Korona ja matalapalkkainen : nyt loppui työnteko
Pitkään olen "tsempannut" matalapalkkaisissa töissä asiakaspalvelijana, henkilökohtaisena avustaja, puhelinmyyjänä.
Asun vuokralla ja edullisesti, palkasta käteen jäävä on ollut max 1200 euroa, asumistukea 300 euroa.
Nyt vedettiin matto alta eli jäin työttömäksi koronan takia ja hain toimeentulotukea ensimmäistä kertaa elämässäni.
Hämmästys oli suuri kun huomasin saavani nyt saman tekemättä yhtään mitään.
Ei kiinnosta työnteko enää.Olen työnhakijaksi ilmoittautunut mutten varmasti ota mitään paikaa missä en tienaa saman kun kelan tuella, ja sitä ei tarttekaan tehdä TE- toimiston mielestä.
Mulla ei ole lainaa, ei ole autoa, ei osamaksuja tai kalliita hankintoja. Kuitenkaan ei ole ikinä ollut rahaa vaikka työ ollut psyykkisesti rasittava.
Sukulaiset köyhiä joten aviustusta tai perintöä ei ole.
Kuinkanahn moni muukin kaltaiseni huomaa että sossupummina saa saman kun esimerkiksi taksivälittäjän hommissa. Ei tule kelan rahat riittämään koronan jälkeen, ei mulla ainakaan ole motivaatiota mennä orjatyöhön tai provisiopalkkaiseen hommaan koronan jälkeen jotta saan saman kun nyt tekemättä yhtään mitään ja jotta pystyn maksamaan veroja valtiolle jotta rikkaatkin saa lapsilisänsä.
Mutta jos tän kaikki huomaa ja tajuaa niin rahat loppuu kelalta parissa vuodessa.
Eihän sitä toimeentulotukea ole kukaan oikeasti tajunnut miten hyvä se on, heille ketkä vuokralla asuvat ja eivät syyssää turhia autoon tai ylimääräsiiin vakuutuksiin.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Traumaperäinen stressihäiriö? Mitä paskaa? Menkää töihin senkin selittäjät.
Sun kaltaisia kun tulee 50 päivässä niin on henkisesti koeteltu. Et ymmärrä ollenkaan mitä naisaloilla siivojat, sairaanhoitajat ja kaupan myyjät joutuvat sietää.
Ei ole varmaan koskaan sua uhattu oikeudella tai päihtynyt, sua painavampi henkilö hyökännyt kimppuusi työpaikalla.
Työtaparturma josta jouduin sairaslomalle.
Helppo on teidän jotka istutte toimistossa 5000e palkoilla huudella että töihin siitä.
Ette varmaan ole koskaan ollut tekemisissä väkivallan ja turvattomuuden kanssa. Palkaksi 1600e.
Että kuin suututtaaaa
itekki pelkään tota samaa, mulla oli toi suunnitelmissa mut sit nyt pelkään ett muutki huomaa saman ennen ku oon itse edes kerenny tohon :'DDD
t.pienipalkkainen
Höpö höpö puheita. Toimeentulotukea saa 300-500e etkä kerrytä eläkettä etkä saa mitään työkokemusta ja sosiaalisia suhteita. En suosittele. Työnteko kannattaa aina, vaikka osa-aikaisena tai keikkailijana.
No ei kyllä mene noin, kokemusta on. Todellakin työtä tekevänä on paljon rikkaampi.
Kela on muutenkin tarkka siitä mihin ne rahasi pistät.
Osa-aikatyö on parasta! 👍🏼
Kokoaikatyöhön en menisi 😊
Kannattaa yrittää tehdä töitä osa-aikaisesti. Itselläni oli jossain kohtaa työttömyyttä pätkä, että sain muutamaksi kuukaudeksi osa-aikaisen työn, joka oli kaksi päivää viikossa. Sain siitä työstä 820€/kk ja lisäksi 1000€/kk soviteltua päivärahaa. Olin tehnyt sitä samaa työtä aiemmin ja saanut siitä noin 2100€/kk. Ei tuo ollut minusta huono diili, että kahdella päivällä viikossa sain siitä 1820€.