Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VIISAS KULUTTAJA TOIMII NYT NÄIN: Ei nettiostoksia, ei lahjakortteja. Ei mitään kallista. Säästä!

Kuluttaja-asiantuntija muistuttaa:
06.04.2020 |

1. EI NETTIOSTOKSIA
Älä osta netistä, jos joudut maksamaan tilauksen ennen kuin olet saanut sen. Tätä sääntöä pitää noudattaa siksi, että nettiostajalla on suuri riski menettää rahansa ja jäädä ilman tuotetta kaupan konkurssin takia.

2. EI LAHJAKORTTEJA
Lahjakortti on ajatuksena kaunis, mutta valitettavasti se muuttuu arvottomaksi, kun kauppa menee konkurssiin eikä lahjakorttia voi enää käyttää.

3. ÄLÄ OSTA MITÄÄN KALLISTA
Tuotevastuu ja takuu katoaa myyjän hakeutuessa konkurssiin. Kuluttaja jää näissä tilanteessa häviäjäksi.

4. SÄÄSTÄ
Nyt on oikea aika laittaa kaikenlainen kulutus minimiin ja säästää vaikeita vuosia varten! Emme ole vielä nähneet kuinka vaikeaksi maailman tilanne menee tämän vuoden aikana. Käy läpi kaikki menosi ja karsi kaikki ei-välttämätön. Esim. tee ruoka itse, älä hae take away -annoksia. On epäterveellistä tukea yrittäjiä, koska tässä tilanteessa yrittäminen ei ole kannattavalla pohjalla.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostele vain ostelemisen vuoksi, mutta lapsille on pakko ostaa kevät- ja kesävaatteita ja huoneeseen, jota remontoimme, pitää saada kaikenlaista pientä, mm. valaisimet.

Vierailija
22/28 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt ihan normaalisti ja kuluttanut normaalisti. En muutenkaan shoppaile huvikseni ja ostan vain tarpeeseen. En minäkään nyt lahjakortteja ostaisi. Juuri varasin ajan kampaajalle ja aion siellä myös käydä. Olen käynyt myös ostoskeskuksessa. Bensaa menee kuin ennenkin. Ruokaa ja hygieniatuotteita on tullut ostettua varastoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle meille joilla etätyö on mahdollista jää nyt rahaa säästöön ihan väkisin kun kulutusmahdollisuudet ovat vähäiset. Tätä ei ole sanottu missään mediassa, pelkästään sitä toista, yhtä totta, olevaa talousahdinkoa uutisoidaan. Tilasin juuri hyönteishotellin nettikaupasta, siitäs sait neuvoja!

No eipä mulla mitään väkisin jää säästöön, vaikka etätöissä olen jo kuukauden ollut :D Vaikka bussilippuun ei nyt menekään rahaa, niin ruokakauppaan on mennyt tuplasti mitä normaalisti.

No kohta saat ostaa tuplasti isommat vaatteet.

Outoa miten jollain ajatukset pyörii ilmeisesti pakkomielteisesti painon ympärillä, kun ensimmäisenä mieleen tulee tällainen kommentti.

Et sitten osaa keksiä muita syitä ruokalaskun kasvulle, esimerkiksi että nyt ostetaan enemmän, koska halutaan kotivaraa, kotona on useammin syöjiä etäkoulun ja etätöiden vuoksi ja ruuan kotiinkuljetuskaan ei vielä ole maksutonta?

Vierailija
24/28 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kuluu nyt rahaa selkeästi vähemmän, 2 henkeä etätöissä. Vaikka kauppalasku tuntuukin isolta, jää pois kahden hengen lounassyömiset, lisäksi kaikki satunnaiset kahvilla käynnit muista huvituksista (leffat, keikat, teatteri) puhumattakaan. 

Myös bensaa säästyy ja sen mitä bensaa nyt ostaa, on tosi edullista. Ja laitoimme myös toisen auton seisontaan, suosittelen, säästää vakuutuksessa ja veroissa.

Vierailija
25/28 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio noudattaa ap:n neuvoja koska haluan tukea yrittäjia, talouskasvua ja suomalaisia työpaikkoja. Eli kulutan normaaliin tapaan, koska tiedän että minulla säilyy työpaikka eikä tule lomautuksia.

Rahaa jää tosin myös säästöön enemmän kuin normaalisti kun sitä ei nyt mene lounasravintoloihin eikä bensaan. Autollekin tein liikennekäytöstäpoiston koska en sitä nyt etätöiden takia tarvitse. Säästöä tulee satasia joka kuukausi ilman että lopetan shoppailua. Meillä etätyöt alkoivat kolme viikkoa sitten ja jatkuu ainakin toukokuun loppuun.

Vierailija
26/28 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo taas. Olen tähänkin asti ostanut netistä ruokaa lukuunottamatta lähes kaiken. Miksi lopettaisi nyt kun mihinkään ei pitäisi mennä? Älä osta netistä, mutta pysy kotona. Hohhoijaa.

Vierailija
27/28 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päteviä neuvoja. Kannattaa ottaa oppia.

Vierailija
28/28 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä oli kyllä maailman typerimmät neuvot koottuna tähän tilanteeseen. Todellakin olen ostanut lahjakortteja ja jatkan ostelemista, koska sillä voin yrityksiä auttaa tässä tilanteessa. Jos yritys on pystyssä vielä syksyllä, pääsen lahjakorttejani käyttämään tai antamaan lahjoiksi, jos ei, niin sitten ei, mutta ainakin tein parhaani. Henk.koht. mulle ihan sama, menikö rahani "hukkaan" vai ei. Näen asian niin, että tällä hetkellä käytän rahaa sen hyväksi, että koko Suomi ei menisi konkkaan. Jos jotkut yritykset menee mun panoksesta huolimatta, niin harmi, mutta jos jotkut ei mene, se on pelkkä bonus, että lahjakortistani on vielä mulle joku muukin hyöty kuin se, että autoin pienyrittäjää.

Jos jokainen meistä ostaisi nyt niitä lahjakortteja, yritykset olisivat olemassa vielä syksyllä, kun niitä pääsee käyttämään. Sama koskee nettiostoksia, olen tehnyt ja jatkan tekemistä todellakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä