Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvoimapula onkin pulaa halpatyöntekijöistä

Vierailija
07.04.2020 |

Nyt taitaa olla niin, että työvoimapula onkin pulaa halpatyöntekijöistä. Suomessa on valtava määrä työttömiä ja nyt koronapandemian aiheuttamien yt-neuvottelujen vuoksi tämä määrä kasvaa vielä entisestään. Siihen päälle kaikki nuoret, joiden kesätyöt ovat peruuntuneet ja pienyrittäjät, joiden firmat ovat menneet nurin.

Miten on mahdollista, että tästä valtavasta määrästä ihmisiä, siis satojatuhansia työttömiä, edes pieni joukko ei kelpaa poimimaan marjoja tai istuttamaan taimia. Siellä kun on aivan varmasti joukossa ihmisiä, jotka ovat fyysisesti hyvässä kunnossa ja ovat tehneet fyysistä työtä, kuten varastohommia ja siivousta, aikaisemminkin. Toki jokainen työ pitää opetella ja siinä tulee tehokkaammaksi ja nopeammaksi kun käsi ja silmä harjaantuu tekemisen myötä. Mutta onko tilanne tosiaan se, että suomalainen nuori ei kelpaa istuttamaan suomalaista metsää, kun työnantajapuoli pitää tätä niin epäkelpona aineksena? Joku taimien istuttaminen ei ihan oikeasti ole rakettitiedettä, jota kykenevät vain ukrainalaiset kausityöläiset tekemään. Miten sitä on ennen vanhaan pärjätty? Onko perehdyttäminen todella ihan mahdoton ajatus? Näitä paikkoja ei edes ole ilmoitettu missään ja meillä on "työvoimapula".

"Esimerkiksi ammattikalastus ja metsän istutus on katsottu kriittisiksi työtehtäviksi listauksessa.

On tunnistettu tarve noin 1500 tietynlaisesta osaajasta, joita ei voida korvata tässä tilanteessa suomalaisella työvoimalla, koska pitää olla tiettyjen erityiskysymysten osaaminen, ulkoministeri Haavisto sanoi tiistaina.

Haaviston mukaan osa tarvittavista työntekijöistä on ukrainalaisia. Haavisto kertoi keskustelleensa Ukrainan ulkoministerin kanssa siitä, miten yhteistyö maiden välillä toimisi kausityöntekijöiden suhteen.

Ukraina ei suosittele matkustamista pois maasta millään syyllä, mutta Haaviston mukaan maan ulkoministeri lupasi, että mikäli Suomi tiettyjä ihmisiä tarvitsee, säännöstä voidaan poiketa."

Tällaista koronasatoa korjataan kesällä: Ruuasta pulaa, hinnat nousevat
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/aa25dac9-aa27-4f54-bb2f-7e722c372ad6

Uusi lista: Nämä työtehtävät ovat kriittisiä – maahanpääsy sallitaan
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/ca73135b-0466-4b29-a348-9b2f7a668…

Kommentit (186)

Vierailija
81/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä puolella ei tykätä siivoushommissa jos on alan koulutus. Koulutetut on hankalaa väkeä. Ne kuuluu liittoon, ne tietää mitä tekee, ne ei ryömi, ne vaatii vähintään tessin. Täytyy alkaa ulkomailta tuoda orjia.

Osalla yksityistä puolta, puhutko SOLlista kenties?

Meillä suurin osa siivousalalle kouluttamattomia (muu koulutus kaikilla), mutta työnantaja rohkaisee koulutukseen. Lähes kaikki myös kuuluvat liittoon, olivat sitten ulkomaalaisia tai suomalaisia, oli koulutusta tai ei.

Vierailija
82/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpatyövoiman saaminen oli globalisaation perussyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksella tarkoitetaan slaavilaista nöyryytyskoulua, jossa pitää kyykätä ja kumartaa, kun herra yrittäjä lyö kepillä selkään.

Hauska nähdä muuten, miten kovastikannustetaan suomalaisia talkoisiin, mutta yksikään yrittäjä ei ole itse valmis talkoilemaan kotimaansa hyväksi piiruakaan.

Vierailija
84/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvatan itse marjani ja vihannekseni. Suosittelen samaa kaikille muillekin. Älkää ostako riistäjältä vaan kasvattakaa kaikki itse. Homehtukoot marjat kauppoihin.

Vierailija
85/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka koronan aikaansaama tilanne näyttääkin pahalta, niin eiköhän tästä jotain hyvää seuraa. Kaikenmaailmaan kusetúkset paljastuvat, kansa saa tietää kuinka meitä koijataan. Tuntuu jopa että kaiken takana on suuremmat voimat.

Vierailija
86/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, emme me niin vieraantuneita luonnosta ole, ettemmekö pysty poimimaan marjoja ja istuttamaan. Varsinaista erityisosaamista 😂

Vierailija
87/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako nyt Suomen valtio charterlennon kulut, jolla halpatyövoimaa lennätetään marjakeisarin tilalle? Tähän loppui mun kotimaisten marjojen osto!

Tätä ihmettelen.

Työntekijät lennätetään charter-lennoilla ja ovat vielä kaksi viikkoa ensin karanteenissa, ennen kuin saavat aloittaa työt.

Ja silti tämä kannattaa?

Veronmaksajat maksaa charter-lennot ja karanteeniasumiset. Samalla kun kerrotaan, että suomalaiset ei kelpaa töihin, kun on niin laiskoja, osaamattomia eikä osaa edes mansikkaa poimia.

Vierailija
88/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin opiskelin Harvardissa sivuaineena mansikan poimintaa. Ettekö te muut ole muka tehneet niin?

Vierailija
89/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin opiskelin Harvardissa sivuaineena mansikan poimintaa. Ettekö te muut ole muka tehneet niin?

😂

Vierailija
90/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpatyövoiman saaminen oli globalisaation perussyy.

oikeisto kahmii halpatyövoimaa, vasemmisto äänestäjiä.

Vierailija
91/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas oli pääaineena mustikan poiminta. On haastavampaa, kun on pienempää, mansikka vähän liian helppo mulle. Mutta olinkin luokkani priimus.

Vierailija
92/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on outoa vaatia työttömiä ottamaan töitä, joiden palkalla ei pysty maksamaan vuokraa eikä mitään muutakaan. Silloinhan työttömän on saatava edelleen tukea, vähintäänkin perustoimeentulotukea, että saa asumismenot katettua. Tulee yhteiskunnalle ihan yhtä kalliiksi kuin työtä tekemätönkin työtön.

Ja vielä pahempia ovat nämä 9 euroa päivä -työt, silloinhan menee yhteen työttömään rahaa ENEMMÄN kuin normaalisti, eli se  9 e/pvä/työtön. Toisin sanottuna yhteiskunnalle olisi edullisempaa, että työtön jää kotiin kuin lähtee "kuntouttavaan työtoimintaan" tai millä nimellä sitä halutaankaan kutsua. Toki se näyttää tilastoissa kivemmalta, että näin monella työttömällä oli nyt töitä pari kuukautta, mutta eihän se oikeasti ratkaise mitään pitkällä tähtäimellä. Mutta kaipa joillekin riittää se, että työttömienkin on pakko olla työssä eivätkä voi vain "laiskotella sohvalla" tms. Ihan kuin ihmiset omasta halustaan olisivat työttömänä, kun eivät viitsi tehdä mitään. Useimmille se on todella rankkaa henkisesti.

Kannattaa muistaa, että minimipalkalla eläväkin maksaa vain minimiverot. Oma veroprosenttini on nolla, koska tienaan alle 600 euroa kuukaudessa. Ja noilla mansikanpoimijoilla tulisi varmaan sama summa. Voi miettiä, mitä yhteiskunta siitä hyötyy, saati sitten joku yksittäinen työtön. Ei mansikkamaalla huhkimisesta tule sellaista työkokemusta, että saisi syksyllä hyvin palkatun ammatin.

Hyvin sanottu. Ihmiset monesti unohtavat, että Suomessa aina 70-luvulle asti todellakin pistettiin työttömät lapiotöihin, etteivät vain pääsisi kotona "makailemaan". Ongelmaksi tuli se, että se oli sekä valtiolle järjettömän kallista että siitä ei ollut työttömälle mitään hyötyä. Kukaan ei noista hommista saanut sellaista kokemusta, että sillä olisi päässyt työttömyydestä eroon ja parempien hommien pariin.

Vierailija
93/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein tohtorin tutkinnon taimenistutuksesta. Kymmen vuotta siihen meni, mutta nyt on näppituntuma kohdillaan ja vaativan kriittisen alan osaaminen hankittu. Sivuaineen tein kontissa elämisestä.

Vierailija
94/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko muka on totta, että tämä asia vasta nyt teille valkenee, vaikka siitä on puhuttu iät ja ajat. Oletteko te ajatelleet, että se nyt vain on sitä propagandaa blaa blaa?

Talousliberalismia eniten eteenpäin puskenut Kokoomus mutta myös Keskusta, Persut (kyllä, persut nimenomaan kannattaa työperäistä maa hanmuuttoa), vihreät, RKP ja myös SDP oikeistosiipi on tätä politiikkaa harjoittanut ja sitä työnantajien etujärjestöjen lobbaamana suosinut (ja kuinka eräät kohkaavat palkansaajien ammattiyhdistyksistä, kuinka ne ovat itse saataasta, mutta jostain syystä ei koskaan näistä työnantajien etuja puffaavista järjestöistä). Vapaa työvoiman liikkuvuus = lue: halpatyövoiman hyväksikäyttö. Mitä siinä on epäselvää? Itsehän te olette näitä puolueita äänestänyt ja siten mandaatin heille antanut.

Se ketuttaa, että hoetaan kuinka pitää puhaltaa yhteen hiileen ja jokaisen on tehtävä myönnytyksiä, mutta taitaa se taas käydä niin, että suurimman riskin kantaa tavan tallaaja palkansaaja ja hän on myös ainoa, joka myönnytyksiä joutuu tekemään. Eikä avustuksista tietoakaan. Eräille lennätetään valtion kustannuksella halpaa työvoimaa ja vissiin kohta perseenpyyhkijätkin.

"Unohdit" koko nykyisen hallituksen puolueet, ei se eroa tästä vaikka totta nuo asiat ovat.

Valtioneuvoston sivuilta voi jokainen käydä toteamassa tämän, tuo on Sanna Marinin ohjelma

https://valtioneuvosto.fi/marinin-hallitus/hallitusohjelma/luottamuksen…

Tehostetaan ja nopeutetaan työperu steisen oles kelulu van käsittelyaikoja vahvistamalla edustustoverkkoa sekä purkamalla prosesseihin liittyviä pullonkauloja selvitysten pohjalta. Varmistetaan työperus teisten oles kelu lupien nopea ja sujuva käsittely tavoitteena keskimäärin kuukauden käsittelyaika. Varmistetaan kausityöntekijöiden työperusteisten ole skelul upi en riittävän nopea käsittely yritysten työvoimatarpeen turvaamiseksi.

Vierailija
95/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oih, en. Minä opiskelin MIT:ssä mansikanistutusergonomiaa, sivuaineena suoritin liikuntatieteen appron jossa harjoitustyönä 16h yhtäjaksoinen syväkyykky. Kesätöissä olin Bangladeshissa tehtailla, koska koulussa jo korostettiin käytännössä hankittuja näyttöjä työtehosta, korkeasta työmoraalista ja siitä ettei ole mikään kermaperse jota ei saa esim. lukita parakkiin työvuoron päätteeksi ja jolle ei saa antaa potkuja jos korona vie sen pellolta teho-osastolle makoilemaan.

Valitettavasti ammattitaitoni ei riitä työhön suomalaisella marjatilalla, joten päädyin mansikkatilalle Espanjaan. Riisto samaa tasoa Suomessa, mutta ilmasto ja hintataso astetta miellyttävämmät. :Unelmoin pääseväni Koti-Suomeen käymään. Työnantajani on laskenut että silloin olen maksanut lentolipusta antamani velat, ja antaa minulle sitten passinkin takaisin. : )

Vierailija
96/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän ilveellä se työ voidaan opettaa sellaiselle joka ei sitä ole tehnyt tai ei ole edes koulutusta? Kellä siihen on aikaa ja hermoja? Mieluummin suoraan osaaja ukrainasta, kuin osaamaton (=riski) suomesta. Piste.

1979 olin 14 kun olin ensimmäisen kerran marjanpoiminnassa. Mä olen ollut kitkemässä ja istuttamassa myös. Noiden hommien opettamiseen menee minuutteja. Maailman yksinkertaisimmassa työssä käytetään tekosyynä sitä, että pitäisi opettaa. Hah.

Vierailija
97/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein tohtorin tutkinnon taimenistutuksesta. Kymmen vuotta siihen meni, mutta nyt on näppituntuma kohdillaan ja vaativan kriittisen alan osaaminen hankittu. Sivuaineen tein kontissa elämisestä.

Vau, tuohon ei kuka tahansa pystykään, juuri tuollaista erityisosaamista Suomi tarvitsee.

T. Harvardlainen

Vierailija
98/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako nyt Suomen valtio charterlennon kulut, jolla halpatyövoimaa lennätetään marjakeisarin tilalle? Tähän loppui mun kotimaisten marjojen osto!

Tätä ihmettelen.

Työntekijät lennätetään charter-lennoilla ja ovat vielä kaksi viikkoa ensin karanteenissa, ennen kuin saavat aloittaa työt.

Ja silti tämä kannattaa?

Veronmaksajat maksaa charter-lennot ja karanteeniasumiset. Samalla kun kerrotaan, että suomalaiset ei kelpaa töihin, kun on niin laiskoja, osaamattomia eikä osaa edes mansikkaa poimia.

Torkkupeitolle PITÄÄ saada mansikat ja viinit, oli hinta yhteiskunnalle mikä tahansa!

Niin ja siis tilaisuus kyykyttää työttömiä.

Vierailija
99/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tiennytkään, että mansikkatiloilla käytetään noin röyhkeästi orjatyövoimaa, jokuhan tuolla jo mainitsi, että ukrainalaisissa on se hyvä puoli, ettei niillä ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä töitä.

Tästä lähtien syön vain itse poimittuja tai varmasti oikeassa työsuhteessa olevien poimimia mansikoita ja ostan vain ulkomailla tehtyä mansikkahilloa. Varmaan muuallakin tapahtuu väärinkäytöksiä, mutta pääasia ettei senttiäkään päädy suomalaisten kusettajatilallisten taskuun.

Vierailija
100/186 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas oli pääaineena mustikan poiminta. On haastavampaa, kun on pienempää, mansikka vähän liian helppo mulle. Mutta olinkin luokkani priimus.

Pfft. Kaikki tietävät että huippuosaajat löytyvät poimimasta karpaloa ja lakkaa. Taattu työ, etenkin jos henkivakuutus, kahluusaappaat, hyttyssuojat ja teltta missä asua työviikot ovat omasta takaa. 

Viime vuonna työnantaja lainasi hirvikivääriään, jos tulee susia tai ahmoja tai sairastapaus. Tänä vuonna laittoi sähköpostia, ettei nyt koronatilanteen varaa ole patruunoihin. Onneksi ehdin vielä valmistaa itselleni jousipyssyn ja opetella ampumaan sillä ennen marjakautta, olen varma että sitten saan pitää työpaikkani!

Viime vuoden tienestit olivat 300 euroa, sijoitin sen osakkeisiin ja onnistuneet sijoitukset poikivat minulle nyt 15 euroa lisää (-välityspalkkio). Kovasti kun töitä tekee, saa mahdollisuuden vaurastua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi