Miten tuo Uniklubi voi olla yhtään suosittu? Laulaja ei osaa laulaa ja sanoitukset on jopa kökömpiä kuin Ilkka Alangolla.
Jotain teinixien päiväkirja paatoksia. Yögh.
Olisivat edes hyvännköisiä, mutta ei. Ihan tuskaa kuunnella tuota " laulua" .
Kommentit (35)
Ap tässä taas :)
Ihanaa, että joku voi tehdä tuollaisen analyysin minun älystäni ja lukuharrastuksestani, sen peruusteella että Uniklubin tekstit ovat minun mielestäni huonoja.
Minä luen paljon suomalaista kirjallisuutta (ja muutakin) ja mielestäni esimerkiksi Leena Krohn käyttää taitavalla tavalla suomenkieltä. Samoin luen hyvin paljon runoutta, ja monenlaisia erityylisiä tekstejä (en tosin dekkareita tai hömppää). Joten kyllä minä olen monentyylistä tekstiä lukenut. Minä nautin jopa Tommy Tabermannin runoista, mutta minusta edelleen Uniklubin sanoittaja kirjoittaa kliseistä huttua.
Silti minun mielestäni moni muu ihminen osaa kirjoittaa aidosti ja tunteella mahtipontisia asioita. Pateettisuudessa on kuitenkin se vika, että silloin kuin ei taitoa ole, niin teksti on lähinnä naurettavaa yritelmää. Mielestäni vaikkapa Oscar Wilden teksti silloinkin kun se on äärimmäisen pateettista, on hyvää ja nautinnollista. Toisin kuin Uniklubin tekstit.
En myöskään kuuntele " oohaahbaby" -musiikkia, mutta se lienee jollekin täysin käsittämättömyys :)
t. ap
ja jatkan vielä niinkin että minun mielestäni Uniklubin ainoa puute ei ollut sanoitusten sieluttomuus, vaan ihan sekin että solistin ääni sattuu korviini.
Ja jos keksisin nyt jonkun esimerkin, niin kyllä minun mielestäni " avaat rintani kuin lyhdyn ja sytytät sinne kynttilöitä" on paljon laadukkaampaa suomenkieltä kuin " Niin kadotettu maailmamme herää kylmyyteen käsissämme vain tuhkaa on, miten kauan me harhailtiin ja vaikka sylissämme kaunein on ja vaikka käsissämme avaruus niin enää emme löydä reitillemme" . Vaikka en edes erityisemmin pidä A.W.Yrjänästä.
Kyllä tuosta Uniklubin sanoittajasta voi joskus kehkeytyä taitava kirjoittaja, mutta sitä hän ei kyllä vielä ole.
siis tämä
" jää syliin hiljaa
pian syyssateet saapuu luo
tuulen tuomina
sammuvat yöt
tuu mun viereen
ja jää kunnes päivä saa
kukkiin puhkeaa
tää kuoleva maa
jää mun viereen
on niin kylmä ilman sua
tyhjää tuikkivat
Taiwanin kuut"
Tässäpä lukiolaisen tekemä luonnehdinta runosta:
http: //lukio. kauhajoki. fi/kaluverkko/kulttuuri/epatoivoista_rakkautta. htm
Muksut tekivät Saarikosken runosta kappaleen 1960-luvulla. Merkityksellistä lyriikkaa.
Suosikkisanoittajiani ovat Juha Lehti, Samuli Putro, A.W. Yrjänä, Gösta Sundqvist, Jussi Hakulinen ja Heikki Salo. Hanhiniemelläkin on muutama helmi, eikä Juicekaan huono ole.
Uniklubin sanoittaja on oikealla tiellä, mutta se oma persoonallinen ote puuttuu vielä.
Lukioikäisen kotitehtävänään kirjoittama analyysi se vasta onkin pätevä kriteeri sille, että mikä on hyvää ja mikä huonoa runoutta. Myönnän, että kyse on ihan mielipide-eroista, mutta minusta edelleenkään Uniklubin sanoituksia ei voi kehua SinäMinä-kamaa paremmaksi.
Tuo 37 pätkän tunnistin, se on Ville Leinosen jostain laulusta. Varmaan sitten Taiwanin kuut? Olikohan sen nimistä laulua edes :D Minun mielestä Ville Leinonen on vähän siinä rajalla. Osa hänen sanoituksistaan on todella kauniita varsinkin jos lukija/kuuntelija on yltiöromanttinen, mutta joskus silloin tällöin ne särähtävät vähän kliseiden puolelle. Tai sitten se on se " SSSSS" mikä niissä särähtää korvaan. Minusta hänellä on yksi tosi kaunis laulu, jonka sanoja en kyllä saa päähäni. Siinä oli jotain polusta ja tuhansista kieloista.
t. ap
teistä ei taida kukaan olla Uniklubin kohde ikäisiä. Eikös ko. bändi ole tarkoitettu juuri sille ikäpolvelle joka nimenomaa sitä sinäminää lukee ja niille nuo sanat ovat varmaan ihan oikeanlaisia.
Vertailukohdiksi paremmasta sanoituksesta ei tullut yhtään saman ikäluokan suosikkipändeistä vaan meille vanhemmille suunnatuista, jo alansa konkareista.
Ihan yhtä pateettista paskaa ne on negativen yms. sanoitukset pullollaan, se vaan, että ne laulaa sen englanniksi tekee siitä helpommin hyväksyttävää. :)
Niin, ja rakkauslaulut on vaikeita tehdä niin, ettei ne kuulostais korneilta ---> varsinkin kun kohteena on teinit jotka eivät jaksa pohtia sanojen todellisia merkityksiä illatpitkät vaan haluavat, että joku laulaa juuri niinkun niistä erohetkellä tuntuu :D ---> ilmeisesti näille suurille ja mahtipontisille rakkauslauluille on kuitenkin tarvetta parin platinan edestä :)
P. S Basisti muuten on ihan mielettömän söpö ;)
Ainoa hyvä asia bändissä on heidän vähäinen ikänsä ; )
Tiedän, etten ole kohderyhmää (35 v).
Ei kaikki tuossakaan ikäryhmässä kuuntele Negativea tai Uniklubia. Onneksi.
Niin, unohdin ihan sen seikan että näillä 26 ikävuodellani olen jo ihan liian vanha ;)
Uniklubi sai siis nyt minun kritiikkini siksi, että sitä nyt vaan tulee aika paljon radiosta ja sen vuoksi se tuli mieleeni. Lisäksi minusta oikeasti tuntuu pahalta se tapa, millä solisti laulaa koska se särähtää korvaani. Negativea sieltä taitaa onneksi harvemmin tulla ;) Ja tavallaan on kyllä hyväksytympää käyttää huonoa vierasta kieltä, kuin huonoa äidinkieltä. Minun mielestäni siis.
t. ap
Mun kohderyhmäikäinen pikkusiskoni kuuntelee muuten Guns' n' Rosesia, David Bowiea, Placeboa yms :D
Niitä gunnareita ---> don´t cry (oli muuten mun lemppari kun olin sen 13 ja sanat musta maailman ihanimmat)
Talk to me softly
There is something in your eyes
Don' t hang your head in sorrow
And please don' t cry
I know how you feel inside I' ve
I' ve been there before
Somethin is changin' inside you
And don' t you know
Don' t you cry tonight
I still love you baby
Don' t you cry tonight
Don' t you cry tonight
There' s a heaven above you baby
And don' t you cry tonight
Give me a whisper
And give me a sign
Give me a kiss before you
tell me goodbye
Don' t you take it so hard now
And please don' t take it so bad
I' ll still be thinkin' of you
And the times we had...baby
Don' t you cry tonight
Don' t you cry tonight
And please remember that I never lied
And please remember
how I felt inside now honey
You gotta make it your own way
But you' ll be alright now sugar
You' ll feel better tomorrow
Come the morning light now baby
And don' t you cry
Don' t you ever cry
Don' t you cry tonight
Baby maybe someday
Don' t you cry
Don' t you ever cry
Don' t you cry
Tonight
You could be my unintended
Choice to live my life extended
You could be the one I' ll always love
You could be the one who listens
To my deepest inquisitions
You could be the one I' ll always love
I' ll be there as soon as I can
But I' m busy mending broken
Pieces of the life I had before
First there was the one who challenged
All my dreams and all my balance
She could never be as good as you
You could be my unintended
Choice to live my life extended
You should be the one I' ll always love
Before you
Uniklubi on edelleen paskaa! Kyllä nuo suuret tekstintekijät tulee vähän muualta. Esim. Leevi & the Leavings on paljon paremmin sanoitettua matskua.