Oletteko koskaan heränneet niskat täysin jumissa?
Heräsin tänään siihen että jäytävä päänsärky kiristi vannetta pääni ympärillä ja jopa pään kääntäminen sattuu. Parhaat keinot laukaista lihasjännitystä?
Kommentit (11)
Hartiaseudun jumppaa ja venyttelyä iltaisin ennen nukkumaanmenoa.
Olen monestikin, tänä aamuna viimeksi. Äsken otin Buranan ja odotan, jos se alkaisi tehota edes vähän. Venyttely pahentaa oloa.
Kiitos vinkeistä. Mistä tämä johtuu, stressistä?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Mistä tämä johtuu, stressistä?
Stressi, ahdistus, liikkumattomuus ja huonot työasennot ainakin minulla.
Hammaskisko voisi auttaa, jos puret hampaita pahasti yhteen yöllä.
Ja hartiajumppa, ei siis pelkkä passiivinen venyttely!
Triggerpidteiden käsittely laukaisee tehokkaasti lihasjumeja. Päänsärky johtuu siitä että verenkierto on huonompaa ja sitä kautta lihaksen hapensaanti. Triggerpisteiden psinaminen puolen minuutin sjan palauttaa lihaksen normaaliin mittaansa ja lievittää kipua.
Pahimmassa vaiheessa ei kannata venytellä vaan ota tulehduskipulääke. Kalkkunaliikettä voi tehdä rauhallisesti (eli leukaa eteenpäin ja vedä kunnolla kaksoisleuaksi). Todennäköisesti olet stressissä nukkunut huonossa asennossa ja purrut hampaita.
Joskus käy noin. Yleensä johtuu itsellä stressistä ja huonosta nukkumisasennosta. Tuntuu, että koko yö on tullut nukuttua samassa asennossa mihin illalla sänkyyn kaatui. Hyvä sänky ja tyyny ovat vähentäneet noita mutta silti aina silloin tällöin herää paikat jumissa.
Särkylääke, kuuma suihku ja särkylääkkeen alkaessa vaikuttaa kevyt liikunta, kuten kävely, hartioiden pyörittely, kevyet käsipainot.
Lämpö voi auttaa: lämmitetty vehnätyyny, sauna, kuuma suihku. Myös kävelylenkki auttaa joskus. Lihasrelaksantti ja kipulääke esim Burana auttaa joskus myös.
Minulla tuo on kroonistunut, siksi yritän estää niskojen jäykistymisen ennalta kävelemällä joka päivä ja välttämällä pitkään paikalla oloa esim työskennellessä. Toivottavasti neuvoista on apua!