Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tehdä (kaura)puuro kattilassa, eikä mikrossa?

Vierailija
07.04.2020 |

Sellaista olen ihmetellyt, että miksi vielä nykyään keitetään perheelle kaurapuuro kattilassa?

Mikrossa tekeminen on niin nopeaa (ja tulee oikein hyvää, kun laittaa oikean määrän vettä ja oikean ajan), vähän isommat lapset osaavat valmistaa mikrossa ilman palamisvaaraa itsekin - siihen aikaan kun kenelläkin se aamu- tai iltapuuron aika ja nälkä on. Eihän kaikilla ala koulutunnit yms. samaan aikaan. Lisäksi voi tehdä valinnan mukaan esim. neljän viljan tai ruishiutalepuuroa, jos ei kaura maistu. Eikä tule likaista kattilaa, eikä puuro jäähdy :-)
Toki riisipuurot ja muut haudutettavat maitopuurot ovat asia erikseen.

Toki jokainen tekee kuten tykkää, mutta ajattelin uteliaisuuttani vihdoin kysellä tätä ehkä maailman mittakaavassa vähemmän supertärkeää asiaa: miksi hiutalepuuro kattilalla eikä nopsasti puurolautanen mikroon, onko sillä kattilahommelilla jokin lisäarvo joka jäänyt itseltäni hoksaamatta?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaurapuuroa mikrossa. Tavallisista hiutaleista. Iso kulho tulee n. 7 min kuumennuksella. Ei mitään eroa kattilassa tehtyyn puuroon. Sama kemiallinen reaktio tapahtuu kummassakin. Vesi kuumenee ja kaurahiutaleet turpoavat. Liisterimäisyys tai jämäkkyys. riippuu vain veden annostelusta.

Vierailija
22/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikakaurahiutaleilla ja tavallisilla kaurahiutaleilla on eri glykeeminen indeksi. Teen välillä mikrossa, välillä kattilassa. Vaihdellen molemmista hiutaleista. Kattilassa ja tavallisista hiutaleista, hitaasti hauduttaen vedessä tulee minun mielestäni parasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan ruuanlaittoa. Rakastan myös kaurapuuroa. Minulla ei ole mikroa. Mikro ei ole ruuanlaittoväline.

Vierailija
24/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan ruuanlaittoa. Rakastan myös kaurapuuroa. Minulla ei ole mikroa. Mikro ei ole ruuanlaittoväline.

Kylläpäs tämä kuulostaa nyt selkokielisiltä uutisilta, mutta jatkan vielä: Minulla on kaunis keittiö. Mikro on ruma.

Vierailija
25/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen kaurapuuroa mikrossa. Tavallisista hiutaleista. Iso kulho tulee n. 7 min kuumennuksella. Ei mitään eroa kattilassa tehtyyn puuroon. Sama kemiallinen reaktio tapahtuu kummassakin. Vesi kuumenee ja kaurahiutaleet turpoavat. Liisterimäisyys tai jämäkkyys. riippuu vain veden annostelusta.

Ja kannatta muistaa että mikrossa on useampikin teho kuin se maksimiteho. Pienempi teho sallii lämmön jakaantumisen tasapuolisemmin.

Vierailija
26/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikropuuroa syön helppouden takia, kattilaakaan ei viitsi sen takia sotkea enkä ala sitä käsin tiskaamaan. En huomaa eroa kattilaversioon eikä kiinnosta, kun puuro on minulle vain ravintolähde ja ruokavalion perusta.

Vierailija
27/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikropuuro kuohuu lautaselta, joten pitää käyttää kulhoa - ja kattilassa kypsennetty puuro on parempaa.

Vierailija
28/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikroa.

29/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattilassa tulee paljon parempaa. Annan puuron hautua hiljalleen vähintään 20 minuuttia. Laitan kaurapuuroon usein puolet vettä ja puolet maitoa ja käytän luomuhiutaleita. Sekoittelen välillä ja lisään nestettä sitä mukaa, kun puurosta tulee liian paksua. Näin puurosta tulee ihanan pehmeää ja samettista. Syön puuron mansikoiden tai mustikoiden kanssa.

Vierailija
30/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikropuuroa syön helppouden takia, kattilaakaan ei viitsi sen takia sotkea enkä ala sitä käsin tiskaamaan. En huomaa eroa kattilaversioon eikä kiinnosta, kun puuro on minulle vain ravintolähde ja ruokavalion perusta.

Miksi ihmeessä syöt sitten puuroa, jos haluat syömisistä ravintoa?

Vierailija
31/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma ei ole mikroa. Induktioliesi on ja puurohan syntyy siinä itsestään. Jaksan kyllä odottaa sen 5-7 minuuttia pidempään.

Vierailija
32/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrossa puuro jää lautasen reunoihin kuin paska Junttilan tuvan seinään ja kuohuu helposti yli. Induktioliedellä tai -levyllä keitettynä valmistuu samassa ajassa, eikä maitokaan pala pohjaan kun sekoittaa koko ajan. Puuro on valmis samassa ajassa kuin kahvi valuu.

Vierailija
33/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikroaaltouunia ei tartte yhtään mihinkään.

Vierailija
34/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro on saatanan keksintö eikä oo välttämätön laite keittiössä.

Vierailija
35/36 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä syöt sitten puuroa, jos haluat syömisistä ravintoa?

Puurosta saa erittäin halpoja kaloreita ja makrot on oikein mukavasti kohdallaan, etenkin raijuustolla terästettynä. Hyvääkin se on.

Vierailija
36/36 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikroa enkä ikinä hanki.

Yhtyen edellisten kommenteihin, mikro tekee keittiöstä rumemman, ja se on saatanasta sekä se ei ole välttämätön esine keittiössä. Minua inhottaa ajatuskin minkä tahansa mikrottamisesta. Mikro tekee ruuasta automaattisesti jotenkin epäterveellisen oloista..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä