"Köyhäinapu" koululaisten ruokapaketit millaiset perheet niitä hakee?
Kaupunki aloittaa jakamaan ensi viikolla ja nyt on haku menossa. Pitää perustella miksi tarvii. Ohjeistus on että niille jotka tarvii oikeasti. Tämä ohjaa ajattelemaan että ruoka on tarkoitettu köyhille perheille joilla ei ole rahaa ostaa ruokaa omille lapsille. Eikö se ole epäreilua kun kouluruoka sekin on veronmaksajien kustantamaa eli niiden jotka monet on nytkin päivät töissä ja kenen lapset jää ilman ruokaa päivällä.
Noin kun se sanotaan niin hakijat on todennäköisesti niitä jotka saa muutenkin kaikki mahdolliset tulonsiirrot. Ne jotka on kotona valmiiksikkin eikä töissä.
Eikö tuosta tule "huonon perheen" kuva jos täyttää hakemuksen. Että ei ole rahaa edes omille lapsille.
Kommentit (69)
Toivoisin verovähennyksiä, kun omat lapset ruokin vuoden ympäri kotona.
Tässä peruste:
Perusopetuslaki (628/1998) § 31 mom 1.
Opetukseen osallistuvalle on annettava jokaisena työpäivänä tarkoituksenmukaisesti järjestetty ja ohjattu, täysipainoinen maksuton ateria.
Lähde: Finlex.fi
Ei kai kukaan vie omia eväitäkään kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Tässä peruste:
Perusopetuslaki (628/1998) § 31 mom 1.
Opetukseen osallistuvalle on annettava jokaisena työpäivänä tarkoituksenmukaisesti järjestetty ja ohjattu, täysipainoinen maksuton ateria.
Lähde: Finlex.fi
Ei kai kukaan vie omia eväitäkään kouluun?
Korjaan. TOISESSA momentissa.
Vierailija kirjoitti:
Minkkiturkit hakemassa ruoka-avustusta on kaupunkilegendaa. Ei helvetti, että joku pöljä vielä uskoo sen vuonna 2020.
Voi kun olisikin! Minäkin tunnen yhden, joka oli lehdestä lukenut, että EU-kasseja jäi vielä jaettavaksi, niin meni seuraavana päivänä molempien aikuisten poikiensa kanssa hakemaan. Ja vuositulot noilla kaikilla todella huikeat verrattuna esim. minuun, joka olen pienipalkkainen myyjä. Perustelivat hakuaan sillä, että ovat ikänsä veroja maksaneet. Sitten valittivat, kun ei ollut muuta kuin makaronia ja maitojauhetta ja vehnäjauhoja kasseissa...
Täällä ei tarvitse ilmoittaa mitään etukäteen. Hakiessa täytyy kertoa lapsen nimi ja koulu.
Mielenkiinnosta kysyn, mitä ne kassit sisältävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä noita menee ruokaa ihan järjettömästi valituksia… se lapsi syö kotona lounaan verran enemmän…. Ei se yksi ateria ole isommassakaan perheessä mitenkään järjettömästi.
Jos lapsia on vaikka kolme niin se on 15 ateriaa viikossa.
Niin on, onko 15 lisäateriaa viikossa kolmelle jotenkin järjettömästi?
Vierailija kirjoitti:
... Tehdään vain tuplasti ruokaa nykyään, kun sitä ruokaa kuluu ihan järjetön määrä.
...
Meillä pieneni välipalan ahmiminen kun lounasaikaan syödään kunnolla edullista kotiruokaa. Eli halvemmaksi tulee.
Ne kyllä kehtaavat hakea, joilla ei olisi tarvettakaan.
Sellaiset, joilla eniten olisi tarve, eivät kehtaa hakea, kun kerrotaan, että on tarkoitettu vain oikeassa tarpeessa oleville. "Ei me nyt niin köyhiä olla!"
Meidän pienessä kunnassa ainakin kotona oleva lapsi saa joka päivä koululta ruuan. Tuli vain kysely, kuinka moni haluaa, eikä tarvinnut perustella.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tulee melkoinen lasku jos ruuat tehdään,pakataan ja jaetaan koteihin. Vai miten ne toimitetaan? Kuntatalous on kuralla muutenkin tämän seurauksena. Eikö jokainen voisi yhden kuukauden ruokkia penskansa, itse vai haetaanko kesälomallekkin korvausta, omien lasten ruokaan.
Kyllä tässä 2 kuukautta ruokitaan ja voisi tulla itku sulle kun ruokit mun 16 ja 18v. pojat. Kummatkin yli 190cm.
Helsingissä mistä saa tuollaisia?
Meillä korona sotki talouden täysin. Molemmilla vanhemmilla yritykset jotka nyt suljettuna, menot juoksee ja tulot 0.
Täällä ei tarvitse ilmoittaa kuin lapsen koulu. Ohjeessa sanottiin, että perheille, jotka mielestään ruokapaketin tarvitsevat. Mieheni meinasi, että emme ole tarvitsijoita. Itse taas olisin ajatellut, että ollaan. Kasvava teini syö kuin hevonen, meillä ei koskaan heitetä ruokaa roskiin, tulotaso aikalailla keskiverto, vähän alle. Nyt sitten mietin, kehtaanko hakea. Eli ei olla sossuperhe, mutta ei myöskään Canada Goose -perhe. Eli mikä on tavisten kohtalo?
Me haetaan. Meillä on 3 alakoululaista ja meidät kummatkin vanhemmat lomautettiin nyt määrittelemättömäksi ajaksi. Miehen työpaikka (pieni leipomo) puhuu, että ei tiedä onko koko firmaa enää kesällä. Mun työpaikka on sen verran vakaa, että se luultavasti selviää ja työt ehkä jatkuu jossain vaiheessa. 15 ateriaa lisää viikossa todellakin nyt tuntuu budjetissa ja meidän säästöt riittää pitemmälle kun lapset saa edelleen kouluruuan. Laskut, lainanlyhennys yms. pitää kuitenkin hoitaa vaikka tulot tippui.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei tarvitse ilmoittaa kuin lapsen koulu. Ohjeessa sanottiin, että perheille, jotka mielestään ruokapaketin tarvitsevat. Mieheni meinasi, että emme ole tarvitsijoita. Itse taas olisin ajatellut, että ollaan. Kasvava teini syö kuin hevonen, meillä ei koskaan heitetä ruokaa roskiin, tulotaso aikalailla keskiverto, vähän alle. Nyt sitten mietin, kehtaanko hakea. Eli ei olla sossuperhe, mutta ei myöskään Canada Goose -perhe. Eli mikä on tavisten kohtalo?
Kehtaat hakea. Tilanteesi voi taloudellisesti huonontua, joten pieni säästö ruoassa tulee tarpeeseen.
Älkää miettikö kehtaamista, hakekaa!
Joissain kunnissa on muotoiltu huonosti tuo tyyliin "jos on tarvetta". Ehkä tällä vahingossa tai tahallaan pyritään siihen, ettei osa kehtaa hakea, jolloin tarve vähenee. Mutta ihan oikeasti, kieltäytyykö kukaan ilmaisesta kouluruuasta normaalioloissa?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, mitä ne kassit sisältävät?
Meidän kassissa oli kumiperunoita ja ruskeaa kastiketta, jossa lillui epämääräisiä lihaklönttejä. Lisäksi 2 palaa näkkäriä ja porkkana.
Vierailija kirjoitti:
Joissain kunnissa on muotoiltu huonosti tuo tyyliin "jos on tarvetta". Ehkä tällä vahingossa tai tahallaan pyritään siihen, ettei osa kehtaa hakea, jolloin tarve vähenee. Mutta ihan oikeasti, kieltäytyykö kukaan ilmaisesta kouluruuasta normaalioloissa?
Voisin kieltäytyä, lapsi söisi paremmin kun pakkaisi ruokaisan salaatin päivittäin mukaan...
49
Raikkaat voileivät olisi parempi vaihtoehto.
Siinä ei saa yhtään mitään leimaa! Voi luoja näitä teidän juttuja. Vai leimautuu kun hakee kouluruuan joka kuuluu jokaiselle koululaiselle?! Ja lapsi voi itse kävellä koululle ruuan hakemaan, ei kulu polttoainetta ja saa liikuntaa.