Työkyvyttömyyseläkkeelle jäi vuodessa yli 20 000 suomalaista – mielenterveyden ongelmat suurin syy
Tätä se neuroottisuus teettää. Joka kerta mainitaan naiset ja kun naisten 2X masennus- ja ahdistusdiagnooseja on tapana selittää sillä, että naiset nyt vaan menevät useammin lääkäriin, niin näitähän ei sillä voi selittää. Tämä on se kohta jossa se lääkärin apukaan ei ole auttanut. Maksaa miljardeja per vuosi. En syytä vaan totean asian. Faktat faktoina. Naisten mielenterveysongelmat kasvavat koko ajan on sitten lama tai korona.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006467954.html
https://www.centerkvinnorna.se/nyheter/nyhetsarkiv-2019/2019-08-15-allv…
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Tässä 29v. Mulla kävi niin että minä vain pysähdyin. Lääkärit puhuivat kroonisesta lamaannuttavasta uupumuksesta ja traumoista. Tehtiin testejä. Olematon työmuisti, vakava hajamielisyys, ei mikään näköistä tarmoa.
Tästä on nyt 5v ja en ole enää parantunut. Jotenkin kun elimistö heikkenee niin on vaikeeta saada itsestään enää sama kun mitä olin.
Itselleni kävi samalla tavalla 3 vuotta sitten, siitä asti olen ollut poissa työelämästä. Työkyvyttömäksi minua ei ole kuitenkaan laskettu, kelan rahalla olen. Vanhat traumat ja työpaikkakiusaaminen ajoi vaikeisiin mielenterveysongelmiin, olen ollut osastollakin hoidossa. Mitään apua en saanut muutakuin lääkkeitä ja monia erinlaisia.
Varovasti olen nykyään alkanut ajattelemaan että olisiko minusta johonkin osa-aikaiseen työhön, siivoamaan tai kaupan kassalle esimerkiksi. Pelko kuitenkin että jos en kestäkkään ja joudun uudestaan käymään läpi sen helvetin mitä kolme vuotta sitten. En koe olevani toipunut kokonaan.
Voimia sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksi kyseisistä työkyvyttömyyseläkkeelle jääneistä. Minun sairauteni syy on pitkäaikainen työpaikkakiusaaminen, johon ei edes esimies puuttunut. Moni voisi katsoa peiliin ja miettiä, miten voisi itse vaikuttaa, ettei vastaavaa tapahtuisi. Meitä kiusattuja on varmasti paljon.
Olet kyllä todellinen luuseri jos annat kiusata itseäsi työpaikalla ja sitten kehtaat vielä esiintyä masentuneena että saat jäädä kotiin loisimaan. Häpeäisit.
No jos sun näkökulmasta asiaa tarkastelee, niin mun mielenterveysongelmat alkaa vaikuttaa aika mitättömiltä. Olet oikeassa.
MIELENTERVEYSONGELMAT OVAT NUORTEN NAISTEN YLEISIMPIÄ SYITÄ HAKEUTUA LÄÄKÄRIIN
Hektisen työelämän sekä työn ja perheen yhteensovittamisen luomat paineet heijastuvat naisten terveyteen ja hyvinvointiin. Terveystalon potilastietorekisterin* mukaan masennus, ahdistuneisuus ja stressioireet ovat alle 40-vuotiailla suomalaisnaisilla kaikissa ikäluokissa yleisimpiä lääkärikäynnin syitä. Yli 40-vuotiailla naisilla puolestaan korostuvat iän tuomat kehon fysiologiset muutokset.
Terveystalon potilastietorekisterin mukaan ahdistuneisuus on 18–29-vuotiailla naisilla yleisimpiä syitä hakeutua lääkäriin ja masennustila kolmanneksi yleisin, kun jätetään huomiotta eniten lääkärissä käyntejä aiheuttavat flunssat sekä naisille ja miehille yhtä yleiset tuki- ja liikuntaelinsairaudet.
Parikymppisten ahdistuneisuuden taustalla saattavat vaikuttaa itsenäistymiseen, opiskeluun ja uravalintoihin liittyvät epävarmuudet tai paineet. 30–39-vuotiaat naiset puolestaan elävät jo ruuhkavuosia, jolloin ahdistuneisuuden ja masennuksen rinnalle nousevat stressireaktiot.
– Tähän ikäkauteen osuu usein sekä urakehitystä että perhe-elämän pyörittämistä. Arjen kiireiden keskellä oma aika saattaa jäädä vähiin ja huomio omasta hyvinvoinnista herpaantua. Tällöin apua voimavarojen kartoittamiseen lähdetään usein hakemaan psykologin vastaanotolta, toteaa erikoispsykologi Salla Rikander Terveystalosta.
Hän arvioi, että käyntien runsautta saattaa selittää myös mielenterveysongelmia koskeva yhteiskunnallinen keskustelu, joka on muuttunut yhä ymmärtäväisemmäksi ja avoimemmaksi.
– Mielenterveysongelmista ollaan yhä tietoisempia, ja niihin osataan ja uskalletaan hakea apua. Etenkin nuoret naiset ovat usein hyvin sinut itsensä kanssa, ja kynnys hakea apua on matala, Rikander sanoo.
https://www.terveystalo.com/fi/Ajankohtaista/Uutiset/Mielenterveysongel…
mies52v
Työpaikkakiusaaminen on iso syy noihin.
Alkoholismi, jonka taustalla on masennus, on usein syy työkyvyttömyyseläkkeeseen. En tiedä, mitä lääkärit kirjaavat lausuntoon, alkoholisimi vai masennus, mutta usea työkyvyttämyyseläkeläinen, joka on alkoholisi ja oli sitä jo ennen eläköitymistään, kertoo eläkkeensä syyksi itse jonkun tuki- tai liikuntaelinsairauden.
Tänä päivänä ei pääse työkyvyttömyys, varhais, tai sairaseläkkeelle kuin pääviasta tai sitten on suurinpiirtein pyörätuolipotilas.
Tämän on ihan lääkäri itse sanonut, eli osa eläkkeelle haluavista alkaa sitten teeskentelemään masennusta, työuupumusta ym. Ym. Päästäkseen eläkkeelle.
Ongelma ei ole että masennus.
Ongelma on siinä että lapsia pidetään pumpulissa.
Ei saa komentaa, ei vaatia, ei käskeä.
Ja kun realyelämä onkin toisenlaista, niin tulee shokki.
Terapeutit taitamattomia, jokainen pystyisi paranemaan.
Se vaatii vain työtä itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä 29v. Mulla kävi niin että minä vain pysähdyin. Lääkärit puhuivat kroonisesta lamaannuttavasta uupumuksesta ja traumoista. Tehtiin testejä. Olematon työmuisti, vakava hajamielisyys, ei mikään näköistä tarmoa.
Tästä on nyt 5v ja en ole enää parantunut. Jotenkin kun elimistö heikkenee niin on vaikeeta saada itsestään enää sama kun mitä olin.
Itselleni kävi samalla tavalla 3 vuotta sitten, siitä asti olen ollut poissa työelämästä. Työkyvyttömäksi minua ei ole kuitenkaan laskettu, kelan rahalla olen. Vanhat traumat ja työpaikkakiusaaminen ajoi vaikeisiin mielenterveysongelmiin, olen ollut osastollakin hoidossa. Mitään apua en saanut muutakuin lääkkeitä ja monia erinlaisia.
Varovasti olen nykyään alkanut ajattelemaan että olisiko minusta johonkin osa-aikaiseen työhön, siivoamaan tai kaupan kassalle esimerkiksi. Pelko kuitenkin että jos en kestäkkään ja joudun uudestaan käymään läpi sen helvetin mitä kolme vuotta sitten. En koe olevani toipunut kokonaan.
Voimia sinulle.
Mene siivomaan, mne metsään keräämän sieniä, marjoja, mene istuttamaan puita, meme kalastajaksi.
Mahdollisuuksia on kymmeniä jos on halua ja tahtoa, se asenne!
Nykyinen työelämä on kovaa. Yleinen reaktio siihen, ettei suoriudu siellä, ovat ongelmat pääkopan sisällä. Yhä useampi suomalainen jää mt-eläkkeelle. Kehityssuunta on huolestuttava.
Silti Suomea mainostetaan maana, jossa on korka koulutustaso. Tänne yritetään saada ulkomailta ihmisiä tekemään suorittavan tason työt.
Hirveän vähän puhutaan siitä, ettei nykyinen työelämä ole kaikkia varten. Valtaosa ihmisistä soveltuisi paremmin suorittaviin töihin kuin jatkuvaa sosiaalista kanssakäymistä ja aivojen käyttöä vaativiin tieto- ja asiantuntijatehtäviin.
Kun ei pärjätä, on apua pakko hakea mielenterveyspalveluista. Vaikka vika on systeemissä, kun ihmisten pitää turvautua mt-eläkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä yritän ja olen ollut psyykkisten ja fyysisten syiden yhdistelmällä, koska fyysiset ei riitä vaikka diagnoosit on ja oireet alentavat toimintakykyä rajusti. Masennusta ei varmaan olisi ilman sairautta ja ocd ei ole kauheasti arkea haittaava, joten en miellä että mt-syiden pitäisi olla syy eläkkeeseen. Tällainen voi vääristää tilastoja.
Lähipiirissäni on samantyylinen tilanne. Kaksi fyysistä sairautta. Hän on lahjakas alallaan, mutta opiskeluista ei tullut mitään, vaikka äly olisi riittänyt, kun kunto oli välillä niin huono, ettei pysynyt hereillä töissä, kun oli työharjoitteluna. Myös töissä hänestä pidettiin. Otettiin työkokeiluun viime keväänä ajatuksella, että voisi tehdä osa-aikaisena ja välillä kotona, kun hänen alallaan on töitä. Mutta sitten tuli korona ja vei työt ja sekä fyysinen kunto romahti että mieliala. Lääkärit tyrkyttävät masennusdiagnoosia, hän sanoo itse että hän on vain allapäin ja harmissaan. Nyt on kuntoutustukihakemus vetämässä. Lisäksi yksi lääkäri oli sanonut, että melkein helpommin saa sen tuen, kun on masentunut kuin noiden fyysisten sairauksien perusteella.
Miten sulle pääse? Olen tehnyt lapsia viimeiset 10v, kun en uskalla opiskella, pelkään esitelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sulle pääse? Olen tehnyt lapsia viimeiset 10v, kun en uskalla opiskella, pelkään esitelmiä.
Siis sille_,
Mulla syynä on 37v unettomuus, pari kipusairautta ja pari loukkaantumista. Nuo aiheuttaneet vakavan masennuksen koska helpotusta ei löydy. En ole lainkaan masentuvaa tyyppiä ja mulla tuo ilmeneekin hyperaktiivsuutena ja ylisuorittamisena mikä vasn pahentaa tilannetta.
6v sitten sain 1/2 eläkkeen ja nyt on haussa kokoeläke. Kesään mennessä tulee tieto pääsenkö luvan kanssa lepäämään. Ikää kuitenkin 60+v ja lähes 40v työpanos tehty
Niin, jotenkin huvittavaa että joku joka on ”masentunut” ja ”nyt vaan niin väsynyt” pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta pahaa reumaa ja kroonista kipupireyhtymää sairastava ei pääse. Katsos JONKUN siellä töissä on käytävä kun nuoria nyt uuvuttaa.
Vääristynyt tilasto.
Lausuntoihin laitetaan päädiagnooseiksi pälliviat koska fyysisillä diagnooseilla (vaikka juuri ne aiheuttaa työkyvyttömyyden) ei pääse edes puolikas työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole että masennus.
Ongelma on siinä että lapsia pidetään pumpulissa.
Ei saa komentaa, ei vaatia, ei käskeä.
Ja kun realyelämä onkin toisenlaista, niin tulee shokki.
Terapeutit taitamattomia, jokainen pystyisi paranemaan.
Se vaatii vain työtä itsensä kanssa.
Yksi tukistus lapsena tuhoaa pienen ihmistaimen elämän.
Ihmekös tuo, kun kuntoutuksia ei myönnetä vaikka niitä hakisi
Suomessa mielenterveyden kuntoutus ja hoito on ala-arvoista ja tasotonta. Olisin hämmästynyt jos luvut olisivat pienemmät. Sen lisäksi Suomi on kiusaamisen ja kiusaajien mekka, mitään erilaisuutta ei siedetä tai kestetä - siitä kiusataan.
Niin makaa kuin petaa. Tässä tulos.
Olet kyllä todellinen luuseri jos annat kiusata itseäsi työpaikalla ja sitten kehtaat vielä esiintyä masentuneena että saat jäädä kotiin loisimaan. Häpeäisit.