Yritysviisaat ja kaikki muutkin: minkä takia Suomessa yritykset panee pillit pussiin jo parin viikon koronasulkujen jälkeen?
Elääkö suurin osa yrityksistä kädestä suuhun vailla omia pääomia ja puskureita?
Kommentit (27)
Minulle on ainakin aidosti yllätys, miten lyhyessä ajassa lukuisat yritykset vaativat tukea jatkamiseensa! Ap
Miksi sun on niin vaikea tajuta, että kyse ei ole niien parin päivän tai parin viikon sulkujen aiheuttamista tappioista sinänsä, vaan siitä, että TIEDETÄÄN tämän jatkuvan viikkoja ja kuukausia ja että sinä aikana rahat loppuu ja konkka tulee. Tällöin on viisainta laittaa pillit pussiin ajoissa, olla tekemättä enää enempää laskuja joista ennen pitkää tulisi velkaa ja maksuhäiriöitä. Se ei ole sitä, että raha olisi jo loppunut, vaan sitä, että varaudutaan asiaan ajoissa.
Vai jatkatko sä itse shoppailua siinä vaiheessa, kun tulot on jo loppuneet, vaikka tilillä olisikin vielä vähän rahaa? Mä en ja siksi kai mulla ei ole koskaan mitään maksuhäiriötä ollutkaan.
Yllättävää, toki.
Tietenkin on olemassa Suomessakin äärimmäisen vakavaraisia yhtiöitä, joita ei kaada juurikaan mikään.
Mutta se, että suuri osa on vaikeuksissa - näin ainakin oletan ja vähän tiedänkin - on yllättävää.
Toisaalta tuo korona tuli kyllä puskista. Sekin vaikuttaa. Ei siihen osattu täälläkään varautua etukäteen käytännössä mitenkään.
Yritysten tuen vaatiminen yhteiskunnalta on sosialismia. Ja se tulee myöntää suorasanaisesti ja -selkäisesti.
Pikkuisen olen ollut aistivinani jonkinlaista haluttomuutta myöntää, että nyt huudetaankin yhteiskunnan ja sosialismin perään.
Tätä ennen oltiin niin suuria sankareita ja suorastaan muiden yläpuolella leijuvia neroja niitten omien bisnesten kanssa...
Yrityksiä on toki nyt autettava - mutta niidenkin on myönnettävä sosialismi tältä osin.
Meillä tuli lomautus ja tieto että siksi lomautetaan kun kuukaudessa tulee 200 000€ tappiota kun ei ole yhtään myyntiä koko alueella, ja sen lisäksi tulee välillisiä tappioita. Harva firma haluaa tuollaisia tappioita.
Sitten tuttu kampaaja laittoi myös puljun kiinni, kiinteät kulut silti juoksee 1500€/kk ja itsekin pitää elää ja elättää lapset. Hänelläkin oli puskurirahasto, mutta oli juuri käyttänyt siitä suuren osan remonttiin ennenkuin tämä kaikki alkoi.
Toki molemmissa tapauksissa pitää ottaa huomioon myös itsensä ja henkilökunnan suojaaminen virukselta.
Ne käyttävät poikkeustilaa hyväkseen minimoimalla tappiot. Samalla kampnjoidaan yhteisvastuun puolesta. Tärkeintä yrityksille on, etteivät ne itse joudu yhteiskuntatalkoisiin, nehän on varattu pienituloisille palkansaajille. En väitä, ettei rikkaita hyväntekijöitä ole, mutta he ovat harvassa.
Et sä täältä mitään yritysviisaita löydä. Jos oikeasti haluat tietää, hanki tietoa. Jos tykkäät lyödä lyötyä, joka makaa jo maassa tuskissaan, niin jatka hakkaamista vaan.
Kysynnän pudotus on todella jyrkkä ja siihen on syytäkin reagoida nopeasti. Nyt vedetään hätäjarrusta ja pistetään kulut minimiin siinä toivossa, että joskus kuukausien päästä kun elämä alkaa hiljalleen palata kohti normaalia, olisi olemassa vielä joku yritys joka pystyisi jatkamaan toimintaansa.
Tässä kohtaa on toki vielä ihan kysymysmerkki, palataanko tästä entiseen vai johonkin uuteen, joka on kaukana entisestä. Ehkä etätöiden tekeminen tämän myötä lisääntyy ja lounasravintoloiden kysyntä jää pysyvästi aiempaa alemmalle tasolle. Monen talous tulee olemaan tämän jäljiltä niin kuralla, että kriisin jälkeinen kulutus tulee pitkään olemaan jotain ihan muuta kuin ennen kriisiä. Ei ole varaa hiusten värjäyksiin, kasvohoitoihin, personal traineriin, tekoripsiin ja mitä näitä on, mihin on hyvinä aikoina totuttu. Fine dining on muisto vain ja lomamatka suuntautuu lähimetsään.
Onnea pk-yrittäjäksi ryhtymiseen sillä reseptillä että varaudut myyntisi totaaliseen loppumiseen epämääräisen pitkäksi ajaksi.
"Markkinat hoitavat."
Oikeassa ja puhtaassa kapitalismissa asia on juuri näin.
Suomi ei ole oikea ja puhdas kapitalismi vaan sekatalous. Johan sen Suomen Pankin Olli Rehnkin ääneen sanoi.
Kauan sä ap pärjäät ilman tuloja? Nyt kaikki tulot ja tuet kiinni niin kauan pystyt jatkamaan? Kulut kuitenkin pysyy.
Johtuu siitä että täällä on kaikki liian kallista ja korkeasti verotettua, joten yrittäjät elävät kädestä suuhun. Pian tulee sellainen konkurssiaalto ja lama että 90-luku jää kakkoseksi.
Jo nyt vain alkaa näyttää tämä olemassaolevien pelastustalkoilu erittäin raadolliselta ja epäoikeudenmukaiselta - konnamaisen mafiamaiselta - touhuilulta.
Joitakin pelastetaan, joitakin ei...
Kriisin hetkellä kokoomuslaisista kuoriutuu sosialisteja, Taisi Huhtasaari olla oikeassa kun haukkui kokoomuslaiset kommunisteiksi. Toivottavasti perussuomalaiset yrittäjät ymmärtävät kieltäytyä tuesta.
Vierailija kirjoitti:
"Markkinat hoitavat."
Oikeassa ja puhtaassa kapitalismissa asia on juuri näin.
Suomi ei ole oikea ja puhdas kapitalismi vaan sekatalous. Johan sen Suomen Pankin Olli Rehnkin ääneen sanoi.
Niin, voitot yksityistetään ja tappiot sosialisoidaan. Tämähän nähtiin jo pankkien kohdalla 90-luvun lamassa! Valtio pönkitti pankit, jotka taas irtisanoivat yrittäjien lainat, ja joutuivat konkurssiin. Nythän Marin sanoi juuri, ettei halua sen toistuvan mutta eiköhän valtion nisästä halua nyt imeä kaikki kynnelle kykenevät! Saihan aikoinaan Nokiakin Suomen ellei maailman suurinpana yrityksenä kaikkein suurimmat yritystuet Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on otettu liikaa ulos.
Eli aivan oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun on niin vaikea tajuta, että kyse ei ole niien parin päivän tai parin viikon sulkujen aiheuttamista tappioista sinänsä, vaan siitä, että TIEDETÄÄN tämän jatkuvan viikkoja ja kuukausia ja että sinä aikana rahat loppuu ja konkka tulee. Tällöin on viisainta laittaa pillit pussiin ajoissa, olla tekemättä enää enempää laskuja joista ennen pitkää tulisi velkaa ja maksuhäiriöitä. Se ei ole sitä, että raha olisi jo loppunut, vaan sitä, että varaudutaan asiaan ajoissa.
Vai jatkatko sä itse shoppailua siinä vaiheessa, kun tulot on jo loppuneet, vaikka tilillä olisikin vielä vähän rahaa? Mä en ja siksi kai mulla ei ole koskaan mitään maksuhäiriötä ollutkaan.
Anteeksi vain, mutta jos yritys kuukahtaa viikkojen tai jopa kuukausien kuluessa, niin huonoa on ollut taloudenpito.
Elää.