Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyys­eläkkeelle jäi vuodessa yli 20 000 suomalaista – mielenterveyden ongelmat suurin syy

Vierailija
08.04.2020 |

Tätä se neuroottisuus teettää. Joka kerta mainitaan naiset ja kun naisten 2X masennus- ja ahdistusdiagnooseja on tapana selittää sillä, että naiset nyt vaan menevät useammin lääkäriin, niin näitähän ei sillä voi selittää. Tämä on se kohta jossa se lääkärin apukaan ei ole auttanut. Maksaa miljardeja per vuosi. En syytä vaan totean asian. Faktat faktoina. Naisten mielenterveysongelmat kasvavat koko ajan on sitten lama tai korona.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006467954.html

https://www.centerkvinnorna.se/nyheter/nyhetsarkiv-2019/2019-08-15-allv…

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lol

Vierailija
42/55 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun taustani: synnyin ongelmaperheeseen, jouduin huostaanotetuksi vauvana, sitten adoptioon, joka ei mennyt kuin Strömsössä (alkoholiongelmaa, kaltoinkohtelua, ei hyväksytty sukuun). En pärjännyt koulussa pelkotilojen ja ulkopuolelle jättämisen takia.

Adoptiovanhemmat erosivat kun olin vielä alakoulussa, jäin sille vanhemmalle joka joi vähemmän, mutta ei osannut olla vanhempi. Yläkoulussa alettiin kiusata, myös fyysisesti. Etävanhempi soitteli kännissä harva se viikko, haukkui h**ranpennuksi ja uhkasi tappaa. Lähivanhempi löysi uuden rakkauden ja jäin täysin yksin.

Muutin pois kotona alaikäisenä, yritin kätdö kouluja, yritin tehdä töitä, yritin pysyä mukana. Vaikea selittää millaista se on, kun on aivan lukossa henkisesti, kun jäi koulussa jälkeen, kun ei ollut kuten muut.

Koskaan en ole ollut päihdeongelmainen, vain ärsyttävä laiska (entinen) nuori jonka diagnooseista oli niin vaikea saada selvää, että helpompaa oli päästää eläkkeelle. Koskaan ei tarjottu edes psykoterapiaa, ei mitään sellaista tukea että olisin saanut jonkun koulun käytyä. Juttelin vuosia psykiatrian sairaanhoitajan kanssa ja koin, että sen kummemman avun arvoinen ei kaltaiseni luuseri ole.

Ja niin, olen nainen. Joskus mietin, että taivas olisi ollut auki jos olisin narkkari tai alkoholisti. Mutta kun olen vain traumaperäinen "laiskiainen" niin ei ketään ole koskaan kiinnostanut auttaa.

Höh, minä luulin, että adotiovanhempia tarkastellaan aika tarkasti. Tiedän useita järjissään olevia ihmisiä, jotka eivät ole saaneet adoptiolasta, vaikka ovat hakeneet.

Vertaistukea voisin suositella. Oman kokemukseni mukaan parempaa kuin mitkään kalliit psykoterapiat. Ehkä minulla tosin sattui olemaan myös tuuria, satuin tulemaan minulle sopivaan ryhmään. Olisiko mielenterveysseuralla tai muulla seuralla jotain vertaistuki-ryhmiä, jotka sopisi sinulle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa mielenterveyden kuntoutus ja hoito on ala-arvoista ja tasotonta. Olisin hämmästynyt jos luvut olisivat pienemmät. Sen lisäksi Suomi on kiusaamisen ja kiusaajien mekka, mitään erilaisuutta ei siedetä tai kestetä - siitä kiusataan.

Niin makaa kuin petaa. Tässä tulos.

Ja johtajiksi ja päälliköiksi valitaan enimmäkseen valehtelevia narsisteja (anteeksi niille johtajille ja päälliköille, jotka eivät ole sitä). Missä rekrytointifirmojen asiantuntemus ja vastuu tässä asiassa?

Vierailija
44/55 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidään suvussa on ainakin 20 yliopistokoulutetttua lähihistoriasta ja nykyiiselllään. Ansaiiintalogiikkakin on varmaan paljon muuttunut tänäpäivänä.

Vierailija
45/55 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On valtava sääli, että jollakin on rankka lapsuus, mutta on lähes yhtä suuri sääli, ettei näe asian kääntöpuolta; rankoista oloista nouseminen feeniks-linnun tavoin voi olla yksi elämän hienoimpia saavutuksia.

Valtava määrä tietotaitoa tästä vanhan minän hylkäämisestä ja uuden identiteetin luomisesta on kirjattuna/tutkittuna mm. C.G.Jungin, Abraham Maslowin, Otto Rankin tai James Hollisin elämäntyöhön (kaikki em. herrat 1900-luvun suuria nimiä psykologian ja psykiatrian saralla).

Ihmisyys ei ole yksioikoista, ja ratkaisu mt-ongelmiin on aina yksilöllinen ja dynaaminen (siis uutta elämää luova, esim. uusi ideaali). Pysyvä ratkaisu ei koskaan ole joku massatuotettu pilleri.

Kukaan ei usko näiden huru-ukkojen teorioita.

Psykologia on huuhaa-tiede.

Vierailija
46/55 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun syyni on että olen itsesäälissä pyörivä heteromies, joka ei ole ollut Mies ja ottanut vastuuta itsestään ja elämästään vaan alistunut kohtaloonsa.

Vierailija
47/55 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi kyseisistä työkyvyttömyyseläkkeelle jääneistä. Minun sairauteni syy on pitkäaikainen työpaikkakiusaaminen, johon ei edes esimies puuttunut. Moni voisi katsoa peiliin ja miettiä, miten voisi itse vaikuttaa, ettei vastaavaa tapahtuisi. Meitä kiusattuja on varmasti paljon.

Olet kyllä todellinen luuseri jos annat kiusata itseäsi työpaikalla ja sitten kehtaat vielä esiintyä masentuneena että saat jäädä kotiin loisimaan. Häpeäisit.

Tämä kommentti kertoo sinusta aika paljon, eikä mitään positiivista.

Ensin sysäät kiusaamisen syyn kiusatun niskoille. Sitten väität ensimmäisen kommentoijan teeskentelevän masentunutta, jotta SAISI loisia kotona. Todella harva ihminen haluaa olla kotona ja tukien varassa, saati sitten ottaa masentuneen leimaa otsaansa, jos ei oikeesti ole masentunut. Suurin osa ihmisistä haluaa itse tienata elantonsa ja olla aktiivinen yhteiskunnan jäsen. Kommenttisi kertoo siitä, että sinä olet näitä harvoja täysin häikäilemättömiä ihmisiä, jotka ovat valmiita petkuttamaan ja teeskentelemään, jos hyötyy siitä itse jotain. Siksi sinulle tuli ensimmäisenä mieleen, että ensimmäinen kommentoija esiintyy masentuneena. Lisäksi taidat kadehtia työttömiä ja sairaita, kun käytät verbiä "saada" työkyvyttömyyden kohdalla.

Vierailija
48/55 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi kyseisistä työkyvyttömyyseläkkeelle jääneistä. Minun sairauteni syy on pitkäaikainen työpaikkakiusaaminen, johon ei edes esimies puuttunut. Moni voisi katsoa peiliin ja miettiä, miten voisi itse vaikuttaa, ettei vastaavaa tapahtuisi. Meitä kiusattuja on varmasti paljon.

Olet kyllä todellinen luuseri jos annat kiusata itseäsi työpaikalla ja sitten kehtaat vielä esiintyä masentuneena että saat jäädä kotiin loisimaan. Häpeäisit.

Tämä kommentti kertoo sinusta aika paljon, eikä mitään positiivista.

Ensin sysäät kiusaamisen syyn kiusatun niskoille. Sitten väität ensimmäisen kommentoijan teeskentelevän masentunutta, jotta SAISI loisia kotona. Todella harva ihminen haluaa olla kotona ja tukien varassa, saati sitten ottaa masentuneen leimaa otsaansa, jos ei oikeesti ole masentunut. Suurin osa ihmisistä haluaa itse tienata elantonsa ja olla aktiivinen yhteiskunnan jäsen. Kommenttisi kertoo siitä, että sinä olet näitä harvoja täysin häikäilemättömiä ihmisiä, jotka ovat valmiita petkuttamaan ja teeskentelemään, jos hyötyy siitä itse jotain. Siksi sinulle tuli ensimmäisenä mieleen, että ensimmäinen kommentoija esiintyy masentuneena. Lisäksi taidat kadehtia työttömiä ja sairaita, kun käytät verbiä "saada" työkyvyttömyyden kohdalla.

Ainakin hän on varmasti kiusaaja kun tuollaista kirjoittelee. Ehkä hänellä on se "hyvä syy" kirjoitella tuollaista, että "Se oli vain vitsi". Tyypillinen kiusaajan selitys.

Vierailija
49/55 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xf

Vierailija
50/55 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämän koventuneet vaatimukset ja jatkuva tehostaminan aiheuttaa mt-ongelmia ihmisille.

Jännä että ulkomaalaistaustaisille työntekijöille ne koventuneet vaatimukset eivät aiheuta samassa mitassa mt-ongelmia kuin kantasuomalaisille.

Vierailija
51/55 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylläri

Vierailija
52/55 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ”hauskaa” että masentunut ja ah niin uupunut pääsee eläkkeelle, mutta pahan reuman kanssa ei esim pääse. Kädet sattuu ja mikään ei pysy käsissä mutta kun se toinen on niin uupunut..

Vierailija
53/55 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aika moni oli vähän 🤤

Vierailija
54/55 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On valtava sääli, että jollakin on rankka lapsuus, mutta on lähes yhtä suuri sääli, ettei näe asian kääntöpuolta; rankoista oloista nouseminen feeniks-linnun tavoin voi olla yksi elämän hienoimpia saavutuksia.

Valtava määrä tietotaitoa tästä vanhan minän hylkäämisestä ja uuden identiteetin luomisesta on kirjattuna/tutkittuna mm. C.G.Jungin, Abraham Maslowin, Otto Rankin tai James Hollisin elämäntyöhön (kaikki em. herrat 1900-luvun suuria nimiä psykologian ja psykiatrian saralla).

Ihmisyys ei ole yksioikoista, ja ratkaisu mt-ongelmiin on aina yksilöllinen ja dynaaminen (siis uutta elämää luova, esim. uusi ideaali). Pysyvä ratkaisu ei koskaan ole joku massatuotettu pilleri.

Olet oikeassa, mutta tuota työtä on vaikea tai jopa mahdoton tehdä ihan yksin. Ainakin jossain vaiheessa/joissain vaiheissa pitäisi olla joku ohjaaja tai tukihenkilö auttamassa. Ja Suomessa näitä mahdollisuuksia on tosi vähän. 

Virallisestihan tällaisia terapeutteja ei taideta kouluttaa ollenkaan täällä. Mutta jotkut sisällyttävät tällaista tietotaitoa työhönsä kyllä. 

Vierailija
55/55 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä ole kukaan muu tuollaista tavoitetta elämälle esittänyt kuin sinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan