Mikä on tekosyysi siihen, että ohitat ulkona kanssaliikkujan alle metrin etäisyydeltä?
Mikä teitä juoksevia räkäpusseja oikein vaivaa, kun ohitatte sekä ohimennessä että vastaantullessa ihmisiä alle metrin etäisyydeltä? Virukset lentää muiden päälle, kun te maailman omistajat puuskutatte räkäänne päin naamaa. Haluatteko saada pippurikaasua?
Kommentit (23)
No se ei siinä tartu eikä suurimmalla osalla koronaa sairastavista ole mitään räkää. Olen itse koronan sairastanut. Ei se mikään nuhatauti ole.
Pariskunnat kävelevät vierekkäin, ohittaessa heitä ei ole tilaa millekään turvavälille.
Vaihdan moneen kertaan puolta kävelyllä, jos mahdollista. Jalkakäytävillä etäisyys on tosi kapea.
Kannattaa pysyä kotona jos on noin ahdistunut ja pelokas
Kun ulkoilutien leveys on 2.5 metriä ja kaksi palstamammaa kulkee siinä 2 metrin "turvaväliä" pitäen niin siitä on aika hankala mennä mistään niin että tulisi paljon yli metri väliä.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse kuljen kevyenliikenteenväylää oikeassa reunassa ja vastaan tulee samaa puolta kulkeva vänkääjä, joka ei väistä, niin kyllä minä väistän mutta en todellakaan jääräpään takia vaihda puolta, kun en aio vasempaa puolta muutenkaan kulkea. Jos taas ohitan edelläni oikeaa puolta kulkevan niin korostetusti ohitan kaukaa ja voin hetkeksi vaihtaa puolta, ihan vain kohteliaisuudesta.
Eli jos toinen on kohtelias ja asiallinen, minäkin olen. Jos toinen on tyhmä jäärä, toimin samoin kuin hän.
Täysin off topic, mutta olen jo pitkään ihmetellyt, miksi kevyenliikenteenväylillä pitää olla oikeanpuoleinen liikenne? Asun alueella, jossa joutuu kulkemaan paljon tien laitaa, kun kl-väyliä ei ole, joten olen tottunut kulkemaan aina tiukasti vasenta laitaa. Sitten kun on pätkä kl-väylää, siinä pitääkin kulkea oikeaa laitaa ja sitten taas tien varressa vasenta laitaa... Ja ärsyttää ihmiset, jotka eivät osaa kulkea tien varressa vasenta laitaa, kuten pitäisi! Etenkin jos joku kulkee vähän edelläni kapean tien väärää laitaa, niin sitten joutuu miettimään, pitäisikö itsekin siirtyä väärälle puolen, niin autoilijat eivät joudu pujottelemaan... Mun ratkaisu tähän olisi se, että kävelijät kulkisivat aina vasenta laitaa, niin silloin oppisi jo lapsesta pitäen, että missä pitää kulkea.
Ja joo, olen se pölvästi, joka vahingossa aina kulkee kl-väylilläkin vasenta laitaa, kun on niin iskostunut päähän, että sillä puolen kuuluu kulkea.
Olen ottanut tavakseni että minä väistän niin paljon kuin mahdollista. JOs toinen ei sitä tee, niin minä teen. En ota mielelläni riskiä. Kävelen myös reiteillä, missä väistämisvaraa on paljon. Suurin osa onneksi pitäneet kunnon turvaväliä. Pari kertaa kyllä oon sanonut että hei, se käpälä eteen jos yskittää koska joku voikin hermostua minua enemmän eikä päästä yhtä helpolla. Kerran heitin avaamattoman nenäliinapakkauksen yhdelle rouvalle kun vastaantullessa kaukana näkyi räkivän kuin mikä ja kun olin lähellä heitin pakkauksen ja totesin nopeasti ohittaessa, että tässä on ettei mene kauppaan muita tartuttamaan jos nenäliinoja oli menossa hakemaan...
Kävelysauvat on aika hyvät olla. Niillä pystyy sohimaan puuskuttajia kauemmas.
Tiet on täällä sen verran kapeita, kuljen tuplavaunujen/kahden lapsen kanssa. Jos vastaantulija on esim. Vanhus jonka liikkuminen on hankalaa voin koukata vaikka nurmikolta, mutta jos vastaan tulee joku jonka on minua helpompaa väistellä hän saa sen tehdä.
Kun se urpo tulee vastaan niin että kävelee ukkonsa, koiransa tai jonkun kaverin kanssa rinnakkain eikä tuu mieleenkään siirtyä siksi hetkeksi peräkkäin. Ohitan läheltä ja yskin kohdalla
Jos on noin pelkoinen niin kannattaa pysyä sisätiloissa.
Pahimpia ovat takaa tulevat ohittavat lenkkeilijät, jotka menee ihan vierestä mutta itse et ehdi enää väistää :( siihen otti tänään kantaa myös Sauli Niinistö. Ja mallinnukset aerosolina leviämisestä kertovat, että riski on ulkona jos ei väistetä - ihan puhuminen ja hengästyneenä hönkiminen riittää, ei vaadi edes pärskimistä...
Lyhyessä parin sekunnin ohitustilanteessa, varsinkin ulkoillessa, tartuntavaara on todella pieni sillä oletuksella tietty ettei rupea sinua lainatakseni "puuskuttamaan räkää" toisten päälle. Itse en kyllä ole kenenkään nähnyt räkivän toisten päälle eli en jaksa pelätä alle metrin päähän tulevia ihmisiä varsinkin kun lenkkeilen yksin ja aika harvoin mitään ohitustilanteita edes sattuu.
No asiaan, oma "tekosyyni" ohittaa alle metrin etäisyydeltä on se, että nyt kun lenkkikaverukset ulkoillessaan pitää turvaväliä niin harva lenkkipolku on niin leveä että pystyisi koko ajan olemaan yli metrin säteellä muista ihmisistä. Jos lenkkejä ei lasketa niin muuten liikun ulkona pyörällä. Siinähän se ohitustilanne on vieläkin nopeampi niin ei tulis kyllä mieleenkään alkaa vaihtaa tien toiselle puolelle tms. siksi että vastaan tulee ihmisiä joita ei voi ohittaa yli metrin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia ovat takaa tulevat ohittavat lenkkeilijät, jotka menee ihan vierestä mutta itse et ehdi enää väistää :( siihen otti tänään kantaa myös Sauli Niinistö. Ja mallinnukset aerosolina leviämisestä kertovat, että riski on ulkona jos ei väistetä - ihan puhuminen ja hengästyneenä hönkiminen riittää, ei vaadi edes pärskimistä...
No jos kulkee koko ajan esim. kevyen liikenteen väylän reunassa niin, että toisilla on TILAA väistää, niin ei tule tätä ongelmaa. Meilläkin päin pariskunnat kulkevat vierekkäin keskellä kevaria niin, ettei juoksijat / pyöräilijät meinaa päästä mistään ohi, saatika pitää jonkinlaista turvaväliä. Ojaan pitäisi mennä. Miksei ihmiset jätä tilaa sille turvavälille???
Olin lenkillä maanantai-iltana. Vastaan tuli perhe eli isä yhdessä reunassa, lapsi keskellä pyörällä ja äiti tien toisessa reunassa. Kun perhe oli vielä kaukana minusta, he siirtyivät hetkeksi niin, että tilaa ohittaa oli reilusti. Sitten hetken päästä syystä, jota en todellakaan tiedä, he siirtyivät takaisin samoihin asemiin eli koko tien leveydelle. MIKSI? Ihan suoranaiselta vittuilulta tuntui. Nainen vielä oikein katsoi silmiin ohittaessaan. Kyllä täytyy sanoa, että ihmiset eivät todellakaan ymmärrä, miten vaarallisesta sairaudesta on kyse. Ja kuka tahansa meistä voi olla (toistaiseksi) oireeton kantaja.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyessä parin sekunnin ohitustilanteessa, varsinkin ulkoillessa, tartuntavaara on todella pieni sillä oletuksella tietty ettei rupea sinua lainatakseni "puuskuttamaan räkää" toisten päälle. Itse en kyllä ole kenenkään nähnyt räkivän toisten päälle eli en jaksa pelätä alle metrin päähän tulevia ihmisiä varsinkin kun lenkkeilen yksin ja aika harvoin mitään ohitustilanteita edes sattuu.
No asiaan, oma "tekosyyni" ohittaa alle metrin etäisyydeltä on se, että nyt kun lenkkikaverukset ulkoillessaan pitää turvaväliä niin harva lenkkipolku on niin leveä että pystyisi koko ajan olemaan yli metrin säteellä muista ihmisistä. Jos lenkkejä ei lasketa niin muuten liikun ulkona pyörällä. Siinähän se ohitustilanne on vieläkin nopeampi niin ei tulis kyllä mieleenkään alkaa vaihtaa tien toiselle puolelle tms. siksi että vastaan tulee ihmisiä joita ei voi ohittaa yli metrin päästä.
Luepa presidentin tviitti ja tuoreet tutkimukset. Vaikka kuinka nopeasti ohitat, se toinen liikkuja päätyy sinun hengityspilveesi. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse kuljen kevyenliikenteenväylää oikeassa reunassa ja vastaan tulee samaa puolta kulkeva vänkääjä, joka ei väistä, niin kyllä minä väistän mutta en todellakaan jääräpään takia vaihda puolta, kun en aio vasempaa puolta muutenkaan kulkea. Jos taas ohitan edelläni oikeaa puolta kulkevan niin korostetusti ohitan kaukaa ja voin hetkeksi vaihtaa puolta, ihan vain kohteliaisuudesta.
Eli jos toinen on kohtelias ja asiallinen, minäkin olen. Jos toinen on tyhmä jäärä, toimin samoin kuin hän.
Täysin off topic, mutta olen jo pitkään ihmetellyt, miksi kevyenliikenteenväylillä pitää olla oikeanpuoleinen liikenne? Asun alueella, jossa joutuu kulkemaan paljon tien laitaa, kun kl-väyliä ei ole, joten olen tottunut kulkemaan aina tiukasti vasenta laitaa. Sitten kun on pätkä kl-väylää, siinä pitääkin kulkea oikeaa laitaa ja sitten taas tien varressa vasenta laitaa... Ja ärsyttää ihmiset, jotka eivät osaa kulkea tien varressa vasenta laitaa, kuten pitäisi! Etenkin jos joku kulkee vähän edelläni kapean tien väärää laitaa, niin sitten joutuu miettimään, pitäisikö itsekin siirtyä väärälle puolen, niin autoilijat eivät joudu pujottelemaan... Mun ratkaisu tähän olisi se, että kävelijät kulkisivat aina vasenta laitaa, niin silloin oppisi jo lapsesta pitäen, että missä pitää kulkea.
Ja joo, olen se pölvästi, joka vahingossa aina kulkee kl-väylilläkin vasenta laitaa, kun on niin iskostunut päähän, että sillä puolen kuuluu kulkea.
Siksi, että pyöräilijöiden tulee jo lainkin mukaan ajaa oikeaa puolta ja Suomessa on muutenkin oikeanpuoleinen liikenne. Olisi turhan sekavaa, että kävelijät noudattaisivat jotain muuta systeemiä.
Saathan sinä kävellä kumpaa puolta tahdot, kunhan väistät vastaantulevaa oikealle.
Ajoradalla kuljetaan tietysti vasenta reunaa, se on sanottu laissa. Itselläni ei ole vaikeuksia erottaa ja muistaa ajorataa kevyen liikenteen väylästä.
Ihmettelen noita presidentin ulostuloja jatkuvasti. Ilmeisesti Mäntyniemessä käy aika pitkäksi niin pitää tulla jatkuvasti julkisuuteen asiassa, jossa hänellä ei kuitenkaan ole erityistä ammattitaitoa, kun ei ole tartuntatauteihin erikoistunut lääkäri. Seniililtä alkaa vaikuttaa, tai ainakin harkitsemattomalta, kun keskuudessamme alkaa olla ahdistuneita neurootikkoja jo muutenkin liikaa. Niinistö vain lyö lisää löylyä, kun pitäisi rauhoitella kansaa.