuraiteelle ohjataan odottamaan.
Minua alkoi naurattaa tuo "se toinen juna rynnistää siitä ohitse". Se nimenomaan rynnistää siitä. Hurjan onnistunut sanavalinta! :D
Totta. Tuli aika kova äänikin. Pelkäsin että tulee kolari.
LÄSKI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, raiteet on todellista hightekkiä. Oikeasti ap, onko sinulla lupa liikkua ilman saattajaa? Vai onko tämä nykyisen avohoito politiikan tulos?
No en ole kauhean montaa kertaa junalla kulkenut niin että sen pitäisi odottaa toista junaa. Ei kaikkea voi tietää.
Se on ihan totta. Kyllä "tyhmiäkin" saa ja kannattaa kysyä. Sillä tavoin sitä oppii. Todella tyhmää on olla kysymättä jos ei muuten selviä ja jäädä epätietoiseksi. :)
LÄSKI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nimenomaan siitä, että raiteita ei ole kilometritolkulla kahta rinnakkain.
Toisinaan tuo pitkänmatkan pohjoisen juna on odottanut siinä sivuraiteella reilut viisikin minuuttia ennenkuin se toinen juna rynnistää siitä ohitse. Jostakin ne ohjeet saavat kumpi junista sinne sivuraiteelle ohjataan odottamaan.
Minua alkoi naurattaa tuo "se toinen juna rynnistää siitä ohitse". Se nimenomaan rynnistää siitä. Hurjan onnistunut sanavalinta! :D
Totta. Tuli aika kova äänikin. Pelkäsin että tulee kolari.
Ohittaminen on ihan turvallista, kunhan ei roikota kättä ikkunasta. Tai päätä.
Vierailija kirjoitti:
LÄSKI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nimenomaan siitä, että raiteita ei ole kilometritolkulla kahta rinnakkain.
Toisinaan tuo pitkänmatkan pohjoisen juna on odottanut siinä sivuraiteella reilut viisikin minuuttia ennenkuin se toinen juna rynnistää siitä ohitse. Jostakin ne ohjeet saavat kumpi junista sinne sivuraiteelle ohjataan odottamaan.
Minua alkoi naurattaa tuo "se toinen juna rynnistää siitä ohitse". Se nimenomaan rynnistää siitä. Hurjan onnistunut sanavalinta! :D
Totta. Tuli aika kova äänikin. Pelkäsin että tulee kolari.
Ohittaminen on ihan turvallista, kunhan ei roikota kättä ikkunasta. Tai päätä.
Tai junakuski ei ole ihan päissään ja ole parkkeerannut puolta junaa vielä sille ainokaiselle kaistalle. Tai sitten että joku muisti vaihtaa vaihteen ettei päädy samalle raiteelle.
Minusta Suomen kaltaisella maalla pitäisi olla varaa kahteen raiteeseen. Ehkä jopa toinen raide voisi koukata maamme itäpuolelta ja toinen länsipuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Suomen kaltaisella maalla pitäisi olla varaa kahteen raiteeseen. Ehkä jopa toinen raide voisi koukata maamme itäpuolelta ja toinen länsipuolelta.
Kyllähän täällä onkin kaksi rataa. Kahdesta raiteesta puhuttaessa tarkoitetaan rinnakkaisia raiteita jolloin liikenne toimii sutjakkaammin kun ei tarvitse näitä odotteluja ainakaan niin paljoa.
Kyse on nimenomaan siitä, että raiteita ei ole kilometritolkulla kahta rinnakkain.
Toisinaan tuo pitkänmatkan pohjoisen juna on odottanut siinä sivuraiteella reilut viisikin minuuttia ennenkuin se toinen juna rynnistää siitä ohitse. Jostakin ne ohjeet saavat kumpi junista sinne sivuraiteelle ohjataan odottamaan.