Korona ja matalapalkkainen : nyt loppui työnteko
Pitkään olen "tsempannut" matalapalkkaisissa töissä asiakaspalvelijana, henkilökohtaisena avustaja, puhelinmyyjänä.
Asun vuokralla ja edullisesti, palkasta käteen jäävä on ollut max 1200 euroa, asumistukea 300 euroa.
Nyt vedettiin matto alta eli jäin työttömäksi koronan takia ja hain toimeentulotukea ensimmäistä kertaa elämässäni.
Hämmästys oli suuri kun huomasin saavani nyt saman tekemättä yhtään mitään.
Ei kiinnosta työnteko enää.Olen työnhakijaksi ilmoittautunut mutten varmasti ota mitään paikaa missä en tienaa saman kun kelan tuella, ja sitä ei tarttekaan tehdä TE- toimiston mielestä.
Mulla ei ole lainaa, ei ole autoa, ei osamaksuja tai kalliita hankintoja. Kuitenkaan ei ole ikinä ollut rahaa vaikka työ ollut psyykkisesti rasittava.
Sukulaiset köyhiä joten aviustusta tai perintöä ei ole.
Kuinkanahn moni muukin kaltaiseni huomaa että sossupummina saa saman kun esimerkiksi taksivälittäjän hommissa. Ei tule kelan rahat riittämään koronan jälkeen, ei mulla ainakaan ole motivaatiota mennä orjatyöhön tai provisiopalkkaiseen hommaan koronan jälkeen jotta saan saman kun nyt tekemättä yhtään mitään ja jotta pystyn maksamaan veroja valtiolle jotta rikkaatkin saa lapsilisänsä.
Mutta jos tän kaikki huomaa ja tajuaa niin rahat loppuu kelalta parissa vuodessa.
Eihän sitä toimeentulotukea ole kukaan oikeasti tajunnut miten hyvä se on, heille ketkä vuokralla asuvat ja eivät syyssää turhia autoon tai ylimääräsiiin vakuutuksiin.
Kommentit (28)
Pidemmän päälle se on tylsää istua kotona sen toimeentulotuen kanssa. Harva meistä haluaa vankilaankaan, vaikka siellä olisi tarjolla ilmainen ruoka.
Jaa, että hait toimeentulotukea muttet ansiosidonnaista? Tai saahan sitä hakea mutta ei myönnetä ennen kuin on hakenut kaikki muut tuet ja jos sittenkään ei rahat riitä eikä ole säästöjä
Et ole saanut mistään toimeentulotuesta 1200 e käteen koska sitä saa alle 500 e
Saman oivalluksen tein. Olen myöskin tehnyt henk. koht. avustajan töitä ja muita pienipalkkaisia hommia. En tee enää jatkossa. Viimeisin työpaikka oli vuonna 2017. Nyt opiskelen ja jos opintojen jälkeen en saa kunnollisia töitä, jään kotiin lötköttelemään. Ei ole mitään järkeä tehdä raskaita töitä nälkäpalkalla.
Ei nykyään voi jäädä kotiin lötköttelemään kuten kaikki oikeasti työttömänä olevat tietävät.
Ennen toimeentulotukea haetaan ansiosidonnaista päivärahaa tai peruspäivärahaa. Ja vaikka aloittaja olisi oikea henkilö, niin jos hän nyt saisi 500 e tt tukea ja 700 e asumistukea (jos ei olisi latiakaan säästöjä) niin ennen hänen tulot oli 1500 e/kk ja nyt 1200 e/kk. Ero on kelle tahansa köyhälle suuri, eli kyllä työnteko ennenkin kannatti.
Suomessa on ihan sairaan huonot palkat normi duunarilla. Suomessa ei työ kannata, kun se ei elätä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ihan sairaan huonot palkat normi duunarilla. Suomessa ei työ kannata, kun se ei elätä.
Jaa, ainakaan yksineläjä ei saa mistään työstä niin paljon rahaa kuin mistä tahansa TES palkatusta työstä. Varsinkin jos työn lisäksi saa asumistukea. Eli palkat on huonot mutta tuet on huonommat, poislukien määräaikainen ansiosidonnainen.
Traumaperäinen stressihäiriö? Mitä paskaa? Menkää töihin senkin selittäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, ainakaan yksineläjä ei saa mistään työstä niin paljon rahaa kuin mistä tahansa TES palkatusta työstä. Varsinkin jos työn lisäksi saa asumistukea. Eli palkat on huonot mutta tuet on huonommat, poislukien määräaikainen ansiosidonnainen.
Siis, ei saa mistään tuista niin paljon rahaa kuin työstä
Tämän koronakurjuuden jälkeen leikkuri iskee myöskin etuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän koronakurjuuden jälkeen leikkuri iskee myöskin etuuksiin.
Ainakin perusturvasta on leikattu jo monta vuotta joten leikkuri iskee ehkä yli 100 000 vuodessa tienaavien lapsilisien jne etuihin joita edunsaaja ei tarvitse.
Minäkin olen tehnyt matalapalkka-alan töitä koko ikäni ja nyt työt meni alta koronan takia. Olen ollut monta vuotta siivoojan ja keittiöapulaisen töissä ja siitä jää käteen verojen jälkeen 1300 euroa. Olen ollut nämä vuodet määräaikaisena ja välillä osa-aikaisena. Työ on fyysisesti aika raskasta, eikä alan arvostus näy missään. Ei palkassa eikä missään hienoissa puheissa. En tunne olevani arvostettu edes työnantajan silmissä. Työn henkinen raskaus näkyy jatkuvana huolena tulevaisuudesta (pätkätöiden takia).
Laskeskelin, että liiton rahoilla ja asumistuella pääsen aika lähelle nykyisiä tulojani. Olen pitänyt työstäni, mutta lomautuksen ja potkujen takia meni viimeinenkin motivaatio. Ei kiinnosta pätkääkään palata töihin miettimään, onko minulla viikon päästä töitä ja millä tuntimäärällä. Ottaa päähän, että meilläkin pyöritetään pätkätyöläisiä sopimuksesta toiseen ja samaan aikaan kehdataan ihmetellä työvoimapulaa.
Hieno maa tämä Suomi. Työnteko ei siis kannata :(
Itse saan sihteerinä 1600e käteen.
Itse pääsin sovitellun päivärahan piiriin. Tässä poikkeustilanteessa olen nyt lomautettu ja Kelan päivärahalla, mutta sitten taas kun työ voi alkaa niin sovitellulla. Eipä tartte toimeentulotukea.
Kertyyhän eläkettä kun on töissä.
Minä olen ollut tietoisesti työttömänä jo 5 vuotta :D Nautin rauhallisista aamuista ja pidän itseni fyysisesti huippukunnossa kun on aikaa urheilla. Lisäksi luen paljon ja sivistän itseäni muuten. En keksi mitään syytä miksi menisin orjaksi tienaamaan jollekin toiselle rahaa, sillä tulen varsin kivasti toimeen 1500 euron tuilla kuukaudessa.
M35
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut tietoisesti työttömänä jo 5 vuotta :D Nautin rauhallisista aamuista ja pidän itseni fyysisesti huippukunnossa kun on aikaa urheilla. Lisäksi luen paljon ja sivistän itseäni muuten. En keksi mitään syytä miksi menisin orjaksi tienaamaan jollekin toiselle rahaa, sillä tulen varsin kivasti toimeen 1500 euron tuilla kuukaudessa.
M35
No kuka kunniallinen kansalainen nyt haluaa sinun kanssa kikkiä... ihan siltä pohjalta voit miettiä.
Minulla kävi niin että menin työkyvyttömäksi. Ikä vasta 31v. Traumaperäinen stressihäiriö, ahdistus, masennus. Rasitusvammoja. 2 työtapaturma. Se mitä eniten on kuluttanut on kielteinen ja negatiivinen ilmapiiri.
Kun 10 vuotta tehnyt työtä jossa sua päivittäin haukutaan, johtajat vaativat lisää tehokkuutta kiristämällä työtahtia, liian vähän henkilöitä, ihanat työkaverit itkevät.
4 lääkärin lausuntoa. Edellisestä työnantajasta on tehty rikosilmoitus.
Tähän kuntoon saadaan perusterve ja motivoitunut ihminen. Tiedän monet muutkin joiden pää eikä kroppa kestä enää.
Mitään ei jäänyt käteen. Ainoastaan vähä säästöä ja terveyden menetys.