Asperger/ADHD/ADD/tourette/erityislasten vanhemmat, mistä säännöistä olette joutuneet joustamaan
Mitä muuten pidätte tärkeänä, mutta lapsenne ei pysty sääntöä noudattamaan?
Aloitan: Koulunkäynti, ruokailu perheen kanssa, lautanen tyhjäksi, yöllä nukutaan, hampaat pestään aamuin ja illoin.
Kommentit (7)
E jousteta, vaan samat rutiinit aina.
Hampaiden pesu 2x päivässä on lapsen terveyden eteen tärkeä, ei näistä jousteta, vaikka ei olisi kivaa, tilannetta voi helpottaa vaikka youtubesta biisi soimaan siksi aikaa.
Ruokailut ovat säännöllisesti, syömään ei pakoteta, toivottavasti nykyään yhtäkään lasta ei tähän pakoteta, sillä voi aiheuttaa traumoja ja syömishäiriöitä.
Nukkumaan mennenään samalla tavalla joka päivä ja suurinpiirtein samaan aikaan.
Rutiinit on ne asiat jotka helpottaa varsinkin niitä lapsia jolla on neurologisia ongelmia!
Läksyistä tehdään ne mitä osaa ja mitä ei, niin niistä viesti opettajalle, tää ei oo mitään joustamista, vaan lapsen taidot pitää huomioida, siksi heillä on henkilökohtainen opetussuunnitelma.
Ulkona käydään joka päivä, säästä riippuen ulkoillaan enemmän tai vähemmän aikaa, lapsi itse saa valita parista asiasta mitä tehdään : Potkulauta vai polkupyörä
Leikkipuisto vai metsäretki
Vaatteet lapsi saa valita itse, jo ostaessa huomioidaan mitä lapsi itse toivoo, mutta säänmukainen varustus on oltava. Lapsilla monesti aistiyliherkkyys vaikuttaa siihen mitä haluaa päällä pitää, farkkuja ei edes suostu kokeilemaan ja en pakota.
Ainoastaan vaatteissa joustetaan. Mistään muusta ei. Eli samoilla vaatteilla saattaa mennä neljäkin päivää. Kalsarit toki vaihdetaan joka päivä ja sukkia tuo ei käytä kuin ulkoillessa. Mutta joo, muuten ei voi joustaa mistään eikä jousteta.
Meillä joustetaan tilanteen mukaan. Muuten ei elämästä tule mitään, kenenkään.
Kysymyshän oli missä asioissa olette JOUTUNEET joustamaan. Ja sitten vastaillaan että minähän en jousta. Hyvää av tason sisälukutaitoa taas.
Ruokailu. Lapsi syö mielellään puuron aamuisin ja iltaisin ja välipalat, mutta lämmin ruoka on ollut ongelma jo vuoden ajan. Lapsi nirsoilee melkein kaikille lämpimille ruoille, vain paria ruokaa syö varmasti, mutta näidenkin lista yhtäkkiä karsiutui, eivätkä suosikit enää kelvanneet. Sitten yhtäkkiä inhokit taas kelpasivatkin. Minulle riittää, että lapsi maistaa yhden haarukallisen/lusikallisen ja sitten saa nousta, jos ei halua enää syödä. Alkuun meni jonkin aikaa, että lapsi hoksasi pääsevänsä heti pois kun maistaa ruokaa, mutta nyt on jo hetken aikaa napisematta heti ottanut itse yhden suullisen.
Up