Miten taipuu mämmirove?
Kommentit (22)
Nyt alkoi tehdä mieli mämmiä, punaisen maidon kanssa. Kellään muulla sama?
Vierailija kirjoitti:
*Kuohukermaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Kuohukermaa.
Se on ihan liian njasvaista. Inhottava tunne kun njasva tarttuu kitalakeen.
Sanakirjasta löytyi vastine tuokkonen :D
Tuokkonen on hieno sana. Rove puolestaan...
Ropeen, rovetta, ropeeseen, ropeetta. Ihan normaalia taivuttelua suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuokkonen on teennäistä hienostelua. Ropeessa on enemmän koivun tuohesta irrotettua alkuvoimaa.
Tuokkosesta puhuu ruustinna, kun hän kutsuu vieraat salin pöytään, jossa on koristeena vaaleanpunaisia kukkasia.
Ropeen taivuttelee talon piika keväisellä mahlankeruukierroksellaan. Ja renki veistää koivunoksasta salpatikut päihin. Saattaa aitan ovi avautua kevätyöllä.
Rovetta on kätevin taivutella ihan käsin. Ottaa kummallakin kädellä tukevan otteen ropeesta ja taivuttaa alaspäin. Yleensä se taipuu ihan näppärästi, riippuu miten kiinteäksi mämmi on paistettu. Ropeeseen ei kannata laittaa kermaa ennen taivuttamista, koska se valuisi ropeesta pois. Meillä on tosin nykyisin niitä kaupan pahvisia laatikoita, joten olemme eläneet ropeetta ja taivuttelematta ropeita jo useamman vuoden.
Kyllä se ihan helposti taipuu, hentoa pahviahan se vain on. Mutta kannattaa ensin syödä siitä se mämmi pois ennenkuin alkaa taivutella.
M
Vierailija kirjoitti:
Minä syön mämmin kaardemummalla maustetun vaniljakastikkeen kanssa. Monta muuta vaihtoehtoa olen elämäni aikana kokeillut, ja tämä on paras. Puolukkasurvos on myös hyvää mämmin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuokkonen on muunnos sanasta tuohinen, ja tuohesta tehtyjähän ne tuokkoset eli roppeet alunperin olivat.
Rove (nominatiivi), ropeen (genetiivi), rovetta (partitiivi), ropeessa (inessiivi), ropeesta (elatiivi), ropeeseen (illatiivi), ropeella (adessiivi), ropeelta (ablatiivi), ropeelle (allatiivi), ropeena (essiivi), ropeeksi (translatiivi), ropein (monikon instruktiivi), ropeetta (abessiivi), ropeineen (monikon komitatiivi). Akkusatiivi rove/ropeen. Piti kyllä pieni hetki pohtia paria noista, hyvää aivovoimistelua...
Vierailija kirjoitti:
Entä tee?
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/tee
Tuolta kannattaa aina tarkistaa, jos taivutukset kiinnostaa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön mämmin kaardemummalla maustetun vaniljakastikkeen kanssa. Monta muuta vaihtoehtoa olen elämäni aikana kokeillut, ja tämä on paras. Puolukkasurvos on myös hyvää mämmin kanssa.
Meinaat hapanta survosta, ei hilloa?
Kiinnostavaa, täytyy kokeilla.
Vaniljakermajäätelön kanssa on tietysti hyvää.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/rove