Yskä kestänyt 2 kk
Yskä alkoi lähes ilman muita oireita helmikuussa eli 2 kk sitten. Silloin ei vielä korona ollut Suomessa virallisesti levinnyt, eikä lääkäri koronaa epäillyt 3 viikon uskomisen jälkeen. Sain antibiootit poskiontelontulehdukseen ilman labroja. Astmaa tämä ei kuulemma ole.
Olo on ollut muuten hyvä, mutta viimeiset viikot keuhkon ”pohjat” ovat olleet yskiessä hieman arat. Olo on edelleen muuten suht ok, vaikka liikunta välillä hengästyttää.
Normitilanteessa 2 kk yskä pitäisi ehdottomasti tutkia. Mutta nyt on turha yrittää minnekään lääkäriin kun en kuoleman kielissä ole. Jotenkin kuitenkin vähän aavistan, että minulla on ollut oireeton/vähäoireinen korona. En ole matkustellut tai tavannut riskialueella matkanneita. Mutta olen ollut samassa neukkarissa asiakkaan kanssa, joka oli juuri palannut Pohjois-Italiasta helmikuun alussa. Silloinhan muka koronaa ei siellä ollut ja tyyppi oli oireeton. Makaaberia sanoa, mutta toivoisinkin, että tartunta olisi tullut ja selviäisin tällä pelkällä yskällä.
Aika hitaasti kyllä Suomessa herättiin. Suomen tartunnathan pääosin ainakin alussa oli näitä hiihtolomalaisten Alpeilta tuomia. Lombardiassa riehui epidemia ja Suomessa vaan todettiin, että ihan vaaratonta on Milan kentältä lentää.
Kommentit (13)
Kumppani yski 9 viikkoa välillä joulu-helmikuu. Välillä meinasi tukehtua ja oli ihan harmaa kasvoiltaan. Todella sairaan näköinen. Mutta sitten se rauhoittui viimein. Yskä alkoi pienellä flunssan poikasella joka ei äitynyt sen pahemmin mutta yskä jäi.
Nyt vähän yskähtelee taas mutta on tupakkamies ja töissä pölyisessä ympäristössä. Tuo 9 viikon yskä oli kuitenkin erittäin paha ja poikkeava normaalista.
Ei suostunut menemään lääkäriin.
En usko että on korona kyseessä, koska helmikuun alussa se ei ole riehunut Italiassakaan vielä niin suurella voimalla. Mutta nythän kohta alkaa vasta-ainetestit, voithan yrittää hakeutua sellaiseen niin asia selviää.
Täällä myös ollut lähes koko perheellä pitkään jatkunutta yskää. Osalla myös kurkkukipua.
Kysy lääkäriltä kunnollinen yskänlääkeresepti, ei pelkästään apteekin tehoton litku.
Kuvailet ihan 17v poikani yskän. Samaa ollaan mietitty, et normiaikana ois hakeuunut jo lääkäriin mutta nyt vaan köhii kotona. Yleiskunto hyvä, yskä ei valvota mutta jatkunut tosiaan jo yli 2kk.
Suomessa oli koronatartunnan saanut kiinalainen jo tuolloin. Ehkä tautia on jo ollut, mutta sen olemassaolosta ei tiedetty.
Yläasteella yskin varmaan puoli vuotta sellaista puuskittaista ja voimakasta limaista kivimurskaamoyskää. Kaikki kokeet tehtiin ja otettiin keuhkokuvakin. Jälkeenpäin pohdin olisiko koulussa ollut hometta?
Vierailija kirjoitti:
Kumppani yski 9 viikkoa välillä joulu-helmikuu. Välillä meinasi tukehtua ja oli ihan harmaa kasvoiltaan. Todella sairaan näköinen. Mutta sitten se rauhoittui viimein. Yskä alkoi pienellä flunssan poikasella joka ei äitynyt sen pahemmin mutta yskä jäi.
Nyt vähän yskähtelee taas mutta on tupakkamies ja töissä pölyisessä ympäristössä. Tuo 9 viikon yskä oli kuitenkin erittäin paha ja poikkeava normaalista.
😓
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin pelännyt jo keuhkosyöpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin pelännyt jo keuhkosyöpää.
Minäkin 😑
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole astmaa?
Lääkäri teki puhallustestin ja totesi, ettei viittaa astmaan. Yskänlääkkeet ei ihan tutkitusti toimi.
Toki yskä alkoi sen jälkeen kun muutin uuteen vuokra-asuntoon. En kuitenkaan ole epäillyt hometta muuten. Ja kyllä tämä virus ainakin alkujaan oli, koska jossain vaiheessa siihen liittyi myös räkäisyyttä. Oireet ikään kuin vaihtelevat, välillä nuhaa, nyt on ollut ripulia minulla ja lapsella.
Työpaikkani oli Lauttasaaressa, jossa helmikuussa oli koululuokka karanteenissa. Lounaalla kävin kaupoissa ja ravintoloissa, joissa nämä perheet myös liikkuivat. Samoin poikkeustilaan asti kuljin koko alkutalven päivittäin 2 h metrossa. Eli jos oireettomana koronaa on liikkunut, niin aika altistunut olen ollut.
Minulla on aina pienenkin flunssan jälkeen tosi paha yskä, joka kestää tuon pari kuukautta ja häipyy sitten itsekseen pois. Ei vaivaa muulloin, eli ei ole diagnosoitu astmaa, mutta hoidetaan astmalääkkeillä, avaava ja hoitava inhalaattori on tuon yskän ajan käytössä. Yleiskuntoon ei ole vaikuttanut. Koskaan ei ole keuhkoista mitään vikaa löytynyt, vaikka on kuvattukin tuon yskän aikana.
Miten niin ei ole astmaa?