Hitto kun taas masentaa ja ahdistaa. Miehen kaverin vaimo raskaana
Miten musta tuntuu, että kaikki on raskaana samaan aikaan?
Itse emme voi yrittää edes vielä muutamaan vuoteen. Olo on jotenkin... katkera? Ei, en ole katkera. Olen vain surullinen, kun en itse voi raskaana olla...
Kommentit (40)
Lapsen kaipuu on vakava asia ja ainahan silloin kirpaisee vähän, kun " kaikki" muut tuntuvat odottavan. Toivottavasti teillekin vielä tulee haluamanne määrä vauvoja.
Siis mielestäni kaikki saa olla täällä, mutta ehkä vauva-aiheiset sivut eivät helpota oloasi.
Vierailija:
siis mikset voi olla?
Meillä on molemmilla vielä opiskelut kesken ja itse aloitan vielä uudet opinnot syksyllä. Haluamme taloudellisesti turvallisemman elämän, kun lapsia tulee.
Haluamme hoitaa opiskelut ohi ennen lapsia. Voi olla, että kunhan mies valmistuu, yritämme jo kuitenkin ennen minun valmistumistani.
ap
En minä ainakaan ole kavereiden kanssa yhdessä tehnyt perhesuunnittelua, ja silti lapset on kavereiden lasten kanssa saman ikäisiä. Joten eiköhän se johdu vain siitä, että oma kaveripiiri on samaa ikäluokkaa, ja silloin luontevasti lastentekoaikakin osuu samoihin aikoihin, koska naisen hedelmällinen ikä on kuitenkin suhteellisen lyhyt.
Eri asia olisi, jos olisitte päättäneet odottaa lasten hankintaa siksi, ettette halua vielä. Mutta jos vauvakuume ahdistaa ja masentaa, niin mitä järkeä lykätä yrittämisen aloittamista. Siinä kun saattaa mennä useampi vuosi vielä yrittäessä.
Sitäpaitsi, jos haluaa oikeasti taloudellista turvallisuutta, lapset kannattaisi tehdä juuri opiskeluaikana, koska silloin olisi paljon paremmat mahdollisuudet saada vakipaikka valmistumisen jälkeen.
Jos on itse valinnut lapsettoman linjan, niin miksi valittaa. Tai toisin päin: jos on surullinen lapsettomuudesta, niin miksi sitten vapaaehtoisesti valitsee sellaisen linjan. En ymmärrä tuota, mutta aina voit auttaa minua ymmärtämään.
Mutta sen kyllä ymmärrän, että olet kateellinen toisten raskauksista, jos kerran itse haluaisit samaa. Olkoonkin, että valinta on omasi, niin tunteesi tietysti elävät silti.
Minä ja mieheni ollaan turvallisuushakuisia ihmisiä. Me ei tehdä radikaaleja juttuja. Halutaan kuitenkin nauttia elämästä ja siihen kuuluu tietynlainen elintaso. Kumpikin käymme töissä opintojen ohella, mutta emme missään nimessä elä leveästi.
Lisäksi emme halua elää yhteiskunnan tuilla, vaikka opintotukea toisinaan nostammekin. Jos saisimme lapsen nyt, pitäisi käydä enemmän töissä, opinnot viivästyisi taas. Ei kiva.
Lisäksi haluamme, että parisuhteemme on hieman vakiintuneempi. Nyt olemme olleet yhdessä kolmisen vuotta.
Ja lisäksi mä muutan nyt vielä toiselle puolelle Suomea opiskelemaan...
ap
Vierailija:
...Muista se!....
Kunpa mun mieskin muistaisi.
ap
Periaatteessa joo. Jos mies sanoisi nyt olevansa valmis isäksi, en kuitenkaan haluaisi lasta vielä. Kuten sanoin, olen turvallisuushakuinen ihminen ja haluan vakaamman tilanteen lasta varten. Miehellä ei kuitenkaan ole sellaista vauvakuumetta kuin mulla.
Ehkä mua riipii tässä tilanteessa eniten se, ettei mulla ole oikein valinnanmahdollisuutta.
Tää on kauhean ristiriitainen tilanne, myönnän sen itsekin. Olen jopa käynyt psykologilla puhumassa asiasta.
ap
Voi olla että tarviit sitä psykologia tulevaisuudessa, ja varmasti viimeistään sitten kun teille lapsia tulee... Jos satutte niitä saamaan...
että aloitettaisiin yritys,mutta siitäkään ei voi olla niin varma että tärppää jos lopettaa pillerit niin kierto voi mennä tosi sekaisin,,
niin en ollut aivan vakuuttunut, että se on vahvasti myös sinun yksilöllinen mielipiteesi. Mutta jos nyt niin sanot, niin sitten.
Mitä valinnan mahdollisuutta sinulle ei sitten ole? Tarkoitatko, että taloudellinen ja elämän tilanne ei salli sitä? Vai eikö sinun ole mahdollista tulla raskaaksi, koska miehesi ei kuitenkaan haluaisi sitä?
Kiitos, kun olet yrittänyt selittää kantaasi. Minä kun vain olen vahvasti sitä mieltä, että olet itse surustasi vastuussa, niin ymmärrettävästi minun on vaikea syvällisesti sisäistää, mistä tilanteessasi oikein on kyse.
Vierailija:
Voi olla että tarviit sitä psykologia tulevaisuudessa, ja varmasti viimeistään sitten kun teille lapsia tulee... Jos satutte niitä saamaan...
Kuten olen jo kaksi kertaa sanonut, haluan turvallisen elämän. Mulla on jo vatsahaava stressistä, joka aiheutui pääsykokeista. Pakko siis saada elämä vakaammaksi ennen kuin aletaan lasta pykätä. Ei mulla ole mitään mt-ongelmaa, jos sitä meinaat.
Eikö ole hyvä, että edes joku pohtii asioita hieman valmiiksi?
ap
Aina voisi asiat muka olla paremmin tai turvallisemmin, jos vielä vähän odottaa. Siinä vaan helposti käy niin, että on 35 tai enemmän, kun ei enää voi lykätä ja sitten ei välttämättä enää tulekaan raskaaksi. Mutta toisaalta, jos lapsen saanti pelottaa ja stressaa noin paljon, niin ei ehkä sekään ei ole huonoa ...
Ja sinä vaikutat kovin stressiherkältä henkilöltä. Ehkä teidän todella on paras odottaa vielä, jotta ehditte kypsyä perheen kasvuun ja näin kasvattaa stressinsietoanne.
Ehkä voisit ajatella niin, että tämä aika, joka menee odottamiseen ja elämänne järjestämiseen, on jo työtä tulevan lapsenne parhaaksi. Eli ikään kuin hoidat lastasi jo nyt, ennen kuin sitä on olemassakaan, järjestämällä olosuhteet haluamallenne mallille. Olisiko siitä mitään lohtua.
Vierailija:
En minä ainakaan ole kavereiden kanssa yhdessä tehnyt perhesuunnittelua, ja silti lapset on kavereiden lasten kanssa saman ikäisiä. Joten eiköhän se johdu vain siitä, että oma kaveripiiri on samaa ikäluokkaa, ja silloin luontevasti lastentekoaikakin osuu samoihin aikoihin, koska naisen hedelmällinen ikä on kuitenkin suhteellisen lyhyt.
Vierailija:
Ehkä voisit ajatella niin, että tämä aika, joka menee odottamiseen ja elämänne järjestämiseen, on jo työtä tulevan lapsenne parhaaksi. Eli ikään kuin hoidat lastasi jo nyt, ennen kuin sitä on olemassakaan, järjestämällä olosuhteet haluamallenne mallille. Olisiko siitä mitään lohtua.
Tiedän, että mua on vaikea ymmärtää. Onneksi esim. siskoni ja parhaimmat ystäväni tajuaa. Meillä onkin samanlainen maailmankatsomus ja esim. suhtautuminen yhteiskunnan tuella elämiseen.
16: Mulla ei mahdollisuutta valita, koska nyt olen muuttamassa toiselle puolelle Suomea. Ja sekin, että haluan ihan oikeasti saada opiskeluni hyvään vauhtiin. Vaikka mulle lapsi on tärkeä, on myös opinnot. Vaikka haluan hoitaa ne tietyssä järjestyksessä, voin kai surra, että lapsen saaminen (jos sitä nyt saa) siirtyy ainakin muutamalla vuodella? Tiedän, ettei tää ole ihan käsitettävissä, vaikka omasta mielestäni onkin selkeä juttu.
18: Voit olla oikeassa. Joskus melkein toivon, että tulisin vahingossa raskaaksi, tai että joku tekisi päätöksen meidän puolesta.
ap
Vierailija:
Vierailija:
siis mikset voi olla?Meillä on molemmilla vielä opiskelut kesken ja itse aloitan vielä uudet opinnot syksyllä. Haluamme taloudellisesti turvallisemman elämän, kun lapsia tulee.
Haluamme hoitaa opiskelut ohi ennen lapsia. Voi olla, että kunhan mies valmistuu, yritämme jo kuitenkin ennen minun valmistumistani.
ap
siis mikset voi olla?