Kuuluuko teillä perinteeseen piilotella suklaamunia lasten etsittäväksi?
Meillä kuuluu, omin tämän perinteen lapsuuskodistani. Lapset etsii munat ennen aamupalaa ja syö sitten aamiaisen jälkeen :)
Kommentit (10)
Meillä kukko käy munimassa vk päästä lauantaina hattuun tms paikkaan. Tämä perinne tulee omalta mummoltani ja oli meillä lapsena ja olen halunnut jatkaa sitä omankin kanssa. :)
Meillä käy, ja kävi jo omassa lapsuudessani -80 luvulla, pääsiäiskukko munimassa pipoon.
Meillä se on nimenomaan pääsiäiskukko, joka on metsään munia muninut. Höyheniä löytyy pihalta jostain merkiksi siitä, että pääsiäiskukko on pyrstöään huiskauttanut, ja silloin kannattaa lähteä etsimään. Höyhenet saattaa näyttää myös suunnan! Ja joskus, jos oikein tarkkaan kuuntelee, saattaa kuulua etäinen kiekaisukin.
Lasten ollessa pieniä, piilottelin suklaamunia. Nyt kun ovat nuoria aikuisia ja vain toinen enää asuu kotona, niin olen tehnyt tästä suorastaan sarkastista taidetta.
Kotona asujalle laitoin viime vuonna tyynyn alle hänen nukkuessaan suklaamunia. Hän on tarkka petivaatteidensa puhtaudesta ja minusta oli kiva, kun tyynynalus suklaantui. Hän sitten vihaisena kuunteli, kun selitin, että hän sotkee samalla tavalla olkkarin sohvaa syödessään siinä sipsejä. Piilotin munia hänen kenkäänsä (keskellä lattiaa), teippasin hammastahnaan (jättää lavuaariin hammastahnan jämät), postilaatikkoon hänen oman postinsa kanssa ja näinpä vaivaa piilottaa hänen hiiren USB kapulan suklaamunan sisään.
Isommalle piilotin hänen rakkaan hiilikuitufillarinsa avaimen suklaamunaan ja sanoin sen olevan minun autossa. Lainaa autoani, muttei siivoa siellä jälkiään ja täyttää ne tölkeillä. Niimpä autossani piilotin niitä tölkkien sisään, roskien joukkoon ja sen avainmunan trimmerilaatikkoon meidän vessaan, koska siisti sillä partaansa ja "unohti" karvansa lavuaariin. Hän kyllä kysyi, tuleeko uuden pyörän hankkiminen vai siivoojan palkkaaminen halvemmaksi ja katsoi minuna kysyvästi.
Joo, kuuluu. Pääsiäisenä on pääsääntöisesti oltu mökillä ja pääsiäismunien jahti on ollut pääsiäislauantain perinne niin kauan kun lapset on jotain tajunneet - omassa lapsuudessa oli jotain, mutta ei niin monimutkaista kuin meillä nyt.
Mietitään aikuisten kanssa jo etukäteen, mihin ja miten pääsiäisherkut kätketään ja tehdään karttoja. Ikähaarukka on 3-17 v. joten pitää miettiä, että kaikki saa jotain. Isoille teineille on monimutkaisempia juttuja ja kätköt kauempana ja monimutkaisten tehtävien takana, pienimmälle helppoja ja teinit auttaa ja kehuu, kun se 3-vuotias löytää leikkimökistä Kinderin sen perusteella, että kuvassa on leikkimökki.
Tää on meille sellainen traditio, hauska juttu, joka tehdään lapsille joka vuosi meiltä aikuisilta. Juhannuksena on sitten "Amazing Race", jossa on välillä mukana myös aikuisia, sama periaate, mutta paljon hankalampia juttuja.
Meillä jaettuna mökkipaikka kolmen sisaruksen kesken ja lapsia on yhteensä kahdeksan.
Tänä vuonna ei päästä mökille pääsiäisenä, ehkä juhannuksena sitten.
Meillä oli lapsuudenkodissa tullut hattuun sängyn alle kukon munima muna ja aarrekartta, jossa oli vihjeet jahtiin. Jokaisella lapsella oli oma ikään sopiva kartta ja aarteena oli jotain puuhaa, tehtäväkirja, värikyniä tms ja karkkia. En tiedä mistä isäni oli idean saanut. Rakasti suunnitella aarteen etsintää ja näki niihin vaivaa. Pienimmälle oli kuvana leikkimökkiä tai olohuoneen pohjapiirustusta, isommalle koko talon pohjapiirustusta tai kuvaa pihasta, vanhemmille runomittaista vihjettä.
Omille lapsille aion ehdottomasti jatkaa perinnettä.
Meillä ei piilotella, ettei koira löydä ja syö niitä vahingossa.
Meillä kukko muni meille lapsille jo 1960-luvulla. Oli kivaa hakea niitä munia. Isällä englantilaistaustainen koti.
Meillä kotona piilotettiin kun olin lapsi. Nykyään mun mies piilottaa mulle, ja varmaan lapsillekin sitten kun niitä on :) t. 30v
Ei. Tämähän on maista, joissa liikuskelee pääsiäispupu, eli ei alunperin suomalainen perinne. Hauska sinänsä, jos meillekin jalkautuu. Minusta on todella kiinnostavaa, miten perinteet siirtyvät ja muuttuvat ja yhdistyvät. :)
Onko sinulla ulkolainen/ulkomailla asunut perhe vai aloittivatko vanhempasi perinteen kirjojen tai television innoittamina?