Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö liiton rahoille jos on ollut töissä 32 viikkoa, mutta liiton jäsen 13 viikkoa?

Lomautus iski
30.03.2020 |

ev

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on ollut töitä tähän asti, niin ei ole tarvinnut asiaa ikinä miettiä.

Mä pystyn jotenkin ymmärtämään tämän, koska miehelläni oli sama tilanne. Aina ollut töissä ja elänyt siinä omassa kuplassaan, missä työttömyys ei koskaan koske häntä. Meillä oli asuntolainaa reippaasti ja mies enimmäkseen perheen ainoa tulonsaaja, niin patistin liittymään kassaan. Eihän se kustanna kuin alle satasen kuussa. Tuli sitten hänellekin jossain kohtaa ne YT:t ja koko organisaatio irtisanottiin. Ei päässyt kyllä ansiosidonnaisesta nauttimaan kun työttömyys jäi kahden viikon mittaiseksi, mutta kyllä siihen kassaan silti kannattaa kuulua. Kaiken varalta. Miehen ansiosidonnainen olisi kuitenkin päälle 3000€ näillä nykytuloilla, Kelasta saisi sen 720€. Ei kannata ola ylimielinen vaikka kuinka olisi aina töitä riittänyt ja hyvällä palkalla.

Siis tietenkin vuodessa, eikä kuukaudessa! Fiksummat varmaan tajusivatkin.

Vierailija
22/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ylimielisiä vastauksia. Ei kaikesta tule ottaneeksi selvää, kokemus se on opettanut teitä nokittelijoitakin.

N48

No näille samoille tyypeille tulee aina yllätyksenä sekin, että asuntoon muuttaessa pitää hankkia kotivakuutus, matkoille lähtiessä matkavakuutus ja määränpäästä riippuen tietyt rokotukset. Sitten ihmetellään silmät pyöreinä, kun kukaan ei mitään sanonut. Nettiaikana tiedonhankinta on niin yksinkertaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen tonnin työttömyyskorvauksesta jää käteen kuitenkin vain 1700 euroa. Vero on sama kuin palkasta. Miehelläni on 3500 euroa suurempi palkatulo kuin minulla, mutta käteen jäisi työttömyysturvasta 200 euroa enemmän kuin minulle. Noista tulee toki palautuksia myöhemmin, mutta ei varmaan kauheasti lämmitä kun pitäisi elättää perhe tuolla rahalla jos menot ovat ihan toista luokkaa. 

No ei ole sama vero kuin palkasta! Tuosta menisi veroprosenttilaskurin mukaan 26% veroa joten käteen jäisi päälle 2200€. Toki nyt kun käteen jää melkein 5000€ niin onhan siinä iso ero. Mutta on myös iso ero saako 2200€ vai 620€ (peruspäiväraha - 14% verot), joten kyllä siihen kassaan kannattaa kuulua.

Vierailija
24/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmen tonnin työttömyyskorvauksesta jää käteen kuitenkin vain 1700 euroa. Vero on sama kuin palkasta. Miehelläni on 3500 euroa suurempi palkatulo kuin minulla, mutta käteen jäisi työttömyysturvasta 200 euroa enemmän kuin minulle. Noista tulee toki palautuksia myöhemmin, mutta ei varmaan kauheasti lämmitä kun pitäisi elättää perhe tuolla rahalla jos menot ovat ihan toista luokkaa. 

No ei ole sama vero kuin palkasta! Tuosta menisi veroprosenttilaskurin mukaan 26% veroa joten käteen jäisi päälle 2200€. Toki nyt kun käteen jää melkein 5000€ niin onhan siinä iso ero. Mutta on myös iso ero saako 2200€ vai 620€ (peruspäiväraha - 14% verot), joten kyllä siihen kassaan kannattaa kuulua.

Millä perusteella se vero määräytyy mielestäsi jos ei verokortin? Olen ollut työttömänä muutaman kuukauden ja maksoin ansiosidonnaisesta samalla prosentilla kuin työtulosta veroa. Näistä tuli sitten aikanaan veronpalautusta. Työmarkkinatuessa tms. on vakiovero 20%, muissa ei. 

Vierailija
25/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella se vero määräytyy mielestäsi jos ei verokortin? Olen ollut työttömänä muutaman kuukauden ja maksoin ansiosidonnaisesta samalla prosentilla kuin työtulosta veroa. Näistä tuli sitten aikanaan veronpalautusta. Työmarkkinatuessa tms. on vakiovero 20%, muissa ei. 

Verokorttiin voi hakea muutosta, päivärahaa verotetaan eri asteikolla. Mun veroprosentti oli 15% päivärahasta.

Vierailija
26/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verokorttiin voi hakea muutosta, päivärahaa verotetaan eri asteikolla. Mun veroprosentti oli 15% päivärahasta.

Ota huomioon että koko vuoden tulot vaikuttavat. Jos tulee esim. kuukauden-parin lomautus, ei veroprosentti laske käytännössä mihinkään. 

Vierailija
27/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisen ennakonpidätys on 25%, jos ei hae erillistä verokorttia etuutta varten. Itse saan soviteltua ja kuukausipalkkani määrä vaihtelee, joten laskelmieni mukaan erillisestä verokortista ei juurikaan olisi kohdallani hyötyä.

Vierailija
28/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisen ennakonpidätys on 25%, jos ei hae erillistä verokorttia etuutta varten. Itse saan soviteltua ja kuukausipalkkani määrä vaihtelee, joten laskelmieni mukaan erillisestä verokortista ei juurikaan olisi kohdallani hyötyä.

Ei ole, se on vähintään 25 % ilman verokorttia joka osoittaa muuta. Voihan sitä mätkyjäkin toki maksella lomautuksen jälkeen jos siltä tuntuu, tyhmää se kyllä on. Kaikki riippuu aina vuosituloista, luulisi sen nyt olevan päivänselvää että kannattaa maksaa oikean prosentin mukaan. Jos minä olisin kuukauden lomautettuna ja maksaisin vain 25 % niin tulisi aika huikeat mätkyt. 

"Verohallinto on erikseen päättänyt, että ansiopäivärahasta toimitetaan ennakonpidätys palkkaa varten määrätyn ennakonpidätysprosentin ja lisäprosentin mukaisesti. Erona on se, että päivärahaa verotetaan kuitenkin vähintään 25 prosentilla, jos et ole toimittanut meille päivärahaa varten annettua muutosverokorttia."

Vierailija
29/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ylimielisiä vastauksia. Ei kaikesta tule ottaneeksi selvää, kokemus se on opettanut teitä nokittelijoitakin.

N48

Vastaukset johtuvat siitä, että täällä on niin usein lukenut miten ammattiliitot ja työttömyyskassat ovat turhia. Ihan jokainen arvostelija on kertonut olevansa tyyppi, josta työnantajat kilpailevat ja saavansa parempaa palkkaa kuin muut, koska työnantaja tietää ettei hän kuulu ammattiliittoon.

No en kyllä muista, että täällä olisi lukenut työttömyyskassojen olevan turhia. Nehän ovat ihan eri asia kuin ammattiliitot.

Vierailija
30/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo 13 viikon työrupeama voimassa nyt. Hallitushan muutti sääntöä. Eikä kannata millekään liitolle maksaa melkein satasta kuussa, kun YTKsta saa koko vuoden jäsenyyden 92 eurolla! 

Ei puhuttu mitään että kassaan kuulumisaikaa olisi lyhennetty, vain työssäoloehdosta oli puhe. 

Juuri näin, jäsenyysehto ja työssäoloehto ovat kaksi eri asiaa. En ole kuullut enkä nähnyt, että tuota jäsenyysehtoa oltaisiin lyhentämässä.

Vierailija
31/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityin tänään liittoon, työttömyyskassaan olen kuulunut vuosia. Nyt kun Suomi pysähtyy, niin ajattelin, että liitosta saa apua jatkossa, jos tulee työsuhdeongelmia.

Suosittelen katsomaan Areenasta ohjelman Köyhänä Englannissa. Oli aika järkyttävää touhua.

Vierailija
32/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on mahdollisesti tulossa muutos, eli 13 viikkoa saattaa riittää myös työttömyyskassan rahoille pääsyyn. Kukaan ei vielä tiedä, millaisia muutoksia käytännössä tulee, kun päättäjät vielä hinkkaavat lakia.  Toistaiseksi tilanne siis seisoo kaikkialla eikä kukaan saa rahojaan vielä viikkokausiin.

Vierailija
33/33 |
30.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka toimitaan:Putoan nyt lomautettuna kelan peruspäivärahalle, kun en ole ollut työttömyyskassan jäsen.Tyhmä ollut.Luullut, ettei lomautus tule koskemaan mua.Kysymys elatusavusta.Olen maksanut lapsestani 220€/kk ja nyt en kyllä pysty sitä maksamaa. Lapsen äiti haluaa edelleen saman summan muuttuneesta tilanteesta huolimatta.Maksaako kela nyt elatustuen vai pitääkö ottaa lainaa? M 35 v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän