Tarttuuko korona postitse?
Olen kirjoittanut 90-vuotiaalle isoisälleni kirjettä. Tänään minulla alkoi yskä. Uskallanko laittaa kirjeen huomenna postiin? Jos minulla onkin korona, voiko se tarttua kirjeen välityksellä?
Kommentit (9)
Ei taida olla yhtäkään tapausta todettu, että korona olisi tarttunut postin mukana. Kirje kulkee kuitenkin postissa useita päiviä. Ehkä joku norovirus korkeintaan voisi pystyä tartuttamaan kirjeen pinnalta, jos sekään.
Jos haluat pelata varman päälle, niin vie kirje perjantai-iltana postilaatikkoon tyhjentämisajan jälkeen. Näin se on karanteenissa useamman päivän ennen postilaatikon tyhjentämistä. Lisäksi postinkulku kestää muutaman päivän, joten on varsin epätodennäköistä, että mahdollinen virus eläisi kirjeessä niin kauan.
Virus voi selvitä paperipinnalla jopa 9 vuorokautta
Myös lenkkeily on riski (aerosoli)
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kielletaanko-pian-kaikki-ranskassa-…
Pariisin kaupungin viranomaiset ovat kertoneet kieltävänsä lenkkeilyn aamukymmenen ja iltaseitsemän välisenä aikana ehkäistäkseen uuden koronaviruksen leviämistä. Tähän asti pariisilaiset ovat saaneet kävellä tai juosta yksin kilometrin etäisyydellä kotoaan.
Linjan tiukennus johtuu siitä, ettei viranomaisten määräyksiä ole noudatettu. Aurinkoisina päivinä Pariisissa on nähty useita lenkkeilijöiden, kävelijöiden tai muuten vaan oleilijoiden ryhmiä siitä huolimatta, että poliisi on uhannut sakottaa turvasääntöjen rikkojia.
Kaikki, jotka eivät sairasta koronaa, saavat sen postissa. Sairastuneet köhivät niihin papereihin ja niistävät nenänsä ja sitten ne lähetetään kansalaisille.
Kirjeesi on todennäköisesti juhannuksena perillä, joten voit postittaa huoletta.