Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaiset eivät noudata karanteenia - tartuntojen määrä räjähti 245:een päivässä

Vierailija
04.04.2020 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006464085.html
[quote]Tartuntojen määrä nousi 3-kertaiseksi vuorokaudessa[/quote]

Minkä takia toiset pysyvät kuuliaisesti kotona ja toiset lähtevät turuille ja toreille tartuttamaan?

Älkää poistuko muualle kuin korkeintaan kauppaan tai lenkkipolulle! Mikä ihmisiä vaivaa?

Kommentit (303)

Vierailija
161/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihmetytä, että tautimäärät vaan kasvaa. Äsken kuljin autolla ohi kaikenmaailman markettien (kävin metsäpoluilla lenkillä), niin kyllähän oli porukkaa. Mitä ne ihmiset tekee jossain Plantagenissa tai Biltemassa, mikä on niin tärkeä hankinta, että ihan ruuhkaksi asti? Kaupungin kaduilla kaikenmaailman lenkkeilijät, pyöräilijät, skeittaajat, kävelijät, koirankusettajat eikö ne osaa liikkua väljemmillä vesillä, että pitää väkisin viedä itsensä ahtaille kulkuväylille. Ihme porukkaa.

Vierailija
162/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tautiin on kuollut 25 ihmistä, joista Hyksin erityisvastuualueella 17.

Ikä on tiedossa 19 kuolleen osalta. Kuolleiden mediaani-ikä on 84 vuotta. 51-70-vuotiaita kuolleita on kaksi, 71-90-vuotiaaita on 13, yli 90-vuotiaita on neljä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiovarainministeriön virkamies oli ensimmäisiä suomalaisia, jotka kertoivat sairastumisestaan (20.3.):

"Sain KORONAN 8 päivää sitten. Se tarttui 10 min aikana henkilöltä joka oli oireeton. Kuume tuli 4 vrk jälkeen ja nyt olen ollut 8 vrk yli 38.5 kuumeessa joista 6 vrk yli 39. Joka paikkaa särkee. Hengitäminenkin sattuu. USKOKAA HYVÄT IHMISET VAROITUKSET. TÄHÄN VOI KUOLLA."

Eli virus voi tarttua todella helposti. Viikon takaisen päivityksen mukaan virkamiehellä oli ollut jo 16 päivää kuumehorkkaa. Ei todellakaan mikään leikin asia!

Tuo oli ehkä sekavin twiitti ikinä. Sai koronan kahdeksan päivää sitten, kuume tuli neljän vuorokauden jälkeen ja on kuitenkin ehtinyt olla jo 8 vuorokautta kuumeessa.

Vierailija
164/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiovarainministeriön virkamies oli ensimmäisiä suomalaisia, jotka kertoivat sairastumisestaan (20.3.):

"Sain KORONAN 8 päivää sitten. Se tarttui 10 min aikana henkilöltä joka oli oireeton. Kuume tuli 4 vrk jälkeen ja nyt olen ollut 8 vrk yli 38.5 kuumeessa joista 6 vrk yli 39. Joka paikkaa särkee. Hengitäminenkin sattuu. USKOKAA HYVÄT IHMISET VAROITUKSET. TÄHÄN VOI KUOLLA."

Eli virus voi tarttua todella helposti. Viikon takaisen päivityksen mukaan virkamiehellä oli ollut jo 16 päivää kuumehorkkaa. Ei todellakaan mikään leikin asia!

Tuo oli ehkä sekavin twiitti ikinä. Sai koronan kahdeksan päivää sitten, kuume tuli neljän vuorokauden jälkeen ja on kuitenkin ehtinyt olla jo 8 vuorokautta kuumeessa.

Ei varmaan ihmekään, jos on kuumeesta ja taudista sekaisin.

Vierailija
165/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa maassa rajoitusten rikkomisesta jo sakotetaan ja jossain annetaan myös vankeusrangaistuksia, kun vapaaehtoiset ja valvomattomat rajoitukset eivät ole toimineet. Ennen pitkää voi olla pakko ottaa käyttöön täälläkin. Hallitusta ei voi syyttää siitä, jos heidän antamiaan rajoituksia ei noudateta, eivätkä silloin rajoitusten positiiviset vaikutukset ole sellaisia, mitä voisivat parhaimmillaan olla. Siinä jokainen voi katsoa peiliin. Jokaisella rajoitusten rikkojalla on joku minä-minä-minä-tärkeä syy, miksi juuri hänen pitää päästä Uudellemaalle tai sieltä pois tai tehdä jotain muuta.

Työssäkävijät ovat aivan eri asia ja kunnia kaikille, jotka pitävät tätä maata pyörimässä vaikka oman terveytensä ja henkensä vaarantaen. Kiitos teille! Minä saan olla kotona.

Vierailija
166/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta eilen Jälkiviisaissa Reetta Karvala tiesi kertoa, että Helsinki-Vantaan lentokentältä vuosi paljon tartuntoja viimeisinä viikkoina. Ihmettelin oikein, miten hän näin suoraan asian sanoi.

Testeihin pääsee nyt myös helpommin ja niitä tehdään enemmän.

Näkyvätköhän nämä ulkomailla sairastuneet kotiin palanneet nyt tilastoissa? Esim. sairaalahoidonkin? Thl:n sivuilla mainittiin torstain kohdalla jonkun itävallan laskettelumatkailuryhmän näkyminen tartunnoissa.

HS: n jutussa taas kerrottiin Sipoon tartuntalähteiksi häät ja syntymäpäivät, joukkotapahtumat. Ne oli jäjitetty kyselemällä.

Vierailija
167/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei karanteeni tai testit poista koronaan sairastumista, jotka ovat jo aikaisemmin altistuneet viruksen.

Luulen, tartunjen rajun nousun johtuvan näistä jotka palasi matkoilta ympäri maailmaa, erityisesti Italiasta ja Espanjasta (suomalaiset vakiasujat siellä) vanhukset ja lomalaiset.

Ja virusta on tavatta myös parissa vanhainkodissa Savossa, josta jo kolme kuollut.

Vierailija
168/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt varmaan testataan enemmän ja tartuntoja tulee siksi enemmän.

Näinpä, testausta on lisätty.

Tietysti myös ulkosuomalaisten paluu saattaa näkyä tuloksissa.

”Saattaa” hyvinkin. Montako tuhatta niitä tuli ja vanhaa väestöä.

Vierailija
169/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä päin ei porukka välitä juuri ollenkaan.. kakaroitakin viedään pitkin poikin kylään/yöksi.. myös semmosille alueile missä on koronatartuntoja on useampiakin..

Tuosta pitäisi antaa rikostuomioita törkeästä pahoinpitelystä tai kuolemantuottamuksesta.

Kun nämä teot tosiaan kantavat "hedelmää" viikon kahden viiveellä - ei heti.

Niin ja sit kun monet ovat tyyliin "en kuulu riskiryhmään niin ei koske mua nämä rajoitukset" ... niin... ite ei kuuluta mut lähipiirissä voi olla monikin jotka kuuluu mut..

Vierailija
170/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä täältä ruokakaupasta. Lapsia, vauvoja ja vanhempia. Ostetaan olutta, karkkia ja sipsiä. Toivotataan ettei vauvat saa koronaan. Välinpitämättömiä vanhempia.

Okei eli jos kauppaan tullaan ei saisi ostaa herkkuja? Vain jotain kotivaratarpeita kuten vessapaperia tonnikalaa ja makaronia? Joidenkin on myös pakko tuoda vauva kauppaan jos ei voi kellekään jättää hoitoon.

Vierailija
171/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt varmaan testataan enemmän ja tartuntoja tulee siksi enemmän.

Näinpä, testausta on lisätty.

Tietysti myös ulkosuomalaisten paluu saattaa näkyä tuloksissa.

”Saattaa” hyvinkin. Montako tuhatta niitä tuli ja vanhaa väestöä.

Niitähän tuotiin ambulanssilennoilla eli suoraan sairaalaan huonossa kunnossa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006452443.html

Vierailija
172/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä kaikki on vain parasta mitä koko maailmalle ja Euroopalle voi tapahtua tällä hetkellä.

Vierailija
173/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL mainosti tuossa viikolla näitä tartuntalukuja, että hyvin puree rajoitustoimet. Oliko kyse vain siitä, että testitulokset tulevat viiveellä ja kyseisten päivien luvut eivät olekaan mitään rohkaisevia?

Vierailija
174/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen perusterve ja elän normaalisti. Rajoitukset oli lähinnä vanhuksille. Ei koko Suomi voi muutaman mummon takia pysähtyä. Veljeni sai jo koronan ja oli viikon sairaalassa, nyt ihan terve. Ei se meille terveille ole hengenvaarallinen!

Teidän perheessä on ihan normaalia pikkutaudeissa joutua sairaalaan? Olen 60-vuotias enkä ole ikinä vielä ollut sairaalassa.

Vierailija
175/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan noudata ainuttakaan suositusta. Vain määräykset tehoavat minuun.

Vierailija
176/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

THL mainosti tuossa viikolla näitä tartuntalukuja, että hyvin puree rajoitustoimet. Oliko kyse vain siitä, että testitulokset tulevat viiveellä ja kyseisten päivien luvut eivät olekaan mitään rohkaisevia?

THL kyllä osaa suhteuttaa tehtyjen testien lukumäärän ja saadut tulokset eri aikajaksoilla.  Positiivisten ja negatiivisten tulosten suhde jo kertoo asiantuntijoille paljon testauksen todellisesta laajuudesta suhteessa epidemian levinneisyyteen. 

Toki Mehiläinen luultavasti testaa enemmän työterveyden asiakkaita ja silloin muuttuu myös testattujen demografia. Mutta THL ymmärtää senkin. 

Vierailija
177/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan noudata ainuttakaan suositusta. Vain määräykset tehoavat minuun.

Sinunlaisesi ovat niitä jotka lähtevät vapaaehtoisina itsemurhatehtäviin. Kiitän ja kumarran, teitäkin tarvitaan.

Vierailija
178/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kun lukee tätä ketjua tulee mieleen että miksi helvetissä käyn yhä töissä päiväkodissa ja vien lapsetkin hoitoon. Altistun ihan päivittöin koko ajan, tapaan lasten vanhempia ja lapsia olen lähellä. Ja jos tämä tarttuu niin helposti kuin puhutaan, on sw ajan kysymys kun me kaikki pk työntekijät ollaan teholla. Mitään suojavsrusteita ei ole ei tule ( johtajan mukaan).Miten meillä kaikilla ei jo tautia ole? En ymmärrä ja kyllä pelottaa töissä käynti. En halua saada työstä tappavaa virusta, olen 2 lapsen yh. Ei mene mun päähän miksi päiväkoteja ei suljeta. Näin on tehty muissa maissa. Sitten vaan lääkärit, hoitajat jne jouden lapset on hoidossa ei tule töihin jos ei ole hoitajaa lapsille. En usko että monella on pieniä lapsia lasten määrä on pieni Suomessa nykyään.

Vierailija
179/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä tavalta ruokakaupasta. Lapsia, vauvoja ja vanhempia. Ostetaan olutta, karkkia ja sipsiä. Toivotataan ettei vauvat saa koronaan. Välinpitämättömiä vanhempia.

En viitsisi jättää lapsia kotiin kauppareissun ajaksi. Ainoa tukiverkko ovat vanhempani jotka eivät voi nyt auttaa lastenhoidossa. Kauppakassipalvelussa 3 vko odotusaika. Herkkuja ostetaan vikkonloppuna muiden ostosten lomassa, onko sekin kielletty koronan takia?

T: kahden lapsen yh joka käy töissä päiväkodissa ja joutuu viemään lapset hoitoon ja kulkemaan julkisilla

Ps sulkekaa Alkot ja kieltäkää alkoholin myynti

Ps sulkekaa päiväkodit

Liikkeellä oli molemmat vanhemmat ja lapset. Miksi toinen vanhempi ei voi jäädä kotiin?

Miksi ostoksena on vain herkkuja?

Jos tämä vapaaehtoinen kontaktien välttäminen ei toimi. Niin seuraavaksi voi tulla ulkonaliikkumiskielto.

Vierailija
180/303 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen elänyt elämääni ihan normaalisti enkä ole tehnyt mitään muutoksia.

Ärsyttävää tämä koko vouhkaaminen ja selittäminen.

Eletään normaalisti niinkuin ennenkin, ennen niin sanottua epidemia/pandemiaa

Terv, Lissu