Jokohan kohta meidänkin asiantuntijat suosittelevat maskin käyttämistä?
Pitkään tuo WHO on vastustanut kansalaisten maskien käyttöä, mutta nytpä taitaa tulla muutos. Onneksi olen jo aloittanut ompelemisen ja käyttänytkin jo itse tehtyä maskia kauppareissulla.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa nyt, että ne itsetehdyt "räkärätit" kasvoilla ovat ehkä tyhjää pahempia idätysalustoja viruksille ja bakteereille. Ne eivät ole varma suoja mitään vastaan - pahimmillaan päin vastoin. En todellakaan aio käyttää. Välttelen mielummin ihmisiä.
Lisäyksenä edelliseen tässä vielä TUKES:in tekstiä aiheesta:
https://tukes.fi/artikkeli/-/asset_publisher/itse-tehty-maski-ei-suojaa…
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa nyt, että ne itsetehdyt "räkärätit" kasvoilla ovat ehkä tyhjää pahempia idätysalustoja viruksille ja bakteereille. Ne eivät ole varma suoja mitään vastaan - pahimmillaan päin vastoin. En todellakaan aio käyttää. Välttelen mielummin ihmisiä.
Kun on pakko esim kulkea julkisissa liikennevälineissä (työmatka) ja käydä kaupassa, niin itse kyllä käytän kaksinkertaisesta kankaasta tehtyä maskia. Pidän sitä tuon ajan, milloin olen ko paikoissa. Noudatan kyllä muitakin hygieniaohjeita ja panen maskin aina käytön jälkeen pesuun. Teen sen kaiken varalta, sillä luultavasti ensi viikolla on virallinen tieto, että taudista parantuneet levittävät vielä tautia muutaman päivän ajan. Luotan enemmän maskiin kuin harvakudoksiseen huiviin ja huivi on työläämpi pestä.
Ja todennäköisesti ensi viikolla tulee myös virallinen ohje maskin käyttämisestä julkisessa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli, tuossa sanotaan selvästi, että maskin käyttö suojaa muita, jos itselläsi on virustartunta. Ts kaikkien pitäisi käyttäytyä tänä päivänä kuin olisi itse viruksen kantaja. Kun kaikki käyttävät maskia, tartuntoja tulee vähemmän.
Tuolla Tukesin sivuilla todetaan: Viranomaiset muistuttavat, että itse tehdyt maskit eivät suojaa käyttäjäänsä koronavirukselta. Maski voi kuitenkin suojata muita, jos maskin käyttäjällä on virustartunta.
Eli itsetehty maski tekee juuri sen mitä täälläkin on sanottu - se estää maskin käyttäjää levittämästä virusta. Kun kaikki pitää maskeja, suojaamme toisiamme. Viruksen leviämisen hidastaminen on tärkeää ja siksi maskit pitää määrätä pakollisiksi kaikille ainakin kaupoissa ja julkisessa liikenteessä.
Maskeja on nykyisellä kysynnällä aika rajallinen määrä. Tärkein on tällä hetkellä, että terveydenhuollolla olisi tarpeellinen määrä.
USA:n viralliset ohjeet tilapäismaskin tekemiseksi. CDC on paikallinen tartuntatautivirasto.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/cloth-fa…
Maskista on hyötyä vaan jos sitä osaa käyttää. Sitä ei tule laittaa naamalle - koskea käsin - korjailla - laittaa takaisin - ottaa pois - aivastaa - pyyhkiä nenää - koskee käsin - laittaa takaisin yms. Tällaistä toimintaa tapahtuu ihan vahingossa, kun katukuvassa maskin kanssa liikkuvia seuraa. Maskeja on myös erilaisia, toiset eivät oikeasti suojaa juuri miltään.
Säästetään maskit siis ammattilaisille. Maskit ovat koko MAAILMASSA tiukilla, ei pelkästään Suomessa. Ammattilaiset ovat ihan oikeasti ammattilaisia ja tekevät parhaansa, on eri asia olla asiantuntija Suomessa kuin esim. Kiinassa (väkimäärä neliömetriä kohden eri, terveydenhuolto eri, keinot toimia eri, ihmisten elintaso ja väestön terveydentila eri). Asiat ei aina ole niin mustavalkoisia, ja media on kyllä tehnyt tosi kurjan työn tässä. THL:n, STM:n ja hallituksen ohjeet tietenkin muuttuvat tilanteen mukaan, kun nähdään mihin tilanne Suomessa kehittyy, he kyllä seuraavat sitä tarkkaan. Meillä on ollut koko ajan tähän asti täysin eri tilanne kuin monessa muussa Euroopan maassa tai Kiinassa. Tutkimustieto asiasta lisääntyy kokoajan, mikä antaa enemmän tietoa ammattilaisille ohjeiden tekemistä varten. Eikö ole nimenomaan hyvä, että päivittävät ohjeita, ja ovat tilanteen tasalla? On todella surullista, kun asiasta median kautta kuulleet jakelevat mielipiteitään ja puhuvat pahaa meidän maan tilanteesta. Nyt olisi se hetki, kun kaikki voisi puhaltaa yhteen hiileen, totella annettuja ohjeita, olla onnellinen Suomen hyvästä virustilanteesta ja vaikka kiittää haukkumisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko kenties Thl:n "asiantuntijoita"? Niitä, jotka sanoivat koronan olevan vain pelkkää flunssaa, josta meidän ei tarvitse olla huolissaan.
Niinpä! Thl on valitettavasti ollut monessa asiassa väärässä. Pitkään on ollut hyvin turhauttavaa katsella ja kuunnella näitä ”asiantuntijoita”. Ei kannata testata, maskit turhia (suomalaiset ei kuulema osaa käyttää nii eli enemmän vahinko kuin hyötyä🙄), karanteenit turhia, oireeton ei tartuta (tätähän Hus infektioylilääkäri Asko Nieminen oikein rautalangasta väänsi Suomen kansalle esim. Tv1 uutisissa, a-talk) jne. Toivottavasti nämä kaikki johtajat ja asiantuntijat joutuvat sanomisistaan vastuuseen!
Suurin osa suomalaisista luottaa lähes sokeasti kaikkeen mitä hallitus, Thl ja asiantuntijat sanovat!!!!
Hyvä, jos Thl muuttaa suhtautumistaan, vaikka valitettavan myöhään. Tästä on ollut jo todella pitkään, 2kk tai kauemminkin hyvää tietoa tarjolla! Meillä Suomessa sitä ei ole haluttu tai valitettavasti ymmärretty hyödyntää!!!
Suomessa maskeja ei laajemmin aleta käyttää koskaan.
Hyvin pieni osa näyttää käyttävän ja se on kuin huutomerkki. "Minä olen ahditunut."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli, tuossa sanotaan selvästi, että maskin käyttö suojaa muita, jos itselläsi on virustartunta. Ts kaikkien pitäisi käyttäytyä tänä päivänä kuin olisi itse viruksen kantaja. Kun kaikki käyttävät maskia, tartuntoja tulee vähemmän.
Tämä! Maskin käyttö on tehokas keino estää virusta leviämästä! Ihmettelen Thl:n, STM:n ja hallituksen ohjeistuksia tässäkin asiassa. Singapore ja Etelä-Korea ovat hoitaneet ksiisiä oikeaoppisesti toisin kuin täällä Suomessa. Valitettavasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Maskin käyttö on tehokas keino estää virusta leviämästä! Ihmettelen Thl:n, STM:n ja hallituksen ohjeistuksia tässäkin asiassa. Singapore ja Etelä-Korea ovat hoitaneet ksiisiä oikeaoppisesti toisin kuin täällä Suomessa. Valitettavasti!
Yhdyn tähän. Maskipakko ja sassiin!!!! Turha toistaa muiden maiden virheitä. Ottakaamme nyt vihdoin ja viimein mallia maista, joissa asiat on hoidettu oikein!
Haluan kansalaisena sensuroimatonta tietoa asioista! Minua on pitkään vaivannut asiantuntijoiden ja päättäjien ristiriitaiset tiedot asioista! kukaanhan ei myönnä virheitään, laitetaan vaan asiat sen piikkiin, että on toimittu sen hetkisen parhaan tiedon mukaan. Tämä esimerkiksi tässä hengityssyäuojain-asiassa. Etelä-Koreassa on korona-kriisi hoidettu alun pitäen tukahduta strategialla. Testaus, jäljitys ja maskipakko! Meillä on kansalaisia pidetty, sanonko suoraan idiootteina. Ei ole voitu myöntää, että hengityssuojaimia ei riitä edes terveydenhuoltohenkilöstölle. Pitkään vakuuteltiin, että kaikki hyvin. Päättäjiltä selkärankaa, moraalia ja kykyä myöntää tehdyt virheet ja olla tekemättä niitä yhtään lisää!
Maskeja ei ole enää saatavana! Ekö mene jakeluun?
Vierailija kirjoitti:
Maskeja ei ole enää saatavana! Ekö mene jakeluun?
Kuulepas ja yritä nyt ymmärtää! Maskeja on saatavilla. Niitä voi ommella itse tai hallitus voisi alan yrityksiä velvoittaa ompelemaan, mikäli nyt ensiksi myöntäisivät! niiden tarpeellisuuden. Maskeja on tärkeä käyttää, niinkuin jo joku aiemmin kirjoitti. Me estävät edes jonkin verran virusta leviämästä. Mieti sitä!
Onhan tuo maskin auttaminen ollut selvä useimmille ihmisille muutenkin varsinkin sen jälkeen kun huomattiin, että se tartunta voi tulla myös ilmatartuntana. Ja sitä paitsi viruskuormalla on suuri merkitys, miten pahasti sairastuu, jos edes osa pöpöistä jää maskiin, niin voi saada lievemmän taudin.
Ranskan televisiossa näyttivät äsken ohjeitakin maskin tekemiseen ja onhan niitä netti väärällään.
Jotenkin ne maskin vähättelyt on kyllä menneet vähän naurettaviin mittoihin (jokainen ymmärtää muutenkin, että ei niitä hoitohenkilökunnalta pidä viedä), kun oikein pelotellaan, että on kuolemanvaara, jos väärin sitoo vaikka huivin naamansa eteen. Hyvä kun on selvinneet hengissä nuo ihmiset jotka jatkuvasti pukeutuvat huiveihin ja vastaaviin.
Sama juttu hanskojen kanssa, pitää olla kahden vuoden lääkäriopinnot, että osaa ottaa hanskat käsistään.
Mulla on sellaisia kangaspipoja, joissa on pitsiä päällä, ajattelin avata sen pipon yläosasta ja pujottaa jotain kuitukangasta siihen kankaan ja pitsin väliin kriittisiin kohtiin. On helppo pukeakin, eikä tarvitse niitä nauhoja.
Naapurimaan johtaja vielä epäilee jopa ilmatartunnan mahdollisuutta.
Minä en astu jalallanikaan ulos, jos pitää ruveta räkämaskia pitämään. Yököttää hengittää omiakin räkähuuruja saati muiden....
Vierailija kirjoitti: