Koiranomistaja, miksi pidät koiraasi irti kiinnipitoaikana?
Eikö laki koske sinua? T. Vastuullinen koiranomistaja
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
jos luonnonsuojelualueella ei ole muita, niin ketä se haittaa jos koirani nuuhkii metsää? ei se sieltä lintuja kiinni saa.
Taas yksinkertainen koiran omistaja.
Maassa pesivät linnut ovat erityisen herkkiä häirinnälle. Vaikka koira ei vahingoittaisi pesäpoikasia, voi lintuemon poistuminen pesältä saada variksen tai lokin käyttämään tilaisuutta hyväkseen ja tyhjentämään pesän. Koiraa ei saa koskaan päästää saaristossa juoksemaan valtoimenaan ympäri saarta, koska vesilintujen poistuminen pesältä tietää nopeaa poikasten tuhoutumista ja joutumista muiden lintujen evääksi. Koira syö myös maassa pesien lintujen munia.
Tottelevainenkin koira voi karata omalta pihalta ja jäädä itse auton alle ja / tai aiheuttaa kolarin, jossa kuolee ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihme että porukat yhä uskoon tohon legendaan että koiria on pakko pitää kiinni. Katsokaa mitä laissa lukee.
Koko pääkaupunkiseutu on taajama joten koiran pitää olla aina kytkettynä.
LOL
Kas kun et pidä kaikkea kehä3 sisällä taajamana.
Oletko jostain Sonkajärveltä?
Haluan, että komea, nuori virkavallan edustaja puhuttelee minua kuumassa virka- asussaan.
Vierailija kirjoitti:
Haluan, että komea, nuori virkavallan edustaja puhuttelee minua kuumassa virka- asussaan.
Valitettavasti puhuttelija saattaa olla myös ikäväluonteinen tuulipukuun pukeutunut keski-ikäinen tantta. Kameran kanssa. Ettäs tiedät.
Karkureissullaan lemmikki voi myös nääntyä nälkään, paleltua kuoliaaksi, joutua pedon saaliiksi, menehtyä saamiinsa vammoihin, joutua ihmisen tappamaksi jne.
Pidän koiraani aina vapaana omalla maalla ja se on välittömästi kytkettävissä. Koska se on koulutettu palvelukoira, niin pysyttelee parin kolmen metrin etäisyydellä minusta eikä ole kiinnostunut riistasta.
Ainakin ennen koirat jotka omasivat koulutustunnuksen saivat olla koulutettaessa vapaana myös taajamassa. Itselläni oli tuollainen lupa Stadissa aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Pidän koiraani aina vapaana omalla maalla ja se on välittömästi kytkettävissä. Koska se on koulutettu palvelukoira, niin pysyttelee parin kolmen metrin etäisyydellä minusta eikä ole kiinnostunut riistasta.
Ainakin ennen koirat jotka omasivat koulutustunnuksen saivat olla koulutettaessa vapaana myös taajamassa. Itselläni oli tuollainen lupa Stadissa aikoinaan.
Koulutustunnus siis tarkoitti aktiiviuraa palveluskoirakisoissa, minkä perusteella sai myös verovapauden. Tämä oli voimassa ainakin 80-luvulla, nyt en tiedä onko missään enää koiraveroakaan.
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihme että porukat yhä uskoon tohon legendaan että koiria on pakko pitää kiinni. Katsokaa mitä laissa lukee.
Koko pääkaupunkiseutu on taajama joten koiran pitää olla aina kytkettynä.
LOL
Kas kun et pidä kaikkea kehä3 sisällä taajamana.Oletko jostain Sonkajärveltä?
Taajama alkaa Vimpelissä. Liikennemerkit eivät osoita tilastollisten taajamien rajoja. Eräissä pienissä taajamissa ei ole lainkaan taajaman liikennemerkkiä, ja toisaalta taas tietyillä sellaisilla paikkakunnilla, jotka eivät ole tilastotaajamia, voi olla taajamamerkki.
Tilastokeskuksen määritelmän mukaan taajama on vähintään 200 asukkaan rakennusryhmä, jossa rakennusten välinen etäisyys ei yleensä ole 200 metriä suurempi.
Mene mittaamaan Helsingin katuja...
Vierailija kirjoitti:
jos luonnonsuojelualueella ei ole muita, niin ketä se haittaa jos koirani nuuhkii metsää? ei se sieltä lintuja kiinni saa.
Todistin kerran tilannetta kun koira oli napannut vesilinnun munan suuhunsa ja se siitä poikasesta sitten. Pitäkää ne piskinne kiinni, ovat häiriöksi pesinnälle.
Jos pidätte niitä irti niin katsokaa edes etteivät ne lähesty ihmisiä, joita ei kiinnosta olla tekemisissä vieraiden koirien kanssa.
Koska hän käyttääntyy paremmin kuin omasi remminpäässä...
Saman huolen kun saisi kissoista aikaan, koiran omistaja edes on näkemässä missä koira liikkuu, mutta kissa hylätään yksin ulos "kyllä se pärjää", vaikka hyvällä tuurilla pärjää...
Hassua miten suurin osa koirien omistajista pitää omaa elukkaansa poikkeuksellisen hyvin koulutettuna ja hyväkäytöksisenä. Ja tätä sitten käytetään perusteena lakien rikkomiselle. Pitäkää ne koirat kiinni. Ette ole mitään poikkeuksia. Koira on eläin ja kaikesta kouluttamisesta huolimatta niillä on omat vaistonsa.
Täällä pohjois-Hki:ssä ihmiset pitävät koiria todella paljon vapaina. Se ei ole kivaa. Asumme pienen metsikön reunamilla ja lähes päivittäin pihalle tulee vieras koira. Omistajat usein vieläpä suuttuvat, jos asiasta heille huomauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä pohjois-Hki:ssä ihmiset pitävät koiria todella paljon vapaina. Se ei ole kivaa. Asumme pienen metsikön reunamilla ja lähes päivittäin pihalle tulee vieras koira. Omistajat usein vieläpä suuttuvat, jos asiasta heille huomauttaa.
Sama juttu Espoossa. Kun huomautat asiasta, koiranomistaja joko leikkii kuuroa, tai vastaa vihaisesti takaisin ???
Mikä ihme siinä on niin vaikeeta uskoa, että laki on laki, eikö tuota lakia ole huvikseen keksitty.
En minäkään ala avotulta tekemään Espoon keskuspuistossa, ja kun joku minulle asiasta huomattaisi, vastaisinko vain "tää tuli on ihan mun hallinnassa, kyllä mä saan nuotion tehdä kielloista huolimatta" sehän ois ihan älytöntä pokkurointia !
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään kiinnipitämisaikaa. Lain mukaan koiran on oltava välittömästi kytkettävissä ja se on aivan eri asia kuin kiinnipitäminen koko ajan.
"MISSÄ KOIRAA SAA PITÄÄ VAPAANA?
Järjestyslaissa on oma pykälänsä koirakurista. Lain mukaan koira on pidettävä aina kytkettynä taajamassa. Koiran vapaana pitäminen on sallittua ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa ja suljetuilla piha-alueilla. Koiran tulee näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa. On myös pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Järjestyslaissa määrätään myös, että koiraa ei saa päästää kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle. Koiraa ei saa viedä yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille tai yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle. Poikkeuksena ovat sellaiset hiihtoladut, jotka on merkitty koiraladuiksi."
Taajama-alueella koirat on pidettävä AINA kiinni, eli siinä olet oikeassa, taajamissa ei ole mitään erillistä kiinnipitoaikaa, vaan siellä se on aina niin että koirat on oltava kytkettynä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu Espoossa. Kun huomautat asiasta, koiranomistaja joko leikkii kuuroa, tai vastaa vihaisesti takaisin ???
Mikä ihme siinä on niin vaikeeta uskoa, että laki on laki, eikö tuota lakia ole huvikseen keksitty.En minäkään ala avotulta tekemään Espoon keskuspuistossa, ja kun joku minulle asiasta huomattaisi, vastaisinko vain "tää tuli on ihan mun hallinnassa, kyllä mä saan nuotion tehdä kielloista huolimatta" sehän ois ihan älytöntä pokkurointia !
Näin Espoon keskuspuiston kupeessa itsekin asuvana koiranomistaja olen havainnut saman ilmiön. Muutama hahmo onnpistänyt oikein silmään, että koira juoksee vapaana eikä omistaja välitä. Vauvanvaunuja työntävä , nenä kiinni älypuhelimessaan raahustava nainen, jonka noutaja juoksee irrallaan - siinäpä onkin omistajan huomio hyvin muualla, tuskinpa huomais vaikka koiransa hotkaisisi myrkkymakkaran, jollaisia tämä alue aika ajoin on täynnä!!! Johtien kenties siitä, että jollakulla koiravihaajalla on mennyt kuppi nurin , kun nää eräät tyhmät pitää koiria vapaana, eikä korjaa niiden jätöksiä!
M44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä on niin vaikeeta uskoa, että laki on laki, eikö tuota lakia ole huvikseen keksitty.En minäkään ala avotulta tekemään Espoon keskuspuistossa, ja kun joku minulle asiasta huomattaisi, vastaisinko vain "tää tuli on ihan mun hallinnassa, kyllä mä saan nuotion tehdä kielloista huolimatta" sehän ois ihan älytöntä pokkurointia !
Näin Espoon keskuspuiston kupeessa itsekin asuvana koiranomistaja olen havainnut saman ilmiön. Muutama hahmo onnpistänyt oikein silmään, että koira juoksee vapaana eikä omistaja välitä. Vauvanvaunuja työntävä , nenä kiinni älypuhelimessaan raahustava nainen, jonka noutaja juoksee irrallaan - siinäpä onkin omistajan huomio hyvin muualla, tuskinpa huomais vaikka koiransa hotkaisisi myrkkymakkaran, jollaisia tämä alue aika ajoin on täynnä!!! Johtien kenties siitä, että jollakulla koiravihaajalla on mennyt kuppi nurin , kun nää eräät tyhmät pitää koiria vapaana, eikä korjaa niiden jätöksiä!
M44
Siinä ei sitten omistaja voi syyttää kuin itseään, kun se rakas fifi nielaisee sen myrkkypötkön ja ehkä jopa menehtyy.
Se on todella hirveä kokemus, kun rakas lemmikki jää auton alle.
Suosittelen pitämään niin kissat kuin koirat kiinni. Myös kissoille löytyy nykyään hyviä ulkoilutusvaljaita.