En jaksa, isäni ei usko vieläkään koronaohjeistuksia, mitä voin tehdä?
Olen suunniltani huolesta isäni takia. Laittoi juuri viestin, että kävi tänään parturissa. Eikä ollut eka kerta, kun vähät välittu koronasuosituksista. Olen niin väsynyt kertomaan hänelle, että EI, nyt ei noin voi toimia. Minkäs teet. Asumme Uudenmaan rajan eri puolilla, mikä pahentaa huoltani.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäärä mikä jäärä. Ymmärrän huolesi, mutta ehkä ainoa keino saada isäsi tajuamaan on vain valistaa häntä siitä, miten ikävä tunne on kuolla hapenpuutteeseen kun keuhkot eivät enää vedä.
Kukaan ei hyödy "valistamisesta".
Pitäisi pitäytyä ihan vaan neutraaleissa tosiasioissa. Tuollainen pelonluetsonta ja liioittelu vain huonontaa asiaa.
Kerro "neutraali tosiasia" joka vaikuttaa yhtään kehenkään vähänkään itsepäiseen. Niinpä.
Jos ei tavalliset faktat auta niin se on jokaisen oma asia.
Kehenkään ihmiseen ei älyttömät huijaukset tehoa. Teet vain itsestäsi tyhmän.
Tämä on varman tilanne monen omaisen kohdalla.
Iäkläillä on ehkä muisti hiukan jo reistannut eivätkä oikein osaa muuttaa tapojaan, joita ovat pitkään noudattaneet.
Nyt oikeasti tarvittaisiin "kentälle" ihmisiä, jotka ohjaisivat iäkkäitä palaamaan koteihinsa vaikka kauppakeskuksista ja jakamaan heille lappuja, joissa on neuvoja, miten saada esm ruoka tilattua kotiin.
Käsityskyky on ehkä hiukan jo huonontunut ja tapoja vaikea muuttaa.
Kaikki eivät osaa tilata kauppatavaroita ja lääkkeitä kotiin jne.
Missä on ohjeistettu, ettei parturissa saa käydä? Pitäisikö vähän miettiä sitä omaa huolen määrää, ettei vain itse ole se yhtälön hullu eikä se parturissa käyvä isäukko? Monille tuomiopäivän basuunoille tuntuu olevan surkuhupaisa ongalma sekin, kun ihmisiä kuolee koronaan niin vähän. Heti kun toteaa, että koronaan on Suomessa kuollut niinkin harva kuin noin joka 203703:s, niin alkaa pirunmoinen alaspäin peukuttaminen. Suomessa ei ole edes kuin viisi kuntaa, joissa on enemmän asukkaita kuin 200000.
Vierailija kirjoitti:
Missä on ohjeistettu, ettei parturissa saa käydä? Pitäisikö vähän miettiä sitä omaa huolen määrää, ettei vain itse ole se yhtälön hullu eikä se parturissa käyvä isäukko? Monille tuomiopäivän basuunoille tuntuu olevan surkuhupaisa ongalma sekin, kun ihmisiä kuolee koronaan niin vähän. Heti kun toteaa, että koronaan on Suomessa kuollut niinkin harva kuin noin joka 203703:s, niin alkaa pirunmoinen alaspäin peukuttaminen. Suomessa ei ole edes kuin viisi kuntaa, joissa on enemmän asukkaita kuin 200000.
Iäkkäiden ei pidä nyt mennä minnekään. Yli 70-vuotiaat ei saa mennä kuin ihan pakollisiin.
Ei kannata mennä parturiin.
Ja vähättelijöille tiedoksi, olemme epidemian alussa vasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäiden ei pidä nyt mennä minnekään. Yli 70-vuotiaat ei saa mennä kuin ihan pakollisiin.
Ja vähättelijöille tiedoksi, olemme epidemian alussa vasta.
Ei kyllä se vain liioitettelua puhua vähättelijästä, kun toteaa matemaattisena faktana, että aniharva suomalainen on kuollut koronaan. Kun huomoioidaan vielä 1,6 miljoonaa ulkosuomalaista, niin vieläkin aniharvempi. Ruotsin tilannettakin siunaillaan, vain noin joka 22000:s ruotsalainen on kuollut koronaan. Ja jotta hommassa ei olisi mitään järkeä ja suhteellisuudentajua, niin ainoastaan koronakuolemat lasketaan.
Mun vanha isä tajuaa kyllä itse pysyä kotona, mutta ei ymmärrä sitä, että kaikkien muidenkin pitäisi. Hän luulee, että me nuoremmat jatketaan ihan normimenoa. Käyn hänelle kaupassa ja sitten hän saattaa soittaa seuraavana päivänä, että jos toisin hänelle lehden ja omenoita. Tai veisin housut ompelimoon jne. Loukkaantuu jos en juokse hänen asioillaan.
Teen etätöitä ja omat ruuat tilataan kotiin kuljetuksella. En käy muualla kuin pakollisissa hommissa.
En kyllä olis huolissani, ja kai nyt parturissa saa käydä, sairastuu jos sairastuu, niinhän meille muillekin käy.
Itse valistin jääräpäistä äitiäni sanoen, että jos sinun kaupassa käyntisi takia Suomeen tulee ulkonaliikkumiskielto niin ketään ei enää naurata. Kysyin myös haluaako hän olla kilpasilla hengityskoneen käytöstä jonkun kolmekymppisen uraohjuksen kanssa. Nyt saan hoitaa hänen kauppa- ja apteekkiasiansa.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö jokainen paikka erikseen kieltää nimeltä. Älä käy parturissa, älä käy kampaajalla, älä käy kenkäkaupassa, älä käy ... kun yleinen ohjeistus on välttää kaikkea muuta kuin aivan pakollista liikkumista (=ruokakauppa ja apteekki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vähättelijöille tiedoksi, olemme epidemian alussa vasta.Ei kyllä se vain liioitettelua puhua vähättelijästä, kun toteaa matemaattisena faktana, että aniharva suomalainen on kuollut koronaan. Kun huomoioidaan vielä 1,6 miljoonaa ulkosuomalaista, niin vieläkin aniharvempi. Ruotsin tilannettakin siunaillaan, vain noin joka 22000:s ruotsalainen on kuollut koronaan. Ja jotta hommassa ei olisi mitään järkeä ja suhteellisuudentajua, niin ainoastaan koronakuolemat lasketaan.
Niin. Tähän asti. Mutt ollaan alussa vasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vähättelijöille tiedoksi, olemme epidemian alussa vasta.Ei kyllä se vain liioitettelua puhua vähättelijästä, kun toteaa matemaattisena faktana, että aniharva suomalainen on kuollut koronaan. Kun huomoioidaan vielä 1,6 miljoonaa ulkosuomalaista, niin vieläkin aniharvempi. Ruotsin tilannettakin siunaillaan, vain noin joka 22000:s ruotsalainen on kuollut koronaan. Ja jotta hommassa ei olisi mitään järkeä ja suhteellisuudentajua, niin ainoastaan koronakuolemat lasketaan.
Meinaatko, ettei ulkosuomalaisia ole kymmenientuhansien Italiassa, Espanjassa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa kuolleiden joukossa yhtään?
Olet vielä ääliömpi kuin ensin luulinkaan.
Soita mielenterveyspuhelimeen, jos empatiaa kaipaat.
Ei itsenäistä aikuista voi holhota. Koeta tajuta, että jankutuksesi vain pahentaa isäsi vastarintaa.
Mulla on 85-vuotias astmaattinen isä, jolle on myös turha viisauksia ammentaa. Olen huolissani, mutta itse hän elämäänsä elää 300 km:n päässä Uudenmaan rajan eri puolella.
Eli et ole ainoa. Suosittelen keskittymään asioihin, joihin VOIT vaikuttaa.