Ihan ÄLYTTÖMIÄ nämä lasten kotitehtävät!! Onko opetus vanhempien vastuulla?
Meidän yläasteelaiselle tuli matematiikasta tälle päivälle läksyksi mm. ensimmäisen asteen yhtälölaskuja. Osa laskuista ei onnistunut itse eikä kirjan ohjeista löytynyt apua, joten tyttö laittoi opettajalle viestiä. Vastauksena sieltä tuli "pohtikaa laskuja vanhemman kanssa :)". No mitä helvettiä! Mikä ihmeen oletus edes on, että jokaisen vanhempi osaa tuollaisia laskuja? Ovat yläkoulutasoa joo, mutta olen suorittanut peruskoulun vitosen matikannumerolla kymmeniä vuosia sitten. En minä helvetti soikoon ymmärrä noita yhtään enempää kuin lapsikaan!
Samoin tuo linnunpönttötehtävä mitä tuolla toisessa keskustelussa puhuttiin. Eipä minulta ainakaan löytyisi lautoja, sahaa tai ylipäätänsä mitään työkaluja tai osaamista sellaisen kokoamiseen. Huhuh.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä hiukan sama tilanne. Lapsi olisi tarvinnut apua matematiikassa, mutta me molemmat vanhemmat ollaan matemaattisesti täysin lahjattomia. Onneksi yksi luokkakavereista osasi sitten neuvoa videopuhelun välityksellä lasta. Ihmetyttää vaan että eikö se olisi opettajan tehtävä...
Eli opettajan pitäisi olla 24/7 valmiina neuvomaan lastasi, mieti nyt vähän ihminen.
En ole ylempi, mutta eiköhän tuolla tarkoitettu sitä että vaikka ollaankin etäkoulussa, niin kyllä se on edelleen opettajan tehtävä opettaa ja auttaa lasta niissä tuntitehtävissä. Tunnillahan oppilas huikkaisi opettajalle, että hei mä en tajuu tätä, ja opettajan homma on sitten auttaa tajuamaan. Näin nytkin.
No pistä tänne se tehtävä niin eiköhän me mammat siitä selko saada
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ap kannattanut opiskella kunnolla, silloin aikoinaan peruskoulussa.
Matematiikka on kuitenkin kaiken ydin, jos ei ymmärrä perusasioita matematiikasta, ei ymmärrä sitten mistään mitään.
Toisin sanoen, ei kykene mihinkään juttuun, työhön ja asiaan jossa tarvitaan ongelmanratkaisukykyä.
Mitäs muuten teet ammatiksesi, ap jos perusmatematiikka on noin hakusessa?
Voiko nykysuomessa kertakaikkiaan olla vielä peruskoulun käyneitä ihmisiä, jotka ovat noin tyhmiä osaamiseltaan?
Olen kosmetologi. Eipä siinä tarvita yhtälöitä yhtään mihinkään.
Etkö osta mitään tarvikkeita liiketoimintaasi varten? Etkö laskuta asiakkaita? Etkö sekoittele mitään aineita ja mieti ainesuhteita?
Kysymys ei ole yhtälöstä sinänsä, vaan ongelmanratkaisukyvystä.
Älykkeedestäkin.
Laita se tehtävä tänne, pohditaan yhdessä. Usein auttaa, kun lukee rauhassa tehtävän ääneen. Sitten kirjoittaa paperille, mitä tietoja on annettu. Kun alkaa pyöritellä näitä, saa muodostettua yhtälön.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus todistaa, että nussiminen on helpompaa kuin ensimmäisen asteen yhtälön ratkaiseminen. Lapsia kyllä käy sääliksi, kun on noin tyhmät vanhemmat.
Sitten on niitä naisia, joilta onnistuu vaikka minkä asteiset yhtälöt, mutta heitä ei miehet huoli, kun naisen pitäisi olla huoleton ja iloinen. Että tällaisia lapsia sitten syntyy miesten tyhmyyden takia.
On syytä huolestua, jos ei osaa yläasteen palikkamatikkaa. Kannattaa miettiä lapsen kanssa käytännön ammatteja, joissa ei loogista ajattelua tarvita.
Ymmärtäkää nyt kuitenkin vanhemmat, että meillä yläkoulun opettajilla on 150-450 oppilasta oppiaineesta riippuen.
Niin paljon autetaan kuin ehditään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä lukenut, että sinun pitäisi opettaa vaan että pohditte yhdessä
No eihän siitä mitään tullut, kun kumpikaan ei ymmärrä asiasta mitään eikä kirjan ohjeiden lukeminen auttanut kyseisessä tehtävässä eteenpäin. -Ap
No sitten olitte yrittäneet, mutta ette onnistuneet. Kirjoittakaa vastaukseksi se mitä yrititte, vaikka vastaus ei mennytkään oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäkää nyt kuitenkin vanhemmat, että meillä yläkoulun opettajilla on 150-450 oppilasta oppiaineesta riippuen.
Niin paljon autetaan kuin ehditään!
Nyt tulee sun mielestä varmaan tyhmä kysymys, mutta miten tämä tässä mielessä eroaa fyysisestä opetuksesta? Tuntihan suunnitellaan joka tapauksessa, oli kyseessä sitten etä- tai lähiopetustunti. Sitten lukujärjestyksen mukaisesti pidetään oppilaille se etätunti teamsissa tai mikä ikinä teillä onkaan käytössä. Aluksi varmaan opetat tunnin asian ja sen jälkeen oppilaat tekee tehtäviä ja tuon opetustunnin aikana on mahdollista kysyä sinulta apua...
Kyse ei ole yhtälön vaikeudesta, vaan siitä, ettei oman työpäivän aikana oikeasti ole mahdollista hypätä opettajan rooliin joka viidestoista minuutti. Eikä vanhemman tehtävä ole osata matikan yhtälöitä, olivat ne vaikeita tai eivät. Vituttavat nämä oman alakoululaisen tehtävät, joissa on joka toinen päivä joku saamarin luontorasti, askartelutehtävä (ei todellakaan ole mitään askartelutarvikkeita himassa), multimediaesitys tai joku helvetin jongleeraamisen harjoittelu. Ja nämä ovat oikeita tehtäviä, ei keksittyjä! Tee pääsiäispupu. Rakenna ulkona maja pehmoleluille, voit käyttää 2 tuntia aikaa. Opettele jongleeraamaan. Tee tanssiesitys. Kuvaa 3 eläintä, 3 kasvia, 3 esinettä ja käännä ne ranskaksi. Omat työpäivät ovat helvetillistä silppua, kun lapsonen on ymmärrettävästi koko ajan nykimässä hihasta, että mitäs tässä oikein nyt pitääkään tehdä. Helvetti!!
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole yhtälön vaikeudesta, vaan siitä, ettei oman työpäivän aikana oikeasti ole mahdollista hypätä opettajan rooliin joka viidestoista minuutti. Eikä vanhemman tehtävä ole osata matikan yhtälöitä, olivat ne vaikeita tai eivät. Vituttavat nämä oman alakoululaisen tehtävät, joissa on joka toinen päivä joku saamarin luontorasti, askartelutehtävä (ei todellakaan ole mitään askartelutarvikkeita himassa), multimediaesitys tai joku helvetin jongleeraamisen harjoittelu. Ja nämä ovat oikeita tehtäviä, ei keksittyjä! Tee pääsiäispupu. Rakenna ulkona maja pehmoleluille, voit käyttää 2 tuntia aikaa. Opettele jongleeraamaan. Tee tanssiesitys. Kuvaa 3 eläintä, 3 kasvia, 3 esinettä ja käännä ne ranskaksi. Omat työpäivät ovat helvetillistä silppua, kun lapsonen on ymmärrettävästi koko ajan nykimässä hihasta, että mitäs tässä oikein nyt pitääkään tehdä. Helvetti!!
Hmm. No ei nyt kyllä kuulosta kovin kummallisilta tehtäviltä... En osaa kuvitella alakoululaista lasta, jolta ei sujuisi vaikka tuo ulkona majan rakentelu... tuollaistahan lapset tekee välitunneilla koulussakin..
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka on kuitenkin kaiken ydin, jos ei ymmärrä perusasioita matematiikasta, ei ymmärrä sitten mistään mitään.
Toisin sanoen, ei kykene mihinkään juttuun, työhön ja asiaan jossa tarvitaan ongelmanratkaisukykyä.
Voiko nykysuomessa kertakaikkiaan olla vielä peruskoulun käyneitä ihmisiä, jotka ovat noin tyhmiä osaamiseltaan?
Varmaan olet vanhapiika, ja j..tikkaa et ole saanut piiiiiitkään aikaan🤣
Sellainen on katkeruuden tasosi.
Mutta, mulla oli 8 keskiarvo peruskoulun päättötodistuksessa, matikka 5. Yhtälöitä en ole tarvinnut, enkä osaakaan.
Atk- alan töissä ikäni ollut. Ilman yhtälötaitoja. Revi pelle siitä.
Minä en osaa neuvoa lasta matematiikan tehtävissä. Mulla oli matikka 5.
Yläkoulun ope tässä: opetus on täysin meidän vastuulla. Oppilaan on saatava yhteys opeen esim. Teamsillä, videopuheluna, googlen toiminnoilla. Välineitä löytyy. Vanhempien tehtävä ei ole opettaa. Reksille viestiä, jos joku ope yrittää luistaa. Oman lapseni ope yritti vierittää tehtävien tarkistusvastuun meille huoltajille. Ilmoitin, ettei käy, vaikka lastani tarvittaessa autankin.
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh.
Matemaattinen logiikka on vain yksi älykkyyden muoto. Monella jolla on esim. hyvä kielipää on vastaavasti huono matikan ymmärtäminen. Kaikilla ei ole samoja taitoja, eikä sitä voi vaatiakaan.
Itse luin kieliä ja valmistuin hyvillä arvosanoilla yliopistosta. Olen hyvä kielessä, mutta myös hyvä hahmottamaan esim. psykologiaa ja historiaa. Nyt asiantuntijatehtävissä. Täytyy sanoa että vähän nauratti tuo väitteesi, että matikassa huono ihminen ei ymmärrä mitään mistään. Olet varmaan kovin nuori tai sitten muuten vaan ahdasmielinen ihminen.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Laita itse viesti opelle, niin katsotaan mitä vastaa. Käskeeköhän sinun pohtia asioita lapsen isän kanssa? ;)
"mistä minä voisin tietää kuka kymmenestä vaihtoehdosta tuon isä on" t. av-mamma
Elarit maksaa se jota luulin rikkaimmaksi. Tai siis ei maksa koska se osoittautui per*aukiseksi soopanpuhujaksi ja ne ei antaneet vaihtaa isää papereihin myöhemmin kun tää selvisi.
Ei opettajan pitäisi olettaa, että vanhempi ehtii auttamaan oppilasta koulupäivän aikana. Useimmat vanhemmat ovat silloin töissä joko kotona tai muualla. Ei kesken työpäivän tehdä mitään läksyjä lasten kanssa.