Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työvoimapula onkin pulaa halpatyöntekijöistä

Vierailija
07.04.2020 |

Nyt taitaa olla niin, että työvoimapula onkin pulaa halpatyöntekijöistä. Suomessa on valtava määrä työttömiä ja nyt koronapandemian aiheuttamien yt-neuvottelujen vuoksi tämä määrä kasvaa vielä entisestään. Siihen päälle kaikki nuoret, joiden kesätyöt ovat peruuntuneet ja pienyrittäjät, joiden firmat ovat menneet nurin.

Miten on mahdollista, että tästä valtavasta määrästä ihmisiä, siis satojatuhansia työttömiä, edes pieni joukko ei kelpaa poimimaan marjoja tai istuttamaan taimia. Siellä kun on aivan varmasti joukossa ihmisiä, jotka ovat fyysisesti hyvässä kunnossa ja ovat tehneet fyysistä työtä, kuten varastohommia ja siivousta, aikaisemminkin. Toki jokainen työ pitää opetella ja siinä tulee tehokkaammaksi ja nopeammaksi kun käsi ja silmä harjaantuu tekemisen myötä. Mutta onko tilanne tosiaan se, että suomalainen nuori ei kelpaa istuttamaan suomalaista metsää, kun työnantajapuoli pitää tätä niin epäkelpona aineksena? Joku taimien istuttaminen ei ihan oikeasti ole rakettitiedettä, jota kykenevät vain ukrainalaiset kausityöläiset tekemään. Miten sitä on ennen vanhaan pärjätty? Onko perehdyttäminen todella ihan mahdoton ajatus? Näitä paikkoja ei edes ole ilmoitettu missään ja meillä on "työvoimapula".

"Esimerkiksi ammattikalastus ja metsän istutus on katsottu kriittisiksi työtehtäviksi listauksessa.

On tunnistettu tarve noin 1500 tietynlaisesta osaajasta, joita ei voida korvata tässä tilanteessa suomalaisella työvoimalla, koska pitää olla tiettyjen erityiskysymysten osaaminen, ulkoministeri Haavisto sanoi tiistaina.

Haaviston mukaan osa tarvittavista työntekijöistä on ukrainalaisia. Haavisto kertoi keskustelleensa Ukrainan ulkoministerin kanssa siitä, miten yhteistyö maiden välillä toimisi kausityöntekijöiden suhteen.

Ukraina ei suosittele matkustamista pois maasta millään syyllä, mutta Haaviston mukaan maan ulkoministeri lupasi, että mikäli Suomi tiettyjä ihmisiä tarvitsee, säännöstä voidaan poiketa."

Tällaista koronasatoa korjataan kesällä: Ruuasta pulaa, hinnat nousevat
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/aa25dac9-aa27-4f54-bb2f-7e722c372ad6

Uusi lista: Nämä työtehtävät ovat kriittisiä – maahanpääsy sallitaan
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ca73135b-0466-4b29-a348-9b2f7a668…

Kommentit (186)

Vierailija
101/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hallitus tukee ihmiskauppaa?

Vierailija
102/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin perustaa mustikkafirman. Palkkaa voin maksaa 1€ per sanko. Saanko siis mahdollisesti työntekijät lennätettyä tänne valtion piikkiin? Asuntoa ei ole tarjota, oma teltta pitää tuoda. Tämä on kriittinen ala!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen istuttanut kolme kertaa taimia metsään. Ensimmäisellä kerralla olessani noin 20v veljeni antoi noin 10 minuutin koulutuksen hommaan ja ei kun töihin. Istutin noin 600-800 tainta päivässä. Toki kahvitunnillakaan en istunut koska olin niin kipeä etten välttämättä olisi enää päässyt ylös.

Viimekesänä istutettiin mieheni kanssa taimia omaan metsään. Youtubesta katsottiin video ja luettiin taimien mukana tullut ohje. Ja ei kun hommiin. Ja hyvin oli kuulemma istutettu jälkeenpäin arvioituna. Minä 50v astmaatikko akkakin istutin 500-800 tainta päivässä ja mieheni istutti noin 1000 tainta päivässä.

Istuttaminen vaatii hyvää fyysistä kuntoa ja järkeä että osaa katsoa mihin istuttaa ja eniten ehkä sinnikkyyttä. Eli pitää jaksaa tehdä työtä auringonpaahteessa, sateessa, itikoiden seassa ym. Työ on yksitoikkoista ja rankkaa. Mutta kyllä meidän lapsetkin 14-16 v iässä saivat istutettua jo kohtuudella puita. Jaksaminen ei ole riittänyt vielä pitkään päivään mutta pari tuntia kyllä istuttavat kerrallaan hekin.

En kyllä ymmärrä sitä jos suomesta ei muka löydy porukkaa istutustyöhön. Eri asia sitten jos ei halua maksaa palkkaa?

Olen kokeillut nuorena ja se oli harvinaisen tylsää hommaa. Aika harvaa metsää voi olla sillä kohtaa, saattaa olla että poljimme muutaman taimen ojaan, että päästiin pois.

Vierailija
104/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas oli pääaineena mustikan poiminta. On haastavampaa, kun on pienempää, mansikka vähän liian helppo mulle. Mutta olinkin luokkani priimus.

Pfft. Kaikki tietävät että huippuosaajat löytyvät poimimasta karpaloa ja lakkaa. Taattu työ, etenkin jos henkivakuutus, kahluusaappaat, hyttyssuojat ja teltta missä asua työviikot ovat omasta takaa. 

Viime vuonna työnantaja lainasi hirvikivääriään, jos tulee susia tai ahmoja tai sairastapaus. Tänä vuonna laittoi sähköpostia, ettei nyt koronatilanteen varaa ole patruunoihin. Onneksi ehdin vielä valmistaa itselleni jousipyssyn ja opetella ampumaan sillä ennen marjakautta, olen varma että sitten saan pitää työpaikkani!

Viime vuoden tienestit olivat 300 euroa, sijoitin sen osakkeisiin ja onnistuneet sijoitukset poikivat minulle nyt 15 euroa lisää (-välityspalkkio). Kovasti kun töitä tekee, saa mahdollisuuden vaurastua!

(Olen tuo Harvardin mansikanpoiminnan ihmelapsi ja pakko sanoa että repesin ääneen tälle.)

Vierailija
105/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreät etunenässä.

Vierailija
106/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta huomaat tämän? Ihmettelen vain, että demarit ja vasemmistoliitto sallivat tämän.

Vierailija
107/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreät etunenässä.

Koko maailma on seonnut. Tähän ei voi enää muuta todeta.

Mansikanpoiminta on niin vaativa erityisala nykyään, että hallitusta myöten ollaan sitä mieltä, että suomalainen ei siihen kykene vaan täytyy charter-lennoilla lennättää karanteenien kautta porukkaa sitä tekemään. Samoin taimien istuttaminen ja kalastaminen. Pistää kyllä miettimään, miten tällainen tunarien ja kyvyttömien maa on edes olemassa.

Vierailija
108/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreät etunenässä.

Ja avustaa alipalkattujen siirtotyöläisten maahantuonnissa.

Erittäin hyvä kysymys.

Vierailija
109/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreät etunenässä.

Koko maailma on seonnut. Tähän ei voi enää muuta todeta.

Mansikanpoiminta on niin vaativa erityisala nykyään, että hallitusta myöten ollaan sitä mieltä, että suomalainen ei siihen kykene vaan täytyy charter-lennoilla lennättää karanteenien kautta porukkaa sitä tekemään. Samoin taimien istuttaminen ja kalastaminen. Pistää kyllä miettimään, miten tällainen tunarien ja kyvyttömien maa on edes olemassa.

Totta joka sana, eikö ketään järki-ihmistä ole laittamaan luun kurkkuun näille?

Vierailija
110/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten, saavatko nämä ukrainalaiset keikkatyöläiset Suomen lapsilisät? Esim. virolaiset saa.

https://elamassa.fi/koti-ja-perhe/tyo-suomessa-perhe-virossa/

"Ulkomailta Suomeen töihin tulevalla on yleensä oikeus Kelan etuuksiin, jos hänen katsotaan asuvan Suomessa vakinaisesti. Myös Suomessa työssä käyvällä on oikeus etuuksiin, jos hänen palkkansa on vähintään 696,60 euroa kuukaudessa. Esimerkiksi keikkatyöläisen on mahdollista saada etuuksia niiltä kuukausilta, joilta palkka on tämän vähimmäismäärän suuruinen."

Siis, jos ukrainalainen saa surkean palkkansa lisäksi myös lapsilisät, niin sehän on kroisos. Vaikea uskoa, että Suomella olisi varaa.

Vierailija
111/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikat voi tänä kesänä sitten mädäntyä sinne peltoon ja suomalaiset olla syömättä niitä jos ei suomalaisten voimilla nouse marjat maasta. On täysin epätodellista että keinotekoisesti elvytetään jotain mansikkabusinesstä joka siis on jo pystyyn kuollutta koska ollaan noin kriittisellä polulla että ihan pitäisi lennättää työntekijät Ukrainasta charter-lennoilla. Antaa konkata vaan koko liiketoiminnan jos yrittäjä ei kykene uudistamaan sitä tässä tilanteessa. Tai sitten mansikkakilo vaan maksaa tänä kesänä enemmän, pakkoko sitä on puoli-ilmaisena myydä. Ravintolat ja muut joutuu uudistumaan mutta mansikkabusinestä suojellaan.. ei Jeesus.

Vierailija
112/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ei osteta yhtään marjaa, jos Ukrainasta lennätetään. Myyköön ulkomaalaisille.

Vierailija
113/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää vaan itsepoimintamyynnin pystyyn, kyllä ne poimii jotka mansikoita haluaa ja kerää kavereilleen tai myyntiin kun ei mansikan viljelijä itse kehtaa kerätä eikä voi palkata suomalaista keräämään koska suomalainen niin laiska ja hidas.. ja loput marjoista saa mädäntyä peltoon. Tänä vuonna vaan kävi sadolle tällei.

Miksi yhteiskunnan pitää kantaa viljelijän riski?

Vierailija
114/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin opiskelin Harvardissa sivuaineena mansikan poimintaa. Ettekö te muut ole muka tehneet niin?

Hävettä kertoa, mutta pääsin vain ammattikorkeaan. 25 opintopisteen kokonaisuuteen kuului mansikantaimien istutus (5 op), mansikankitkentä (5 op), mansikanpoiminta aurinkoiselta rinteeltä (3 op), mansikanpoiminta metsän keskellä olevalla pelolla (2 op), homeisten marjojen tunnistaminen (3 op), raakojen marjojen tunnistaminen (2 op) sekä mansikkaisännän pokkurointi ja mielistely (5 op). Näitä kaikkia sai ottaa myös yksittäisinä opintoina. Tutkintonimikkeeni on marjanomi. Metsämarjojen poimintaa opiskeltiin myös ja samoin puutarhavadelmien ja herukoiden poimintaa.

Vierailija
115/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikan viljelijän kannattaisi poimia ne marjat itse ja myydä arabiemiraatteihin, Singaporeen jne missä marjoja arvostetaan ja niistä maksetaan. Hittoako niitä myydään Imatran torilla puoli-ilmaiseksi jos poimimisen kustannus on liian korkea?

Sitä paitsi, eipä taida tulla torielämää kesälle edes koska koronatilanne, niin jää ne marjat myymättä vaikka saisikin poimittua.

Vierailija
116/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistää vaan itsepoimintamyynnin pystyyn, kyllä ne poimii jotka mansikoita haluaa ja kerää kavereilleen tai myyntiin kun ei mansikan viljelijä itse kehtaa kerätä eikä voi palkata suomalaista keräämään koska suomalainen niin laiska ja hidas.. ja loput marjoista saa mädäntyä peltoon. Tänä vuonna vaan kävi sadolle tällei.

Miksi yhteiskunnan pitää kantaa viljelijän riski?

Tämä on oikeasti hyvä idea. Poimintamaksu, jolla saa itse kerätä omaan käyttöön niin paljon kuin jaksaa ja haluaa. Ihan varmasti ei mätäne sato ja viljelijä saa kulut katettua. Voittoa ei ehkä tule, mutta pysyy pulju pystyssä seuraavaan kesään.

Vierailija
117/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kerron mistä on kyse. Eihän yksikään mansikkatilallinen elä mansikalla. Mansikassa ja poronhoidossa on nykyään sama: Niitä hallitsee ihmiset muun toiminnan sivubisneksenä, eikä ne ihmiset ole mitään köyhyysrajalla eläviä, joiden toimeentulo olisi näistä kiinni. Näistä pitää vain saada rahaa ja paljon. Kukaan ei Suomessa kuole, vaikka täällä ei olisi yhtäkään mansikkaa. Sehän on ihan ylellisyystuote eikä milläään tavalla tarpeellinen, muihin marjoihin verrattuna ei edes erityisen terveellinen ja täynnä torjunta-aineita. Itse enää ole niitä edes ostanut, sillä viime vuosina ne ovat mielestäni maistuneet pahalta ja laadukasta marjaa ei myydä. Nämä nopeat poimijat laittavat ne pilaantuneetkin sinne sekaan. Siksihän he ovat nopeampia, kuin esim. minä, joka on opetettu että pilaantuneita ja homeisia ei poimita.

Vierailija
118/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas oli pääaineena mustikan poiminta. On haastavampaa, kun on pienempää, mansikka vähän liian helppo mulle. Mutta olinkin luokkani priimus.

Pfft. Kaikki tietävät että huippuosaajat löytyvät poimimasta karpaloa ja lakkaa. Taattu työ, etenkin jos henkivakuutus, kahluusaappaat, hyttyssuojat ja teltta missä asua työviikot ovat omasta takaa. 

Viime vuonna työnantaja lainasi hirvikivääriään, jos tulee susia tai ahmoja tai sairastapaus. Tänä vuonna laittoi sähköpostia, ettei nyt koronatilanteen varaa ole patruunoihin. Onneksi ehdin vielä valmistaa itselleni jousipyssyn ja opetella ampumaan sillä ennen marjakautta, olen varma että sitten saan pitää työpaikkani!

Viime vuoden tienestit olivat 300 euroa, sijoitin sen osakkeisiin ja onnistuneet sijoitukset poikivat minulle nyt 15 euroa lisää (-välityspalkkio). Kovasti kun töitä tekee, saa mahdollisuuden vaurastua!

(Olen tuo Harvardin mansikanpoiminnan ihmelapsi ja pakko sanoa että repesin ääneen tälle.)

Tämä ketju on kyllä täyttä kultaa huumorin suhteen :,D Tosi hyvä juttu sekin, jos ihmisten silmät alkavat avautua työnantajien halpatyövoiman hyväksikäyttöön!

Vierailija
119/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten, saavatko nämä ukrainalaiset keikkatyöläiset Suomen lapsilisät? Esim. virolaiset saa.

https://elamassa.fi/koti-ja-perhe/tyo-suomessa-perhe-virossa/

"Ulkomailta Suomeen töihin tulevalla on yleensä oikeus Kelan etuuksiin, jos hänen katsotaan asuvan Suomessa vakinaisesti. Myös Suomessa työssä käyvällä on oikeus etuuksiin, jos hänen palkkansa on vähintään 696,60 euroa kuukaudessa. Esimerkiksi keikkatyöläisen on mahdollista saada etuuksia niiltä kuukausilta, joilta palkka on tämän vähimmäismäärän suuruinen."

Siis, jos ukrainalainen saa surkean palkkansa lisäksi myös lapsilisät, niin sehän on kroisos. Vaikea uskoa, että Suomella olisi varaa.

Ja tämä on mahdollista jokaiselle keikkatyöläiselle, niin ei ihme, että riittää tulijoita. Kunhan kuukaudessa saa 700 palkkaa, niin lapsilisiä rapisee. Suomalainen tuottaja tässä tuplaa palkan veronmaksajien taskusta.

Vierailija
120/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama rakennusalan kanssa. Ei kelpaa työntekijät, jotka saisivat tes:in mukaista palkkaa. Jos vaativat oikeuksiaan, huudetaan ja pistetään pihalle.

Mieluiten halpatyövoimaksi sellaisia vielä, jotka eivät osaa sanaakaan suomea eivätkä englantia.

https://areena.yle.fi/1-50278170

Rakennusalasta yksi hyvä esimerkki joka kertoo mitä on pitkäaikaistyöttömän todellisuus tämän päivän Suomessa: Tuttavamies kouluttautui rakennusmieheksi 55-vuotiaana työvoimakoulutuksen kautta. Näitä parin vuoden koulutuksia milloin millekkin alalle järjestetään tälläkin paikkakunnalla tämän tästä, viimeksi näin että puuseppiä alkavat työttömistä tehdä. No, tuttava sitten valmistuttuaan meni hakemaan töitä kun oli nyt sitten ammattikin vaihdettu: Työnantajat ilmoittivat heti kättelyssä että eiiihän me noin vanhoja oteta! Suurinpiirtein nauroivat itsenstä tärviölle ajatuksestakin. Työt jäi saamatta. Työkkärille hän sentään sanoi että mitä varten te ihmisiä oikein koulutatte kun ei ne työnantajille kelpaa kuitenkaan. Työkkärin tätillä oikein ollut siihen mitään vastausta.

Tämänkin miehen kahden vuoden koulutuksen maksoitte te, rakkaat veronmaksajat, joka pennin. Se koulutus tuli paljon, paljon kalliimmaksi kuin se että kyseinen henkilö olisi ollut senkin ajan kotona peruspäivärahalla. Mutta kun pitää kouluttaa! Ja pitää yrittää! Byrokraatit pyörittää tätä harhaa ja valtiovalta suoltaa propagandaa jossa kerrotaan miten työttömyys on jokaisen oma vika ja ihmiset syrjäytyy joten niitä pitää työntää joka paikkaan pusaamaan jotain turhanpäiväistä. 

Rakennusalallekkin saadaan kouluttaa vaikka 10 000 Suomalaista työtöntä ja ne ei työnantajille tule kelpaamaan kun Puolasta saa puoli-ilmaisia. Tämä on totuus jota ei sitten kukaan vaan halua myöntää. Jokaisella tuottavalla alalla on sama ongelma; Euroopan halpamaista tuodaan porukkaa tekemään töitä rupupalkoilla ja rupuolosuhteisiin. Turun telakalla Puolalaisilla ei ollut edes omia haalareita kaikille vaan ukot antoivat haalarinsa seuraavalle tulijalle vuoron vaihtuessa. Työnantajafirmat on keksineet sellaiset kiertotiet että heillä ei ole mitään velvoitteita näitä halpatyöntekijöitä kohtaan vaan vastuu on vuokrafirmoilla tai mikä lie pulju onkin joka ne on tänne rahdannut.