Thln johtaja kertoi eilen tiedotustilaisuudessa pesseensä kädet aiemmin vain 2-3 kertaa vuorokaudessa
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
No mäkin voin nyt näin anonyymisti tunnustaa, että sama tilanne. Pesin ennen kädet vain vessakäynneillä, enkä ihan oikeasti käy vessassa kuin 2-3 kertaa päivän aikana ellen sitten jostain erityisestä syystä kisko nesteitä normaalia enemmän. Toki käsiä tuli sitten kasteltua/huuhdeltua lisäksi ruuan laiton yhteydessä, mutta en kyllä varsinaisesti pessyt (saippualla, vähintään 20 sekuntia) niitä silloinkaan.
Koronahommeleiden alkaessa, kun vielä kävin töissä ja liikuin ihmisten ilmoilla, aloin pestä käsiä huomattavasti useammin. Mut nyt se on taas harventunut, koska en enää käy yhtään missään - en edes kaupassa.
Olen sairastanut viimeksi räkätaudin v. 2017, edellistä vatsatautia en edes muista. Olisko ollut joskus 2000-luvun alkupuolella kun mulla oli yhden illan kestänyt oksutauti? Muukaan perhe ei juuri sairastele. Että hinkatkaa te muut vaan, mut paskaisuus lisää immuniteettia...
Tunnustan saman. Aikaisemmin pesin kädet, kun käyn vessassa... Okei, 2 kertaa ei riitä, mutta 3-4 kertaa päivässä. Käyn aina töistä tullessa vessassa (koska työpäivän aikana en välttämättä käy ollenkaan), joten kädet tulee sopivasti pestyksi juuri ennen kuin alan laittaa ruokaa. Jos kädet pesee vessakäynnin yhteydessä ja ennen kuin alkaa laittaa ruokaa, miksi pitäisi erikseen pestä vielä useammin? Ja siis totta kai nyt, kun on tämä tilanne päällä, pesen kädet aina ulkoa tullessa. Mutta jos vietän etäpäivän kotona yksin ja käyn koko päivänä vessassa sen 3 kertaa, niin todennäköisintä on, että pesen kädetkin vain kolme kertaa. (Ja suihkussa nyt tietty tulee pestyksi kauttaaltaan, eli siitä yksi kerta lisää.)
Olen aina ollut tarkka käsihygieniassa, olen sairastanut todella harvoin flunssia ja muita tauteja. En ole koskaan kosketellut kasvojani kun olen liikkunut ihmisten ilmoilla ja kaupoissa. Omilla aivoilla ajattelevat sairastavat vähemmän. Tyhmille pitää kertoa, peskää käsiä peskää käsiä.
Nyt ymmärrän miksi on pitänyt olla näin massiivinen käsienpesukampanja! Pidin thl:n tv-mainostakin todella tyhmänä ja lapsellisena, koska kyllähän nyt jo pikkulapsille opetetaan käsienpesu. Hyi hele, mitä törkytassuja suurin osa!
En minäkään kotona jynssää käsiä koko aikaa (kotona eletään omien bakteerien keskellä), mutta ihmisten ilmoilla huolehdin käsihygieniasta. En silloinkaan lotraa käsidesillä, paitsi silloin jos ei voi pestä käsiä. Toisaalta ymmärrän myös käsidesivouhkauksen, koska ilmeisesti monet eivät sitäkään osaa käyttää oikein. Onneksi on korona niin ihmiset oppivat edes käsihygienian.
Saatteko tästäkin nyt sädekehän kiillotusaiheen? Nyt vähän itsetuntoa kehiin hyvät palstalaiset. Jos oot itse tehnyt aina oikein ja ohjeiden mukaan, hyvä juttu. Hyvä ja rehellinen avaus Thl johtajalta. Noinhan se on usealla ollut, myös itsellä usein. Nythän on tässä asiassa selvästi skarpattu. Vaatii rohkeutta myöntää että on toiminut liian leväperäisesti ja korjaa toimintansa. Oman erinomaisuuden korostaminen ja muiden lyttääminen sen sijaan on sama kuin otsassasi lukis "olen epävarma."
Tulee kyllä siinä ruoanlaiton lomassakin pestyä kädet monesti. Käsittelee kananmunia, avaa lihapaketin, pesee perunat... Vai ettekö pese kuin kerran ennen ruoanlaittoa?
Vierailija kirjoitti:
Tulee kyllä siinä ruoanlaiton lomassakin pestyä kädet monesti. Käsittelee kananmunia, avaa lihapaketin, pesee perunat... Vai ettekö pese kuin kerran ennen ruoanlaittoa?
Kyllä mutta se ei ole sellaista kunnollista pesua.
Korona pesu on sellaista että pestään kunnolla kaikki kohdat.
Netissä ihan videoita.
Ranteet, kämmenet alta ja päältä, sormen välit, sormen päät.
Mä en ole ikinä pessyt näin huolellisesti ja usein käsiäni kuin nyt, kotipäivinä vain pari kertaa. Ennen pesin saippualla kädet vain, kun olivat näkyvästi likaiset sekä suihkussa/saunassa käydessäni. Vessareissujen jälkeen vain vesipesu, kuten ennen ruuanlaittoakin. Oletan, että palaan entiseen, kunhan korona on taputeltu.
Yleisissä vessoissa jos oon joutunut käymään, olen ottanut saippuaakin, mutta ei silloinkaan pesu ole näin kauaa kestänyt kuin nyt suositusten mukaan pitää pestä.
Tänään olen pessyt jo 20 kertaa kädet, eli luulisin kertoja tulevan päivässä ainakin 60-80.
Liiallisella pesemisellä kuolee turhaan hyvätkin bakteerit, joita me tarvitaan. Pandemian aikana, täytyy taas lisätä pesukertoja reippaasti.
Minä pesen kädet useamman kerran jo yhden ruuanlaitonkin aikana. Ensin pesen kädet ennen lihapullataikinaan koskemista. Sitten kun lihapullat on pyöritelty, pesen uudestaan. Sämpylöiden tekemisestä minulle tulee neljä käsienpesua.
Astianpesukoneen käytön yhteydessäkin pesen kädet kaksi kertaa. Ensin pesen kädet ennen kuin siirrän puhtaat astiat koneesta paikoilleen. Sitten kun olen laittanut likaiset astiat koneeseen, konetiskiaineet koneeseen ja koneen käyntiin, pesen kädet taas.
Pyykinpesussa vastaava homma: Pesen kädet ennen puhtaiden pyykkien siirtämistä. Kun olen laittanut likaista pyykkiä pesuun, pesen kädet taas.
Lisäksi tulee käsienpesua vessa-asioiden jälkeen, käteenvetämisen jälkeen sekä nenän/korvan kaivamisen jälkeen. Nämä kaikki siis ihan normaaliaikana. En edes jaksa laskea, montako käsienpesua tulee päivässä.
Mä joka päivä käyn paskalla ja runkkaan. Jo niistä tulee kaksi käsienpesua päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mäkin voin nyt näin anonyymisti tunnustaa, että sama tilanne. Pesin ennen kädet vain vessakäynneillä, enkä ihan oikeasti käy vessassa kuin 2-3 kertaa päivän aikana ellen sitten jostain erityisestä syystä kisko nesteitä normaalia enemmän. Toki käsiä tuli sitten kasteltua/huuhdeltua lisäksi ruuan laiton yhteydessä, mutta en kyllä varsinaisesti pessyt (saippualla, vähintään 20 sekuntia) niitä silloinkaan.
Koronahommeleiden alkaessa, kun vielä kävin töissä ja liikuin ihmisten ilmoilla, aloin pestä käsiä huomattavasti useammin. Mut nyt se on taas harventunut, koska en enää käy yhtään missään - en edes kaupassa.
Olen sairastanut viimeksi räkätaudin v. 2017, edellistä vatsatautia en edes muista. Olisko ollut joskus 2000-luvun alkupuolella kun mulla oli yhden illan kestänyt oksutauti? Muukaan perhe ei juuri sairastele. Että hinkatkaa te muut vaan, mut paskaisuus lisää immuniteettia...
Maaperäbakteerit parantaa immuniteettia, ei paskabakteerit.
Pitänee alkaa syömään multaporkkanoita, ei kuori niitä, kevyesti vain pesee.
T. Eri jolle vastasit.
Olen iloinen, että nyt olen vihdoin normaali. Kaverini on vuosia haukkua räksyttänyt,kun pesen käteni mm. aina sisälle tullessani.
"Sä olet ylihygieeeninen! Ihmisen pitää allltistua sairauksille!"
Hän uskoo, että pesemättömät kädet tuovat hänelle vastustuskyvyn kaikkiin tauteihin ja vastustaa siksi myös rokotuksia turhanpäiväisinä.
No en minä ainakaan pessyt käsiä koskaan esim kauppareissulta tullessa. En ole halunnut ”elää” liian puhtaassa kuplassa. Kotona meillä on ehkä liiankin siistiä ja olen pikkusen liian tarkka ja pedantti, ja ärsytän perheeni äärirajoille jatkuvalla siivouksesta, mutta tuota ylihysteeristä käsijynssäystä en vain ole koskaan harrastanut.