Labra tyhjä - eli käykö ihmiset turhaan tk:ssa?
Maanantiaaamuna Myllypuron terveysaseman labrassa normi odotusaika on 2-3 tuntia. Eilen siellä ei ollut kuin kourallinen. Tarkoittaako tämä, että suurin osa labrakäyntejä on turhia?
Kommentit (29)
Ei vaan kiireettömiä. Itse joskus ravasin labrassa aivokasvainepäilyn takia, mutta nyt olisin todelläakin jättänyt menemättä, koska kasvain olisi ollut hyvänlaatuinen ja ei-kasvavaa mallia. Lopulta sitä ei ollut.
Eiköhän hussin alueellakin pääpaino oo nyt koronapotilaissa. Kaikki kiireettömät on siirretty myöhemmäksi. Ja toisaalta, miks kukaan haluais tällä hetkellä istua jossain labranjonossa ellei oo hengenvaarasta kyse.
Ei Myllypurossa testata koronaa. Se on ihan normi tk.
Nyt on melkeinpä kaikki vuosikontrollit tauolla, esim. sokeri- ja kolesteroliseurannat. Kyllä sen siellä aulassa huomaa.
Ei nykyään mihinkään lääkäriin pääse, niin ei pääse labraankaan. Jos aikoo hengissä pysyä niin pitää soveltaa ja koittaa netistä hankkia tarpeensa. Siinä onkin sitten terveydenhuollolle seuraava rupeama kun alkaa hoitaa niitä joilla on sisäelimet sökönä ja veriarvot päin helvettiä kun ei ole lääkäriin päässyt. Kiitos vaan.
Ei. Nykytilanteessa moni ei mene lääkärille vaikka pitäisi, tästä seuraa entistä vakavampia ongelmia.
Koska se lääkärille meno on nyt venäläistä rulettia harkitsee varsinkin sairas ihminen sitä tosi pitkään. Pystynkö sinnittelemään oireidrni kanssa. Minä myös altistaisin kaksi muuta riskiryhmäläistä käymällä tuolla. Joten joo, jos ajattelee että hengissä vaan pysyy jotenkin niin en menisi.
Vierailija kirjoitti:
Koska se lääkärille meno on nyt venäläistä rulettia harkitsee varsinkin sairas ihminen sitä tosi pitkään. Pystynkö sinnittelemään oireidrni kanssa. Minä myös altistaisin kaksi muuta riskiryhmäläistä käymällä tuolla. Joten joo, jos ajattelee että hengissä vaan pysyy jotenkin niin en menisi.
Olet juuri niitä jotka jättävät käymättä aivan turhaan. Terveyskeskukset ja päivystykset on nykyään jaettu todella tiukasti korona-oireisille ja muille tarkoitettuihin tiloihin eivätkä he kohtaa toisiaan. Monin paikoin heidät pn erotettu ihan eri terveyskeskuksiinkin.
Juuri yksi päivystyslääkäri ilmaisi suuren huolensa siitä että moni vakavakin sairaus jää nyt hoitamatta kun ihmiset välttävät tuloa lääkäriin. Tämä saattaa yhtään pidemmällä tähtäimellä olla jopa suurempi kansanterveydellien uhka kuin korona.
Suurimmalla osalla labran odotustiloissa istivilla ei ole kyse hengenhädästä. Sitten kun on joutunut sairaalahoitoon ja makaa osastolla, niin eiköhän heiltä oteta niitä näyteitä melko samaan malliin. Mutta vaikka ei olisi hengenhätä, niin silti on mielenkiintoista, kuinka voisi muka niin monelta ihmiseltä lykätä labrojen ottamista. Luulisi, että ainakim osan kohdalla tuo voi olla vaarallista.
Nyt ei myöskään hoideta/tutkita kaikkea. Olen ollut pari viikkoa sairaana ja koska oireeni voisivat viitata kotonaan, myöskään muuta ei tutkita.
Mulla on lähete labraan mutta en uskalla mennä, onneksi ei ole kovin kiireellinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähete labraan mutta en uskalla mennä, onneksi ei ole kovin kiireellinen juttu.
Lisään vielä, että menisin jos siellä olisi näytteenottajat suojavarusteissa ja asiakkaat käyttäisivät hengityssuojainta. Niin kauan kun näin ei ole niin en mene hakemana tartuntaa ehdoin tahdoin. Liekö edes pyyhkivät näytteenottotuolia asiakkaiden välillä.
Ihmiset ovat ihmeellisesti " parantuneet" koronakriisin myötä. Kaikkialla terveyskeskuksissa on tyhjää.
Onko meillä ollut niin paljon luulotautisia?
Toisaalta ennustetaan, että kriisin loputtua tulee ryntäys lääkäreiden vastaanotoille. Miten siitä selvitään on uusi kriisi sitten.
Olen kuullut, että aikoja on nyt peruttu puolin ja toisin.
Minäkin kävin Huussin labrassa syöpähoitojen kontrollissa. Labraan ei pääse nyt terveyskeskuksen pääovesta, josta saavat kulkea vain korona-oireiset. Me muut käytämme siivoojien ovea talon toisella sivulla. Labrassa työskentelee tavallisesti noin 10 näytteenottajaa ja EKG. ym. laitteiden hoitajaa. Nyt meitä jonotti 3 henkeä 30 hengen odotushuoneessa. Ei tarvinnut tunkea ihan vieri viereen. Ja yllätys: Näytteenottohuoneessa oli vain yksi sairaanhoitaja, maski suun edessä tietysti.
Tähän olisi pyrittävä koronan jälkeenkin. Vain tosisairaita hoidetaan. Saikun hakijat pitää hoitaa maksullisessa vastaanotossa.
Pitkällä tähtäimellä meillä tulee luultavasti kuolemaan tai vammautumaan ihmisiä enemmän sen takia että lyövät laimin oman terveytensä koronan pelossa kuin itse koronaan.
Mutta niin se ihmisen psykologia toimii.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla labran odotustiloissa istivilla ei ole kyse hengenhädästä. Sitten kun on joutunut sairaalahoitoon ja makaa osastolla, niin eiköhän heiltä oteta niitä näyteitä melko samaan malliin. Mutta vaikka ei olisi hengenhätä, niin silti on mielenkiintoista, kuinka voisi muka niin monelta ihmiseltä lykätä labrojen ottamista. Luulisi, että ainakim osan kohdalla tuo voi olla vaarallista.
Ne joilla on pakottava tarve käydä labrassa ottavat päisvystysnumeron. Niin minulle neuvottiin Meilahdessa. Itse joudun käymään labran kontrollissa syöpähoitojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin Huussin labrassa syöpähoitojen kontrollissa. Labraan ei pääse nyt terveyskeskuksen pääovesta, josta saavat kulkea vain korona-oireiset. Me muut käytämme siivoojien ovea talon toisella sivulla. Labrassa työskentelee tavallisesti noin 10 näytteenottajaa ja EKG. ym. laitteiden hoitajaa. Nyt meitä jonotti 3 henkeä 30 hengen odotushuoneessa. Ei tarvinnut tunkea ihan vieri viereen. Ja yllätys: Näytteenottohuoneessa oli vain yksi sairaanhoitaja, maski suun edessä tietysti.
Tähän olisi pyrittävä koronan jälkeenkin. Vain tosisairaita hoidetaan. Saikun hakijat pitää hoitaa maksullisessa vastaanotossa.
Esim tekonivelleikkaukset on nyt käsittääkseni lähes koko maassa (ehkä Coxaa lukuunottamatta??) lopetettu ei-kiireellisinä, joten luonnollisestikaan ei ole tarpeen käydä preoperatiivisissa verikokeissa ja EKG:ssäkään nyt.
Vanhuxet käy niissä hakemassa keskusteluseuraa. Vähän niin kuin dementikkojen Tinder.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat ihmeellisesti " parantuneet" koronakriisin myötä. Kaikkialla terveyskeskuksissa on tyhjää.
Onko meillä ollut niin paljon luulotautisia?
Toisaalta ennustetaan, että kriisin loputtua tulee ryntäys lääkäreiden vastaanotoille. Miten siitä selvitään on uusi kriisi sitten.
Olen kuullut, että aikoja on nyt peruttu puolin ja toisin.
Monet työnantajat ovat nyt koronakriisin vuoksi luopuneet vaatimuksestaan sairaslomatodistuksesta. Ei siis tarvitse mennä hakemaan saikkulappua.
Tuskinpa se sitä tarkoittaa. Kiireettömiä hoitoja on nyt siirretty muutenkin, joten ehkei sinne labraan siks ole tunkua.