Suurentunut perna, mistä voi johtua? Onko jollakin ollut?
Mitä muita syitä voi olla suurentuneeseen pernaan kuin syöpä?
Voiko matala-asteinen tulehdus aiheuttaa pernan suurentumista?
Kommentit (23)
Mononukleoosia en ole sairastanut eli se ei ainakaan ole syynä. Mikä muu voisi aiheuttaa? Syöpä varmaan näkyisi perus verikokeissa.
Erilaiset verisairaudet, koska perna hajottaa punasoluja. Niitä on sitten laidasta laitaan, lievästä todella ikäviin.
Oletko täällä arpomassa kun et uskaltaudu terveydenhuoltoon jatkotutkimuksiin. Itselläni sama tilanne.
Mielelläni menisin jatkotutkimuksiin, niin ei tarvisi elää epätietoisuudessa ja olla huolissaan. Mutta kun ei ole luvassa mitään muuta kuin seurantalinja. Mitä jatkotutkimuksia sinulle on tulossa kommentin 6. Kirjoittaja?
Ap
Onko jollakin tietoa tai kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni menisin jatkotutkimuksiin, niin ei tarvisi elää epätietoisuudessa ja olla huolissaan. Mutta kun ei ole luvassa mitään muuta kuin seurantalinja. Mitä jatkotutkimuksia sinulle on tulossa kommentin 6. Kirjoittaja?
Ap
No jos sua ei ole otettu kiireellisenä tutkimuksiin, kyse ei varmasti ole mistään vakavasta.
Mononukleoosin voi kyllä sairastaa luullen sitä flunssaksi. Kaikilla se ei mene pahaksi.
Kahdella kaverilla autoimmuunihematooma. Perna söi omat punasolut. Molemmilta perna poistettiin. Oli tuplaten normaalin kokoinen.
Ainakin myelofibroosi aiheuttaa pernan suurenemisen. Se on nyt ainoa, joka tulee mieleen.
No miehellä oli imusolmukesyöpä ja perna oli 20cm halkaisijaltaan. Siellä oli 8cm kasvain. Perna poistettiin ennen sytoja.
Miten paljon suurentunut? Mulla huomattin sattumalöydöksenä leikkauksen yhteydessä et perna on ylärajalla kooltaan. Itseä jäi vaivaamaan niin kävin muutaman kuukauden päästä uudelleen ultrassa, samaa kokoa edelleen, ei mitään vikaa missään. Verikokeet pääosin ok. Ei edes seurata ja tuosta on pari vuotta ja edelleen oon ihan kunnossa. Ja mä oon suuren luokan luulotautinen, enkä silti stressaa tuota enää.
Ainakin mononukleoosissa (pusutauti) voi perna suurentua.