Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävä jatkuva yskä ja hengenahdistus. Miten teillä todettiin astma, voisiko olla sitä?

Vierailija
31.03.2020 |

Niin, eli yritän tsempata itseäni, etten ahdistu koronan takia... Minulla on ties kuinka monetta viikkoa jatkuva pikkuflunssa >>> kuiva yskä, välillä menee hengenahdistuksen puolelle ja on sellainen "astmainen" tunne, vaikkei minulla sitä olekaan koskaan diagnosoitu.

Mutta voisiko kuitenkin olla? Sisarpuolellani on ollut astma lapsena ja allergiaa on kyllä suvussa paljon. Itsellänikin pientä heinänuhaa kesäisin. Muistan että jonkun aiemmankin flunssan yhteydessä olen kärsinyt tästä "astmaisesta" tunteesta. Nyt vaan tuo korona pelottaa ja sekoittaa pakkaa.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää ihmeessä hakemaan lääkkeet. Ihan jo tuon Koronankin takia.

Vierailija
22/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja just erityisesti uloshengityksen aikana yskittää ja tuntuu ilmateissä alempana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkeellä oli myös mykoplasmaa jonkin aikaa sitten.

Vierailija
24/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jäi sikainfluenssasta yskä... yskin pitkälle reilusti puoli vuotta, jolloin tehtiin spirometria, josta tulos normaali. Yskä jatkui ja muuttui virkayskäksi. Olin koko ajan yskimässä kuivaa yskää. Pahinta olivat auton/junan/lentokoneen tuuletus, jolloin yskin taukoamatta. Tässä vaiheessa taidettiin tehdä peff-mittaukset, jonka jälkeen sain koelääkityksen, koska olin rajatapaus. Lääkityksestä ei ollut juurikaan apua ja tuttu työterveyslääkäri sanoi, ettei minulla ole astmaa jos lääke ei tehoa. Korva-, nenä- ja kurkkulääkäri  halusi vaihtaa lääkityksen pitkäaikaiseen avaavaan + kortisonin yhdistelmään  ja parissa viikossa olin oireeton. Siitä reilun puolen vuoden päästä taas testaukset lääkityksen ollessa päällä ja tulos rajatapaus. Tällöin tosin sanottiin, että jos ei mene Kelassa läpi, jätetään lääkitys tauolle ja huononnetaan sillä testaustuloksia. Ei tarvinnut. Kelan päätös tehtiin vuorokaudessa ja sain virallisen astma diagnoosin. En tiedä vaikuttiko sikainfluenssan maininta asiaan, jolloin kukaan ei halunnut alkaa asiasta vääntämään. Yskin taukomatta reilun vuoden. Yksän alusta kelakorvattavuuteen meni pari vuotta. Astma oireilee itselläni lähinnä virkayskänä. Mitään varsinaisia hengenahdistuksia ei ole koskaan ollut tai hengitys vinkunut. Flunssassa tuntuu kyllä, että keuhkokapasiteetti ei ole ihan kohdillaan ja kotona oleva peff-mittari on samaa mieltä. Minulla on todella isot keuhkot, joten astmatestauksien aikanakin höngin keskivertoa kovempia tuloksia. 

Vierailija
25/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää ihmeessä hakemaan lääkkeet. Ihan jo tuon Koronankin takia.

Pitäs mennä koronavastaanotolle, kun kerran on hengitystieoireita. Omaan terkkariin ei saa mennä yskäoireen kanssa. En halua mennä hakemaan sitä koronaa sieltä koronavastaanotolta. Mieluummin odottelen kotona että tää menis ohi. Joskushan tän on loputtava.

Vierailija
26/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitä syvään. Sisään voit vetää isosti ja normaalisti. Ulos tulee vain osa vinkunisen kera. Tätä on astma.

Vierailija
27/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityisillä lääkäriasemilla on chattipalvelut käytössä + video/puhelinvastaanotot.(juu maksaa, mut vältyt henk.koht kontaktilta). Lääkkeetkin saa tilattu ya.fi pikatoimituksella päivässä ellei halua apteekkiin mennä. Luulisi että astmalääkkeet saa sillä tavoin koekäyttöön, jos helpottaa oloa niin asia sillä selvä. Jos ei, niin ei ole astma. Monelle määrätään astmalääkkeitä lyhytaikaiseen käyttöön esimerkiksi just flunssan jälkeen/allergiakauden aikana.

Vierailija
28/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lapsesta asti allergiaa koivu leppä pujo yms. Jatkuvat keuhkoputken tulehdukset, yöyskä ja hengitys vinkuna. Aloitettiin viime keväänä astma lääkitys ja oireet hävisi. Lääkäri sanoi että Selvä astma, kehittynyt allergioiden yötä. Nyt pitäisi muistaa käyttää lääkkeitä, unohtuu kun oireet hävisi, eikä oo ollut vuoteenkeuhkoputken tulehdusta, jee. Kannattaa ap tutkituttaa!

Vierailija
29/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi