Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä se tarkoittaa ”olen pahoillani”

Vierailija
08.04.2020 |

Jos joku kertoo että sukulaiseni vaikka tappoi itsensä. Niin joku sanoo siihen ”Olen pahoillani”. Mitä prkl se tarkoittaa!? Mitä se auttaa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pahoja, olen niillä tässä juuri nyt.

Vierailija
2/13 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on osoitus myötätunnosta, sympatiasta, jota henkilö kokee sinua kohtaan johtuen menetyksestäsi.

Jos käsite on vieras niin katso täältä

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sympatia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ilmaisu, jolla osoitetaan myötätuntoa. Vertaa halaus. Jos suutut ihmiselle, joka osoittaa sinulle myötätuntoa et taida itse olla kovinkaan empaattinen.

Vierailija
4/13 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani tai Otan osaa - onko näillä mitään eroa käytännössä?

Vierailija
5/13 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko "olen pahoillani" ja englannin "I am sorry" toisiaan vastaavia ilmauksia?

Vierailija
6/13 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se otan osaa tai olen pahoillani pitävät sisällään paljon enemmän kuin ne kaksi sanaa. Moni sanoja on käynyt saman ja paljon enemmän läpi, heillä on käsitys miltä sinusta saattaa tuntua. Kun sanot kiitos, ilmaiset samalla toiselle, että ymmärrät hänen tietävän tuskan.

Ilmaisulla vältetään myös surijan kuormittaminen. Kukaan läheisensä menettänyt tuskin haluaa kuulla pitkiä tarinoita tai jutella pitkiä höpötyksiä surussaan. Kaksi sanaa per ilmaisija saa riittää.

Vierailija
7/13 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu käytöstapoihinkin. Vähän sama kun tervehdit ihmisiä nähdessäsi tai pyydät anteeksi jos loukkaat.

Vierailija
8/13 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani tai Otan osaa - onko näillä mitään eroa käytännössä?

Riippuu asiayhteydestä. "Otan osaa" voi kuulostaa epäsopivalta jos olet vaikkapa juuri peruuttanut toisen auton kylkeen kunnon viirut.

Vierailija
9/13 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myötätunnon osoitus. Hyvä sellainen.

Jos jotakin sanoo tuossa tilanteessa, tuo on hyvä valinta.

Vierailija
10/13 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surun kohdatessa, voi toista lohduttaa sanoilla "Olen pahoillani (puolestasi)". Ajatuksena on ottaa osaa suruun.

Vierailija
11/13 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mitä Alexander Stubb tarkoitti sanoessaan "sori siitä".

https://areena.yle.fi/1-50117149

Vierailija
12/13 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen pahoillani" mielestäni tarkoittaan anteeksipyyntöä jossain määrin, kun esimerkisi olet tehnyt jotain haitallista toiselle ihmiselle. Hautajaisissa riittää kun sanoo esim. "Otan osaa suruusi" jos omainen suree vainajaa. Kaikki eivät toki sure läheisen lähtöä, mutta silti. Minulla on kokemusta asiasta työn puolesta.

Vierailija
13/13 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se autakaan varmaan. Riippuu ihmisestä. Tarkoittaako se osalla mitään. On pahoillaan surustasi ja tapahtumasta, että joudut käymään ajatuksia ja surua, draamallista tapahtumaa läpi. Ainakin kuolemaa pahoittelee ilmeisesti, että ikävä tapahtuma. Onpa vaikea sanoa mitä tarkoittaa vai onko täytesanoja vain. Kurjaa.