Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävä jatkuva yskä ja hengenahdistus. Miten teillä todettiin astma, voisiko olla sitä?

Vierailija
31.03.2020 |

Niin, eli yritän tsempata itseäni, etten ahdistu koronan takia... Minulla on ties kuinka monetta viikkoa jatkuva pikkuflunssa >>> kuiva yskä, välillä menee hengenahdistuksen puolelle ja on sellainen "astmainen" tunne, vaikkei minulla sitä olekaan koskaan diagnosoitu.

Mutta voisiko kuitenkin olla? Sisarpuolellani on ollut astma lapsena ja allergiaa on kyllä suvussa paljon. Itsellänikin pientä heinänuhaa kesäisin. Muistan että jonkun aiemmankin flunssan yhteydessä olen kärsinyt tästä "astmaisesta" tunteesta. Nyt vaan tuo korona pelottaa ja sekoittaa pakkaa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

syksyllä alkoi hengästyttää ylämäessä kävellessä, ihmettelin että miten kunto huonontunut. myöhemmin alkoi kuiva yskä jota jatkui kuukausia, hengästyminen lisääntyi ja kävellessä alkoi yskittää niin että tuntui kuin henki loppuu. terveyskeskukseen menin ja oletin saavani antibiootit keuhkoputkentulehdukseen, mutta otettiin verikokeet, keuhkoröntgen ja sydänfilmi sekä kahden viikon pef-seuranta. todettiin astma.

Vierailija
2/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oh, joo... minullakin on itse asiassa ollut tässä aiemmin tuota ylämäessä hengästymistä. Olen myös ajatellut että kunto vaan on huonontunut, vaikken ymmärrä miksi olisi. No kappas, kappas. Kiitos kun kerroit.

Muita..?

- AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiinnostaisi myös kuulla lisää miltä tuo hengenahdistus astmassa tuntuu?

- AP

Vierailija
4/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hengenahdistus tuntuu siltä kuin ei saa vedettyä henkeä kunnolla, vain vähän kerrallaan, pitää pysähtyä ja  ´´puuskuttaa´´ joskus vain tuntuu hengittäminen raskaalta tai kuin olisi paino rinnan päällä. itselläni tulee vain rasituksessa, mutta voi tulla pakkasen takia, pölystä tai tuoksuista tai eläimistä.

Vierailija
5/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssimiesten vetoomus

Pitäkää maskeja kun menette kauppaan. Käyttäkää omia aivojanne vaikka joku sanoo ettei ole vaikutusta. Fyysisen esteen läpi virus ei mene yhtä suoraan kuin ilman sitä. Mieti miten hengitys höyryää talvella, jos huivi ja sen alla pölynimurin hepa-suodatin tai vaikka terveysside sen alla, höyryääkö samaan malliin? ei. Eli silloin oireettoman tartuttajan hengitys ei sairastuta muita samaan malliin. Jos kaikilla maski, tartunnat vähenisi ja ehkä sinä tai läheisesi ei kuolisi tuskaisaa ja yksinäistä tukehtumiskuolemaa kuten jo 17 Suomessa.

Tšekissä maskien tekeminen pakolliseksi tehosi 10 päivässä -

tartuntojen nousu saatu hallintaan

https://www.praguemorning.cz/usage-of-masks-flattened-growth-of-coronavi...

Ja maskeja ei sielläkään ole juuri saatavilla. Itse tehtykin maski kelpaa.

Se auttaa, kun käytännössä kaikilla on sellainen kodin ulkopuolella

liikkuessaan.

Maskit pakollisiksi! Israelissakin ne on, valtio jakaa nyt kaikille

kansalaisilleen! Tällä hetkellä maskin käyttöä vain vähätellään.

Käyttäjiä kohti jopa yskitään ja heille nauretaan. Tosiasiassa

rappukäytävä ja hissikin ovat vaaran paikkoja ilman maskeja.

Oireettomat tartuttajat tartuttavat nyt joka puolella.

Lopuksi viruksiin erikoistuneen lääkärin vinkki:Maskin voi tehdä

tekemällä pussin vanhasta T-paidasta ja laittaa sisälle palan

pölynimurin suodatinta. Steriloidaan laittamalla puoleksi tunniksi 75

asteiseen uuniin, niin ei tarvitse tehdä uutta!

Vierailija
6/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla tk-käynnillä yskänlääkettä, tokalla nenäsumutetta ja kolmatta aikaa en saanutkaan enää varattua kun olin jo kahdesti käynyt saman asian takia. Lopulta päivystykseen kun en jaksanut kävellä tai puhua ja sieltäkin olivat lähettämässä himaan kunnes saattaja sai raivarin ja pitkin hampain tutkivat, tuloksena astma ja keuhkokuume.

En tiedä miksi oli niin vaikeaa asian hoitaminen vaikka itse epäilin astmaa koko ajan.

Vierailija
7/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on korona. 

Vierailija
8/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mulla astma tuntuu niin että on vaikea saada hengitettyä ulospäin.

Vierailija
9/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milka se tuntuu siltä, ettei saa happea, vaikka kuinka haukkoo henkeä. Ja lievemmissä tilanteissa on se jatkuva tunne että happi loppuu.

Minullakin viimeinen niitti oli se ylämäessä hengästyminen, hengitys vinkuu lenkillä. Havahduin siihen, että hengästyn lenkillä kuin olisin vanhus, vaikka tein sairaan pitkiä lenkkejä ja yritin pitää kuntoni hyvänä. Luulin, että se oli heikkoa kuntoa vaan ei ollut.

Työterveydessä alkoi pef-rumba. Tosiaankaan ensimmäisellä pef-mittausurakalla ei astma diagnoosiin ylletty, vaikka spitometriassa tulos oli jo tuolloin vaikea keuhkokapasiteetin aleneminen.

Diagnoosin sain lopulta kortikosteroidilääke-testillä.

Astmani on vaikea ja lääkitys valtava että pärjään.

Vierailija
10/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans ollut kuivaa yskää joulusta saakka. Silloin olin 5 päivää kuumeessa ja tautiin kuului yskä, jolla se myös alkoi. Syönnin jälkeen tai puhuessa alkaa yskittää. Mutta ei ole tuota hengenahdistusta. Mulla on usein myös närästystä ja öisin kuiva suu. Mikähän vois olla?

Vierailija
11/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mulla astma tuntuu niin että on vaikea saada hengitettyä ulospäin.

Eli alkaako yskittää, kutittaa vai mitä tapahtuu uloshengittäessä?

Ihanaa kaikki kun vastailette. <3

- AP

Vierailija
12/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mulla samaa nyt viidettä viikkoa! Olen miettinyt astmaa, mutta aika äkkinäisesti alkoi...

Vierailija
13/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko astma siis tulla yhtäkkiä aikuisiällä?

Vierailija
14/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se koronavirus on!

Vierailija
15/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ambulanssimiesten vetoomus

Pitäkää maskeja kun menette kauppaan. Käyttäkää omia aivojanne vaikka joku sanoo ettei ole vaikutusta. Fyysisen esteen läpi virus ei mene yhtä suoraan kuin ilman sitä. Mieti miten hengitys höyryää talvella, jos huivi ja sen alla pölynimurin hepa-suodatin tai vaikka terveysside sen alla, höyryääkö samaan malliin? ei. Eli silloin oireettoman tartuttajan hengitys ei sairastuta muita samaan malliin. Jos kaikilla maski, tartunnat vähenisi ja ehkä sinä tai läheisesi ei kuolisi tuskaisaa ja yksinäistä tukehtumiskuolemaa kuten jo 17 Suomessa.

Tšekissä maskien tekeminen pakolliseksi tehosi 10 päivässä -

tartuntojen nousu saatu hallintaan

https://www.praguemorning.cz/usage-of-masks-flattened-growth-of-coronavi...

Ja maskeja ei sielläkään ole juuri saatavilla. Itse tehtykin maski kelpaa.

Se auttaa, kun käytännössä kaikilla on sellainen kodin ulkopuolella

liikkuessaan.

Maskit pakollisiksi! Israelissakin ne on, valtio jakaa nyt kaikille

kansalaisilleen! Tällä hetkellä maskin käyttöä vain vähätellään.

Käyttäjiä kohti jopa yskitään ja heille nauretaan. Tosiasiassa

rappukäytävä ja hissikin ovat vaaran paikkoja ilman maskeja.

Oireettomat tartuttajat tartuttavat nyt joka puolella.

Lopuksi viruksiin erikoistuneen lääkärin vinkki:Maskin voi tehdä

tekemällä pussin vanhasta T-paidasta ja laittaa sisälle palan

pölynimurin suodatinta. Steriloidaan laittamalla puoleksi tunniksi 75

asteiseen uuniin, niin ei tarvitse tehdä uutta!

Ambulanssimiehet ei muuten sanallakaan sanoneet mitään maskeista. Käskivät kaikkien pysyä KOTONA. Koitas sinä nyt rauhoittua. Maskit ei meitä pelasta vaan se että pysytään kotona eikä sitä kautta tartuteta muita. Niin ne siellä Tsekeissäkin teki, sulki rajat, koulut jne. Ja pysyvät kotona. Ne se epidemian taltuttaa, ei maskit. Maskit antaa vaan vaarallisen turvallisuudentunteen. Kohta tuolla porukat taas istuskelee joukoissa maskit naamassa ja luulee että kaikki on ok.

Vierailija
16/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samaa. Tavisflunssa alkoi helmikuun lopussa. Oli huono olo, nuha ja yskä. Ei kuumetta. Muut oireet lähti reilun viikon jälkeen, mutta tää yskä jäi ja tuntuu ettei se millään lähde. Sellasta kuivaa yskää ja hengitystiet tuntuu tukkosilta. Yskiminen ei auta, mitään ei tule. Oon miettiny että kun oon allergikko niin ylläpitääkö esim. katupöly tätä yskää. Siis ettei pääse kokonaan parantumaan kun siitepölyt ja katupöly ylläpitää sitä.

Oon miettiny että pitäskö mennä lääkäriin, mutta en oo menny. Vuosia sitten menin vastaavassa tilanteessa ja sain niin tylyä kohtelua sairaanhoitajalta ettei huvita kokea sitä uudelleen. Hoitaja sano suoraan ettei sulla mitään ole, henkeäkään ei ahdista. Ei se mua tutkinut, katseli vaan pöytänsä takaa. Lääkärille ei tietenkään päästänyt. Käski tulla kuukauden päästä uudestaan jos yskä vielä jatkuu. En menny ja kyllä se yskä siinä parissa kuukaudessa lähti.

Vierailija
17/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ainakin tuli yhtäkkiä aikuisiällä (jos nyt on oikea diagnoosi), koskaan ei ole ollut mitään allergioita tai ärsytyksiä tuoksuista, siitepölystä tms. jotenkin on vaikea uskoa että astma tulee yhtäkkiä  vanhemmalla iällä. lenkkeilin 10- 15 km lenkkejä ennen ja sitten vain en jaksanutkaan. 

- vastaaja 1

Vierailija
18/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tässä just jostain että monesti astma alkaa tai puhkeaa just jonkin hengitystieinfektion myötä.

- AP

Vierailija
19/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan samaa. Tavisflunssa alkoi helmikuun lopussa. Oli huono olo, nuha ja yskä. Ei kuumetta. Muut oireet lähti reilun viikon jälkeen, mutta tää yskä jäi ja tuntuu ettei se millään lähde. Sellasta kuivaa yskää ja hengitystiet tuntuu tukkosilta. Yskiminen ei auta, mitään ei tule. Oon miettiny että kun oon allergikko niin ylläpitääkö esim. katupöly tätä yskää. Siis ettei pääse kokonaan parantumaan kun siitepölyt ja katupöly ylläpitää sitä.

Oon miettiny että pitäskö mennä lääkäriin, mutta en oo menny. Vuosia sitten menin vastaavassa tilanteessa ja sain niin tylyä kohtelua sairaanhoitajalta ettei huvita kokea sitä uudelleen. Hoitaja sano suoraan ettei sulla mitään ole, henkeäkään ei ahdista. Ei se mua tutkinut, katseli vaan pöytänsä takaa. Lääkärille ei tietenkään päästänyt. Käski tulla kuukauden päästä uudestaan jos yskä vielä jatkuu. En menny ja kyllä se yskä siinä parissa kuukaudessa lähti.

Samaa täällä, kohtalotoveri ilmoittautuu. Flunssan jälkeen alkoi nuo jälkioireet, odottelen josko tämä joskus loppuisi. Katupöly pahentaa ainakin minulla oloa. Höyryhengitys suihkussa auttaa jonkin verran ja saunan kosteat löylyt. :/

Vierailija
20/29 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ylämäessä hengästymisen lisäksi reidet painavat, kyseessä voi olla alhainen ferritiini. 

Minulla oli joskus burn out niin koko sen ajan oli kuiva sinnikäs yskä. Se hävisi itsestään kun olo koheni. Stressaatko tätä maailmantilannetta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme