Aloitan hengityssuojan käyttämisen julkisilla paikoilla tänään
Ei siksi, että tuntisin sitä henkilökohtaisesti niinkään tarvitsevani, vaan haluan laskea ihmisten kynnystä käyttää näitä.
Kaikki Aasiasta saatu näyttö puhuu sen puolesta, että loppupeleissä hengityssuojasta on ehdottomasti enemmän hyötyä kuin haittaa.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku pärskäisee maskiisi tai saastutat sen muuten koskettelemalla ensin kahvaa ja sitten sitä, tai puhuu sinua kohti sylki roiskuen, olet sitten maskisi kanssa hengittelmässä sitä virusta siitä maskista loppuajan. Maski ei suojaa vaan se ettei mene ihmisten lähelle.
Maski ei suojaa virukselta.
Kun niitä olis kaikilla, suojaisi itse asiassa pirun hyvin. Usko nyt kansainvälisiä lähteitä ja Aasian maiden näyttöjä.
Jos ka
Toki se suojaa. Varsinkin se suojaa muita maskin käyttäjän pärskeiltä. Toisin päin sen antama suoja on sitten vähäisempi, ellei sitä käytä oikein ja hävitä tai desinfioi heti käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Joku pärskäisee maskiisi tai saastutat sen muuten koskettelemalla ensin kahvaa ja sitten sitä, tai puhuu sinua kohti sylki roiskuen, olet sitten maskisi kanssa hengittelmässä sitä virusta siitä maskista loppuajan. Maski ei suojaa vaan se ettei mene ihmisten lähelle.
Tietenkin etäisyys suojaa parhaiten, mutta mun on käytävä noin kerran viikossa työpaikalla (enimmäkseen etänä) ja ruokakaupassa.
Kuten sanoin, suurin syy itselleni on laskea muiden kynnystä käyttää suojaimia.
Oikein käytetty maski suojaa. Omani ovat ffp3. Ei niitä liikaa ole, enkä oo hankkinut tätä varten, vaan purkuhommiin aiemmin. Mutta tällaisilla voi suojata itseäkin.
Työterveyslaitos opastaa videoin youtubessa oikeaa käyttöä. Minä osaan sen ennestäänkin.
Yksinkertaiset maskit ja niiden kattava käyttö suojaisivat muita tartunnan saaneilta. Se on toiminut Aasiassa, miksei se toimisi täällä?
Ap
Kiina varoittaa länsimaita pahasta virheestä koronaviruksen torjunnassa
Kiinan tartuntatautiviraston pääjohtaja pitää hengityssuojaimen käyttöä keskeisenä pandemian torjuntakeinona.
Vierailija kirjoitti:
Heh .. niitä hepa-suotimia voi ostaa irtotavaranakin ;)
Zinc
Kun ihmiset kyselee mistä suotimia saa. Mulla on ollut tuommoinen koko ajan !!
Joo, tuollaisen teippaat jesarilla naamaan:
https://www.allergia-apu.fi/hepa-suodatin-lifa-air-la502c-ilmanpuhdisti…
Kuten tänään lähden taas kärsä päässä kaupoille !!
Jiihaa !!
Zinc
(puolet on totta, suodatin löytyy pölynimurista, ehkä mä huumorilla jätän kuitenkin putket kotiin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh .. niitä hepa-suotimia voi ostaa irtotavaranakin ;)
Zinc
Kun ihmiset kyselee mistä suotimia saa. Mulla on ollut tuommoinen koko ajan !!
Joo, tuollaisen teippaat jesarilla naamaan:
https://www.allergia-apu.fi/hepa-suodatin-lifa-air-la502c-ilmanpuhdisti…
Mun imurissa on neliön mallinen suodin, kuten useimmissa kuluttajamalleissa.
Ettekö te koskaan ole vaihtaneet niitä suotimia? Pitäis parin vuoden välein vaihtaa ..
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Pölynimuriin saatavat suotimet ovat HEPA suodattimia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/HEPA-suodatin
Zinc
Kun kerroin asiasta kuukausi sitten, tuli vain alapeukkuja. Kyllä asiantuntevuus täällä on puhdas nolla.
Kun puhutaan asiaa ja tietotaitoa on, niin vain alapeukkua satelee !
Jos pauhaisit vähempi jaskaa muuten, niin sua ehkä jaksaisi joku yrittää uskoakin. Pekka ja susi.
Pitäis koittaa ymmärtää, kun mä puhun oikeasti asioista, niin tietotaitoa on. Juuri tein kasvatusketjun/ruokaketjut/tietoketjut jne.
Silloin kun heitän huumoria, niin heitän huumoria. Jotkut osaa erottaa ne toisistaan, kaikki ei ..
Zinc
No mä voin sulle tehdä valistusketjun siitä, miksi ei kannata olettaa että toiset ymmärtävät sen huumoriksi. Mutta jos sä voisit koittaa ymmärtää, että tietotaitoa on, niin mun ei tarvi.
Prisman suodin.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/electrolux-polynimurin-mikrosuodatin-ef…
Eihän tämä nyt niin vaikeata ollutkaan ..
Zinc
Mahtavaa! Kymmenen pistettä:)!
Minä aloitin maskin käytön jo maaliskuun alussa(vai jopa helmikuun lopussa?) Kyllä sain pilkkaa osakseni. Mutta ei kaduta. laittakaa edes huivi ja sen alle terveysside/vaippa tai pölynimurin hepasuodatin. Itse tilasin ajoissa oikean maskin, koska olen riskiryhmää ja näin ettei Suomi edes sulkenut corona-koulua jossa se sai levitä. Eikä testaa edelleenkään kaikkia, ei jäljitä tartuntaketjuja, baarit edelleen eilen auki, kauppakeskukset, metrot kulkee jne jne jne..... Eli tämä leviää leviämistään, ainoa keino on itse suojata itsensä.hanskat ja suojalasitkin hyvät. Hanskat estää ettei hiero silmää ja saa virusta silmän kautta, laseissa tämä pointti myös. Ja ettei ilman kautta mene. Mene edes pikaiseen huivi naamalla rappukäytävästä, suosi rappuja älä hissiä.
Kuluttuja . fi
Pölypussi suodattaa suurimmat roskat ja pölyn, joista suurin osa jää pussiin.
Pölypussin jälkeen ilman suodattaa moottorisuodatin, joka suojaa samalla moottoria.
Viimeisenä suodattimena on poistoilman suodatin, jonka tarkoituksena on päästää mahdollisimman vähän hiukkasia takaisin huoneilmaan.
Poistoilmansuodatin on joko mikrosuodatin tai Hepa-suodatin. Ellei perheessä ole allergiaa, mikrosuodatin on sopiva valinta.
Allergiaperheeseen kannattaa hankkia imuri, jossa on Hepa-suodatin. Joissain imureissa Hepa-suodatin pitää ostaa erikseen.
Hepa-suodatin (High Efficiency Particulate Air) estää pienimpienkin hiukkasten pääsyn takaisin huoneilmaan. Nämä ovat allergiaa tai astmaa sairastavien kannalta kaikkein vahingollisimpia.
Hepa-suodattimia on useita eri luokkia, esimerkiksi Hepa 11, Hepa 12 ja Hepa 13. Mitä suurempi luku, sitä suuremman osan huoneilman pölystä, siitepölystä, sieni-itiöistä, bakteereista ja muista hiukkasista suodatin suodattaa.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Samalla lailla ne pärskeet ja roiskeet sun naamaasikin suoraan tulee? Parempi niiden siinä maskissa on olla kuin lärvissä.
Kahvojen koskettelun jälkeen ei muutenkaan pidä kasvojaan räpeltää.
Fiksu päätös. Saatat säilyä tämän pandemian yli hengissä.
Varustelekasta kaasunaamari ja sinne ineen hepa suodatin!
Jo suodattuu 99,9 prosenttia hiukkasista. Alkaa oleen turvassa !!
Zinc
2019 vuoden tutkimuksen mukaan kovaääninen puhe levittää yhtä paljon aerosoleja kuin yskä. Joten maskia kannattaa käyttää, vaikka ei yskisi tai aivastelisi, sillä esim.kaupassa on vaikea käydä puhumatta, vaikka tänä aikana sitäkin varmaan ymmärretään paremmin.
iltasanomien etusivua sitten vaan lukemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Pölynimuriin saatavat suotimet ovat HEPA suodattimia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/HEPA-suodatin
Zinc
Kun kerroin asiasta kuukausi sitten, tuli vain alapeukkuja. Kyllä asiantuntevuus täällä on puhdas nolla.
Kun puhutaan asiaa ja tietotaitoa on, niin vain alapeukkua satelee !
Jos pauhaisit vähempi jaskaa muuten, niin sua ehkä jaksaisi joku yrittää uskoakin. Pekka ja susi.
Pitäis koittaa ymmärtää, kun mä puhun oikeasti asioista, niin tietotaitoa on. Juuri tein kasvatusketjun/ruokaketjut/tietoketjut jne.
Silloin kun heitän huumoria, niin heitän huumoria. Jotkut osaa erottaa ne toisistaan, kaikki ei ..
Zinc
No mä voin sulle tehdä valistusketjun siitä, miksi ei kannata olettaa että toiset ymmärtävät sen huumoriksi. Mutta jos sä voisit koittaa ymmärtää, että tietotaitoa on, niin mun ei tarvi.
Täti tiukkapipo.
Zinc
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
2019 vuoden tutkimuksen mukaan kovaääninen puhe levittää yhtä paljon aerosoleja kuin yskä. Joten maskia kannattaa käyttää, vaikka ei yskisi tai aivastelisi, sillä esim.kaupassa on vaikea käydä puhumatta, vaikka tänä aikana sitäkin varmaan ymmärretään paremmin.
Kiva kiitti hei!
Mitä minä olen aina sanonut: Turha puhe on tautisten puuhaa
Zinc
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Paljonko kaupassa käydessä puhua tarvitsee? Kovaäänisesti varsinkaan? Eihän siinä tarvitse välttämättä kertaakaan suutaan avata, kun vaan kerää tavarat hyllystä ja itsepalvelukassan kautta ulos. Ei tarvitse kovaäänisiä puheita pitää.
Jää sinä miettimään asiaa sillä aikaa kun lukutaitoiset lähtevät virittelemään maskia itselleen.