Että ottaa päähän ihmiset näinä aikoina.
Siis suorastaan ketuttaa.
Yritän itse toimia niin kuin on neuvottu, ainoastaan pakolliset reissut lähikauppaan ja muuten eristäytyneenä.
Ainut ihmiskontakti tämän kuukauden aikana siis avopuolison ja satunnaisen kaupantädin kanssa.
Jos ulkoilen, menen paikkoihin joissa ei ole muita.
Ja mitä nään kun selailen sosiaalisessa mediassa ja kuulen esim avokin perheen tunnelmia?
Nuoret pitävät keskenään illanistujaisia jonkun kotona (näitä tulee vastaan instagramin story-osiossa lähes joka toinen päivä), vanhemmat tapaavat omillaan asuvia lapsiaan ja omia vanhempiaan täysin estoitta, pyöritään ties missä koko ajan... Jne.
Tulee riittämätön olo ja sietämätön ärsytys näistä, eihän nyt pitänyt tehdä kuin pakolliset hommat ja muiden tapailua on vältettävä?!
Kommentit (31)
Tekisi mieli sanoa että heidän ongelma, mutta sinänsä ei ole, koska jos sairastuu on riski myös muille ja nämä tottelemattomat eivät sitä tajua. Vasta ehkä sitten jos joku noiden piireistä menehtyykin sairauteen tai kärsii siitä. Teen samoin kun sinä ja samat fiilikset, mutta pysyn kaukana. Eivät omalla toiminnallaan sitten vaikuta minuun vaikka ketuttaakin että sitten jotkut muut kärsivät.
En ole eristänyt itseäni niin totaalisesti, ettenkö hoitaisi asioitani järkeä käyttäen. Monenlaista voi tehdä, yksin, ja neuvoja noudattaen, kuin myös toinenkin osapuoli sen ymmärtää.
Uskon myös, että vaikka tekisin kaiken aivan oikein se ei kuitenkaan sulje sitä mahdolllisuutta etteikö vahinkoa tapahtuisi ja saisin koronan. Tai minusta tulisi viiruksen kantaja. Hyväksyn sen tosiseikan.
Kaikki eivät myöskään ole ennen koronaakaan osanneet riittävää hygieniaa tai osaisivat luovia ihmisten joukossa. Turvaväli julkisilla paikoilla, ulkoillessa, ei aina onnistu. Meidän tapoihimme ei kuulu väistää vastaantulevaa ja joskus on tilanteita, etten minäkään pysty väistämään rakennuksen seinän niin estäessä. Miten ihmeessä moni väistämistä nytkään oppisi?
Ja ne, jotka haluavat ottaa riskejä, ottavat sitä muutenkin elämässään. Siihen ei koronatilanne millään lailla vaikuta. Eläminen tässä hetkessä on joidenkin juttu ja pääsiäisbileet on silloin vaan järkättävä. Mutta ja kun sinä asiasta tiedät voit seuraavat pari viikkoa välttää ne ihmiset, jotka keskenään bilettävät. He vastavat sitten omatunnolleen toimivatko oikein, kun kävelevät keski-ikäisen suklaisensa arkun perässä hautajaisissa .
Vierailija kirjoitti:
Ottaa päähän kaltaisenne hysteerikot. Huomenna pidetään muuten kavereiden kanssa pääsiäisbileet.
Hyvä provo, mutta aika moni vaikuttaa oikeasti ajattelevan noin toiminnasta päätellen.
Ja hysteriastahan tässä ei ole kyse, vaan nimenomaan annettujen ohjeiden noudattamisesta: ei turhia menemisiä tai muiden tapaamisia, vain ehdottoman pakolliset jutut.
Ja illanistujaiset tai parinkymmenen kaverin tapaaminen viikoittain ei lukeudu näihin.
Mä käyn viitenä päivänä viikossa töissä. Kahdesti viikossa käyn kaupassa ja samalla aikuisen lapseni luona. Muuten olen kotona yksin, ilman mitään seuraa.
Olen pienen lapsen totaaliyksinhuoltaja. Onko tosiaankin täysin moraalitonta, että käymme oman äitini (ei ole yli seitsemänkymppinen) luona, että saan välillä omaa aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen pienen lapsen totaaliyksinhuoltaja. Onko tosiaankin täysin moraalitonta, että käymme oman äitini (ei ole yli seitsemänkymppinen) luona, että saan välillä omaa aikaa?
No niinpä. Jos asuisitte yhdessä, kukaan ei näkis asiassa ongelmaa.
https://yle.fi/uutiset/3-11270954
Tässäkin ihan selkeästi sanotaan, että terveenkin on hyvä välttää kavereiden näkemistä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut voivat olla sitä mieltä, että on. Minusta ei ole. Olen itsekin totaali yh parille alle kouluikäiselle. eilen käytiin omien lapsieni ja siskoni ja hänen lapsensa kanssa metsässä ulkoilemassa.
Siskoni tarjosi eilen myös lastenhoito apua eli kysyi lapsiani heille yökylään. En toisaalta nää tässäkään mitään ongelmaa, sillä lapset saisivat tavata isäänsä ja hänen uutta perhettään, mikäli hän olisi vielä kuvioissa mukana.
Itse joudun käymään joka päivä töissä ja tapaamaan vieraita ihmisiä. Niinpä aikuiset lapseni tulevat pääsiäisen viettoon meille. Omilla yli 70 v vanhemmillani emme käy.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole moraalista vaan siitä, että virus käyttää tilaisuudet hypätäkseen kehosta toiseen. Jos olette erillänne äidistäsi, voi sinä aikana jo jompikumpi taho saada tartunnan ja tavatessanne toisenne myös tartutatte toisenne.
Siksi vain saman talouden väen kanssa tavataan.
Toki voisitte asua yhdessä tämän kriisin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun käymään joka päivä töissä ja tapaamaan vieraita ihmisiä. Niinpä aikuiset lapseni tulevat pääsiäisen viettoon meille. Omilla yli 70 v vanhemmillani emme käy.
Eli jos olet jo kantaja, tartutat nyt varmuuden vuoksi lapsesikin.
Onnn kylllä. Se on ihme ettttä murhia on niin vähän.
Olisipa kaupassa eri ostosajat niille jotka haluaa suojautua ja loput jotka ei välitä sitten taas eri aikaan.
Jätkäshenkilö 47 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista p.skaa ap, pidä provot mahassasi.
Pahoin pelkään, ettei AP ole provo; kyllä noita tuollaisia höyrypäitä on ihan oikeasti olemassa.
Jo sen vuoden 2009 (?) sikainfluenssan aikana huomasi sen murheellisen ja ärsyttävän asian, että varmaan yli puolet suomalaisista söisi vaikka lautasellisen tuoretta ulostetta joka päivä jos vain nämä kaikenmaailman THL:ien, Lääkintöhallitusten, Valviiroitten ja Elviiroitten, Sos. ynnä Terveysministeriöitten ja Herraties minkä laitosten huijarit ja puoskarit näille pöljille väittäisivät, että kaamea tauti tulee ja tappaa kaikki mikäli koko kansa ei syö sontaa.
Niin eli mielestäsi käsky välttää kavereiden ja talouden ulkopuolisten ihmisten näkemistä on verrattavissa siihen, että käsketään syömään sontaa?
Ei se nyt niin hirveää ole ja tilanne rauhoittuu aikanaan, kyllä niitä ihmisiä voi nähdä myöhemminkin.
Sitäpaitsi sikainfluenssan aikaan ei ollut kylläkään puhettakaan mistään eristystoimista tai muusta, kaikki jatkui aivan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Olet niin aivopesty...
Pidä nyt pelle pääsi kiinni, ja katso vaikka dokumentteja/tavallisten kaduntallaajien kuvaamia videoita Kiinasta niiltä ajoilta kun kriisi oli pahimmillaan. Jos ei sen jälkeen hirvitä/huolestuta olet jollakin tavalla pahasti vajaa.
Mua suututtaa. Kaveri laittaa muksunsa mummolaan pääsiäiseksi että voivat miehensä kanssa järjestää juhlat.
Kun katsos ovat terveitä niin ei koske heitä.
Ei haittaa vaikka koko perhe isovanhempia myöten kuuluvat riskiryhmään ja että tämän kaverin paikkakunnalla jossa itsekin asun on jonkin verran koronasn sairastuneita ja kaikista ei selvillä mistä tartuntansa saaneet.
Sen lisäksi on vielä hoitoalalla. Valitellut itsekin kuinka ei saa käyttää suojavarusteita, paitsi silloin jos menee sairastunutta kotihoidettavaa hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa kaupassa eri ostosajat niille jotka haluaa suojautua ja loput jotka ei välitä sitten taas eri aikaan.
Tilaa kotiin jos olet niin varovainen, mitä edes menet koko kauppaan?
Kaupassa kun käy niin siellä on enemmän vanhuksia kuin muita. Ja nuoriso kokoontuu varsinkin mamunuoret pyörii laumoina.
Meillä 5 henkinen perhe ja nyt olemme viidettä viikkoa eristäytyneenä kotona pääkaupunkiseudulla. Emme ole nähneet ketään koko aikana. Lapset eivät näe kavereita, työt, koulu,eskari, harrastukset etänä. Minä käyn yksin kaupassa 10 päivän välein varusteina; hengityssuojain, suojalasit ja kertakäyttöhanskat. Kädet desinfioin kaupasta tultua ennen kuin menen autoon.Ulkoilemme omalla aidatulla pihalla tai lähimetsässä, jossa ei olla kertaakaan nähty muita ihmisiä. Isovanhempien kanssa pidetään yhteyttä videolla. Eikä tämä ole mitenkään vaikeaa, ihan normaalia elämää eletään. Töiden ja koulun ohella tehdään ruokaa, leivotaan, ulkoillaan, puuhastellaan pihalla, siivotaan, nikkaroidaan, katsotaan leffoja, pelataan lautapelejä, askarrellaan.