Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan ÄLYTTÖMIÄ nämä lasten kotitehtävät!! Onko opetus vanhempien vastuulla?

Vierailija
07.04.2020 |

Meidän yläasteelaiselle tuli matematiikasta tälle päivälle läksyksi mm. ensimmäisen asteen yhtälölaskuja. Osa laskuista ei onnistunut itse eikä kirjan ohjeista löytynyt apua, joten tyttö laittoi opettajalle viestiä. Vastauksena sieltä tuli "pohtikaa laskuja vanhemman kanssa :)". No mitä helvettiä! Mikä ihmeen oletus edes on, että jokaisen vanhempi osaa tuollaisia laskuja? Ovat yläkoulutasoa joo, mutta olen suorittanut peruskoulun vitosen matikannumerolla kymmeniä vuosia sitten. En minä helvetti soikoon ymmärrä noita yhtään enempää kuin lapsikaan!

Samoin tuo linnunpönttötehtävä mitä tuolla toisessa keskustelussa puhuttiin. Eipä minulta ainakaan löytyisi lautoja, sahaa tai ylipäätänsä mitään työkaluja tai osaamista sellaisen kokoamiseen. Huhuh.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ap kannattanut opiskella kunnolla, silloin aikoinaan peruskoulussa.

Matematiikka on kuitenkin kaiken ydin, jos ei ymmärrä perusasioita matematiikasta, ei ymmärrä sitten mistään mitään.

Toisin sanoen, ei kykene mihinkään juttuun, työhön ja asiaan jossa tarvitaan ongelmanratkaisukykyä.

Mitäs muuten teet ammatiksesi, ap jos perusmatematiikka on noin hakusessa?

Voiko nykysuomessa kertakaikkiaan olla vielä peruskoulun käyneitä ihmisiä, jotka ovat noin tyhmiä osaamiseltaan?

No huhhuh.

Matemaattinen logiikka on vain yksi älykkyyden muoto. Monella jolla on esim. hyvä kielipää on vastaavasti huono matikan ymmärtäminen. Kaikilla ei ole samoja taitoja, eikä sitä voi vaatiakaan.

Itse luin kieliä ja valmistuin hyvillä arvosanoilla yliopistosta. Olen hyvä kielessä, mutta myös hyvä hahmottamaan esim. psykologiaa ja historiaa. Nyt asiantuntijatehtävissä. Täytyy sanoa että vähän nauratti tuo väitteesi, että matikassa huono ihminen ei ymmärrä mitään mistään. Olet varmaan kovin nuori tai sitten muuten vaan ahdasmielinen ihminen.

-eri

sinäkö sitten luulisit olevasi kyvykäs arvioimaan omaa osaamistasi objektiivisesti?

Vierailija
42/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös opettaja: oppilaan neuvominen on ehdottomasti opettajan vastuulla. Sinuna laittaisin tiukan viestin opettajalle, että te ette pysty auttamaan, lapsi tarvitsee opettajan apua nyt, samalla tavalla kuin hän koulussa oppitunnilla voisi kysyä neuvoa opettajalta, jos ei ymmärrä jotain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ap kannattanut opiskella kunnolla, silloin aikoinaan peruskoulussa.

Matematiikka on kuitenkin kaiken ydin, jos ei ymmärrä perusasioita matematiikasta, ei ymmärrä sitten mistään mitään.

Toisin sanoen, ei kykene mihinkään juttuun, työhön ja asiaan jossa tarvitaan ongelmanratkaisukykyä.

Mitäs muuten teet ammatiksesi, ap jos perusmatematiikka on noin hakusessa?

Voiko nykysuomessa kertakaikkiaan olla vielä peruskoulun käyneitä ihmisiä, jotka ovat noin tyhmiä osaamiseltaan?

Minä olen 40v ja matematiikka oli aikoinaan 5. En ole tarvinnut yhtään mihinkään matematiikkaa ja olen pärjännyt elämässä hyvin.

Vierailija
44/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannella luokalla oleva lapsemme (9 vuotta) sai mm. tällaisia kotitehtäviä:

Tekninen työ:

- Vaihda autoon öljyt, kunnosta mopoa, maalaa seiniä tai korjaa rikkinäisiä huonekaluja

- Suunnittele unelmiesi koti ja rakenna sen pienoismalli kotoa löytyvien materiaalien avulla

Ympäristöoppi:

- Vaihda kukkaruukkuun mullat

- Kasvata siemenestä uusi kasvi

Musiikki:

- Suunnittele ja rakenna oma soitin ja tee video jossa soitat soitinta + lähetä se opettajalle

- Suunnittele oma kannel ja siihen liittyvä Kalevalan nuotissa oleva laulu + laula se videolle ja lähetä opettajalle

Täysin älyvapaita tehtäviä, jotka käytännössä vanhemman pitää tehdä jos nuo haluaa saada tehdyksi. Opettajat eivät tajua, että tehtävien pitäisi olla sellaisia jotka lapsi itsenäisesti pystyy tekemään.

Vierailija
45/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti opettajat pääsevät nyt tosi vähällä, kun ei oikeasti pidetä tunteja. Raapaistaan vain kotitehtävät ihmeteltäviksi. Tämä koskee niitä opettajia, jotka menevät siitä mistä aita on matalin.

Etäopetuksen tulisi tarkoittaa sitä, että ope vetää tunnin netissä kuten luokkaopetuksessa ja vastaa oppilaiden kysymyksiin. Eihän tässä mikään muu muutu kuin se, ettei olla samassa luokkahuoneessa.

Ihan samalla lailla interaktiivista sen pitäisi olla kuin koulussakin.

Vierailija
46/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi voi soittaa opettajalle lukujärjestyksen puitteissa puhelimella/videopuhelulla ja pyytää apua. Näin meillä.

Kokonaan toinen asia on, vastaako opettaja. Ei vastaa. Näin meillä.

Olen kahden vaiheilla laittaisinko viestiä rehtorille opettajasta, joka on mun Facebook-kaveri lapseni harrastusryhmän ajoilta. Ei varmaan edes muista tätä, siis että ollaan Facebookissa tekemisissä. Opettaa yhtä ainetta kuopukselleni.

On hyvin aktiivinen Facebookissa ja postailee nytkin kaikkia kivoja ulkoilukuvia ja mainosti, että ehti "livahtamaan" mökille ennen Uudenmaan sulkemista ja kätevästi voi hoitaa etäopetuksen mökiltä.

Onneksi nyt opettaa sentään "vaan" historiaa. Laittoi koulun sulkemisen jälkeen (olikos se 19.4.?) kolmen rivin tehtävänannon Wilmaan ja sen jälkeen ei ole kuulunut opettajasta. Viime viikolla tiistaina piti oppilaiden palauttaa väliaikaraportti opettajan kommentteja varten, mutta haravointi pitää vissiin kiireisenä, eikä ole ehtinyt palautetta antamaan.

Ei kyllä muutkaan opettajat täällä kovinkaan vastaa, eikä pidä mitään opetusta, mutta muilla se ei nyt sentään ole ihan tuollaista ja osalta tulee ihan tehtäviäkin, osalta sitten taas "lue kirjan sivut 56-64.). Itse saisin varmaan potkut vastaavasta.

Itse asiassa on ollut ihan mukavaa oppilaan kanssa analysoida runoja ja tehdä liikunnan suunnistustehtävää, oman työ ulkopuolella. Täältä ainakin iso kehu opettajille, jotka jaksaa myös antaa palautetta ja kehitellä mielekkäitä tehtäviä. Suunnistusjuttu oli oikeasti kehittävä (kartta, mittakaava, korkesuerot, karttamerkkien tulkinta ja open valokuva siitå paikasta, jossa rasti olisi. Optiona oli itse käydä kuvaamassa paikka, mutta siis valinnoissa aina kolme eri karttaa, joista oppilaan piti tulkita mikä kartta vastaa tehtävän valokuvaa.

Vierailija
47/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa siihen, pitääkö aikuisen osata yhtälönratkaisu vai ei, niin opettajalla on edelleen se vastuu opettamisesta. Ihan sama, osaako vanhempi auttaa vai ei.

Vierailija
48/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekninen työ:

- Vaihda autoon öljyt, kunnosta mopoa, maalaa seiniä tai korjaa rikkinäisiä huonekaluja

- Suunnittele unelmiesi koti ja rakenna sen pienoismalli kotoa löytyvien materiaalien avulla

Ympäristöoppi:

Musiikki:

- Suunnittele ja rakenna oma soitin ja tee video jossa soitat soitinta + lähetä se opettajalle

- Suunnittele oma kannel ja siihen liittyvä Kalevalan nuotissa oleva laulu + laula se videolle ja lähetä opettajalle

Täysin älyvapaita tehtäviä, jotka käytännössä vanhemman pitää tehdä jos nuo haluaa saada tehdyksi. Opettajat eivät tajua, että tehtävien pitäisi olla sellaisia jotka lapsi itsenäisesti pystyy tekemään.

Vaihda autoon öljyt!?

Mahtaako olla montaakaan 9-vuotiasta, jolta tuo onnistuu? Itse en ainakaan lasta tuohon hommaan päästäisi itsenäisesti, en edes nostamaan omin päin autoa ylös, saati vaihtamaan öljyjä ja luottamaan siihen, että autolla voi vaihdon jälkeen huoleti ajaa.

Vierailija
49/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapselta sujui kotitehtävät ennen tätä poikkeustilaa? Jätti aina tekemättä kun ei osannut? Ei tämä nykytilanne poikkea mitenkään kotiläksyjen teosta, niitä on vain enemmän. Jos jotain ei osaa niin se on yleensä se vanhempi joka auttaa. Ei se opettaja iltamyöhään ruvennut pitämään ykstyisoppitunteja, eikä pidä nytkään.

Vierailija
50/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhempi ei osaa 1. asteen yhtälöitä, hän voi googlettaa ne ja katsoa youtubesta miten ne ratkaistaan.

linnunpönttöongelmaan: kukaan ei varmaan ole vaatinut tekemään linnunpönttöä laudanpätkistä? laita lapsi ulos keräämään vaikka irtokeppejä ja kootkaa niistä narun tai rautalangan avulla pönttö. lintujakin on erilaisia, joten koko voi määräytyä sitten löydetyn tavaran mukaan.

Vierailija
51/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikäs on vaihtoehto nykytilanteen valossa?

Piltit kouluun vaan ja corona hillumaan enemmän!

Minusta tuossa parempi vaihtoehto olisi, että opettaja neuvoo lasta laskujen kanssa.

Ei se vain ole mahdollista näissä olosuhteissa, että opettaja neuvoo jokaista lasta. Toki olisi voinut varata hieman tukiopetusaikaa. Lisäksi nuo vinkki noihin youtube-videoihin oli hyvä.

Vierailija
52/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTubesta innostuin katsomaan parikin videota ensimmäisen asteen yhtälöistä ja ihan innostuin. Mulla ysiluokasta 25 vuotta (huh!) ja matikka oli silloin 5. Jännä, että nyt kun katson noita videoita tulee tunne, että ehkä en olisi ollut niin huono jos olisin saanut enemmän tukea ja olisin yrittänyt. Olisipa silloin mun kouluaikana ollut samanlaiset Youtube-videot katsoa kotona kaikessa rauhassa.

Ap:lle: katso tytön kanssa YouTuben aiheesta liittyen videoita ja koita kysyä tytölle myös lisää open tai erityisopen tukea. Anna armoa myös opelle, joka voi tehdä aamusta iltaan töitä siten, että osa oppilaista tarvii vielä enemmän apua kuin tyttäresi. Ja laita se kysymys tänne niin pähkäillään kaikki yhdessä! Tsemppiä!

Vierailija
53/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa tähän: valitettavasti opettajissa on valtavia eroja (olen siis itse opettaja, joten puhun kokemuksesta), ja monet nuoretkaan eivät välttämättä ole kovin hyviä tietotekniikassa, vanhemmista nyt puhumattakaan. Kun jo perusohjelmien käyttö on hankalaa välillä ihan omalla työpaikalla (esim. ei osata säätää tietokoneen ääntä), en ihmettele näitä opettajia, jotka ovat hankalasti tavoitettavissa. He kokevat ehkä etätuntien pitämisen yms täysin mahdottomaksi teknisesti. Voi olla että laitteissa on käyttöhäiriöitä tms. Osa myös kapinoi kaiken maailman "vempeleitä" kohtaan. Pitää vain tiukasti vaatia, että opettaja on koulupäivän ajan tavoitettavissa, ja jos ei ole, rehtorille viestiä. 

Vierailija
54/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubessa on paljon matematiikan opetusvideoita

Vierailija
55/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli lopultakin minulle täysin selväksi millaista porukkaa täällä kirjoittaa ja kommentoi. Täydellisiä pölvästejä suurin osa.

Vierailija
56/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin wappia osaa käyttää jokainen. Sillä voi aloittaa. Nyt vaan rohkeasti yhteys opeen, nutta tehkä se lukkarin puitteissa.

Vierailija
57/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekninen työ:

Ympäristöoppi:

Musiikki:

Jos mulla olisi lapsia ja olisi tuollaisia tehtäviä, ottaisin yhteyttä rehtoriin. Ensinnäkään ei ole mopoa, autoa yms eikä minimalistisessa asunnossani ole mitään rikkinäisiä huonekaluja enkä todellakaan antaisi muuta kuin ammattilaisen maalata seinää, JOS ylipäätään olisi seinän maalaamisen tarvetta. Itseasiassa niin älyttömät tehtävät, että mietin onko provo.

Ainoa järkevä musta on tosi oman soittimen rakentaminen (tyyliin kattilankannet) ja kasvin kasvatus (esim herneen versot tai rairuoho). Tosin jollekin Sossu/alkkisperheen lapselle voisi olla vähän paha kasvattaa kasveja, jos vanhemmat ei ostaisi multaa ja siemeniä. Myös noi askartelutehtävät on vähän epätasa-arvosia kun jossain perheessä on jo hienot tarvikevarastot ja sitten osa on kuin mä, eli ei ole edes teippiä tai liimaa. Osalla ei ole edes varaa paljon ostaa askartelumateriaalia.

Vierailija
58/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske sen lapsesi vastata opettajalle: "Ei se tajua matematiikasta mitään. Sillä oli matematiikka vitonen peruskoulussa, joskus vuonna miekka ja kirves."

Ymmärtäisi opettajakin vähän paremmin sen, ettei ole itsestään selvää, että vanhempi osaa opettaa lastaan.

Vierailija
59/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapselta sujui kotitehtävät ennen tätä poikkeustilaa? Jätti aina tekemättä kun ei osannut? Ei tämä nykytilanne poikkea mitenkään kotiläksyjen teosta, niitä on vain enemmän. Jos jotain ei osaa niin se on yleensä se vanhempi joka auttaa. Ei se opettaja iltamyöhään ruvennut pitämään ykstyisoppitunteja, eikä pidä nytkään.

Jaa. Meillä on ollut taoana, että siellä koulussa opetetaan se asia, vaikka nyt joku jakokulmassa matematiikan tehtävä.

Ihan siis opetetaan, että näin tämä menee.

Kotona on sitten kotitehtöviä, joissa treenataan sitä opettajan opettamaa asiaa.

Mihin tässä sinun mallissasi siis ylipäänsä tarvitaan opettajia, jos tarkoitus on kuitenkin itse opiskella kaikki ja vanhemmat tarvottaessa auttaa. Mistä opettajalle maksetaan palkka?

Vierailija
60/60 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkku ope sanoi MTV3 aamussa, että vanhempien ei pidä alkaa opettajiksi, vaan vastuu on opettajilla, joilla on siihen koulutus ja ammattitaito.

Että relatkaa, sanoi erkku l. Kyse on etäopetuksesta ei kotiopetuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän