Miten olet tähän mennessä perustelut sen, että juuri sinulla ja perheelläsi on oikeus käyttää lentokonetta lomamatkailuun ja saastuttaa maapalloa?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Koska olen voinut, niin olen matkustanut. En koe että olisin siitä yhtään sen enempää selitysvelvollinen, kuin ihminen joka ei lajittele roskiaan. Jälkimmäisiä on Suomessa enemmän kuin kaltaisiani pari kertaa vuodessa matkustavia.
Toisaalta, miksi tupakoiva tukee sademetsien tuhoa ja merten saastuttamista? Samoin kuin kahvia ja teetä juovat ja kaakaota himoitsevat.
Entäs mites tuo autoilu? Kauppaan on matkaa 2km mutta niin vaan naapurit sen ajaa vaikka voisi kävelläkin.
Ja niin edelleen. Lentomatkailu muodostaa häviävän pienen osan kaikesta maapalloa saastuttavasta toiminnasta, mutta sitä on helpointa paheksua 🤷♀️
Häviävän pieni osa on suhteellinen käsite. Keskimäärin 1,5 t CO2 ekvivalenttia per suomalainen. Sinulla selvästi enemmän, kun lennät pari kertaa vuodessa.
Mutta jos ei ole lapsia, niin mitä sillä väliä mihin kuntoon paikat jää sinun jälkeen.
Tiedätkö mitä. Minä en oikeasti välitä. Tai puheen tasolla joo välitän, mutten tee mitään ympäristötekoja, vaikka pitäisi.
Viime vuonna (2019) kävin työ- ja huvimatkoilla lentäen Lontoossa, Pariisissa, Amsterdamissa, Tokiossa, Budapestissä, Berliinissä, Milanossa, Roomassa ja New Yorkissa. Tässä järjestyksessä, tasaisesti vuoden aikana. Oli kivaa. Tänä vuonna on mennyt jo kolme matkaa pieleen koronan takia.
Lopetin lentomatkailun 12 vuotta sitten. En koe olevani umpiossa, vaikka elän ekologisesti. En keksi mitään syytä, miksi juuri minun pitäisi eksistoida maapallon toisella laidalla. Tulisiko minusta parempi tai fiksumpi ihminen, jos rysäilisin jossain turistikohteessa pari viikkoa? En usko. Viihdyn kotonani ja lähiympäristössäni, ja pyrin ymmärtämään maailmaa "etänä". Onneksi siihen on kaikilla samanlainen mahdollisuus.
Suuremmat wow-elämykset olen saanut jostain kätketystä jalokivestä 100 km:n säteellä. Elämäni paljolti kotona on kai sitten jotenkin mukavampaa kuin niillä, joiden on "pakko" matkustaa johonkin säännöllisin väliajoin.
Pahoittelen, etten vastannut alkuperäiseen kysymykseen, mutta minulla ei tosiaankaan ole mitään oikeutusta lentää, kuten eipä juuri muillakaan kaltaisillani tavallisilla ihmisillä, joilla pää ei hajoa kotona tai kotimaanmatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Raha.
Sen avulla olen matkustellut ja matkustelen edelleen.
Terveiset täältä Sri Lankalta!
Ottakaa mallia ilmastonmuutoksen vastustajilta Meghanilta ja Harryltä, hekin lensivät juuri yksityiskoneella Kanadasta Kaliforniaan, joten totuus on ettei lentäminen saastuta ollenkaan. Ei myöskään laivailu, koska Greta Thunbergkin seilasi ison meren halki. ja vihreät lentää tämän tästä lomille ja muualle, joten lentämisen/seilaamisen saastuttavaa vaikutusta on liioiteltu vahvasti.
Siis tämä ei ole sarkasmia, vaan tosiasia, kuka ilmastonmuutoksesta huolissaan oleva sitten muka tekisi edelleen tuota? Varsinkaan kun maailmassa on kaikkien saatavilla kaikki Teamsit ja Skypet ja Zoomit ym.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun vihreätkin lopettavat lentomatkailunsa. Esimerkin voimaa ei tule aliarvioida. Uskottavuus tulee teoista, sinun pitää elää niin kuin puhut tai puheesi on kärpäsenlentoa ilmassa.
Tämä!
Rakastan seikkailua ja matkustamme lentäen koko perhe, koska loman pituus, eri puolille maailmaa rinkat mukanamme. Vaellamme luonnossa, nukumme mahtavien jokien äärellä, kiipeämme ylös vuoria, ihailemme vuoristojärvien väriä emmekä näe muita ihmisiä päiväkausiin.
Toki matkailemme samalla sabluunalla Suomessakin, mutta Lappiinkin joudumme lentämään, koska lomien pituus ja välimatka.
Vierailija kirjoitti:
Tähänastisten vastausten perusteella oman vastuun kieltäminen on yleisin perustelu.
Psykologisesti kiintoisaa. Lupaa myös erittäin huonoa tuleville polville.
Kertoo varmasti myös siitä, että päättävässä asemassa olevien tulisi oikeasti näyttää esimerkkiä miten toteuttavat käytännössä sanomaansa siitä miten tulisi elää. Veljeni elää vihreämmin kuin yksikään vihreä, mutta itseäni risoo suunnattomasti ilmastonmuutosta vastustavien lentäminen ja matkustelu vaikka muitakin vaihtoehtoja kokoustaa on.
Käytänkin mieluummin junaa, autoa ja laivaa. Viivyn kohteessa pitkään ja pyrin siellä oloni olevan jotenkin muuten "hyödyllistä", esimerkiksi työmatka, opiskelua, avustustöitä tms. Lomailla voi lähempänäkin mutta kaikkea matkailua ei voida eikä olekaan järkeä koskaan kieltää.
Näyttää olevan vaikea kysymys, kun järkevää vastausta ei tunnu irtoavan.
Me olemme vuosittain käyneet mieheni kotimaassa, ja olleet kuukauden tavaten sukua ja ystäviä sekä lomaillen. Tänä vuonna ei ehkä päästä lainkaan, Finnair ei lennä nyt sinne.