Onko 18-19-vuotias teini?
Jos on esim. saanut lapsen 18-19-vuotiaana, niin onko teiniäiti? Tai jos on mennyt naimisiin tuonikäisenä, niin onko silloin mennyt teininä naimisiin?
Mitä mieltä? Vai onko tähän jokin yleispätevä linjaus?
Kommentit (43)
No minä olen mennyt naimisiin ja saanut lapsen ennen 20 vuoden ikää, enkä ole koskaan pitänyt itseäni teiniäitinä tai ajatellut, että menin naimisiin teini-ikäisenä.
Toisaalta on, sen alkuperäisen määritelmän mukaan joka tulee ulkomailta, Suomessahan teini alunperin tarkoitti jotain opiskelijaa, silloin oli käytännössä nuoret aikuisia jo 15-16-vuotiaana kun menivät töihin tienaamaan. Käytännössä nykyään teineiksi kutsutaan 13-18-vuotiaita, koska yläasteella olevat on jo murrosikäisiä nuoria hyvinkin ja 18-vuotiaat on sitten jo aikuisia, nuoria aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
No minä olen mennyt naimisiin ja saanut lapsen ennen 20 vuoden ikää, enkä ole koskaan pitänyt itseäni teiniäitinä tai ajatellut, että menin naimisiin teini-ikäisenä.
Alapeukuttajille selvennys, etten väitä etteikö tuon ikäinen olisi teini, kunhan tarkoitin etten ole koskaan tullut ajatelleeksi tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Selitys on yksinkertainen: olet ollut vääärässä!
12 = twelwe
13 = thirTEEN
14 = fourTEEN
...
19 = nineTEEN
20 = twenty
Eli 13 - 19-vuotiaat ovat teinejä.
Lapsia tuon ikäiset on. Vartalokin tuossa iässä vielä puolikehittynyt eli joku pedo sen on keksinyt, että ihmiset on aikuisia jo 18 vuoden iässä.
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole väliä oletko pitänyt itseäsi teininä. Teini kuitenkin olit naimisiin mennessä.
Teini sana tulee englannin kielen sanoista joita käytetään numeroihin 13-19. Sanan pääte on siis TEEN eli 13-19 vuotiaat ovat teini-ikäisiä, halusi sitä tai ei.
Teini ei tarkoita samaa kuin alaikäinen, vaikka valtaosa teineistä alaikäisiä onkin. Teini -sana tulee englannin kielen sanasta "teen", joka merkitsee -teen loppuisia ikänumeroita, eli teini-ikä alkaa kolmestatoista (thirteen) ja kestää 19. ikävuoden loppuun asti (nineteen), eli teini-ikäisyys päättyy vasta 20. syntymäpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Silti olet ollut teini, kun sait lapsen ja menit naimisiin. Teini-ikä=13-19v eli ne iät, joissa englanniksi on teen-pääte. Teenage, you know.
7, 9 ja 12 eivät ilmeisesti osaa lukea aiempia viestejä, kun jankkaus tuosta samasta kommentista vaan jatkuu, vaikka alkuperäinen kirjoittaja jo selvensi mitä tarkoitti.
No, omasta mielestäni tuon ikäinen on teini, kun kaikilla ei ole edes murrosikä päättynyt. Aivothan kehittyvät 25-vuotiaaksi saakka.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia tuon ikäiset on. Vartalokin tuossa iässä vielä puolikehittynyt eli joku pedo sen on keksinyt, että ihmiset on aikuisia jo 18 vuoden iässä.
Totta. 18-19-vuotiaat ovat tosi nuoria vielä ja se näkyy myös ulkonäössä.
Teini ja nuori aikuinen samaan aikaan.
Kyllä ovat.
Nykyisen aivotutkimuksen tulokset kertoo, että ihmisen teini-ikä kestää itseasiassa 25-vuotiaaksi saakka. Ihmisen aivot ovat suuret ja kehittyminen hidasta. Esim. Otsalohkossa tapahtuu kehitystä tuohon ikään saakka.
Kyllähän tuon oikeastaan tietää ihan itseään miettimällä :) mulla ainakin on järki tullut päähän vasta tuon 25v. jälkeen aikalailla :D En tietenkään väitä, että kaikilla olisi näin, tämä koskee vain omaa henkilökohtaista kokemusmaailmaani.
Vierailija kirjoitti:
7, 9 ja 12 eivät ilmeisesti osaa lukea aiempia viestejä, kun jankkaus tuosta samasta kommentista vaan jatkuu, vaikka alkuperäinen kirjoittaja jo selvensi mitä tarkoitti.
No, omasta mielestäni tuon ikäinen on teini, kun kaikilla ei ole edes murrosikä päättynyt. Aivothan kehittyvät 25-vuotiaaksi saakka.
Sorry, en pystynyt lukemaan viestejä, jotka kirjoitettiin samaan aikaan kuin minä kirjoitin omaani. Av:lla ei valitettavasti näe, mitä toiset ovat parhaillaan kirjoittamassa. Ja viestit tulevat tänne joskus vähän viiveellä ainakin omalla koneellani.
t. 12
P.S. Teini-ikä ei ole mielipidekysymys, vaan sille on ihan virallinen määritelmä
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajattelet kuitenkin?
Englannin sana teen ei ole alunperin tarkoittanut samaa kuin suomen teini-sana, eli sinänsä tuo nineteen eighteen jankkaus on turhaa. Katsokaa vaikka wikipediasta.
On, ihan virallisen määritelmän mukaan. Vaikka täysi-ikäisiä ovatkin.
20v lähtien ei ole enää teini.