Palkansaaja: miten olisi, että sinulle jäisi palkastasi 2000 euroa vuodessa enemmän käteen, ja maataloustuet lopetettaisiin?
Tuon verran maataloustuet meille maksavat toisessa ketjussa olevan kommentin mukaan. En tarkistanut lähdettä tähän, joku muu voi sen halutessaan tehdä.
Minun on myönnettävä, että ottaisin mieluummin 2000 euroa käteistä kuin mahdollisuuden syödä osan ruuastani kotimaassa tuotettuna.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä ei olisi kotimaista ruokatuotantoa, niin aloittajakin voisi ehkä ensi vuonna syödä pelkkää globalisaatiota.
Lähes samaan summaan muuten päästäisiin, jos lopetettaisiin kaikenlainen asumisen tukeminen. Sitä itsekin kannattaisin.
Asumisesta rahaa voisikin ohjata muualle sillä asumistuet jne ovat verovaroista ohjattuja varoja. Suomi voi päättää itse mihin nuo rahat ohjautuvat. Maatalous- ja yritystuet eivät ole suomalaisten päätettävissä.
Mietitään yhdessä: kotimaista ruokaa vai kaikki mahdollinen ruoka "turvallisista" maista, joiden mansikoista saa vatsanväänteitä, vihanneksista myrkkyjä tai voi ostaa pilaantuneella vedellä jatkettua maitoa.
Elämäsi on varmasti jännittävää, kun voit syyllistäää suomalaisia maanviljelijöitä.
Maataloustukien mediaani yksityisille maanviljelijöille (ei siis valtiolle, oppilaitoksille, metsäkeskuksille, meijereille jne.) on noin 8000 e/v.
Samaan aikaan 2 työttömän aikuisen ja 2 lapsen helsinkiläisperhe saa vähän yli 32 000 e/v asumistukea ja työttömyysetuutta.
Kummasta sinä olet valmis maksamaan veroissa: suomalaisesta ruuasta vai Helsingin asuttamisesta?
Muistathan, että maailmalla ei koronakriisin jälkeen ole enää halpoja ruokaeriä ellei sitten kiinnosta bulgarialainen 6 vuotta pakastettu hevosenliha.
Ennemmin kanavoidaan lisää yhteiskunnan tukea maatalouteen. Laitetaan lorvivien päihdeongelmaisten kaupunkilaisten tuet vastikkeellisiksi. Saat tuet jos pyörität maatilaa tai työskentelet sellaisella, takaisin pientila-aikaan mitä isovanhempanikin elivät.
Vierailija kirjoitti:
Mietitään yhdessä: kotimaista ruokaa vai kaikki mahdollinen ruoka "turvallisista" maista, joiden mansikoista saa vatsanväänteitä, vihanneksista myrkkyjä tai voi ostaa pilaantuneella vedellä jatkettua maitoa.
Elämäsi on varmasti jännittävää, kun voit syyllistäää suomalaisia maanviljelijöitä.
Asun ulkomailla. Ruoka on täällä ihan yhtä puhdasta kuin Suomessa. Jopa puhtaampaa. Riippuu mistä ostat ja millaista ruokaa. Suomen hinnoissa oleva ruoka on ulkomailla todellista luomupriimaa. Suomen tasoista ruokaa saa halvalla. Näen edelleen painajaisia niistä kovista ja mauttomista, hieman kitkeristä tomaateista joita Suomessa myytiin 7 euroa/kilo kun viimeksi kävin. Mun ulkomaalainen mies ei ole koskaan ymmärtänyt miksi suomalaiset pitävät suomalaista ruokaa hyvälaatuisena. Hän ehti asua Suomessa yli 10 vuotta.
Et tiedä lähdettä, siis haloo. Ja jos mikään maa Euroopassa ei maksaisi maataloustukia, ruoan hinta nousisi sen 2000 euroa akikkialla Euroopassa. Jos muut maat maksaisivat ja Suomi ei, Suomesta loppuisi maatalous ja tuojat saisivat päättää hintatason. Se vasta kallista olisi ja hädässä joutuisimme kerjäämään ruokamme ulkomailta.
Nyt koronaviruksen aikana tiedämme, että kun Suomessa ei tehdä kasvomaskeja, niitä ei hädän keskellä saa mistään. Siinä nyt vanhainkotien asukkaat ovat kuoleman uhan alla, kun hoitajille ei riitä maskeja. Itävalta ja Saksa alkavat palata normaaliin elämään, kunhan kaikki käyttävt kasvomaskeja. Suomi ei voi palata normaaliin elämään, sillä kaikille ei riitä maskeja, tällä hetkellä ei edes kaikille terveydenhuollon ja hoiva-alan ammattilaisille.
Tätäkö toivot myös elintarvikkeiden suhteen?
Mene sinä ap vaan sinne Trolli-tehtaaseesi pyörimään...
Ei siitä palkasta jäisi 2000e ylimääräisenä, kun ruuan hinta räjähtäisi.
Maksan ilomielin 2000e vuodessa siitä, että joku muu huolehtii ruuan tuotannosta minun puolestani. Olen saanut/joutunut seuraamaan maanviljelyä lähietäisyydeltä sen verran, ettei tule mieleenkään kadehtia maataloustukien saajia.
Lypsykarjatilalla lapsuuteni ja nuoruuteni viettäneenä kolmekymppisenä naisena totean että maksan ilomielin suomalaisesta ruuasta! Viljelijät tekevät kovaa työtä ja heidän tuntipalkkansa on todella pieni.
Ei kaikilta tarvisi tukia poistaa. Poistettaisiin edes niiltä näennäisviljelijöiltä, joista osa tekee sitä verosuunnittelusyistä vailla mitään aietta viljellä tosissaan.
Ei se ole vuodessa kuin 360 Euroa per naama, kun äkkiä laskin.
Vierailija kirjoitti:
Maksan mielelläni siitä että saan kotimaista ruokaa
Siihen ei tukia tarvitse. Senkun vaan ostat ja maksat enemmän suomalaisesta. Jos halukkaita maksajia riittää niin ei tuollaista tehotonta tukipelleilyä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan mielelläni siitä että saan kotimaista ruokaa
Siihen ei tukia tarvitse. Senkun vaan ostat ja maksat enemmän suomalaisesta. Jos halukkaita maksajia riittää niin ei tuollaista tehotonta tukipelleilyä tarvita.
Suomalaisen maatalouden pitäisi myös uudistua. Pienet tilat pitää lopettaa ja hakea suurtuotannon etuja. Bulkkituotannosta kuitenkin kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ei 2000 riittäisi kattamaan ruuan hinnan nousua, ei mulla muuta.
Miksi ulkomailta tuotava ruoka kallistuisi?Olisko puolalainen ruis tai virolainen peruna sen kalliimpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla. Ruoka on täällä ihan yhtä puhdasta kuin Suomessa. Jopa puhtaampaa. Riippuu mistä ostat ja millaista ruokaa. Suomen hinnoissa oleva ruoka on ulkomailla todellista luomupriimaa. Suomen tasoista ruokaa saa halvalla. Näen edelleen painajaisia niistä kovista ja mauttomista, hieman kitkeristä tomaateista joita Suomessa myytiin 7 euroa/kilo kun viimeksi kävin. Mun ulkomaalainen mies ei ole koskaan ymmärtänyt miksi suomalaiset pitävät suomalaista ruokaa hyvälaatuisena. Hän ehti asua Suomessa yli 10 vuotta.
Ja vielä unohtui mainita missä asut! Maistaisin mielelläni sinun uuden kotimaasi halpoja tomaatteja:)
Vierailija kirjoitti:
Maataloustukien mediaani yksityisille maanviljelijöille (ei siis valtiolle, oppilaitoksille, metsäkeskuksille, meijereille jne.) on noin 8000 e/v.
Samaan aikaan 2 työttömän aikuisen ja 2 lapsen helsinkiläisperhe saa vähän yli 32 000 e/v asumistukea ja työttömyysetuutta.
Kummasta sinä olet valmis maksamaan veroissa: suomalaisesta ruuasta vai Helsingin asuttamisesta?
Muistathan, että maailmalla ei koronakriisin jälkeen ole enää halpoja ruokaeriä ellei sitten kiinnosta bulgarialainen 6 vuotta pakastettu hevosenliha.
En ole valmis maksaman kummastakaan veroissa. RUuasta maksan ihan kulutuksen mukaan.. En minä sitä ruokaa saa veroja vastaan vaan joudun siitä vielä (yleensä jopa kalliiman) hinnan maksamaan sitten kun ostan ruokaa. Miksi minun pitää siitä kahdesti maksaa?
Kotimaista ruokaa, kiitos. Ei sitä mikään korvaa. Riisiä, kahvia ja hedelmiä ostan, muut pyrin ostamaan kotimaisena. Hedelmiäkin ostan aika vähän, suosin kotimaisia marjoja.