Käsi sydämelle! Kuinka paljon olet menettänyt varallisuuttasi koronakriisin seurauksena?
1. kuinka paljon olet menettänyt?
2. mitä aiot tehdä, jotta selviät tilanteesta?
Kommentit (28)
Yksi ikiaikainen luonnonlaki pitää edelleen paikkansa: siinä vaiheessa kun tuulipuvut kiinnostuvat sijoittamisesta, on aika vetää munat ulos.
Nauratti sen yhden Salkkari-eukon, oliko Jasmin Hamid vaimikälie, juttu tuossa eilen; valittelee rahapulaa kun meni työt ja sijoitukset. Eikös tämän maallikon pitänyt olla joku ammattisijoittaja melkein? Tuollaiselta nätiltä ulkokuorelta otettiin akkainlehtiin jotain haastatteluja sijoittamisesta ja raha-asioista. HAHA, kuka tahansa voi tituleerata itseään "sijoittajaksi" parin tonnin panoksilla kun nousumarkkinassa sokea kanakin saa parin prosentin arvonnousua sijoituksilleen.
Olen jo sen verran varttunut - ja lisäksi tunnen historiaa lukeneisuuttani - että voin sanoa tämän saman kuvion toistuvan aina 10 vuoden välein. Aina on tullut näitä "naissijoittajia", poppaukkoja ja muita kähmijöitä elvistelemää ja jakamaan vinkkejään ennen romahdusta.
Lähdetään pallonhallinnasta; jos panoksesi ovat alle 10 000 000 euroa niin olet osakesäästäjä, et sijoittaja. JA KAIKKI PAINAA TÄN NYT KALLOONSA SEURAAVAA NOUSUKAUTTA VARTEN!!!
Maksoin asuntolainani loppuun joulukuussa 2017 ja sen jälkeen olen vain kerryttänyt rahaa tilille. Olen koko ajan miettinyt että pitäisi sijoittaa johonkin; osakkeisiin, rahastoihin jne. koska inflaatio syö rahojen arvoa koko ajan. En kuitenkaan koskaan saanut aikaiseksi; jotenkin pelotti että mitä jos sitten valitsenkin väärin ja menetän rahat jne. (olen erittäin turvallisuushakuinen, johtuen lapsuuden kokemuksistani). No en sitten ehtinyt niitä sijoituksia tehdä ja nyt on tilillä 89 000 euroa. Joten en ole menettänyt varallisuuttani yhtään nyt koronakriisin aikana; tietysti se sama inflaatio-ongelma kuin ennenkin, mutta arvon väheneminen on kuitenkin aika maltillista.
Kunhan tästä selvitään aion sitten katsoa niitä sijoituskohteita. Johonkin nuo rahat pitää kai saada.
Olen menettänyt 1000 euroa, kun maksoin poikani perheen yhtiövastikkeen. Häneltä loppui työt. Onneksi sai heti tilapäistöitä. Minulla on reilusti puskuria.
En ole viitsinyt tarkkaan katsoa, mutta noin 40000-50000€ on sijoitusten arvo tippunut. Pahin osake, jota minulla on aika raskaalla painolla, on tullut alas 70% hyvin lyhyessä ajassa. Tämä on kiinteistösijoitusyhtiö, joka omistaa elokuvateattereita, huvipuistoja, laskettelukeskuksia ja muita vapaa-ajankohteita ympäri USA:ta.
Enempi tässä on harmittanut, ettei ole oikein käteistä ostaa lisää. Mieheltä lainasin kymppitonnin, jolla tein jo parin tonnin lisätappiot. Valtaosan maksoin jo takaisin, mutta loput sitten seuraavista palkoista, jotka muuttuvat pian ansiosidonnaisiksi päivärahoiksi.
Harmittaa, että monen yhtiön osinkojen maksu nyt viivästyy. Mutta ehkä sitten kun niitä vihdoin maksetaan, osakkeet ovat halventuneet vielä lisää.
Olin mukana jo finanssikriisissä, tämä ei ollut minun ensimmäinen romahdus. Mutta ei edes finanssikriisissä ollut tällaista, että osake tulee 30% alas yhdessä päivässä. Perheen talous lähti tähän romahdukseen hyvistä lähtökohdista, joten sen puolesta en hermoile että tässä joku perikato olisi tulossa. Miehellä on enemmän sijoituksia ja enemmän tappioita. Niitä realisoidaan nyt vähintään sen verran, ettei tarvitse muutamaan vuoteen maksella osingoista veroja.
Tyttäreni on nuori opiskelija ja hänen sijoitukset kyykkäsivät lyhyessä ajassa 80000€ -> 50000€. Yllättävän rauhallisesti hän on tähän suhtautunut, mikä on tietenkin hyvä. Ja samalla harmillista, ettei hänelläkään ole rahaa ostaa nyt lisää. Ehkä sitten syksyllä voi katsoa tilannetta, kun saa lisää opintolainaa.
Vaikka tämä osakkeiden arvon tippuminen ei näy arjessa mitenkään, niin kyllä se vaikuttaa silti omaan fiilikseen ja sitä kautta kuluttamiseen. Nousukaudella sitä tuntee olevansa varoissaan, tällainen pörssiromahdus saa vähän puolustusasentoon. Ja tulee tunne, että nyt pitää elää nuukasti ja säästää, että saa ostettua lisää osakkeita. Ja vähintäänkin kartetaan turhaa tuhlailua ja riskinottoa. Autonvaihtoa ei mietitä nyt eikä kesämökin ostamista.
Vain harrastusmaksut. Tähän mennessä.
Hidastelin helmikuuussa kolmen päivän verran sen ensimmäisen perjantaipudotuksen verran. Sinä aikana suli jotain 40 000 eur. Pistin kaikki salkut lihoiksi.
Sijoituksia minulla oli huippuvaiheessa 2800 eurolla, mikä on nyt kutistunut 2300:n, eli olen teoriassa hävinnyt 500 euroa. En kuitenkaan luovu noista, koska odotan että arvo nousee vielä joskus myöhemmin.
Palkkaan tilanne ei ole vielä vaikuttanut, mutta minulla on määräaikainen soppari, ja tiedän jo nyt ettei sitä voida jatkaa. Vuoden se on vielä voimassa. Sen jälkeinen aika tuntuu hyvin epävarmalta, koska alallani työllistyminen on normaalitilanteessakin vaikeaa.
Omistan myös asunnon, jonka arvo todennäköisesti putoaa jonkin verran tulevina vuosina. Tämänhetkisen arvion mukaan ehkä 15 000,-. Sitäkään en ole aikeissa myydä, joten käytännössä arvonmenetys jäänee teoreettiseksi.
Toisin sanoen vielä en ole menettänyt paljonkaan, mutta tulevina vuosina menetyksiä kyllä tulee.
Osakkeidrn arvo tippui alussa 100 000€. Nyt en ole edes katsonut, koska mitään ei voi tehdä. Lisäksi töistä olen palkattomalla vapaalla. Lomautus tulossa.
Ajan kanssa tästä selviää.